Fendt Helios: Όνειρο ή πραγματικότητα  το τρακτέρ υδρογόνου;

Είναι εξοπλισμένο με πέντε δεξαμενές υδρογόνου, χωρητικότητας 4,2 kg η καθεμία

Η Fendt μιλάει και πάλι για το τρακτέρ της που κινείται με υδρογόνο. Και το έκανε αυτό στο πλαίσιο της γερμανικής Εβδομάδας Υδρογόνου 2024, η οποία πραγματοποιήθηκε από τις 15 έως τις 23 Ιουνίου: πολλά συνέδρια και επιδείξεις κατά τη διάρκεια των οκτώ ημερών της εκδήλωσης ανέλυσαν το στοιχείο με τον ατομικό αριθμό ένα, στις διάφορες μορφές του και στις πιθανές χρήσεις του τόσο στον βιομηχανικό όσο και στον γεωργικό τομέα.

Ένα από τα κύρια θέματα που εξετάστηκαν ήταν η μείωση των εκπομπών CO2, η οποία βρίσκεται στο επίκεντρο των προσπαθειών των νομοθετών (της ΕΕ και των εθνικών κρατών) και των κατασκευαστών. Αποτέλεσμα αυτών των κινήσεων είναι το πρόγραμμα H2Agrar (στο οποίο συμμετέχει ο ελκυστήρας Helios της Fendt), το οποίο διερευνά εάν και πώς το υδρογόνο μπορεί να εισαχθεί ως καύσιμο σε γεωργικές εφαρμογές.

Το έργο, το οποίο χρηματοδοτήθηκε από την NBank, ξεκίνησε τον Φεβρουάριο του 2021 και διήρκεσε τρία χρόνια.

Helios και η εναλλακτική λύση του υδρογόνου

Στην εκδήλωση για το υδρογόνο, η Clean Energy Conversion (CEC) στο Haren προσκάλεσε όλους τους εταίρους του έργου H2Agrar. Στον χώρο του πεδίου αποθήκευσης ενέργειας συγκεντρώθηκαν περίπου 160 συμμετέχοντες από διάφορους τομείς. Ταξίδεψαν στο πεδίο αποθήκευσης ενέργειας της CEC Haren στη γερμανική πόλη.

Οι εταίροι του έργου συζήτησαν τις προοπτικές χρήσης του υδρογόνου με εκπροσώπους της πολιτικής, της επιστήμης και της βιομηχανίας. Η Fendt συμμετέχει στο επιδοτούμενο έργο με δύο ελκυστήρες υδρογόνου Fendt Helios.

Δύο πρωτότυπα του ελκυστήρα υδρογόνου Fendt Helios χρησιμοποιούνται στο πλαίσιο του βραβευμένου έργου DLG. Και τα δύο είναι εξοπλισμένα με πέντε δεξαμενές υδρογόνου, χωρητικότητας 4,2 kg η καθεμία. Το συμπιεσμένο υδρογόνο αποθηκεύεται σε κάθε δεξαμενή σε πίεση έως και 700 bar στην οροφή του ελκυστήρα.

Μια κυψέλη καυσίμου 100 kW το χρησιμοποιεί για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας. Η κυψέλη καυσίμου και μια μπαταρία 25 kWh ως εφεδρεία τροφοδοτούν τον ηλεκτρικό κινητήρα έλξης με συνεχή ισχύ 100 kW και τους ηλεκτροκίνητους βοηθητικούς καταναλωτές.

Οι εν λόγω ελκυστήρες, οι οποίοι μπορούν να χρησιμοποιηθούν μόνο με κατάλληλη υποδομή, ανεφοδιάζονται με 21 kg υδρογόνου κατ' ανώτατο όριο στον ειδικό σταθμό ανεφοδιασμού με τη χρήση ενός ειδικά καθορισμένου πρωτοκόλλου. Οι ελκυστήρες Fendt Helios θα συνεχίσουν να χρησιμοποιούνται στις γεωργικές εκμεταλλεύσεις για κάποιο χρονικό διάστημα μετά το επίσημο τέλος του έργου.

Στο χώρο του CEC Haren, δύο ειδικά εγκατεστημένοι ηλεκτρολύτες, ο καθένας με ισχύ 1 MW, παράγουν έως και 900 kg υδρογόνου την ημέρα. Ταυτόχρονα, στο χώρο υπάρχουν δύο μονάδες αποθήκευσης μπαταριών συνολικής χωρητικότητας 4 MWh για την προσωρινή αποθήκευση της ηλεκτρικής ενέργειας. Το υδρογόνο που παράγεται στο Haren διοχετεύεται στο τοπικό δίκτυο φυσικού αερίου και τροφοδοτεί το νεόκτιστο πρατήριο υδρογόνου.

Υπάρχει επίσης ένα πράσινο πάρκο φόρτισης για φορτηγά και αυτοκίνητα με ικανότητα φόρτισης 480 kW ανά σταθμό φόρτισης.

Δηλώσεις

«Το Fendt Helios κάνει όλες τις εργασίες που πρέπει να κάνει ένα τρακτέρ με παρόμοια ισχύ και κινητήρα ντίζελ στις γεωργικές εκμεταλλεύσεις. Μελετάμε διάφορες παραμέτρους, όπως η απαιτούμενη ισχύς και η κατανάλωση ενέργειας του ελκυστήρα για τις διάφορες εργασίες, καθώς και τις απαιτήσεις υποδομής, όπως ο σταθμός ανεφοδιασμού», δήλωσε ο Benno Pichlmaier, Διευθυντής Παγκόσμιας Έρευνας & Προηγμένης Μηχανικής AGCO. Οι αρχικές αξιολογήσεις δείχνουν ότι ο ελκυστήρας επιτυγχάνει περίπου πέντε έως οκτώ ώρες λειτουργίας με έναν μόνο ανεφοδιασμό υδρογόνου, ανάλογα με την εφαρμογή.

Τον επανέλαβε ο Olaf Lies, Υπουργός Οικονομικών Υποθέσεων, Οικοδομών, Μεταφορών και Ψηφιοποίησης της Κάτω Σαξονίας. «Το έργο αυτό αποτελεί ναυαρχίδα για τη χρήση του υδρογόνου και δείχνει τις δυνατότητες της περιοχής Emsland. Οι άνθρωποι δεν μιλάνε μόνο για τα λόγια, αλλά το κάνουν πράξη. Και παρά τα πολλά εμπόδια.