Μπορεί ο στατικός ηλεκτρισμός να προκαλέσει πυρκαγιά σε κομπίνα;

Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι ο στατικός ηλεκτρισμός συσσωρεύεται στα μέρη των θεριζοαλωνιστικών μηχανών υπό ορισμένες συνθήκ

Τα περιστρεφόμενα χαλύβδινα και πλαστικά εξαρτήματα μιας θεριζοαλωνιστικής μηχανής, που μονώνονται από το έδαφος με ελαστικά από καουτσούκ και πλαστικά "παπούτσια" ολίσθησης στις πλατφόρμες μικρών σιτηρών, έχει αποδειχθεί ότι δημιουργούν στατικό ηλεκτρικό φορτίο στις μηχανές υπό ορισμένες συνθήκες συγκομιδής. Δημιουργεί αυτό το ηλεκτρικό φορτίο κίνδυνο πυρκαγιάς;

Πιθανώς όχι.

«Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι ο στατικός ηλεκτρισμός συσσωρεύεται στα μέρη των θεριζοαλωνιστικών μηχανών υπό ορισμένες συνθήκες, αλλά δεν υπάρχουν στοιχεία που να υποστηρίζουν ότι ο στατικός ηλεκτρισμός αποτελεί πρωταρχική αιτία [πυρκαγιών στις θεριζοαλωνιστικές μηχανές]», σύμφωνα με τον καθηγητή στο Πολιτειακό Πανεπιστήμιο της Αϊόβα, Graeme Quick, , ο οποίος έκανε εκτεταμένη έρευνα για πυρκαγιές σε μηχανήματα συγκομιδής. 

«Η στατική ενέργεια από μια εκκένωση [ενός θεριστικού μηχανήματος] κυμαίνεται από περίπου 10 millijoules (mJ) έως 150 mJ σε έναν σπινθήρα μονής εκκένωσης», δήλωσε ο Ben White, ερευνητής μηχανικός του Kondinin Group, μιας γεωργικής κοινοπραξίας στην Αυστραλία. «Ο στατικός ηλεκτρισμός που απαιτείται για την ανάφλεξη μιας πυρκαγιάς [σε υπολείμματα καλλιεργειών] είναι περίπου 500 mJ σε ένα συνεχές τόξο».

Ο White επικαλέστηκε δοκιμές που έγιναν από την Chilworth Global στο Νιου Τζέρσεϊ, μια εταιρεία συμβούλων που ελέγχει, υπό ελεγχόμενες συνθήκες, τις επικίνδυνες ιδιότητες των υλικών κατά την επεξεργασία τους. Η Controlworth Global διαπίστωσε ότι ακόμη και ένας εξαιρετικά μεγάλος στατικός ηλεκτρικός σπινθήρας μονής εκκένωσης 500 mJ δεν αναφλέγει τα υπολείμματα καλλιέργειας σε σκόνη, επειδή δεν παρέχει το απαιτούμενο συνεχές τόξο.

Σε δοκιμή που έγινε αναγνωρίστηκε ότι η συσσώρευση στατικού ηλεκτρισμού προσελκύει λεπτή σκόνη στις θεριζοαλωνιστικές μηχανές, ιδίως σε συνθήκες χαμηλής υγρασίας. 

Δεδομένου ότι οι επιφανειακές θερμοκρασίες των σύγχρονων συστημάτων εξάτμισης των κινητήρων ντίζελ συχνά υπερβαίνουν τους 500 βαθμούς, οι συσσωρεύσεις σκόνης κοντά στα εξαρτήματα της εξάτμισης μπορούν να γίνουν αρκετά μεγάλες ώστε να αναφλεγούν χωρίς πραγματική στατική ηλεκτρική εκκένωση. 

Οι συσσωρεύσεις σκόνης μετατρέπονται σε παροχή καυσίμου και η θερμότητα των καυσαερίων σε πηγή ανάφλεξης.

Ο Quick σημείωσε στην έκθεσή του μια σαφή τάση για πυρκαγιές σε θεριζοαλωνιστικές μηχανές να εκδηλώνονται στο αριστερό πίσω τέταρτο των μηχανών. Οι πολλαπλές εξατμίσεις, οι υπερσυμπιεστές, οι σιγαστήρες, τα φίλτρα σωματιδίων ντίζελ και άλλα εξαρτήματα της εξάτμισης, που βρίσκονται στο ρεύμα από τους ανεμιστήρες ψύξης μεγάλου όγκου, είναι επιρρεπή στη συγκέντρωση υπολειμμάτων της σοδειάς. 

Το γεγονός ότι πολλές πυρκαγιές σε θεριζοαλωνιστικές μηχανές εκδηλώνονται στο αριστερό πίσω πλευρικό τοίχωμα των μηχανών υποδηλώνει ότι τα υπολείμματα κατακάθονται κοντά στα εξαρτήματα της εξάτμισης, αναφλέγονται και μετατρέπονται σε κάρβουνα που μετατοπίζονται εύκολα από τον ανεμιστήρα, τα οποία στη συνέχεια πέφτουν σε θύλακες υπολειμμάτων χαμηλότερα στη μηχανή.

Οι πυρκαγιές σε άλλες περιοχές των θεριζοαλωνιστικών μηχανών, όταν διερευνήθηκαν, εντοπίστηκαν να προκαλούνται από υπερθέρμανση των ρουλεμάν, σπινθήρες από την τριβή μεταλλικών εξαρτημάτων μεταξύ τους ή βραχυκυκλώματα του ηλεκτρικού συστήματος.