Η αποτελεσματική προβολή του ελληνικού τουριστικού προϊόντος παραμένει και σήμερα ένα από τα μεγάλα ζητούμενα. Το διαδίκτυο προσφέρει πολλές δυνατότητες για αυτό. Αρκούν όμως οι νέες τεχνολογίες;
Μπορεί τα μηνύματα που δέχεται φέτος ο ελληνικός τουρισμός από το εξωτερικό να είναι κάτι περισσότερο από ενθαρρυντικά, ωστόσο οι εμπλεκόμενοι φορείς παραμένουν προσγειωμένοι. Οι άνθρωποι του τουρισμού γνωρίζουν πάρα πολύ καλά πόσο εύκολο είναι να ανατραπούν τα δεδομένα και οι συσχετισμοί σε ένα οικονομικό πεδίο που χαρακτηρίζεται από μεγάλο ανταγωνισμό και διαρκή ανάγκη για καινοτομίες. Τόσο η βελτίωση της ποιότητας των παρεχομένων υπηρεσιών όσο και η προβολή τους είναι το μεγάλο στοίχημα για τον ελληνικό τουρισμό. Όπως υπογραμμίζει ο Γιάννης Γιαννουράκος, «το μεγάλο όπλο του ελληνικού τουρισμού είναι η μοναδικότητα του». Η Ελλάδα έχει μια μοναδικότητα και «θα πρέπει να βρεθεί ο δρόμος να την αναδείξει», λέει χαρακτηριστικά ο έλληνας ξεναγός, που ζει στη Γερμανία και δραστηριοποιείται με εξειδικευμένα οπτικοακουστικά προγράμματα στην τουριστική προβολή της Ελλάδας, προσθέτοντας: «Αυτό είναι το μεγάλο στοίχημα για την Ελλάδα και τους ανθρώπους της, κυρίως τους νέους που αντιλαμβάνονται ότι απαιτείται μια νέα παρουσίαση, μια νέα αισθητική του τουριστικού προϊόντος. Θα πρέπει να βρεθεί τρόπος για να γίνει αυτό».
«Επενδύουμε στη στροφή προς το διαδίκτυο»
Χανς Γιόαχιμ Φούχτελ, Όλγα Κεφαλογιάννη και Πάνος Λειβαδάς στην Διεθνή Έκθεση Τουρισμού ΙΤΒ, στο Βερολίνο
Όλα παραπέμπουν στην αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών και του διαδικτύου για την ανάπτυξη και προβολή του ελληνικού τουρισμού. Αυτός είναι, άλλωστε, ο διακηρυγμένος στόχος του υπουργείου Τουρισμού και του ΕΟΤ, όπως υπογράμμισε στο μικρόφωνο της Deutsche Welle ο γεν. γραμματέας του ΕΟΤ, Πάνος Λειβαδάς. «Επενδύουμε στη στροφή προς το διαδίκτυο. Και αυτό δεν το κάνουμε επειδή το διαδίκτυο, ως μέσο είναι πιο οικονομικό, αλλά για λόγους πραγματικού μάρκετινγκ. Η Ελλάδα έχει μια θετική αναγνωρισιμότητα», επισημαίνει ο κ. Λειβαδάς.
Ο γενικός γραμματέας του ΕΟΤ εκτιμά ότι οι μεγάλες καμπάνιες αναγνωρισιμότητας «δεν έχουν να προσθέσουν μεγάλη προστιθέμενη αξία». Αυτό που κατά την άποψή του έχει ιδιαίτερη σημασία είναι «να είμαστε παρόντες όταν ο πιθανός επισκέπτης από διάφορες χώρες του κόσμου μπαίνει στο διαδίκτυο για να δει τι του προσφέρεται, να συγκρίνει τις τιμές και να πάρει την τελική του απόφαση». Ο κ. Λειβαδάς παραπέμπει στον εκσυγχρονισμό της διαδικτυακής πλατφόρμας του ΕΟΤ visitgreece.gr, ο οποίος όπως τονίζει θα συντελεσθεί σύντομα. Υπενθυμίζεται ότι ο εκσυγχρονισμός του site που σήμερα είναι στα ελληνικά και στα αγγλικά αποτελεί ζητούμενο εδώ και χρόνια και χαρακτηρίζεται από τους ειδικούς, σκωπτικά, «γιοφύρι της Άρτας».
O κόσμος του video marketing και των travelcams
Ο Άντριαν φον Ντέρνμπεργκ, καθηγητής Τουριστικής Οικονομίας στην Ανώτατη Σχολή του Βορμς στη Γερμανία
Η τεχνολογία της επικοινωνίας και της πληροφορίας ταιριάζει απόλυτα στον τουρισμό, επισήμανε πρόσφατα η ελληνίδα υπουργός Τουρισμού, Όλγα Κεφαλογιάννη, τονίζοντας ότι όποιος ασχολείται με τον τομέα πρέπει να γνωρίζει κάθε νέα εφαρμογή και πρόγραμμα.
Με την επισήμανση αυτή συμφωνεί και ο Άντριαν φον Ντέρνμπεργκ, καθηγητής Τουριστικής Οικονομίας στην Ανώτατη Σχολή του Βορμς στη Γερμανία. Ο γερμανός ειδικός παραπέμπει στο video marketing που ανήκει σήμερα στα σημαντικότερα εργαλεία προβολής των τουριστικών προορισμών. Σχετικό πρότζεκτ παρουσίασε στο πλαίσιο της Διεθνούς Έκθεσης Τουρισμού, ITB, ομάδα φοιτητών του, με στόχο «τον περιορισμό του ρίσκου» για τους δυνητικούς τουρίστες. «Με τη βοήθεια των travelcams ο επισκέπτης επιλέγει τον τουριστικό προορισμό, που τον ενδιαφέρει, για παράδειγμα κάποιο από τα ελληνικά νησιά. Εδώ βλέπει σε πραγματικό χρόνο, όχι μόνο τον καιρό αλλά και το περιβάλλον του νησιού, καθώς και την περιοχή που βρίσκεται το ξενοδοχείο του. Μπορεί επίσης να επιλέξει εφαρμογές που αναφέρονται στην ιστορία του νησιού. Στη συνέχεια «αξιολογείται» ο πελάτης, οι συνήθειές του, οι επιλογές του και ο χρόνος που παρέμεινε στη σελίδα. Ακόμη και δημογραφικά στοιχεία μπορούν να προκύψουν από το πρόγραμμα», εξηγεί ο καθηγητής φον Ντέρνμπεργκ.
«Η Ελλάδα χρειάζεται καλύτερη και όχι φθηνότερη διαφήμιση»
Οι κλασικοί προορισμοί, όπως η Ρόδος, η Κρήτη, η Μύκονος και η Σαντορίνη έχουν διαρκή παρουσία στις εκθέσεις και τα προγράμματα και των tour operator
Ιδιαίτερα σημαντική είναι η προβολή τουριστικών προορισμών που δεν είναι γνωστοί στο εξωτερικό. Και αυτό γιατί οι κλασικοί προορισμοί, όπως η Ρόδος, η Κέρκυρα, η Κρήτη, η Κως, η Μύκονος και η Σαντορίνη έχουν διαρκή παρουσία στα προγράμματα και τις καμπάνιες των tour operator.
O Αργοσαρωνικός και οι τουριστικοί προορισμοί του, Μέθανα, Πόρος, Αγκίστρι, Ύδρα, Αίγινα κλπ είναι άγνωστοι στους δυνητικούς επισκέπτες. Αυτό ισχύει και για άλλα νησιά, εκτιμά ο Τομπίας Σορ, tour operator και ταξιδιωτικός πράκτορας στην περιοχή της Κολωνίας. Ο γερμανός επιχειρηματίας, που έχει ζήσει πολλά χρόνια στην Ελλάδα, δεν είναι ικανοποιημένος από την προβολή του ελληνικού τουριστικού προϊόντος και όπως τονίζει: «Εφόσον η Ελλάδα αντιμετωπίζει μια κρίση και θέλει πρόοδο και επιτυχίες, διερωτώμαι γιατί στην φάση αυτή δεν κάνει καλύτερες και όχι χειρότερες και φθηνότερες διαφημίσεις;».
Ο Τομπίας Σορ εκτιμά ότι η παρουσία της Ελλάδας στην ΙΤΒ δεν συνέβαλε στην προβολή του ελληνικού τουριστικού προϊόντος και ασκεί κριτική στην αισθητική του ελληνικού περιπτέρου, το οποίο, όπως υπογραμμίζει δεν αντανακλά την πραγματική Ελλάδα. Ο κ. Σορ υπενθυμίζει ότι όλοι στη Γερμανία θέλουν να επιτύχει η Ελλάδα και αδυνατεί να καταλάβει «γιατί οι έλληνες πολιτικοί αδιαφορούν τόσο πολύ για τη χώρα τους».
Σταμάτης Ασημένιος
Υπεύθ. Σύνταξης: Δήμητρα Κυρανούδη
dw.de