Στην ιδιωτική ετικέτα στρέφονται οι καταναλωτές

Τη θέση των επώνυμων προϊόντων στο καλάθι της νοικοκυράς παίρνουν τον τελευταίο καιρό όλο και περισσότερα αγαθά ιδιωτικής ετικέτας.

Η ακρίβεια στην αγορά κάνει τους καταναλωτές να αναζητούν πλέον φθηνότερα προϊόντα στα ράφια των καταστημάτων, σε μια προσπάθεια να μειώσουν τον λογαριασμό του σουπερμάρκετ, ο οποίος τους τελευταίους μήνες αυξάνεται με γεωμετρική πρόοδο εξαιτίας των αλλεπάλληλων ανατιμήσεων.

Σύμφωνα με έρευνα της εταιρείας ΙCAP, οι πωλήσεις προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας (private label) αυξήθηκαν με μέσο ετήσιο ρυθμό της τάξεως του 12,4% την περίοδο 2007-2010. Eνδεικτικό είναι ότι ο βαθμός διείσδυσης των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στο σύνολο των πωλήσεων των επιχειρήσεων του κλάδου των σουπερμάρκετ διαμορφώθηκε σε 19% περίπου, όταν την προηγούμενη δεκαετία έφθανε μόλις στο 5%.

Η στροφή των καταναλωτών σε αυτή την κατηγορία προϊόντων τα τελευταία χρόνια οφείλεται, σύμφωνα με τους αναλυτές, εκτός από τις χαμηλότερες τιμές τους, και στο γεγονός ότι εδραιώνονται ολοένα περισσότερο στη συνείδηση του καταναλωτή ως εφάμιλλα των «επωνύμων» για την ποιότητα, τη συσκευασία και τη συνολική εικόνα τους εν γένει. Χαρακτηριστικό είναι ότι η ετήσια αύξηση των πωλήσεων προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας υπερβαίνει σημαντικά τον μέσο ετήσιο ρυθμό μεταβολής των συνολικών πωλήσεων του κλάδου των σουπερμάρκετ και των cash & carry την ίδια περίοδο. Στο διάστημα 2007-2010 ο ετήσιος ρυθμός αύξησης των συνολικών πωλήσεων ήταν στο 2,5% ενώ το 2011 ήταν στο 6%. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, η ανοδική πορεία των πωλήσεων προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας συνεχίστηκε και το 2011 ενώ και για το 2012 αναμένεται περαιτέρω αύξηση συγκεκριμένης αγοράς.

Αν και τα ιδιωτικής ετικέτας προϊόντα παρουσιάζουν πλέον μεγάλη διείσδυση σε όλες σχεδόν τις κατηγορίες προϊόντων, τα τρόφιμα αποτελούν την κυρίαρχη κατηγορία με ποσοστό της τάξεως του 64%.

Φταίει η κρίση. Οπως σημειώνει η διευθύντρια Οικονομικών - Κλαδικών Μελετών της ICAP Group Σταματίνα Παντελαίου, «στη δυναμική της εξεταζόμενης αγοράς αναμφίβολα συμβάλλει η οικονομική ύφεση, η οποία στρέφει σημαντικό μέρος του καταναλωτικού κοινού στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Η αλλαγή της αγοραστικής συμπεριφοράς του κοινού, η μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος των καταναλωτών, τα εφαρμοζόμενα μέτρα λιτότητας και οι συνθήκες αβεβαιότητας που επικρατούν γενικότερα στην ελληνική οικονομία οδηγούν σημαντική μερίδα των καταναλωτών να προβαίνει, μεταξύ άλλων, και στη μείωση της αξίας του καλαθιού αγορών».