Ο Σύνδεσμος Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος, με υπόμνημα στο πλαίσιο της 80ης ΔΕΘ που απέστειλε στους Πολιτικούς Αρχηγούς και κατέθεσε ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Δρ Κυριάκος Λουφάκης στην Πρωθυπουργό κα. Βασιλική Θάνου στην συνάντησή τους στη Θεσσαλονίκη, τονίζει ότι μετά τη σημαντική άνοδο των ελληνικών εξαγωγών από το 2009 μέχρι το 2014 (συνολικά σε αξία κατά 54,7%), η δυναμική αυτή υποχώρησε εξαιτίας κυρίως του παρατεταμένου προβλήματος της έλλειψης ρευστότητας και της απουσίας κεφαλαίων κίνησης. Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα σημερινά δημοσιευμένα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, οι ελληνικές εξαγωγές αγαθών το επτάμηνο Ιαν-Ιούλιος 2015 κατέγραψαν πτώση σε ετήσια βάση κατά 2,7% ή κατά €429,4 εκατ. Με την ταυτόχρονη σημαντική πτώση των εισαγωγών κατά 10,1% (μόνο τον Ιούλιο 2015 οι εισαγωγές αγαθών κατέγραψαν πρωτοφανή μείωση κατά 32% λόγω και της εφαρμογής των capital controls), το εμπορικό έλλειμμα μειώθηκε κατά 12,4%, ενώ σε αξία ανήλθε σε €9,9 δις.
Στο υπόμνημά του ο ΣΕΒΕ τονίζει ότι η ήδη συρρικνωμένη λόγω κυρίως έλλειψης χρηματοδότησης παραγωγική δυναμικότητα των ελληνικών επιχειρήσεων επιδεινώθηκε σημαντικά μετά και την εφαρμογή των capital controls, τα οποία προκάλεσαν διάρρηξη της εφοδιαστικής αλυσίδας. Οι αρνητικότατες συνέπειες της εφαρμογής των capital controls συνεχίζουν να ταλαιπωρούν τις ελληνικές επιχειρήσεις με σημαντικές επιπτώσεις και στην απασχόληση, παρά τις βελτιώσεις που έχουν επέλθει. Γι’ αυτό το λόγο απαιτείται επειγόντως η χαλάρωση των περιορισμών στην κίνηση κεφαλαίων. Ο ΣΕΒΕ ζητάει να διεκπεραιώνονται αυτόματα, χωρίς γραφειοκρατικές διαδικασίες και χρονικές καθυστερήσεις, επιχειρηματικές συναλλαγές με το εξωτερικό που συνδέονται ιδιαίτερα με την παραγωγική/μεταποιητική διαδικασία και την εισαγωγή α’ υλών και άλλων προϊόντων για τις επιχειρήσεις. Eιδικότερα ως προς την χαλάρωση των capital controls στη μεταφορά κεφαλαίων στο εξωτερικό από νομικά πρόσωπα/επιτηδευματίες στο πλαίσιο των επιχειρηματικών τους δραστηριοτήτων ο Σύνδεσμος ζήτησε τα παρακάτω:
- Τη διατήρηση και συνεχή αύξηση του ημερήσιου/εβδομαδιαίου ορίου ποσού των Ειδικών Υποεπιτροπών των Πιστωτικών Ιδρυμάτων (ΠΙ) για την έγκριση συγκεκριμένων συναλλαγών
- Την άμεση, χωρίς διαδικασίες και προϋποθέσεις, έγκριση τιμολογίων από τα ΠΙ ποσού που σταδιακά θα πρέπει να φθάσει μέχρι 50.000 (το αρχικό όριο θα πρέπει να είναι τουλάχιστον 10.000€ και όχι 5.000€ όπως έχει ήδη ανακοινωθεί)
- Την απλοποίηση διαδικασιών και επιτάχυνση τεκμηρίωσης συναλλαγών εξαγωγικών επιχειρήσεων εισροής κεφαλαίων από την αλλοδαπή και εκροής εκ νέου στην αλλοδαπή
- Την απλοποίηση των διαδικασιών και επιτάχυνση εγκρίσεων αιτημάτων από την Επιτροπή Έγκρισης Τραπεζικών Συναλλαγών και την αποκέντρωση και έγκριση αποκλειστικά από τα υποκαταστήματα των ΠΙ (και όχι τις Υποεπιτροπές) αιτημάτων αρμοδιότητάς τους
- Την αύξηση του ορίου (τουλάχιστον στο διπλάσιο) για μετρητά από τα φυσικά πρόσωπα για ταξίδια τους στο εξωτερικό
Σημειώνεται ότι τα παραπάνω θέματα χρηματοδότησης και capital controls συζήτησε η Διοίκηση του ΣΕΒΕ και στη συνάντησή της στην Θεσσαλονίκη με την Πρόεδρο της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών και του Διοικητικού Συμβουλίου της ΕΤΕ κα. Λούκα Κατσέλη στο πλαίσιο της επίσκεψής της στη ΔΕΘ.
Άλλο ένα κρίσιμο ζήτημα, το οποίο τονίζεται στο υπόμνημα του Συνδέσμου, είναι το άμεσο μέλλον του λιμένα της Θεσσαλονίκης, που έχει σημαντικές προοπτικές να καταστεί διαμετακομιστικός σταθμός για τις αγορές της Νοτιοανατολικής αλλά και της Κεντρικής Ευρώπης. Το νέο χρονοδιάγραμμα για την παραχώρηση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης (Φεβρουάριος 2016) θα πρέπει να τηρηθεί χωρίς καμία περαιτέρω καθυστέρηση. Είναι σημαντικό όμως για το ίδιο το λιμάνι και την οικονομία της περιοχής ο όποιος πάροχος επιλεγεί να φέρει όσο το δυνατό περισσότερη δουλειά, στοιχείο που είναι σπουδαιότερο του τιμήματος της παραχώρησης, καθώς θα επιφέρει πολύ σημαντικότερες συνέργιες. Θα πρέπει ο πάροχος να έχει τη δυνατότητα και την επιθυμία να το πράξει και αυτό πρέπει να αποδεικνύεται από τη δέσμευσή του να προχωρήσει σε συγκεκριμένες επενδύσεις. Σημαντικότερη επένδυση για το λιμάνι αποτελεί η επέκταση και εκβάθυνση του 6ου προβλήτα ώστε να καταστεί εφικτή η προσέλκυση containers shipsαπευθείας από την Ανατολή. Θα πρέπει ο πάροχος να δεσμευτεί για την υλοποίηση των επενδύσεων εντός συγκεκριμένου χρονοδιαγράμματος (6-7 χρόνια) με την προϋπόθεση ότι οι σχετικές εργασίες θα ξεκινήσουν το αργότερο εντός διετίας με ποινή ακύρωσης της παραχώρησης.
Επίσης δεν νοείται το λιμάνι να είναι αποκομμένο από το οδικό δίκτυο και γι’ αυτό θα πρέπει να προχωρήσει το συντομότερο δυνατό η σύνδεσή του με την εθνική οδό μέσω κατάλληλης αερογέφυρας.
Απαραίτητος όμως είναι και ο εκσυγχρονισμός του σιδηροδρομικού δικτύου που θα πρέπει να υλοποιηθεί κατά προτεραιότητα στο επόμενο χρηματοδοτικό πλαίσιο. Ο εκσυγχρονισμός προϋποθέτει όχι μόνο την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ που έχει δρομολογηθεί, αλλά και την απελευθέρωση τις σιδηροδρομικής μεταφοράς ώστε να προσελκυσθούν περισσότεροι πάροχοι το ταχύτερο δυνατό, επ’ ωφελεία του ανταγωνισμού, όπως άλλωστε συμβαίνει στις προηγμένες χώρες.
Τέλος, στο σχετικό υπόμνημα περιλαμβάνονται και άλλα κρίσιμα ζητήματα για την επιχειρηματικότητα, όπως:
-η ανάγκη για άμεση εξόφληση υποχρεώσεων του Δημοσίου στον ιδιωτικό τομέα και ο εξορθολογισμός των φορολογικών υποχρεώσεων με προτεραιότητα τις εξαγωγικές επιχειρήσεις
- η μείωση επιβαρύνσεων των επιχειρήσεων με προτεραιότητα στην παραγωγή/μεταποίηση και η μείωση του ενεργειακού κόστους
- η απλούστευση των διαδικασιών αδειοδότησης-έγκρισης επενδύσεων επιχειρήσεων και εξωτερικού εμπορίου
- η επιτάχυνση ολοκλήρωσης του ΕΣΠΑ 2007-2013 και έναρξης υλοποίησης του ΣΕΣ 2014-2020: με τα δημοσιονομικά προβλήματα και τα προβλήματα ρευστότητας των επιχειρήσεων που επιδεινώθηκαν με τα capital controls αλλά και την ανάγκη επενδύσεων και στήριξης της επιχειρηματικότητας και της εξωστρέφειας απαιτούνται άμεσες παρεμβάσεις για ελέγχους και εκταμιεύσεις προγραμμάτων του ΕΣΠΑ 2007-2013 αλλά και επιτάχυνση της υλοποίησης του ΣΕΣ 2014-2020 που έχει καθυστερήσει σημαντικά με προτεραιότητα στις εμπροσθοβαρείς δράσεις. Ειδικότερου ενδιαφέροντος για τις παραγωγικές και εξαγωγικές επιχειρήσεις είναι το ΕΠΑΝΕΚ κατά την εξειδίκευση του οποίου θα πρέπει να τις δοθεί απόλυτη προτεραιότητα.
Τέλος ο ΣΕΒΕ κατέθεσε προτάσεις για την ενίσχυση της καινοτομικής δραστηριότητας για την υποστήριξη της εξωστρέφειας της περιφερειακής βιομηχανίας και τη δημιουργία θέσεων εργασίας υψηλής προστιθέμενης αξίας και ζήτησε την περαιτέρω ενίσχυση της Αλεξάνδρειας Ζώνης Καινοτομίας, η οποία διαθέτει πλέον ισχυρές βάσεις, δραστηριότητα και γη. Απομένει, η θέσπιση των κινήτρων για τα όποια απαιτείται ισχυρή πολιτική βούληση. Συνολικότερα απαιτείται η περαιτέρω συστηματική και πολύπλευρη υποστήριξη της Zώνης που φιλοδοξεί να καταστήσει την ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλονίκης ως ένας φιλικό προς την καινοτομία προορισμό στον ευρωπαϊκό και παγκόσμιο χάρτη, δημιουργώντας με αυτόν τον τρόπο θετικό αντίκτυπο στην ανταγωνιστικότητα της χώρας.
Ο ΣΕΒΕ επισημαίνει προς πάσα κατεύθυνση και ενόψει των εκλογών, ότι όλα τα παραπάνω προϋποθέτουν μια πολιτική σταθερότητα, μια σταθερή και μακρόπνοη κυβέρνηση ευρείας συναίνεσης που θα ενισχύσει την επιχειρηματικότητα, θα ενθαρρύνει την παραγωγή με ελληνικές και ξένες άμεσες επενδύσεις και θα αποκαταστήσει την εμπιστοσύνη στην χώρα μας. Μόνο έτσι η έξοδος από την κρίση μπορεί να είναι εξαιρετικά γρήγορη και η οικονομία, η ανάπτυξη και η απασχόληση να ξαναβρούν τον χαμένο δρόμο τους.