Τα αυτοκίνητα και τα ακίνητα αποτελούσαν πάντα για τις εκάστοτε κυβερνήσεις τις «κότες που κάνουν τα χρυσά αυγά». Ωστόσο η οικονομική κρίση και οι λάθος χειρισμοί από τους εκάστοτε υπουργούς οικονομικών οδήγησαν στην κατάρρευση των δημοσιονομικών εσόδων από τον κλάδο του αυτοκινήτου εξαιτίας της κάθετης πτώσης στις εισαγωγές νέων αλλά και μεταχειρισμένων ΙΧ ενώ από την άλλη μεριά τα υπέρογκα Τέλη, Τεκμήρια και Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης οδηγούν ολοένα και περισσότερους ιδιοκτήτες στην κατάθεση των πινακίδων κυκλοφορίας των οχημάτων τους.
Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες της Εφημερίδας «Ημερησίας» το υπουργείο Οικονομικών έχει καταλήξει στην φορολόγηση των αυτοκινήτων βάσει της Aξίας Λιανικής τελικά και όχι βάσει της Eργοστασιακής Aξίας! Ο λόγος δεν είναι άλλος από το γεγονός πως κάποιες εισαγωγικές εταιρείες έχουν την δυνατότητα να διαμορφώνουν ανάλογα με τις φορολογικές περιστάσεις τις εργοστασιακές αξίες των μοντέλων τους με αποτέλεσμα να μην καταβάλλουν τους φόρους που πρέπει και να αυξάνουν περαιτέρω τα ήδη υψηλά περιθώρια κέρδους τους. Χαρακτηριστικά θα αναφέρουμε πως υπάρχει υπερπολυτελές μοντέλο με Eργοστασιακή Αξία μόλις 19.800 ευρώ το οποίο γλιτώνει και το Φόρο Πολυτελείας με τιμή λιανικής κοντά στις 90.000 ευρώ! Εδώ μιλάμε είτε για τεράστια φοροδιαφυγή είτε για αισχροκέρδια...
Αλλωστε μόνο τυχαία δεν είναι η «κόντρα» που έχει ξεσπάσει εδώ και χρόνια μεταξύ εισαγωγέων και εμπόρων καθώς όπως επισημαίνουν οι έμποροι ΙΧ χαρακτηριστικά: «Δυστυχώς το περιθώριο κέρδους που έχουν επιβάλλει οι εισαγωγικές στα δίκτυά τους και που κυμαίνετε μεταξύ 3-6% δεν είναι ικανό να καλύψει, ούτε το λειτουργικό κόστος των αντιπροσώπων τους, αν συνυπολογίσουμε ότι παράλληλα ο πήχης των ποιοτικών κριτηρίων είναι πολύ ψηλά(τετραγωνικά, κάθετες μονάδες, πλήρης στελέχωση κ. λ. π. ). Στην Ελλάδα συμβαίνει το παράδοξο το λιανεμπορικό κέρδος του αυτοκινήτου να είναι μικρότερο του χονδρεμπορικού, παγκόσμια πρωτοτυπία. Υπάρχει κανείς υπεύθυνος να τους τραβήξει επιτέλους το αυτί; Οι εθνικοί εισαγωγείς είναι και λιανοπωλητές, με συνέπεια να υπάρχει αθέμιτος ανταγωνισμός μεταξύ αυτών και των δικτύων τους.».
Παράλληλα ο Σύνδεσμος Εμπόρων Εισαγωγέων Αυτοκινήτων Ελλάδος έχει επισημάνει και στην Τρόικα πως: «Οι εργοστασιακές αξίες των αυτοκινήτων αποτελούν κρατικό μυστικό και τις γνωρίζουν μόνο οι Διευθυντές της Υπηρεσίας Αξιών στα Τελωνεία και οι Εισαγωγείς. Με αυτό τον τρόπο, κανείς έμπορος εισαγόμενων μεταχειρισμένων ΙΧ δεν γνωρίζει τους Φόρους που πρέπει να πληρώσει για κάποιο μοντέλο που εισάγεται στην Ελλάδα, ενώ από την άλλη μεριά οι Αξίες συνεχώς αλλάζουν από τις εισαγωγικές εταιρείες φυσικά προς τα κάτω.».
Ο νέος τρόπος φορολόγησης
Μέχρι σήμερα τα καινούρια αυτοκίνητα κατά την εισαγωγή τους φορολογούνται βάσει της εργοστασιακής τους αξίας αλλά και του κυβισμού του κινητήρα με ποσοστό 5% έως 50% με επιπλέον τον ΦΠΑ.
Τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα φορολογούνται βάσει της αξίας του τιμολογίου που προσκομίζει ο έμπορος αλλά αν εκείνη είναι χαμηλότερη από την εργοστασιακή αξία που δηλώνει ο εκάστοτε εισαγωγέας τότε αυτόματα λαμβάνεται ως φορολογητέα αξία εκείνη του εισαγωγέα. Παράλληλα ανάλογα με τα έτη που έχει κυκλοφορήσει σε κάποιο άλλο κράτος-μέλος απομειώνεται η αξία του.
Σύμφωνα με πληροφορίες της Εφημερίδας «Ημερησίας» η φορολόγηση των καινούριων αλλά και εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων θα απορρέει από την αξία Λιανικής του κάθε μοντέλου που θα δηλώνει ο κάθε εισαγωγέας στην Υπηρεσία Αξιών του Τελωνείου και θα διατηρηθούν οι συντελεστές φόρων που κυμαίνονται από 5% έως 50%.
Στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα το Τέλος Ταξινόμησης θα απορρέει από την αξία λιανικής επίσης του εκάστοτε μοντέλου αφού έχει υπολογιστεί η απομείωση της τιμής του λόγω παλαιότητας σε πραγματικό χρόνο και όχι βάσει των απαρχαιωμένων συντελεστών...
Να πληρώνουν οι έχοντες...
Οι μεγάλες εκπλήξεις αναμένεται να έρθουν στο κόστος χρήσης των αυτοκινήτων καθώς εκεί οι αλλαγές θα είναι ριζικές και αφορούν εκατομμύρια ιδιοκτήτες ΙΧ.
Ειδικότερα τα Τεκμήρια αλλά και ο Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης δεν θα επιβάλλεται πλέον βάσει των κυβικών του κινητήρα αλλά βάσει της Αξίας Λιανικής κάποιου αυτοκινήτου. Ετσι αν κάποιος έχει ένα 2λιτρο αυτοκίνητο 5ετίας δεν θα καταβάλλει Φόρο Πολυτελούς Διαβίωσης ενώ το τεκμήριό του θα μειωθεί πάρα πολύ.
Από την άλλη μεριά όμως όσοι έχουν υπερπολυτελή αυτοκίνητα αξίας από 40.000 έως και 80.000 ευρώ ή ακόμη και ακριβότερα χωρίς όμως να κινούνται από μεγάλους κινητήρες θα πέσουν στην «τσιμπίδα» των φόρων καθώς και το Τεκμήριο θα είναι υψηλότερο ενώ παράλληλα θα πρέπει να καταβάλλουν και τον Φόρο Πολυτελούς Διαβίωσης που θα τους αναλογεί.
Με αυτό τον τρόπο θα υπάρξει τουλάχιστον κοινωνική δικαιοσύνη και όπως επισημαίνουν στο «Autobusiness» στελέχη της αγοράς τα αυτοκίνητα με κινητήρες από 2 λίτρα και άνω θα σταματήσουν να αποτελούν είδος υπερπολυτελείας για τους καταναλωτές ενώ παράλληλα θα σταματήσουν οι αθρόες καταθέσεις πινακίδων κυκλοφορίας.
Παράλληλα οι έχοντες υπερπολυτελή μοντέλα με κινητήρες χαμηλού κυβισμού είναι βέβαιο πως σε καμία περίπτωση δεν πρόκειται να τις καταθέσουν καθώς μέχρι σήμερα δεν έχουν πληρώσει ούτε ένα ευρώ για κάποιο Φόρο Πολυτελείας ή Πολυτελούς Διαβίωσης...
Οσον αφορά στις φήμες και τα δημοσιεύματα περί υπερφορολόγησης των αυτοκινήτων με μικρούς κινητήρες θα λέγαμε πως με βάσει την Αξία Λιανικής δεν υπάρχει περίπτωση να υπερφορολογηθούν τα μικρά αυτοκίνητα αλλά τα πραγματικά ακριβά μοντέλα. Από την άλλη μεριά οι κάτοχοι δίλιτρων ή ακόμη και οχημάτων με μεγαλύτερους κινητήρες αλλά με μηδενικές αξίες θα σταματήσουν να πληρώνουν άδικα τόσους φόρους για κάποια αυτοκίνητα που ήδη έχουν καταβάλλει υπέρογκα ποσά κατά την διαδικασία εκτελωνισμού τους...
Ημερησία
Φόροι στα ΙΧ με βάση τη λιανική αξία
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
ΟΠΕΚΕΠΕ: Διευκρινίσεις για την αξιοπιστία του συστήματος monitoring
23 Δεκεμβρίου 2024, 17:37
Επιτροπή Ανταγωνισμού: Έλεγχος σε εταιρεία τροφίμων για πιθανές αντι-ανταγωνιστικές πρακτικές
23 Δεκεμβρίου 2024, 14:50
Εκδήλωση Ινστιτούτου ΕΝΑ: Η κτηνοτροφία της Θεσσαλίας κάτω από συνεχείς προκλήσεις
23 Δεκεμβρίου 2024, 14:17