Σε πίεση νοικοκυριά και επιχειρήσεις αφού αντιμετωπίζουν σφοδρό κύμα ανατιμήσεων με αιχμή την ενέργεια.
Ήδη, το οικονομικό επιτελείο αναμένει συνέχιση των πληθωριστικών πιέσεων, τουλάχιστον για το πρώτο τρίμηνο του έτους, τοποθετώντας τον πήχη του πληθωρισμού στα επίπεδα του 5%.
Ανάλογα με τις εξελίξεις το οικονομικό επιτελείο δηλώνει έτοιμο για να αναλάβει δράση εφόσον κριθεί αναγκαίο.
Όπως επισημαίνει σε ρεπορτάζ της η Ναυτεμπορική, στο τραπέζι παραμένουν, με βάση και πρόσφατες δηλώσεις του κ. Σταϊκούρα,
- η επανεξέταση των ήδη μειωμένων ποσών που θα πρέπει να επιστρέψουν επιχειρήσεις και επαγγελματίες που έλαβαν ενίσχυση μέσω των επτά κύκλων της Επιστρεπτέας Προκαταβολής. Υπενθυμίζεται ότι με βάση και τις πρόσφατες αποφάσεις, όσοι επιθυμούν να εξοφλήσουν το ποσό που έλαβαν εφάπαξ, κερδίζοντας επιπλέον έκπτωση 15%, μπορούν να το κάνουν έως το τέλος Μαρτίου ενώ η καταβολή της πρώτης δόσης έχει μεταφερθεί για το τέλος Ιουνίου
- η μείωση του ΦΠΑ σε βασικά είδη διατροφής, αν και το δημοσιονομικό κόστος είναι υψηλό. Ήδη οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών έχουν προβεί σε σχετική μελέτη για τις επιπτώσεις που θα έχει μία τέτοια απόφαση. Ένας ακόμα βασικός προβληματισμός στην περίπτωση που εφαρμοστεί το συγκεκριμένο μέτρο είναι το κατά πόσο τελικά αυτό θα περάσει στις τελικές τιμές πώλησης των αγαθών και κατά συνέπεια στον καταναλωτή.
Ανησυχία για τσουνάμι ανατιμήσεων στην αγορά
Είναι χαρακτηριστικό ότι παράγοντες της αγοράς αναμένουν συνέχιση του κύματος ακρίβειας με ανατιμήσεις ακόμη και πάνω από 30% καθώς οι επιχειρήσεις υπό το βάρος των συνεπειών της πανδημίας αλλά και της εκτίναξης του λειτουργικού τους κόστους, δεν έχουν, όπως δηλώνουν, άλλα περιθώρια απορρόφησης των αυξήσεων. Σύμφωνα μάλιστα με το μηνιαίο δελτίο ερευνών οικονομικής συγκυρίας του ΙΟΒΕ για το μήνα Ιανουάριο, 1 στις 2 επιχειρήσεις αναμένει αύξηση των τιμών το επόμενο τρίμηνο.
Φωτιά τα καύσιμα
Η ενεργειακή κρίση ροκανίζει τους οικογενειακού προϋπολογισμούς καθώς το αργό πετρέλαιο έχοντας ξεφύγει από τα 90 δολ./βαρέλι έχει οδηγήσει τον κλάδο των πετρελαιοειδών να μετακυλήσει το χονδρεμπορικό κόστος στην κατανάλωση.
Με βάση προχθεσινά στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών Υγρών Καυσίμων η μέση τιμή της αμόλυβδης βενζίνης είναι πάνω 23%. Έχει σκαρφαλώσει στα 1,824 ευρώ έναντι 1,482 ευρώ πέρυσι τέτοια εποχή.
Έτσι ένα όχημα που καταναλώνει 800 λίτρα για 10.000 χλμ. ετησίως με τις τρέχουσες τιμές της απλής αμόλυβδης βενζίνης θα πληρώσει φέτος 1.459 ευρώ, όταν πέρυσι τον Ιανουάριο θα δαπανούσε 1.185 ευρώ. Δηλαδή το κόστος των οδικών μετακινήσεων για τον οδηγό θα είναι υψηλότερο κατά 274 ευρώ.
Το κόστος για τις επιχειρήσεις που χρησιμοποιούν πετρελαιοκίνητα οχήματα επίσης είναι τσουχτερό. Η τιμή του ντίζελ κίνησης είναι σήμερα σε μέσα επίπεδα στα 1,566 ευρώ το λίτρο από 1,23 ευρώ, ήτοι αύξηση 27%. Έτσι, ένα μικρό βαν που καίει 2.200 λίτρα για 20.000 χλμ. το χρόνο θα κοστίσει φέτος σε ετήσια βάση 3.445 ευρώ, όταν πέρυσι όλο το χρόνο σύμφωνα με τη μέση τιμή του Ιανουαρίου του 2021 είχε πληρώσει 2.706 ευρώ. Έτσι σε ένα χρόνο η δαπάνη είναι πάνω 699 ευρώ.
Το πετρέλαιο θέρμανσης
Το πετρέλαιο θέρμανσης ακρίβυνε κατά 39% από πέρυσι. Η τιμή του αυτήν την περίοδο είναι στα 1,228 ευρώ το λίτρο από 0,885 ευρώ το λίτρο.
Έτσι ένα νοικοκυριό με δεδομένο το φετινό βαρύ χειμώνα αν χρειαστεί 1.500 λίτρα για να ζεσταθεί στη σεζόν με τις τιμές στα 1,228 ευρώ θα πληρώσει 1.842 ευρώ. Πέρυσι με την αντίστοιχη τιμή των 0,885 ευρώ δαπάνησε 1.327 ευρώ. Δηλαδή θα ξοδέψει επιπλέον 515 ευρώ φέτος για να ζεσταθεί.
Ο αντιπρόεδρος Συνδέσμου Πρατηριούχων και Εμπόρων Καυσίμων τόνισε ότι καθημερινά είναι σταθερά ανοδική η πορεία του διυλισμένου προϊόντος.
«Η μέση τιμή σήμερα αγγίζει το 1,90 ευρώ πανελλαδικά, η οποία είναι πολύ υψηλή τιμή για την αμόλυβδη βενζίνη, όπως επίσης και για το πετρέλαιο θέρμανσης και το πετρέλαιο κίνησης το οποίο είναι κόστος ενέργειας για όλα τα παραγόμενα προϊόντα αλλά και για τις παροχές υπηρεσιών οι οποίες ανεβάζουν το κόστος και έτσι αυτός που το πληρώνει τελικά είναι ο καταναλωτής», τόνισε μιλώντας στο Πρώτο Πρόγραμμα, ο αντιπρόεδρος Συνδέσμου Πρατηριούχων και Εμπόρων Καυσίμων, Γιώργος Ασμάτογλου.
Η πορεία του διυλισμένου προϊόντος του πετρελαίου είναι σταθερά ανοδική καθημερινά και αν κάνει για λίγο μια κάμψη, ξαναγυρίζει πάλι ανοδικά, ανέφερε ο κ. Ασμάτογλου. Οι πολύ μικρές μειώσεις που έχουν υπάρξει όχι μόνο δεν έχουν φανεί αλλά το αμέσως επόμενο διάστημα καλύπτεται η μείωση και ανεβαίνουν προς τα πάνω πάλι οι τιμές.
«Συνεχίζει η ανοδική πορεία λίγο λίγο κάθε μέρα, το βλέπω και στις προβλέψεις τις διυλιστηριακές που και στην αυριανή μέρα θα είναι προσθετική, όπως και σήμερα ήταν αρκετά υψηλή η αύξηση για όσους θα πάρουμε καύσιμα σε σχέση με την χθεσινή χρέωση. Είναι ακριβότερο το καύσιμο που θα αγοράσουμε οι πρατηριούχοι σήμερα όπως θα είναι και αύριο και μεθαύριο, σύμφωνα με τις προβλέψεις. Εάν ήταν πράγματι παροδική η ανοδική πορεία των καυσίμων θα έπρεπε να είχε τελειώσει το αργότερο τον Δεκέμβριο, αλλά βρισκόμαστε ήδη στον Φεβρουάριο και οι αυξήσεις τραβούν την ανηφόρα» είπε χαρακτηριστικά ο κ. Ασμάτογλου.
Αυτό δικαιολογεί και τις αυξήσεις που έχουμε δει στα προϊόντα στα ράφια των σουπερμάρκετ, καθώς προέρχονται από την υψηλή τιμή των καυσίμων. «Λέγαμε πάντοτε ότι θα πρέπει στις περιπτώσεις που αυξάνεται η διεθνής τιμή του αργού πετρελαίου να υπάρχει ένας μηχανισμός να μειώνεται ο ειδικός φόρος κατανάλωσης, ο οποίος επιβαρύνεται και από τον ΦΠΑ και δεν ξέρω αν θα ξεπεράσουμε και τα 2 ευρώ την βενζίνη. Θα μπούμε σε μια μεγάλη ύφεση που δεν θα φέρει έσοδα στα ταμεία του κράτους, γιατί η μικρή τιμή και ο κύκλος εργασιών είναι αυτό που επιφέρει έσοδα» επεσήμανε ο κ. Ασμάτογλου.
Πρόσθεσε ακόμη, πως αυτές οι τιμές έχουν επηρεάσει πολύ την τσέπη του καταναλωτή επισημαίνοντας ότι: «Το είδαμε και με το πετρέλαιο θέρμανσης, με τον χιονιά, οι ποσότητες που είχαν παραγγελθεί ήταν πολύ μικρές, οι δεξαμενές ήταν άδειες και όπου δεν μπόρεσε να γίνει η διανομή, τουλάχιστον στα βόρεια προάστια που έπεσε πολύ χιόνι, έμειναν πάρα πολλά σπίτια χωρίς πετρέλαιο, δεν είχαν άλλους τρόπους θέρμανσης, με ηλικιωμένους και δεν μπορείτε να φανταστείτε τι αντιμετωπίσαμε αυτές τις μέρες. Κάτι πρέπει να γίνει!»
Ο κ. Ασμάτογλου, ξεκαθάρισε ότι το πρόβλημα δεν είναι εγχώριο, αλλά αφορά όλη την Ευρώπη. Στην νησιωτική Ελλάδα, σε ορισμένες περιοχές η τιμή της βενζίνης ξεπερνά τα 2,20 ευρώ και θα αγγίξουμε τα 2 ευρώ και στα μεγάλα αστικά κέντρα…».
Με πληροφορίες από Ημερησία, Ναυτεμπορική και Οικονομικό Ταχυδρόμο