Είχε απειλήσει τη John Deere με δασμούς 200% στα μοντέλα που παράγονται στο Μεξικό εάν η εταιρεία συνέχιζε να μεταφέρει την παραγωγή της εκεί
Τώρα που η «σκόνη αρχίζει να κατακάθεται» μετά τις προεδρικές εκλογές στις ΗΠΑ, οι παγκόσμιοι εμπορικοί εταίροι τους αρχίζουν να αναζητούν κάποια σαφήνεια σχετικά με το τι επιφυλάσσει το μέλλον για όσους επιθυμούν να εξάγουν στην Αμερική.
Στα τέλη Σεπτεμβρίου, ο Ντόναλντ Τραμπ εξαπέλυσε ευθεία βολή κατά της John Deere, απειλώντας την εταιρεία με δασμό 200% στα μοντέλα που παράγονται στο Μεξικό, εάν η εταιρεία συνέχιζε να μεταφέρει την παραγωγή της εκεί.
Η δήλωση αυτή απασχόλησε τα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων, όπως μάλλον ήταν η πρόθεση, και υπογράμμισε την αποφασιστικότητα με την οποία μια ρεπουμπλικανική κυβέρνηση θα προσπαθούσε να σταματήσει τη φυγή της αμερικανικής βιομηχανίας στο εξωτερικό.
Μεγάλα εμπορικά σήματα στο στόχαστρο
Η John Deere δεν είναι η μόνη εμβληματική αμερικανική μάρκα που ένιωσε την οργή του, η Harley Davidson ξεχώρισε επειδή δήλωσε ότι θα μεταφέρει την παραγωγή από την Αμερική όλων των μοτοσικλετών που προορίζονταν για την Ευρώπη.
Αυτό συνέβη το 2018, κατά την πρώτη θητεία του Τραμπ, και ήταν μέρος μιας εμπορικής αψιμαχίας «tit for tat» (σ.σ μια σου και μία μου) με την ΕΕ για τις εισαγωγές αλουμινίου και χάλυβα, ωστόσο η εταιρεία προχώρησε και άνοιξε εργοστάσιο στην Ταϊλάνδη και τώρα έκανε το βήμα να εισάγει κάποιες από αυτές τις μηχανές πίσω στην Αμερική.
Θα πρέπει να περιμένουμε μέχρι την ορκωμοσία του Τραμπ για να μάθουμε αν σκοπεύει να απαντήσει σε αυτή την αναπτυσσόμενη αντιπαράθεση μεταξύ της αμερικανικής βιομηχανίας και της νέας κυβέρνησης - μια αντιπαράθεση που προκαλεί ανησυχία στην Ευρώπη.
Δασμολογικές ανησυχίες στην EIMA
Στην έκθεση EIMA που πραγματοποιήθηκε την περασμένη εβδομάδα στην Ιταλία, συγκλήθηκε συνέδριο για να συζητηθεί τι μπορεί να σημαίνει το αποτέλεσμα για την ευρωπαϊκή γεωργική βιομηχανία, τόσο για τους αγρότες όσο και για το εμπόριο εφοδιασμού.
Υπήρχαν τρεις γενικοί τομείς ανησυχίας που συζητήθηκαν από τους ομιλητές που περιλάμβαναν ευρωβουλευτές και ηγέτες της ιταλικής βιομηχανίας, ο πρώτος ήταν η διάσταση απόψεων σε περιβαλλοντικά θέματα.
Ο Ντόναλντ Τραμπ έχει δηλώσει ότι δεν επηρεάζεται τόσο πολύ από τους κινδυνολόγους της κλιματικής αλλαγής όσο η κυβέρνηση Μπάιντεν ή η ΕΕ, φτάνοντας στο σημείο να την αποκαλέσει φάρσα, αν και έκτοτε έχει επισημάνει ότι η αλλαγή είναι πραγματική, αλλά η αιτία είναι αυτή που τίθεται υπό αμφισβήτηση.
Από την άλλη πλευρά, η ΕΕ έχει χαράξει την πορεία της για την Πράσινη Συμφωνία, η οποία αποσκοπεί στο να καταστήσει την Ευρώπη ουδέτερη ως προς τον άνθρακα έως το 2050, στόχος που θα απαιτήσει λιγότερη εξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα.
Η Αμερική θα έχει πολύ λιγότερους ενδοιασμούς να συνεχίσει να βασίζεται στο LNG και το σχιστολιθικό πετρέλαιο για να τροφοδοτεί τη βιομηχανία και τον τρόπο ζωής της με χαμηλότερο ενεργειακό κόστος.
Διαίρεση της Ευρώπης
Το δεύτερο ζήτημα που έχει προκαλέσει αναστάτωση είναι αυτό των επιλεκτικών δασμών.
Ο Τραμπ έχει προειδοποιήσει αρκετά ότι σκοπεύει να επαναφέρει τη βιομηχανία και το εμπόριο στην Αμερική, μια πρόθεση που συμπυκνώνεται στον ομιχλώδη όρο «MAGA» ή «Make America Great Again».
Η ανησυχία στην EIMA ήταν ότι οι δασμοί θα εφαρμόζονταν επιλεκτικά σε συγκεκριμένες χώρες και όχι στα προϊόντα της ΕΕ στο σύνολό τους, αυξάνοντας τις εντάσεις μεταξύ των μελών της ΕΕ εάν μια χώρα ευνοούνταν ή τιμωρούνταν περισσότερο από μια άλλη.
Η έκκληση των ομιλητών ήταν ότι η Ευρώπη πρέπει να παραμείνει ενωμένη απέναντι σε τέτοιες διασπαστικές τακτικές, ωστόσο, αν προκύψει μια τέτοια κατάσταση, μπορεί να αποδειχθεί δύσκολο να κρατηθούν τα 27 μέλη ενωμένα, όταν ένα μέλος δικαιολογείται από δασμούς που εφαρμόζονται σε άλλα.
Τεχνολογικό μπλοκ ανά δασμολόγιο
Μια τρίτη ανησυχία που εκφράστηκε ήταν ότι η τεχνολογία, τόσο η μηχανική όσο και η ψηφιακή, που αποτελεί αναπόσπαστο μέρος των ευρωπαϊκών μηχανημάτων, θα αποκλειστεί από την αμερικανική αγορά μέσω ενός αυστηρά στοχευμένου δασμού.
Το προβάδισμα που έχει η Ευρώπη σε αυτόν τον τομέα θα έχει μικρό όφελος αν δεν έχει πρόσβαση στις διεθνείς αγορές, υποστηρίχθηκε.
Δεν υπήρχαν πολλά θετικά να ειπωθούν καθώς οι ομιλητές από την ιταλική βιομηχανία και το εμπόριο εξέφρασαν τις ανησυχίες τους, και σίγουρα δεν έγινε καμία αναφορά στην πιθανή επίλυση των εχθροπραξιών στην Ουκρανία, η οποία θα ανοίξει και πάλι τη Ρωσία, που κάποτε αποτελούσε σημαντική και αναπτυσσόμενη αγορά για τους ευρωπαίους κατασκευαστές.