Τα μαγαζιά της γειτονιάς περιόρισαν τη ζημιά
Τα… ρέστα τους στο οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων παίζουν οι εταιρίες αναψυκτικών, οι οποίες προσπαθούν να μετριάσουν τις απώλειες που έχουν υποστεί στον κλάδο της εστίασης ως αποτέλεσμα του παρατεταμένου lockdown στο πλαίσιο περιορισμού της διασποράς του κορονοϊού.
Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι ο leader του κλάδου, η Coca-Cola, ανακοίνωσε πριν από λίγες ημέρες μείωση του όγκου πωλήσεων κατά 20,6% το 2020, καθώς, όπως ανέφερε στην έκθεσή της, η Ελλάδα είναι μία από τις χώρες που έχουν πληγεί περισσότερο λόγω της υψηλής έκθεσής της στο κανάλι τής εκτός σπιτιού κατανάλωσης και του τουρισμού που επλήγησαν από την πανδημία.
Αντίθετα, μεγαλύτερες αντοχές επέδειξαν οι μικρότερες εταιρίες, οι οποίες διαθέτουν περιορισμένη παρουσία στο κανάλι της εστίασης.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις στελεχών της αγοράς, το 2020 έκλεισε με απώλειες της τάξεως του 25%-30%, ποσοστό που σε απόλυτα νούμερα μεταφράζεται σε «χασούρα» 162,5-200 εκατ. ευρώ βυθίζοντας τις πωλήσεις στα αναψυκτικά στα επίπεδα των 450 εκατ. ευρώ έναντι 650 εκατ. ευρώ το 2019.
«Η περίοδος του lockdown, σε συνδυασμό με τη βουτιά του τουρισμού, επηρέασε καθοριστικά τις πωλήσεις όλου του έτους.
Σύμφωνα με το πιο αισιόδοξο σενάριο, ο τζίρος της αγοράς έκλεισε με πτώση τουλάχιστον 25% το 2020 και σε κάθε περίπτωση διαμορφώθηκε αρκετά χαμηλότερα από τα 500 εκατ. ευρώ», επισημαίνουν στον «Ε.Τ.» της Κυριακής οι ίδιες πηγές.
Αντίθετα, βελτιωμένη ήταν η εικόνα στα σούπερ μάρκετ, στα οποία οι πωλήσεις σε όγκο αυξήθηκαν κατά 4% και σε αξία κατά 2,5% αγγίζοντας τα 200 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα με πληροφορίες του «Ε.Τ.» της Κυριακής, η Βίκος παρουσίασε τη μεγαλύτερη άνοδο πωλήσεων σε όγκο, σε ποσοστό 15%, ακολούθησε η Green Cola με +12,5%, η Coca-Cola με +4,8%, η PepsiCo με +3,5% και η ΛΟΥΞ με +1,5%, ενώ μεγάλη πτώση της τάξεως του 10% κατέγραψαν τα αναψυκτικά ιδιωτικής ετικέτας. Στο μεταξύ, ραγδαία ανάπτυξη εμφάνισε το μη οργανωμένο λιανεμπόριο (μίνι μάρκετ, περίπτερα κ.λπ.), με στελέχη του κλάδου να αναφέρουν χαρακτηριστικά ότι «η ΕΒΓΑ της γειτονιάς επέστρεψε».
Την ίδια ώρα, η πανδημία του κορονοϊού και τα περιοριστικά μέτρα έχουν προκαλέσει κραδασμούς και στις εξαγωγές των αναψυκτικών, κυρίως προς την Ευρώπη, αλλά και τις ΗΠΑ, που καταγράφει τα περισσότερα κρούσματα παγκοσμίως.
Ωστόσο, στις χώρες της Μέσης Ανατολής και τα Βαλκάνια οι εξαγωγές συνεχίζονται κανονικά, καθώς η παρουσία, κυρίως, των μικρότερων ελληνικών εταιριών αναψυκτικών στις αραβικές χώρες αφορά στο κανάλι του σούπερ μάρκετ.
Στο πλαίσιο αυτό, με εντατικούς ρυθμούς συνεχίζει το εξαγωγικό της πλάνο η Green Cola, η οποία μετά την πρόσφατη είσοδό της στις ΗΠΑ επικεντρώνεται στην επέκταση της παρουσίας της στην αμερικανική αγορά, ενώ εδραιώνει την παρουσία της και στη Μέση Ανατολή.
Coca-Cola: Παραμένει leader της αγοράς
Παρά τη μείωση των πωλήσεων που παρουσίασε η Coca-Cola το 2020, εξακολουθεί να… σέρνει την κούρσα της αγοράς αναψυκτικών, με μερίδιο 64,1%, ακολουθεί η ΛΟΥΞ με μερίδιο περίπου 9%, η PepsiCo με 7,8%, η Βίκος με 5%, η Green Cola με 4,5% και η ΕΨΑ με 2%.
Για τη νέα χρονιά, ο όμιλος Coca-Cola προσβλέπει σε σημαντική ανάκαμψη εσόδων από πωλήσεις σε ουδέτερη συναλλαγματική βάση, μαζί με μια μικρή αύξηση στο λειτουργικό περιθώριο κέρδους, σε σχέση με το 2020 που επηρεάστηκε από τον Covid-19.
Προσβλέπει, επίσης, σε ανάκαμψη στο μίγμα προϊόντων και τιμών, λόγω του βελτιωμένου μίγματος συσκευασίας και της αύξησης τιμών σε σχέση με τον φόρο ζάχαρης στην Πολωνία. Μάλιστα, η διοίκηση δεσμεύεται να αυξήσει τις επενδύσεις σε δαπάνες μάρκετινγκ, γεγονός που θα τη βοηθήσει να αυξήσει τις πωλήσεις της.
Παρά τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η Coca-Cola λόγω της παγκόσμιας υγειονομικής κρίσης, εκτιμά ότι η αγορά αναψυκτικών παραμένει μια αγορά υψηλών δυνατοτήτων με πολλές ευκαιρίες ανάπτυξης εντός του εξελισσόμενου χαρτοφυλακίου της Coca-Cola HBC και των χωρών στις οποίες δραστηριοποιείται.
Στο πλαίσιο αυτό, προβλέπει ότι μόλις ξεκινήσει η ανάκαμψη, θα αυξήσει τα έσοδά της σε ουδέτερη συναλλαγματική βάση κατά 5%-6%, με μέσο όρο ανάπτυξης του περιθωρίου λειτουργικού κέρδους τις 20-40 μονάδες βάσης ετησίως.
Σημειώνεται ότι το 2020 η εισηγμένη ανακοίνωσε καθαρά έσοδα από πωλήσεις ύψους 6,131 δισ. ευρώ, μειωμένα κατά 12,7% σε ετήσια βάση.
Παρουσίασε δε ισχυρό θετικό μίγμα κατηγορίας προϊόντων, με ετήσια αύξηση +0,2% στα ανθρακούχα αναψυκτικά, +3,2% στα ανθρακούχα αναψυκτικά για ενήλικες και +17,9% στα ποτά ενέργειας.
Στην ενίσχυση του προϊοντικού χαρτοφυλακίου της προχωρά η βιομηχανία Βίκος, η οποία τέσσερα χρόνια μετά την είσοδό της στην αγορά των αναψυκτικών λανσάρει την πρώτη ελληνική zero sugar cola.
Αλλωστε, η cola zero είναι μια κατηγορία που την τελευταία τετραετία (2016-2020) παρουσιάζει αύξηση της τάξεως του 57%, ενώ από το 2019 μέχρι σήμερα αναπτύχθηκε κατά 18% αγγίζοντας τα 50 εκατ. λίτρα.
Μάλιστα, όπως δήλωσε στο πλαίσιο διαδικτυακής συνέντευξης Τύπου ο διευθυντής Πωλήσεων και Marketing της εταιρίας, Κωνσταντίνος Σεπετάς, ένας στους τρεις καταναλωτές που αγοράζει cola επιλέγει τη zero.
Συγκριτικά με τον leader της συγκεκριμένης αγοράς, την Coca-Cola, o κ. Σεπετάς ανέφερε ότι οι τιμές της Βίκος είναι κατά μέσο όρο 20% χαμηλότερες φέρνοντας ως παράδειγμα την εξάδα, η οποία πωλείται περίπου κατά περίπου 70-80 λεπτά φθηνότερα.
Σημείωσε δε ότι η εταιρία, σε αντίθεση με τους ανταγωνιστές, κρατά την ίδια τιμή οριζόντια σε όλα τα προϊόντα της.