Το φυσικό αέριο εκπέμπει κατά μέσο όρο 50% λιγότερο CO2 από τον άνθρακα όταν καίγεται σε σταθμούς παραγωγής ενέργειας.
Ενώ τα έργα ορυκτών καυσίμων εξαιρούνται θεωρητικά από τη χρηματοδότηση της ΕΕ, το φυσικό αέριο θα συνεχίσει να διαδραματίζει βασικό ρόλο στην αντικατάσταση του άνθρακα, ενώ βοηθά στην κατασκευή μιας υποδομής υδρογόνου με τουλάχιστον κόστος, δήλωσε ο επικεφαλής της ΕΕ για το κλίμα Frans Timmermans την Πέμπτη (28 Μαΐου).
«Προσπαθούμε να απομακρύνουμε όσο το δυνατόν περισσότερο από έργα ορυκτών καυσίμων», δήλωσε ο Timmermans κατά τη διάρκεια ενημέρωσης Τύπου σχετικά με το προτεινόμενο σχέδιο ανάκαμψης της ΕΕ από την κρίση COVID-19.
Ωστόσο, ανέφερε επίσης ορισμένες γκρίζες περιοχές, επισημαίνοντας τον ρόλο του φυσικού αερίου στη μετάβαση σε ένα ενεργειακό σύστημα μηδενικών εκπομπών που βασίζεται κυρίως στην ανανεώσιμη ηλεκτρική ενέργεια.
«Υπάρχει ένα πράγμα που πρέπει να αναγνωρίσω: σε ορισμένες περιοχές μετάβασης, η χρήση φυσικού αερίου θα είναι πιθανώς απαραίτητη για τη μετάβαση από τον άνθρακα στην αειφόρο ενέργεια».
«Νομίζω ότι αυτή είναι μια προειδοποίηση που πρέπει να προσθέσω», είπε ο Timmermans.
Η παραγωγή ενέργειας από άνθρακα σημείωσε μια άνευ προηγουμένου πτώση το 2019, εν μέρει λόγω του φυσικού αερίου και εν μέρει λόγω των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιεύθηκαν νωρίτερα αυτό το έτος.
Και παρόλο που η έννοια του αερίου ως «καθαρού» ορυκτού καυσίμου αμφισβητείται όλο και περισσότερο λόγω διαρροών μεθανίου, το φυσικό αέριο εκπέμπει κατά μέσο όρο 50% λιγότερο CO2 από τον άνθρακα όταν καίγεται σε σταθμούς παραγωγής ενέργειας.
Υποδομή αερίου «διπλής χρήσης»
Το πιο σημαντικό, η Επιτροπή πιστεύει ότι το υπάρχον δίκτυο αγωγών φυσικού αερίου και τερματικών ΥΦΑ της Ευρώπης θα μπορούσε να αποτελέσει πολύτιμο πλεονέκτημα κατά τη μετάβαση στο υδρογόνο, ένα καθαρό καύσιμο που δεν εκπέμπει αέρια θερμοκηπίου όταν καίγεται.
Ενώ η Επιτροπή εξετάζει μια «ειδική υποδομή υδρογόνου», ο Timmermans είπε ότι η επαναχρησιμοποίηση των υπαρχόντων δικτύων φυσικού αερίου θα μπορούσε να συμβάλει στη μείωση του κόστους μετάβασης.
«Είναι σημαντικό να εξετάσουμε την υπάρχουσα υποδομή φυσικού αερίου και ΥΦΑ για να δούμε σε ποιο βαθμό είναι ήδη χρησιμοποιήσιμο για υδρογόνο ή μπορεί να προσαρμοστεί στη χρήση υδρογόνου», είπε.
"Όσο περισσότερο μπορούμε να έχουμε διπλή χρήση υποδομής, τόσο καλύτερο είναι - επίσης να κάνουμε τη μετάβαση στο πράσινο υδρογόνο προσιτή στο μέλλον", πρόσθεσε.
«Είμαι πραγματικά ενθουσιασμένος από αυτές τις δυνατότητες και θα κάνουμε πολλή δουλειά προς αυτή την κατεύθυνση», δήλωσε ο Timmermans.
Η Hydrogen Europe, μια βιομηχανική ένωση, εργάστηκε για την ανάπτυξη ενός «καθαρού κορμού υδρογόνου» για τη σύνδεση των βιομηχανικών ομάδων της Βόρειας Ευρώπης - στη Γερμανία, τη Γαλλία, το Βέλγιο και την Ολλανδία.