Νέοι κανόνες διαφάνειας για την εταιρική κοινωνική ευθύνης

 

Με καθοριστική συμβολή της Ελληνικής Προεδρίας, το Συμβούλιο και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο κατέληξαν σε συμφωνία για την Οδηγία που υποχρεώνει μεγάλες εταιρίες και επιχειρηματικούς ομίλους, να δημοσιοποιούν στο εξής, εκτός από τους ισολογισμούς τους, και στοιχεία Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης. Τέτοια στοιχεία σχετίζονται με την δραστηριότητά τους στους τομείς της προστασίας του περιβάλλοντος, της κοινωνικής πολιτικής, της καταπολέμησης της διαφθοράς και της δωροδοκίας, του σεβασμού των δικαιωμάτων του ανθρώπου, καθώς και σχετικά με την ηλικία, το φύλο, το μορφωτικό επίπεδο και τα επαγγελματικά προσόντα των μελών των οργάνων διοίκησής τους.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση εκσυγχρονίζει το νομοθετικό της πλαίσιο για την ενίσχυση της διαφάνειας και λογοδοσίας εταιριών δημοσίου συμφέροντος που απασχολούν περισσότερους από 500 εργαζομένους, περίπου 6000 σε ολόκληρη την ΕΕ. Ως εταιρίες δημοσίου συμφέροντος ορίζονται οι εισηγμένες σε χρηματιστήρια, οι τράπεζες, οι ασφαλιστικές εταιρίες καθώς και όσες έχουν σημαντικό δημόσιο ρόλο εξαιτίας του μεγέθους του κύκλου των εργασιών τους και του εταιρικού τους κύρους. Σημειώνεται ότι οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις εξαιρούνται από το πεδίο εφαρμογής των νέων κανόνων.

H νέα ρύθμιση δεν είναι δεσμευτική ως προς τον τρόπο δημοσιοποίησης των σχετικών πληροφοριών, αλλά παρέχει σημαντική ευελιξία στις επιχειρήσεις ώστε να επιλέγουν οι ίδιες τον τρόπο που θεωρούν καταλληλότερο. Μέχρι το καλοκαίρι του 2018, η Κομισιόν θα συντάξει έκθεση για την καθιέρωση υποχρέωσης των μεγάλων επιχειρήσεων να δημοσιεύουν ετησίως και ανά κράτος-μέλος ή τρίτη χώρα όπου δραστηριοποιούνται, πληροφορίες για τα κέρδη που πραγματοποιούν, τους φόρους που καταβάλλουν και τις δημόσιες ενισχύσεις που λαμβάνουν.

Ο Υπουργός Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας Κωστής Χατζηδάκης, που προεδρεύει του Συμβουλίου Ανταγωνιστικότητας της Ευρωπαϊκής Ένωσης κατά το εξάμηνο της Ελληνικής Προεδρίας δήλωσε:

«Πρόκειται για μια σημαντική νομοθετική παρέμβαση για τη διαφάνεια των δραστηριοτήτων των μεγάλων επιχειρήσεων και ομίλων. Η Ευρωπαϊκή Ένωση εισάγει για πρώτη φορά σχετικούς κανόνες. Οι καταναλωτές, οι πολίτες ζητούν από τις επιχειρήσεις μια πιο κοινωνικά υπεύθυνη συμπεριφορά. Ταυτόχρονα, κοινωνική ευθύνη σημαίνει και ανταγωνιστικότητα, γιατί η πληρέστερα ενημερωμένη αγορά αξιολογεί καλύτερα τις υπηρεσίες που προσφέρει μια επιχείρηση, και αναλόγως εμπιστεύεται και επενδύει.

Είναι θετικό το γεγονός ότι η συγκεκριμένη είναι η τέταρτη οδηγία αρμοδιότητας του Υπουργείου Ανάπτυξης που κλείνει μέσα στην περίοδο της Ελληνικής Προεδρίας. Είχαμε δηλώσει εξ αρχής ότι στόχος μας αυτό το εξάμηνο είναι να συμβάλουμε στην επίλυση συγκεκριμένων θεμάτων και να παρουσιάσουμε συγκεκριμένα αποτελέσματα, και αυτό