Για το βαμβάκι, την καλλιέργεια με την μεγαλύτερη προστιθέμενη αξία για τη χώρα, μίλησε ο Πρόεδρος των εκκοκιστών ο Αντώνης Σιάρκος στο THESSALONIKI SUMMIT (THE FUTURE OF AGRICULTURE).
Μεταξύ άλλων ο Πρόεδρος των εκκοκιστών ο Αντώνης Σιάρκος παρουσίασε την εθνική στρατηγική για το προϊόν για τη δεκαετία 2019-2029.
Η ομιλία του Προέδρου της ΠΕΕΕΒ και της Ευρωπαϊκής Συμμαχίας Βάμβακος κ. Αντώνη Σιάρκου
Αγαπητοί παρευρισκόμενοι καλησπέρα και από εμένα. Εκπροσωπώ τον κλάδο των επιχειρήσεων εκκόκκισης βάμβακος, της πρώτης μεταποίησης του βάμβακος μετά τη συγκομιδή του και πριν την περαιτέρω βιομηχανοποίησή του.
Ο κλάδος είναι κατά βάση εξαγωγικός σε ποσοστό περίπου 90 με 95% με κύκλο εργασιών που ξεπερνά το μισό δισεκατομμύριο ευρώ. Αξίζει να σημειωθεί ότι διατήρησε τις εξαγωγικές του επιδόσεις ακόμη και την δύσκολη περίοδο της κρίσης της χώρας μετά το 2014 με ότι μπορεί να σημαίνει αυτό για το εμπορικό ισοζύγιο της χώρας.
Το βαμβάκι θα έλεγε κανείς ότι είναι η καλλιέργεια με την μεγαλύτερη προστιθέμενη αξία για τη χώρα, καταλαμβάνει περίπου το 10% των καλλιεργούμενων εκτάσεων της χώρας (περίπου 3 εκατομμύρια στρέμματα) ενώ συγκαταλέγεται σταθερά ανάμεσα στα δέκα ποιο εξαγώγιμα προϊόντα της χώρας τρίτο μεταξύ των παραγόμενων αγροτικών προϊόντων. Με την καλλιέργεια του απασχολούνται περίπου 45.000 παραγωγοί ενώ προσφέρει τουλάχιστον άλλες 50.000 θέσεις εργασίας σε συναφή επαγγέλματα όπως συμβουλευτικές υπηρεσίες, αγροεφόδια, εμπόριο, μεταφορές, επεξεργασία και αξιοποίηση των προϊόντων αυτού.
Το βαμβάκι είναι μια παραδοσιακή καλλιέργεια για την Ελλάδα η οποία ασκείται επαγγελματικά από τα τέλη του 19ου αιώνα με πολλές από τις επιχειρήσεις που απασχολούνται με αυτό να βρίσκονται ήδη στα χέρια της 3ης γενιάς. Στον κλάδο έχουν πραγματοποιηθεί επενδύσεις εκατοντάδων εκατομμυρίων τόσο από τους μεταποιητές όσο και τους καλλιεργητές οι οποίοι πλέον έχουν αναπτύξει υψηλή τεχνογνωσία για την παραγωγή του.
Παρακολουθώντας την ιστορική διαδρομή του κλάδου αλλά αφουγκραζόμενος και τις τρέχουσες εξελίξεις θα έλεγα ότι το μέλλον της Γεωργίας δεν θα μπορούσε να διέρχεται παρά μόνο μέσα από το κανάλι των αγορών και των προϊόντων που αυτές απαιτούν να παραχθούν.
Υπό αυτό το πρίσμα παρατηρείται μια σταδιακή μετάβαση στις προτεραιότητες των καταναλωτών, ή τουλάχιστον μιας μεγάλης μερίδας αυτών, από την παραγωγή προϊόντων πολύ χαμηλού κόστους στην παραγωγή προϊόντων δίκαιας απόδοσης και τιμής, υψηλής ποιότητας και ασφάλειας για αυτούς, με σεβασμό στο περιβάλλον αλλά και και την κοινωνία που τα παράγει. Η έννοια της αειφορίας η οποία συνδυάζει το οικονομικό αποτέλεσμα, με το περιβαλλοντικά σωστό και κοινωνικά δίκαιο παίζει ολοένα και σημαντικότερο ρόλο στις αλυσίδες αξίας του προϊόντος.
Αξιολογώντας την επίδοση του εγχώριου κλάδου του βάμβακος θα έλεγα ότι με την επίδειξη γρήγορων αντανακλαστικών και μεγάλης ταχύτητας προσαρμοστικότητα, που είναι το άλλο χαρακτηριστικό που θα ήθελα να τονίσω, έχει στρέψει το ενδιαφέρον του στην συνεχής βελτίωση του παραγόμενου προϊόντος και στην προσπάθεια για πιστοποίηση ολοένα και μεγαλύτερου μέρους αυτού χωρίς βέβαια να γίνεται καμία έκπτωση στην προσπάθεια για βελτίωση της οικονομικότητας της καλλιέργειας. Με συστηματική Οργάνωση των κλαδικών φορέων την ΠΕΕΕΒ, τη ΔΟΒ, αλλά και της πολιτείας όποτε τη χρειαστήκαμε, του επιστημονικού δυναμικού ΕΛΓΟ ΔΗΜΗΤΡΑ, του Εθνικού κέντρου ταξινόμησης και άλλων στελεχών των διευθύνσεων του Υπουργείου προχωρήσαμε στα κάτωθι:
Καταρτίσαμε μια εθνική στρατηγική για το προϊόν για τη δεκαετία 2019-2029
Καταγράφουμε και αξιολογούμε ετησίως την παραγόμενη σε εθνικό επίπεδο παραγόμενη ποιότητα με ειδικό πρόγραμμα που αναθέτει η ΔΟΒ στο Εθνικό κέντρο ταξινόμησης
Θέτουμε ποιοτικούς και παραγωγικούς στόχους για την επόμενη χρονιά σε μια ετήσια εκδήλωση υπό την αιγίδα του υπουργείου και του εθνικού κέντρου ταξινόμησης
Δίνουμε βαρύτητα στην εκπαίδευση των καλλιεργητών και του προσωπικού των επιχειρήσεων μέσω στοχευμένων προγραμμάτων εκπαίδευσης
Μελετάται η πιθανότητα ευρεία χρησιμοποίησης των σύγχρονων εργαλείων γεωργικών προειδοποιήσεων και έξυπνης γεωργίας.
Προχωρήσαμε στην αναθεώρηση του εθνικού προτύπου ποιότητας και πιστοποιημένης παραγωγής AGRO 2.1/2.2 και στην εναρμόνιση του με το bci, μιας διεθνούς πρωτοβουλίας για παραγωγή καλύτερο βαμβακιού όπως λέγεται η οποία χαίρει ολοένα και μεγαλύτερη αναγνωρισιμότητα από τις διεθνείς αγορές. Η επιδίωξη είναι το βαμβάκι που παράγεται σύμφωνα με τα πρότυπα του AGRO να πιστοποιείται ταυτόχρονα ως βαμβάκι BCI.
Ως κορωνίδα όλων αυτών των προσπαθειών είναι αυτή για τη δημιουργία ταυτότητας του παραγόμενου προϊόντος.
Με ελληνική πρωτοβουλία το Μάρτιο του 2019 ιδρύθηκε η Ευρωπαϊκή Συμμαχία Βάμβακος στην οποία συμμετέχουν όλοι οι εμπλεκόμενοι παραγωγικοί φορείς της Ευρωπαϊκής Ένωσης (καλλιεργητές, εκκοκιστές, έμποροι και κλωστοϋφαντουργοί).
Βασικός στόχος του νέου φορέα είναι η δημιουργία, κατοχύρωση και προώθηση ενός Ευρωπαϊκού εμπορικού Σήματος βάμβακος το EUCOTTON trademark, το οποίο θα ενσωματώνει τις αξίες που φέρει το προϊόν μας όπως αποτυπώνονται στα ιδιαίτερα τεχνολογικά χαρακτηριστικά του και τον υπεύθυνο τρόπο που αυτό παράγεται με σεβασμό στο περιβάλλον και τους καλλιεργητές που το παράγουν. «Non GMO, Highquality, Responsible produced» είναι το «μότο» της προωθητικής καμπάνιας που θέλουμε να στήσουμε.
Ήδη, από της εμπορική περίοδο 2019-2020 το σήμα EUCOTTON™ συνοδεύει όλα τα παραγόμενα δέματα Ευρωπαϊκού εκκοκκισμένου βάμβακος, και στόχος είναι η χρήση του να επεκταθεί σε όλα τα στάδια της αλυσίδας αξίας βάμβακος, μέχρι και τα τελικά προϊόντα ένδυσης με στόχο την ενημέρωση του τελικού καταναλωτή-χρήστη για την ασφάλεια και την κοινωνική αξία του προϊόντος. Η προσέγγιση είναι Ευρωπαϊκή και όχι μόνο Ελληνική διότι αφενός η Ελλάδα αναλογεί για το 80% της Ευρωπαϊκής παραγωγής και αφετέρου η Ευρωπαϊκή σήμανση έχει πολύ μεγάλη αναγνωρισιμότητα στις αγορές ενδιαφέροντος.
Ουσία επομένως με την παραγωγή υψηλής ποιότητας προϊόντα, με πιστοποίηση και ταυτότητα και έξωθεν καλή μαρτυρία μέσω της προωθητικής καμπάνιας του EUCOTTON. Προσπαθήσαμε να έχουμε ουσία (να παράξουμε το προϊόν) αλλά και έξωθεν καλή μαρτυρία(να το πουλήσουμε όπως του αρμόζει), αφουγκραζόμενοι τις ανάγκες των αγορών για παραγωγή αειφόρων προϊόντων και επιδεικνύοντας μεγάλη προσαρμοστικότητα στις επερχόμενες αλλαγές.