Ο Υφυπουργός Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας Γεράσιμος Γιακουμάτος με αφορμή τα αποτελέσματα της τετραμηνιαίας έκθεσης του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) – την οργανωμένη έρευνα σύγκρισης τιμών ενός τυπικού καλαθιού προϊόντων- που κατέδειξε ότι στην Ελλάδα οι τιμές στα προϊόντα είναι σημαντικά φθηνότερα από ότι σε Ισπανία, Γαλλία και Αγγλία, δήλωσε:
« Τα αποτελέσματα της επιστημονικής συγκριτικής επαναλαμβανόμενης τετραμηνιαίας έκθεσης του ΙΕΛΚΑ που διεξάγεται σταθερά ανάμεσα σε τέσσερις χώρες αποτελεί μια ακόμα ηχηρή απάντηση σε όσους με παραπειστικό τρόπο και εντέχνως, με επιλεκτικές ανομοιογενείς συγκρίσεις, προσπαθούν να καλλιεργούν και να συντηρούν μύθους αμφισβητώντας ότι το τυπικό καλάθι της ελληνικής οικογένειας είναι κατά πολύ φθηνότερο από ότι σε χώρες με όμοιες οικονομίες όπως η Ισπανία αλλά και από χώρες όπως Γαλλία και η Αγγλία.
Ειδικότερα, η έκθεση του ΙΕΛΚΑ καταρρίπτει τέσσερις μύθους και αναδεικνύει τέσσερις μεγάλες αλήθειες:
Μύθος 1ος : Τα βασικά προϊόντα στα ελληνικά σουπερμάρκετ είναι πολύ ακριβότερα…. Η ΑΛΗΘΕΙΑ που προέκυψε από την σύγκριση των μέσων τελικών τιμών “δείχνει ότι η Ισπανία έχει κατά 9%, η Γαλλία κατά 32% και η Αγγλία κατά 40% σημαντικά ακριβότερο μέσο καλάθι από ότι υπάρχει στην Ελλάδα ”!
Μύθος 2ος : Ο υψηλός συντελεστής ΦΠΑ είναι η αιτία της διαφοράς τιμών με τις υπόλοιπες χώρες… Η ΑΛΗΘΕΙΑ που αναδείχθηκε από την έρευνα είναι ότι η Ελλάδα εάν και έχει υψηλότερο συντελεστή ΦΠΑ έχει χαμηλότερες τιμές προ ΦΠΑ στα βασικά προϊόντα. Το μέσο καλάθι στην Ισπανία είναι κατά 16% ακριβότερο, στην Γαλλία κατά 40% και στην Αγγλίας κατά 51% από ότι στη χώρα μας»!
Μύθος 3ος : Η ελληνική αγορά δεν παρέχει σε σχέση με άλλες χώρες δυνατότητες για φθηνές επιλογές…. Η ΑΛΗΘΕΙΑ είναι όμως, πως “ το οργανωμένο ελληνικό λιανεμπόριο τροφίμων (σουπερμάρκετ) παρέχει στους Έλληνες καταναλωτές πρόσβαση σε προϊόντα 20 βασικών κατηγοριών του τυπικού καλαθιού με πολύ φθηνότερες τιμές σε σχέση με αυτές που υπάρχουν στις άλλες συγκρινόμενες χώρες ” !
Μύθος 4ος: ο αφορισμός. Δεν γίνεται καμία προσπάθεια για να μειωθούν οι τιμές. Η αποστομωτική ΑΛΗΘΕΙΑ που καταγράφεται στην έκθεση είναι ότι “η συγκράτηση των τιμών το 2013 και το 2014 και η μείωση των τιμών στην Ελλάδα στο καλάθι της ελληνικής οικογένειας είναι αποτέλεσμα της οργανωμένης προσπάθειας των προμηθευτών και των λιανέμπορων. Πραγματικότητα που αποτυπώνεται και στα στοιχεία του γενικού δείκτη καταναλωτή που δημοσίευσε πρόσφατα η ΕΛΣΤΑΤ”!
Αυτές είναι οι ΑΛΗΘΕΙΕΣ που αναδεικνύουν οι υπεύθυνες μετρήσεις από την πραγματική αγορά, σε αντίθεση με την οργανωμένη παραπειστική προσπάθεια που κάποιοι σκόπιμα με διαφορετικούς στόχους επιχειρούν»
Ακολουθεί ο Πίνακα Σύγκρισης Μέσων Τιμών του Τυπικού Καλαθιού Προϊόντων Σούπερ Μάρκετ της τετραμηνιαίας έκθεσης του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών