Το ΕΚ ενέκρινε την Τετάρτη το σχέδιο προϋπολογισμού της ΕΕ για το 2015, καθώς και τον συμπληρωματικό προϋπολογισμό για το 2014. Ο προϋπολογισμός του 2015 προβλέπει 145,32 δισ. ευρώ σε αναλήψεις υποχρεώσεων, 141,21 δισ. ευρώ σε πληρωμές και επιπλέον 4,25 δισ. ευρώ για την εξόφληση των απλήρωτων λογαριασμών του 2014.
"Είναι ξεκάθαρο ότι τα ποσά που δεχόμαστε φτάνουν στην καλύτερη περίπτωση για να σταθεροποιήσουν τα επίπεδα του ευρωπαϊκού χρέους. Αυτό που μου δίνει ελπίδα είναι το σχέδιο για τη μείωση των ανεξόφλητων λογαριασμών", δήλωσε ο Πρόεδρος της επιτροπής Προϋπολογισμών Jean Arthuis (Φιλελεύθεροι, Γαλλία) προσθέτοντας ότι οι "κυβερνήσεις ανέλαβαν πολιτικές δεσμεύσεις τις οποίες δεν τήρησαν".
Προτεραιότητες του ΕΚ κατά τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων ήταν οι εξής: η εύρεση επαρκών κονδυλίων για την εξόφληση των πιο επειγόντων εκκρεμών λογαριασμών που αφορούν αναδόχους που εργάζονται σε έργα χρηματοδοτούμενα από την ΕΕ στα διάφορα κράτη μέλη, η επίτευξη συμφωνίας επί ενός λεπτομερούς σχεδίου για την τακτοποίηση των συσσωρευμένων ανεξόφλητων λογαριασμών, και η διασφάλιση επαρκούς χρηματοδότησης για επενδύσεις σε τομείς τους οποίους τα ίδια τα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα έθεσαν ως προτεραιότητα στη διάρκεια των πολιτικών τους δεσμεύσεων.
Πληρωμές: 4,25 δισ. ευρώ για το 2014, συμβιβασμός για το 2015
Οι διαπραγματευτές του Κοινοβουλίου εξασφάλισαν επιπλέον πόρους για να πληρωθούν οι λογαριασμοί των αναδόχων των ευρωπαϊκών έργων, όπως είναι οι τοπικοί σύλλογοι, οι μη κυβερνητικές οργανώσεις και οι μικρές επιχειρήσεις. Η συμβιβαστική λύση που βρέθηκε για το 2015 διασφαλίζει τις πληρωμές προς τους δικαιούχους σε περιοχές που πλήττονται περισσότερο από τις καθυστερήσεις στις πληρωμές.
Το σχέδιο για τις πληρωμές
Κατόπιν αιτήματος του ΕΚ, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα παρουσιάσει ένα σχέδιο για τη σταδιακή μείωση των απλήρωτων λογαριασμών, οι οποίοι έφθασαν τα 23,4 δισ. ευρώ στο τέλος του 2013 και αναμένεται να αγγίξουν τα 25 δισ. ευρώ μέχρι το τέλος του 2014, σύμφωνα με τις τελευταίες προβλέψεις της Επιτροπής. Το σχέδιο θα καθορίσει ένα ανώτατο "βιώσιμο όριο" απλήρωτων λογαριασμών το οποίο η ΕΕ δεν θα πρέπει να υπερβεί.
Χρήση των επιπλέον εσόδων για τη μείωση των ανεξόφλητων λογαριασμών
Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ζήτησε τα επιπλέον έσοδα ύψους 8,88 δισ. ευρώ που προέρχονται από την επιβολή προστίμων κατά εταιρειών που παραβιάζουν το κοινοτικό δίκαιο για τον ανταγωνισμό να χρησιμοποιηθούν για την εξόφληση των απλήρωτων λογαριασμών. Τα ευρωπαϊκά κράτη μέλη, ωστόσο, συμφώνησαν να χρησιμοποιήσουν για το σκοπό αυτό μόνο τα 3,53 δισ. ευρώ, ενώ αποφάσισαν να διοχετεύσουν το υπόλοιπο ποσό πίσω στους εθνικούς τους προϋπολογισμούς.
Μικρή αύξηση κονδυλίων για την ανάπτυξη και την εξωτερική πολιτική
Το ΕΚ αρνήθηκε τις προτεινόμενες περικοπές από το Συμβούλιο, ύψους 0,5 δισ. ευρώ, που θα επηρέαζαν ως επί το πλείστον την ανταγωνιστικότητα, την ιθαγένεια και την εξωτερική δράση. Πέτυχε επίσης τη διάθεση επιπλέον 45 εκατ. ευρώ για το ευρωπαϊκό ερευνητικό πρόγραμμα Ορίζοντας 2020 και επιπλέον 16 εκατ. ευρώ για το πρόγραμμα ανταλλαγής φοιτητών Erasmus +. Σε ό,τι αφορά την εξωτερική πολιτική, ο προϋπολογισμός αυξήθηκε κατά 32 εκατ. ευρώ. Επιπλέον χρηματοδότηση θα λάβουν και οι οργανισμοί εποπτείας των τραπεζών, καθώς και ο ευρωπαϊκός οργανισμός Frontex.
Ιστορικό
Ο προϋπολογισμός της ΕΕ για το 2015 προβλέπει αναλήψεις υποχρεώσεων περίπου 2% αυξημένες συγκριτικά με το 2014 και πληρωμές αυξημένες κατά 1%. Από το συνολικό ποσό του προϋπολογισμού, το 88% δαπανάται από τα κράτη μέλη, το 6% πηγαίνει στην εξωτερική πολιτική, και ένα 6% χρησιμοποιείται για τη λειτουργία της ΕΕ. Το σύνολο του προϋπολογισμού της ΕΕ αντιπροσωπεύει λίγο περισσότερο από το 1% του συνολικού ευρωπαϊκού ΑΕΠ των 28 κρατών μελών. Το σχέδιο προϋπολογισμού το καταθέτει πάντα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τροποποιείται αναλόγως από το Συμβούλιο και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.