Σύμφωνα με έρευνα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, το 90% των συναλλαγών των καταναλωτών με τις τράπεζες γίνονται πλέον ηλεκτρονικά ή μέσω εφαρμογών για κινητά τηλέφωνα.
Οι τράπεζες σε όλο τον κόσμο βρίσκονται σε μια περίοδο ραγδαίας αλλαγής. Ο ψηφιακός μετασχηματισμός έχει οδηγήσει στην αύξηση της χρήσης των ηλεκτρονικών και κινητών τραπεζικών υπηρεσιών, με αποτέλεσμα να μειώνονται δραστικά οι συναλλαγές που πραγματοποιούνται στα φυσικά καταστήματα.
Σύμφωνα με έρευνα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, το 90% των συναλλαγών των καταναλωτών με τις τράπεζες γίνονται πλέον ηλεκτρονικά ή μέσω εφαρμογών για κινητά τηλέφωνα. Τα ταμεία αντιστοιχούν πλέον σε λιγότερο από 5% των συναλλαγών, και οι τράπεζες επιδιώκουν να μειώσουν περαιτέρω το κόστος λειτουργίας τους, καταργώντας τα.
Στην Ελλάδα, η τάση αυτή έχει ήδη αρχίσει να γίνεται αισθητή. Οι τέσσερις συστημικές τράπεζες έχουν ήδη προχωρήσει στην κατάργηση των ταμείων από ορισμένα από τα καταστήματα τους, και σχεδιάζουν να προχωρήσουν σε περαιτέρω μειώσεις στο άμεσο μέλλον.
Η κατάργηση των ταμείων έχει σημαντικές επιπτώσεις στο ρόλο των τραπεζικών υπαλλήλων. Οι υπάλληλοι δεν θα χρειάζεται πλέον να ασχολούνται με τις καθημερινές συναλλαγές, αλλά θα επικεντρωθούν στην παροχή συμβουλών και υποστήριξης στους πελάτες.
Οι βασικές αλλαγές που σημειώνονται στο τραπεζικό σύστημα είναι οι εξής:
Μεταφορά των συναλλαγών από τα φυσικά καταστήματα στα ψηφιακά κανάλια.
Αλλαγή του ρόλου των τραπεζικών υπαλλήλων, οι οποίοι θα επικεντρωθούν στην παροχή συμβουλών και υποστήριξης.
Μεταβολή της εικόνας των τραπεζικών καταστημάτων, τα οποία θα γίνουν πιο μινιμαλιστικά και θα επικεντρωθούν στην εξυπηρέτηση ανώτερου επιπέδου.
Οι αλλαγές αυτές είναι αναπόφευκτες, καθώς αντανακλούν τις τάσεις που επικρατούν στην οικονομία και την κοινωνία. Τα ψηφιακά κανάλια προσφέρουν στους καταναλωτές μεγαλύτερη ευκολία και ευελιξία, και οι τράπεζες πρέπει να προσαρμοστούν σε αυτές τις αλλαγές για να παραμείνουν ανταγωνιστικές.
Πώς θα επηρεάσει ο ψηφιακός μετασχηματισμός τους καταναλωτές;
Η μετάβαση στο ψηφιακό τραπεζικό σύστημα έχει πολλά πλεονεκτήματα για τους καταναλωτές. Οι συναλλαγές γίνονται πιο εύκολες, πιο γρήγορες και πιο ασφαλείς. Οι καταναλωτές μπορούν να πραγματοποιήσουν τις συναλλαγές τους ανά πάσα στιγμή και από οπουδήποτε, χωρίς να χρειάζεται να μεταβούν σε ένα φυσικό κατάστημα.
Ωστόσο, η μετάβαση αυτή έχει και κάποια μειονεκτήματα. Οι καταναλωτές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις ψηφιακές τεχνολογίες μπορεί να αντιμετωπίσουν δυσκολίες στην εξυπηρέτησή τους. Επιπλέον, η μείωση των ταμείων μπορεί να δημιουργήσει προβλήματα για τους καταναλωτές που χρειάζονται να πραγματοποιήσουν συναλλαγές με μετρητά.
Για να μετριάσουν τα μειονεκτήματα αυτά, οι τράπεζες πρέπει να επενδύσουν στην εκπαίδευση των καταναλωτών και να διασφαλίσουν ότι οι πελάτες που χρειάζονται να πραγματοποιήσουν συναλλαγές με μετρητά θα εξυπηρετούνται με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.
Τι θα γίνει με τα ταμεία;
Τα ταμεία δεν πρόκειται να εξαφανιστούν εντελώς από τις τράπεζες. Ωστόσο, ο ρόλος τους θα αλλάξει σημαντικά. Τα ταμεία θα χρησιμοποιηθούν κυρίως για την εξυπηρέτηση των πελατών που χρειάζονται να πραγματοποιήσουν συναλλαγές με μετρητά ή για την παροχή ειδικών υπηρεσιών, όπως η εξυπηρέτηση επιχειρήσεων ή η παροχή συμβουλών σε επενδυτές.
Η μετάβαση στο ψηφιακό τραπεζικό σύστημα είναι μια σημαντική αλλαγή που θα έχει σημαντικό αντίκτυπο στο τραπεζικό σύστημα και τους καταναλωτές. Οι τράπεζες πρέπει να προσαρμοστούν σε αυτές τις αλλαγές για να παραμείνουν ανταγωνιστικές και να εξυπηρετήσουν καλύτερα τους πελάτες τους.