Συμφωνία Mercosur Συμφωνία Mercosur-ΕΕ: Κίνδυνος αποδυνάμωσης των κανόνων κατά της αποψίλωσης των δασών

Βρήκαν οι χώρες της Λατινικής Αμερικής τρόπο να παρακάμψουν τους κανόνες;

Οι νέοι κανόνες της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την καταπολέμηση της παγκόσμιας αποψίλωσης των δασών δεν έχουν καν τεθεί ακόμη σε ισχύ, και ήδη οι χώρες της Λατινικής Αμερικής του μπλοκ Mercosur θα μπορούσαν να έχουν βρει τρόπο να τους παρακάμψουν.

Αυτό οφείλεται σε μια νομική διάταξη της νέας εμπορικής συμφωνίας ΕΕ-Μερκοσούρ που υπογράφηκε στις αρχές Δεκεμβρίου.

Σύμφωνα με δημοσίευμα του politico, οι χώρες της Mercosur, στις οποίες περιλαμβάνονται η Βραζιλία, η Αργεντινή, η Ουρουγουάη και η Παραγουάη, βγήκαν από τις επίπονες εμπορικές διαπραγματεύσεις ισχυριζόμενες ότι απέκτησαν έναν τρόπο να προστατευθούν από τα επερχόμενα αυστηρά περιβαλλοντικά μέτρα της ΕΕ.

Το κλειδί, υποστηρίζουν, είναι ένας «μηχανισμός εξισορρόπησης», μια πρώτη φορά στις εμπορικές συμφωνίες της ΕΕ, που επιτρέπει και στα δύο μέρη να ζητήσουν αποζημίωση ή προσαρμογές με τη μορφή δασμών ή ποσοστώσεων, εάν θεωρούν ότι το άλλο μέρος έχει εισαγάγει ένα μέτρο που «ακυρώνει ή μειώνει σημαντικά» τα οφέλη που απορρέουν από τη συμφωνία.

Οι χώρες της Mercosur θεωρούν τον κανονισμό της ΕΕ για την αποψίλωση των δασών (EUDR) ως ένα τέτοιο μέτρο.

Ο EUDR, ο οποίος πρόκειται να τεθεί σε ισχύ στις 30 Δεκεμβρίου 2025, απαιτεί από τις εταιρείες να παρακολουθούν και να εντοπίζουν τις αποστολές τους καφέ, κακάο, φοινικέλαιο, σόγια, καουτσούκ, βόειο κρέας και ξυλεία, ώστε να αποδεικνύουν ότι δεν προέρχονται από αποψιλωμένες περιοχές - ή να κινδυνεύουν με βαριά πρόστιμα εάν δεν μπορούν να συμμορφωθούν. Στόχος είναι να σταματήσει η συμβολή της ΕΕ στην παγκόσμια αποψίλωση των δασών.

Αλλά αν οι χώρες της Mercosur επιτύχουν να αμφισβητήσουν το νόμο, αυτό θα μπορούσε να υπονομεύσει σημαντικά αυτόν τον στόχο. Οι χώρες της Νότιας Αμερικής είναι σημαντικοί παραγωγοί εμπορευμάτων όπως η σόγια και το βόειο κρέας που καλύπτονται από την ΕΕΔΑ, και η περιοχή αποτελεί παγκόσμια εστία αποψίλωσης.

Η Ουρουγουάη πιστεύει ότι ο μηχανισμός εξισορρόπησης «θα επιτρέψει στη Mercosur να εξουδετερώσει τις επιπτώσεις που έχουν ή θα μπορούσαν να έχουν τα μονομερή μέτρα της ΕΕ (όπως η Πράσινη Συμφωνία) στις εξαγωγές των χωρών της Mercosur», ανέφερε η κυβέρνηση της χώρας στην ανάλυσή της για τη συμφωνία.

Αυτό «αποτελεί ένα εργαλείο προστασίας για τις χώρες της Mercosur έναντι της εφαρμογής περιβαλλοντικών μέτρων από την ΕΕ, τα οποία ενδέχεται να στρεβλώσουν τις διπεριφερειακές εμπορικές ροές», υποστήριξε η Ουρουγουάη, προσθέτοντας ότι «αυτό αναμφίβολα δίνει στη Mercosur ένα νέο πλεονέκτημα έναντι των ανταγωνιστών της».

«Αυτό είναι πολύ σημαντικό, διότι οι αναπτυσσόμενες χώρες έχουν συνηθίσει σε αυτού του είδους τις ανισορροπίες στις εμπορικές διαπραγματεύσεις. Έτσι, πρέπει να βρουν νέους τρόπους για να διασφαλίσουν ότι η πρόσβαση που τους παρέχεται παραμένει αποτελεσματική», δήλωσε διπλωμάτης της Mercosur, ο οποίος παραχώρησε ανωνυμία για να συζητήσει τη δυναμική των διαπραγματεύσεων, όπως και άλλοι αξιωματούχοι που αναφέρονται σε αυτό το άρθρο. 

Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ωστόσο, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή απορρίπτει κατηγορηματικά τους ισχυρισμούς ότι η εμπορική συμφωνία της Mercosur θα αποδυναμώσει τους κανόνες κατά της αποψίλωσης. 

«Δεν υπάρχει τίποτα που να κάνει η συμφωνία προκειμένου να παρεκκλίνει ή να αλλάξει, για παράδειγμα, τον EUDR. Αυτό πρέπει να είναι πολύ σαφές. Πλοηγούμαστε εντός της νομικής δυνατότητας που επιτρέπει η EUDR», δήλωσε ανώτερος αξιωματούχος της Επιτροπής, στον οποίο παραχωρήθηκε ανωνυμία, καθώς δεν επιτρέπεται να μιλήσει επίσημα.

Οι χώρες της Mercosur «θα υπόκεινται, φυσικά, στις ίδιες ακριβώς νομικές υποχρεώσεις με όλες τις άλλες χώρες», πρόσθεσε ο αξιωματούχος, επισημαίνοντας ότι οι απαιτήσεις βάσει της EUDR βαρύνουν τους Ευρωπαίους εισαγωγείς και όχι τις ίδιες τις χώρες.

Ένα μέρος δεν μπορεί να ζητήσει αποζημίωση για «μέτρα που ήδη εφαρμόζονται, που έχουν ήδη συμφωνηθεί ή μέτρα που είναι προβλέψιμα. Επομένως, αυτό δεν επηρεάζει το δικαίωμα ρύθμισης», δήλωσε δεύτερος ανώτερος αξιωματούχος της ΕΕ. 

Ωστόσο, οι πράσινες ομάδες δεν είναι τόσο σίγουρες. Μια προκαταρκτική νομική ανάλυση της εμπορικής συμφωνίας από την Greenpeace EU υποδηλώνει ότι οι χώρες της Mercosur πήραν πράγματι αυτό που ήθελαν και ότι η εμπορική συμφωνία θα «λαμβάνει υπόψη τα εμπορικά συμφέροντα πριν από τη θέσπιση περιβαλλοντικών μέτρων».

Το μήνυμα που κρύβεται πίσω από την εισαγωγή του μηχανισμού εξισορρόπησης είναι ότι «η προστασία του περιβάλλοντος έχει κόστος για την κοινωνία, αλλά οι επιχειρήσεις δεν είναι υποχρεωμένες να το πληρώσουν», αναφέρει η ΜΚΟ στην ανάλυσή της. 

Προειδοποίησε ότι κινδυνεύει να υπονομευθεί μέσω μιας κερκόπορτας ένα εμβληματικό στοιχείο της ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας και να δημιουργηθεί ένα επικίνδυνο προηγούμενο. Άλλες χώρες με τις οποίες η ΕΕ διεξάγει εμπορικές συνομιλίες, όπως η Ινδονησία, έχουν καταγγείλει τους κανόνες κατά της αποψίλωσης εδώ και χρόνια, υποστηρίζοντας ότι πρόκειται για πράσινο προστατευτισμό.

Συμφωνώντας με αυτόν τον μηχανισμό, «η Επιτροπή πυροβόλησε τον εαυτό της και τα κράτη μέλη στα πόδια όταν πρόκειται να εφαρμόσει την ΕΕΔΑ», δήλωσε ο Michael Rice, δικηγόρος αλυσίδας αξίας και εμπορίου της περιβαλλοντικής νομικής φιλανθρωπικής οργάνωσης ClientEarth. «Η Επιτροπή έχει καταστήσει δυνητικά κάθε κράτος μέλος ευάλωτο σε εμπορικές διαμάχες από τις χώρες της Mercosur όταν συμμορφώνονται με τις υποχρεώσεις τους να εφαρμόζουν την EUDR σε προϊόντα από χώρες της Mercosur», πρόσθεσε.

Ποιος έχει δίκιο;

Το ερώτημα του ποιος έχει δίκιο στις ερμηνείες του για τις επιπτώσεις της συμφωνίας της Mercosur στην EUDR πρόκειται να προκαλέσει πονοκέφαλο στους εμπορικούς παράγοντες.

«Το έγγραφο συντάχθηκε με τέτοιο τρόπο ώστε και οι δύο πλευρές να μπορούν να διεκδικήσουν τη νίκη», δήλωσε ο Geraldo Vidigal, Βραζιλιάνος καθηγητής διεθνούς εμπορικού δικαίου στο Πανεπιστήμιο του Άμστερνταμ.

Αλλά δεν είναι μόνο ο μηχανισμός εξισορρόπησης που κινδυνεύει να αποδυναμώσει τον κανονισμό της ΕΕ για την αποψίλωση των δασών, σύμφωνα με τον Rice της ClientEarth. Είναι επίσης το παράρτημα του κεφαλαίου «Εμπόριο και αειφορία» της συμφωνίας Mercosur.

Ορισμένες από τις ρήτρες, ιδίως τα άρθρα 55 και 56, σε αυτό το παράρτημα «θα ανάγκαζαν τα κράτη μέλη της ΕΕ και την Επιτροπή να ενεργούν ασυνεπώς με τις υποχρεώσεις τους στο πλαίσιο του κανονισμού ΕΕΔΑ» και «θα επέτρεπαν στις χώρες της Mercosur να επηρεάσουν τον τρόπο με τον οποίο εφαρμόζεται και επιβάλλεται ο κανονισμός ΕΕΔΑ», δήλωσε ο Rice.

Αυτό θα μπορούσε να αυξήσει την «πολιτική και διπλωματική πίεση από τις χώρες της Mercosur» και «κινδυνεύει να θέσει σε κίνδυνο την προσεκτική και δίκαιη εφαρμογή της EUDR», προειδοποίησε.