Διασύνδεση πρωτογενούς τομέα με τουρισμό


Σημεία Συνέντευξης Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, κ. Αθανάσιου Τσαυτάρη στον Τ/Σ «Action24», στην εκπομπή «ACTION DAY»  και στους δημοσιογράφους Βαγγέλη Γιακουμή και Γεωργία Σαδανά για τα κίνητρα στους νέους αγρότες και την ενίσχυση της απασχόλησης, για τη χρηματοδότηση της γεωργίας από τη νέα ΚΑΠ.


Υποστηρίζουμε την είσοδο νέων αγροτών στη γεωργία
Εμείς υποστηρίζουμε την είσοδο νέων αγροτών στη γεωργία για τρεις λόγους και θα το υποστηρίξει και η νέα ΚΑΠ.
Πρώτον, υπάρχει ένας δημογραφικά γερασμένος αγροτικός πληθυσμός. Σε όλη την Ευρώπη μόνο το 6% των αγροτών είναι κάτω από 40 χρονών.  Επομένως σε δέκα χρόνια θα μιλούμε για γεωργία χωρίς γεωργούς και αυτό δεν μπορεί να γίνει.
Δεύτερον, οι νέοι είναι πάντοτε πιο εξοικειωμένοι με την τεχνολογία, την καινοτομία, το διαδίκτυο, την πληροφορική, αντιλαμβάνονται πάρα πολύ τη σημασία του να τυποποιήσεις το προϊόν, να συμβολαιοποιήσεις την παραγωγή σου. Αυτό, ο νέος το καταλαβαίνει και το πιστεύει και το κάνει καλύτερα.
 

Τα κίνητρα που δίνουμε για την είσοδο των νέων στη γεωργία είναι τριών ειδών.  
Πρώτον απλούστευση των διαδικασιών. Εμείς πρώτα - πρώτα εφαρμόζοντας αυτό το λεγόμενο fast track που έγινε της μόδας πρώτα στη μεταποίηση γιατί είδα όταν έφτασα στο Υπουργείο ότι υπήρχαν εκατοντάδες τέτοιες αιτήσεις και για μεγάλο διάστημα δεν είχαν αξιολογηθεί. Και ψάχνοντας που χωλαίνει, για να δούμε που υπάρχει στενωπός και δεν μπορούν να περάσουν αυτά.
Κάναμε ένα γρήγορο σύστημα αξιολόγησης, η προκήρυξη έγινε μάλιστα από την 1η του έτους στις 20 Ιανουαρίου έκαναν τις αιτήσεις τους οι πρώτοι και 18 Φεβρουαρίου πήραν τις εγκρίσεις τους. Το ίδιο κάνουμε τώρα με τους νέους. Δεν έχει νόημα αν δεν το κάνεις αυτό. Αν περιμένει κάποιος δυο τρία χρόνια δεν έχει νόημα.
Χωρίς να μπερδεύω τον κόσμο, ο αγροτικός κόσμος που μας ακούει όμως το καταλαβαίνει αυτό που λέω: τα δικά μας προγράμματα αυτά που είναι στον πυλώνα Ι όπως λέγονται, που είναι ο τομέας των ενισχύσεων και στον πυλώνα ΙΙ που είναι ο αναπτυξιακός, μέχρι τώρα τους υποστηρίζαμε μόνο από τον αναπτυξιακό τομέα με τα σχέδια βελτίωσης, στον πυλώνα ΙΙ.
Τώρα όμως μέσα στον πυλώνα Ι βάλαμε ότι ένας που θα καλλιεργήσει ένα στρέμμα, εφόσον είναι ενήλικας και θα πάρει ένα ευρώ, εφόσον είναι νέος θα πάρει 1,25. Δηλαδή 25% παραπάνω πριμοδότηση μόνο και μόνο επειδή είναι νέος. Και μια σειρά άλλων πραγμάτων με το αρχικό κεφάλαιο και βοήθεια στο ξεκίνημα.
Να τους δώσουμε χωράφια. Εφόσον είναι νέοι και μάλιστα είναι οι ίδιοι γεωτεχνικοί τους δίνουμε 25 στρέμματα αν είναι ένας, 50 στρέμματα αν είναι δύο και τέσσερις αν είναι 100 στρέμματα. Θέλω να το τονίζω αυτό γιατί μια διαρθρωτική αδυναμία του τόπου μας είναι ο μικρός και ο διάσπαρτος κλήρος.
Οι νέοι κάνουν πολύ εύκολα ομαδοποίηση, έχουμε κάνει αυτή την ώρα συνέργειες και έχει πολύ μεγάλη σημασία  αυτό. Δυστυχώς μέσω του μηχανισμού με διάφορες μορφές συνεργατισμού, αυτός ήταν ο ρόλος άλλωστε και των παλαιών Συνεταιρισμών, τους οποίους κοιτάξαμε να τους ξεκαθαρίσουμε, να κρατήσουμε τους 1.400 περίπου που είναι υγιείς.
Ελέγξαμε όλα τα στοιχεία τους και είναι οικονομικά βιώσιμοι γιατί εμείς πιστεύουμε στην έννοια του συνεργατισμού, για να άρουμε αυτή τη διαρθρωτική μας αδυναμία.
Και αυτή τη στιγμή έχουμε ομάδες νέων παραγωγών κοσμήματα, που είναι πρότυπα. Δε διστάζω να αναφέρω τα παιδιά που κάνουν στο Βελβεντό της Κοζάνης τα ροδάκινα, που είναι πρότυπο. Τους επισκέπτεσαι και λες, μόλις στάθηκαν στα πόδια τους, γύρισαν πίσω να δείξουν τώρα στα μέλη τους πως θα τους εφοδιάζουν με καλύτερα εφόδια, να πάνε αυτοί και να πουν «ξέρεις, οι άνθρωποι των ροδακίνων θα χρειαστούν 10.000 τελάρα. Αντί να πάει ένας – ένας να τα παραγγέλνει αυτά στις κάσες, πάνε αυτοί στο εργοστάσιο και λένε «μπορείς να μας δώσεις 10.000 τελάρα για τα μέλη μας;. Αντί να τα δώσεις όμως 1 ευρώ, θα τα δώσεις 0,8 γιατί σου κάνουμε μια μεγάλη παραγγελία». Και το ίδιο ως προς το προϊόν τους.
Είναι άλλο να πάει ένας μεμονωμένος αγρότης να πάει ο Γιακουμής και να πει «έχω κι εγώ 10 τόνους ροδάκινο» και να τον κοροϊδεύουν «το παίρνω – δεν το παίρνω» ή «θα στο πάρω με ένα ευρώ» και άλλο είναι να πάνε 100 Γιακουμήδες και να πουν «κοίταξε να δεις, εμείς έχουμε 10.000 τόνους».
 

Για δημιουργία δημοπρατηρίου
Το διερευνούμε σαν ένα εργαλείο που να μπορεί κανείς να κάνει καλύτερη διαπραγμάτευση ως προς το προϊόν του. Επομένως έχουμε πολλούς λόγους, αλλά ο πιο σημαντικός για εμένα αυτή την ώρα για τον τόπο μας είναι ότι από την άλλη μεριά έχουμε μια μεγάλη ανεργία, έχουμε μεγάλη ανεργία ιδιαίτερα των νέων. Η ανεργία των νέων είναι για εμένα αυτή τη στιγμή το πιο οξυμμένο κοινωνικό μας πρόβλημα.

Ισχυρή χρηματοδότηση της γεωργίας από τη νέα ΚΑΠ
Έχετε ακούσει για το δημοσιονομικό πλαίσιο της νέας ΚΑΠ. Όλος ο κόσμος φοβόταν και ειδικά  οι γεωργοί ότι θα σταματήσει η υποστήριξη της γεωργίας, θα κοπούν τα κονδύλια και τα λοιπά. Κι όμως στη διαπραγμάτευση που κάναμε με τη νέα ΚΑΠ, η χώρα μας θα πάρει 19,6 δις ευρώ και να σας δώσω μια είδηση. Γιατί μέχρι τώρα μιλάγαμε για τη νέα Κοινή Αγροτική Πολιτική, η οποία στη χώρα μας θα φέρει περίπου 19,4 δισεκατομμύρια ευρώ, όσα περίπου έφερε και την προηγούμενη περίοδο. Άρα δεν υπάρχει καμία συρρίκνωση των κονδυλίων για την υποστήριξη.
Τώρα μάλιστα έγινε και η συμφωνία για τη νέα Κοινή Αλιευτική Πολιτική για την αλιεία και τις υδατοκαλλιέργειες. Η χώρα μας την προηγούμενη περίοδο πήρε περίπου 200 εκατομμύρια ευρώ, η είδηση είναι τώρα ότι φέτος θα πάρουμε περίπου 400 εκατομμύρια.
Επομένως σαφέστατα το ακούν γιατί αυτές οι προτεραιότητες που δώσαμε εμείς είναι οι προτεραιότητες και των δικών τους καταναλωτών.

Για τις επενδύσεις στον πρωτογενή τομέα με την αξιοποίηση εναλλακτικών μορφών ενέργειας

Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το άνοιγμα μεγάλων γεωθερμικών πεδίων που έχουμε στη Βόρεια Ελλάδα. Εδώ δεν μιλάμε για υψηλό κόστος παραγωγής μέσα σε αυτό το υψηλό κόστος ενέργειας; Χτες δώσαμε στους γεωργούς την επιστροφή του ειδικού φόρου κατανάλωσης πετρελαιοειδών για να τους βοηθήσουμε λίγο να μετριάσουμε αυτό το ενεργειακό κόστος.
Και αντίστοιχα γίνονται προσπάθειες να μειωθεί το φυσικό αέριο και άλλα.
Να όμως οι εναλλακτικές μορφές, οι ήπιες μορφές ενέργειες, μορφές που δεν τελειώνει ποτέ η ενέργεια, η γεωθερμία δεν τελειώνει ποτέ. Την παίρνεις, ζεσταίνεις το θερμοκήπιό σου και γυρίζεις πίσω. Κάποιοι επιχειρηματίες επένδυσαν πάνω σε αυτά τα γεωθερμικά πεδία και σε λίγες μέρες θα πάω να βρεθώ στη συγκομιδή των προϊόντων.
Άρα με το σκεπτικό ότι ανέκαθεν η γεωργία ήταν μια μεγάλη δεξαμενή χεριών, αυτή την προσπάθεια κάνουμε να δώσουμε δουλειά σε αυτούς τους νέους ανθρώπους.

Για τη στροφή στη γεωργία ποιότητας και στα ποιοτικά αγροτικά προϊόντα
Εμείς κάναμε μια στρατηγική επιλογή γιατί τώρα είναι η εποχή όπου γίνονται συζητήσεις για τα αναπτυξιακά σχήματα του τόπου και τη στρατηγική που πρέπει να ακολουθηθεί. Από την πρώτη στιγμή είπαμε ότι η χώρα μας, μια μικρή χώρα με εξαιρετικό περιβάλλον, παράδοση, εμπειρία, εδαφοκλιματικές συνθήκες τέτοιες, δεν μπορεί να είναι ανταγωνιστική όπως συνέβαινε στο παρελθόν σε μια γεωργία χαμηλού κόστους, παράγοντας ένα δυο προϊόντα σε όσο το δυνατό χαμηλότερο κόστος για να είναι ανταγωνιστική.
Αντίθετα έχει μεγάλα περιθώρια αν κάνει μια στροφή 180 μοιρών και πάει  προς την ποιότητα, τα ποιοτικά προϊόντα.
Και από  εκεί και ύστερα να τα υποστηρίξει, να τα πιστοποιήσει, να τα τυποποιήσει, να τα διακινήσει, να υποστηρίξει την εξωστρέφειά τους, να τα πάει στις διεθνείς εκθέσεις τροφίμων και παντού.
Όλη η Ελλάδα έκανε αυτή τη στροφή και μέσα σε ένα δυο χρόνια, δέστε τα αποτελέσματα. Παραδείγματος χάριν μια μικρή χώρα σα τη δική μας μικρή συνολικά στην Ευρωπαϊκή Ένωση σε σύγκριση με Γαλλία, Ιταλία, Γερμανία κι άλλες μεγάλες παραγωγικές αγροτικά χώρες, δέστε ότι εμείς γιορτάσαμε πρόσφατα -ήρθε μάλιστα και ο Επίτροπος Γεωργίας ο κ.Ciolos και ο Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Γεωργίας και ευρωβουλευτής ο κ.De Castro - τα 100 ΠΟΠ, 100 Προϊόντα Ποιότητας μια χώρα όπως η Ελλάδα σχετικά μικρή. Έρχονται τώρα στo πλαίσιο της νέας ΚΑΠ, ακόμη τρία σήματα ποιότητας. Μέχρι τώρα είχαμε τα ΠΟΠ, τα ΠΓΕ προϊόντα με γεωγραφικές ενδείξεις, τα Βιολογικά προϊόντα, τώρα έρχονται τα Παραδοσιακά προϊόντα της Ευρώπης και εκεί θα εντάξουμε δικά μας προϊόντα, της νησιωτικής παραγωγής, της ορεινής γεωργίας.  Αυτό ζητάει ο κόσμος και δέστε κάνοντας αυτή τη στροφή, πόση επιτυχία είχε. Βλέπουμε μετρήσιμα αποτελέσματα. Δέστε που πήγαν οι εξαγωγές των ελληνικών αγροτικών προϊόντων

Διασύνδεση πρωτογενούς τομέα με τουρισμό

Όλος ο κόσμος και όλη η Ευρώπη και φυσικά και ο Έλληνας καταναλωτής ψάχνει να βρει ποιοτικά αγροτικά προϊόντα.
Και εκείνο που τους είπα για να το συνδέσω με τον τουρισμό είναι ότι «κοιτάξτε, εμείς έχουμε μια δεύτερη μεγάλη βιομηχανία που είναι ο τουρισμός, εννοώ στον τομέα των υπηρεσιών, εδώ έρχονται 18 εκατομμύρια τουρίστες γιατί αυτοί διαλέγουν τον τόπο προορισμού τους και για γαστρονομικούς και διατροφικούς λόγους.
Επομένως πολλοί εξ αυτών είναι και Ευρωπαίοι. Αν η Ελλάδα παράγει ένα εξαιρετικό ψάρι στα ιχθυοτροφεία της, ένα εξαιρετικό λάδι, ένα εξαιρετικό φρούτο, τα τυριά, τα κρασιά μας και τα λοιπά που θριαμβεύουν στις εξαγωγές.
Σας υπενθυμίζω ότι από τα δέκα κορυφαία προϊόντα που εξάγει αυτή τη στιγμή ο τόπος και εσείς αντιλαμβάνεστε τι σημασία έχουν αυτή τη στιγμή οι εξαγωγές να πουλήσουμε τα πέντε είναι αγροτικά προϊόντα.