Η βάση δεδομένων των ζώων συντροφιάς δεν αποτελεί ένα απλό σύστημα καταγραφής στοιχείων ζώων και ιδιοκτητών. Είναι η συμπύκνωση μιας ολόκληρης προσπάθειας που στόχο είχε να καταγράψει το σύνολο των δεσποζόμενων ζώων, αντιμετωπίζοντας την εγκατάλειψη και κακοποίηση ζώων, το παράνομο εμπόριο, την ανεξέλεγκτη «ιδιοκτησία» σε βάρος τόσο του ζώου όσο και της δημόσιας υγείας κ.ο.κ. Όταν το 2003 με νόμο δόθηκε στον ΠΚΣ η βάση δεδομένων, η κατάσταση ήταν πραγματικά πρωτόλεια, ίσως και ερασιτεχνική, από πλευράς πολιτείας. Αν εξαιρέσει κανείς τον τρόπο καταχώρησης και την επιλογή των στοιχείων, οι αρμόδιες υπηρεσίες δεν όρισαν τίποτα άλλο. Σε αυτήν την διαδικασία ο ΠΚΣ ανέλαβε ένα μεγάλο έργο και προσπάθησε να το φέρει σε πέρας. Η ίδια η δημιουργία του προγράμματος, η στελέχωση του γραφείου με εξειδικευμένο προσωπικό, η απάντηση και επίλυση όλων εκείνων των κενών του νόμου (αλλαγές ιδιοκτητών, απώλειες και ευρέσεις ζώων, κλπ), η αναβάθμιση και διαδικτυακή λειτουργία της βάσης, η δημιουργία ηλεκτρονικού ευρετηρίου απωλειών με ελεύθερη πρόσβαση, η αποστολή ενημερωτικών μηνυμάτων στους ιδιοκτήτες, η έκδοση ενημερωτικών φυλλαδίων προς τους πολίτες κ.λπ. δεν ήταν απλώς μια «υποχρέωση», αλλά αποτέλεσμα σκέψης και σχεδίου, πάνω φυσικά σε δοσμένες συνθήκες. Γιατί ο ΠΚΣ τελικά, αν και οριζόταν από τον νόμο ως ένα απλό εκτελεστικό όργανο, ανέλαβε ρόλο σαφέστατα καίριο, καλύπτοντας αναγκαστικά τις ελλείψεις της πολιτείας. Από το να προωθήσει την ιδέα της ηλεκτρονικής ταυτοποίησης και την αναγκαιότητάς της στην συνείδηση των ιδιοκτητών μέχρι να «νομοθετήσει» επί της ουσίας και όχι επί του γράμματος. Η αναγκαιότητα αυτού φαίνεται και από το γεγονός ότι το Υπουργείο και οι συνυπεύθυνοι έκαναν μόλις 10 χρόνια (!!!!) να θεσπίσουν την ύπαρξη προστίμου σε περίπτωση εγκατάλειψης ή μη σήμανσης. (Φανταζόμαστε ότι άλλο τόσο θα τους πάρει να προχωρήσουν την σκέψη τους προκειμένου να περιγράψουν νομοθετικά και την διαδικασία που ακολουθείται όταν συμβεί η αξιόποινη πράξη)
Η δουλειά, λοιπόν, 12 χρόνων φαίνεται να καταρρέει σε μα νύχτα. Ήδη εδώ και κάποια χρόνια υπήρξε από διάφορες πλευρές ένας ανήθικος πόλεμος σε βάρος του ΠΚΣ. Χαρακτηρισμοί περί προχειρότητας, ανικανότητας, αναρμοδιότητας κ.ο.κ. ακούγονταν από διάφορα στόματα, ποτέ όμως δεν υποβλήθηκε καταγγελία εναντίον μας σε οποιαδήποτε αρχή. Είναι εύκολο, όμως, κανείς να κάνει κριτική εκτός διαδικασίας. Γιατί τελικά όταν κατάφεραν αυτό που τόσο ήθελαν, την παράδοση της βάσης στο ΥΠΑΑΤ, φαίνεται να μην ήταν και τόσο έτοιμοι. Άραγε, λοιπόν, τι κρύβεται πίσω από αυτήν την επιμονή; Πολλά μπορεί να σκεφτεί κανείς και ακόμα περισσότερα να φανταστεί.
1. Το παράβολο των 3 ευρώ που ο νόμος ορίζει ότι ο κτηνίατρος θα πληρώνει στον Δήμο και όχι στον ΠΚΣ (το οποίο αντιστοιχούσε στο κόστος λειτουργίας της βάσης, στις πληρωμές του προσωπικού, στην αναβάθμιση υπηρεσιών προς τους ιδιοκτήτες) είναι επαρκής στάχτη στα μάτια των δημοτικών αρχών που βλέπουν μια πολιτεία να κόβει προϋπολογισμούς και να περιορίζει κάθε δαπάνη για την τοπική αυτοδιοίκηση. Και παρόλο που 3, σχεδόν 4, χρόνια έχουν νομοθετήσει, κανένας Δήμος δεν είναι επί της ουσίας έτοιμος, οι περισσότεροι δεν είναι καν ενήμεροι, ενώ οι κτηνίατροι καλούνται να κάνουν καταχωρήσεις χωρίς να πληρώνουν προς στιγμήν, αλλά προφανώς με ένα πιστωτικό που διαρκώς θα αυξάνεται μέχρι του Υπουργείο να αποφασίσει να στείλει το μπιλιετάκι…
2. Τα στοιχεία ιδιοκτήτη αλλάζουν και προστίθεται το ΑΦΜ του. Θα μπορούσε να πει κανείς ότι σε μια ευνομούμενη χώρα την οποία χαρακτηρίζει η σοβαρή και δίκαιη οικονομική και φορολογική πολιτική το ΑΦΜ θα ήταν ένα χρήσιμο και διαφοροποιητικό στοιχείο. Επειδή, όμως, όλοι στην ίδια χώρα ζούμε δεν μπορούμε πραγματικά να φανταστούμε σε τι αυτό θα χρησιμεύει πέρα από έλεγχο στα οικονομικά του ιδιοκτήτη και πιθανή φορολόγηση των ζώων. Και αν είμαστε εμείς οι κακοπροαίρετοι, παρακαλούμε το Υπουργείο να απαντήσει άμεσα και γραπτά ώστε να κοινοποιούμε εμείς τις απαντήσεις του στους ιδιοκτήτες που πλέον αρνούνται την καταγραφή, φοβούμενοι το τι θα επακολουθήσει.
Όσο για τα σχόλια περί μη επαρκών στοιχείων από τον ΠΚΣ κλπ να θυμίσουμε στους παλαιότερους και να γνωστοποιήσουμε στους νεότερους ότι οι καρτέλες καταγραφής δεν φτιάχτηκαν κατόπιν έμπνευσης κάποιου μέλους του ΠΚΣ, αλλά μετά από υπόδειξη και έλεγχο του ΥΠΑΑΤ.
3. Το κόστος λειτουργίας και συντήρησης της βάσης επιβάρυνε μέχρι τώρα τον Π.Κ.Σ. Κι αν σε κάποιους το παράβολο τον 3 ευρώ φαίνεται υπερβολή τότε δεν ξέρει πραγματικά την δουλειά, αλλά επιπλέον, αγνοεί ότι τα τελευταία χρόνια εξαιτίας της οικονομικής κρίσης το παράβολο αυτό έχει απορροφηθεί και ενσωματωθεί στα έξοδα του κτηνιάτρου, ακριβώς επειδή το κόστος επίσκεψης στον κτηνίατρο για τον ιδιώτη έχει μειωθεί σημαντικά. Τώρα, όμως, η λειτουργία της βάσης θα επιβαρύνει το ελληνικό δημόσιο, δηλαδή τον έλληνα φορολογούμενο. Στα χρόνια της κρίσης και της υποτιθέμενης μείωσης των κρατικών δαπανών, το ΥΠΑΑΤ αναλαμβάνει μια νέα αρμοδιότητα επιβαρύνοντας των ήδη επιβαρυμένο προϋπολογισμό του;;;;; Και τα χρήματα που θα καλύψουν τα έξοδα πού βρέθηκαν;;;;;; Πρόκειται για έκτακτη χρηματοδότηση μέσω κρατικού προϋπολογισμού; Αν και απίθανο, θα ήταν τουλάχιστον τραγικό. Πρόκειται για κάποιο ΕΣΠΑ που ήρθε ως μάννα εξ ουρανού; Κανείς δεν απαντά, αλλά είναι τουλάχιστον ανήθικο να κατασπαταλούνται έτσι χρήματα που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν σε χίλιες δυο άλλες, μη έτοιμες, υπηρεσίες. Και επιτέλους ποιος θα μας λύσει την απορία γιατί ενώ τόσα χρόνια ακόμα και η ίδια ηγεσία του Υπουργείου κατέληγε στις συναντήσεις με τον ΠΚΣ να δεσμεύεται ότι η βάση δεν θα παραδοθεί, τελικά οι υπηρεσιακοί παράγοντες, εκείνοι που δεν αλλάζουν ποτέ και με κανένα καθεστώς, εμμέναν τόσο και τελικά κατάφεραν την απομάκρυνση της βάσης από τον ΠΚΣ. Ποιο το κέρδος τους;
4. Το έγγραφο τελεσίγραφο παράδοσης της βάσης έφτασε στα γραφεία του ΠΚΣ σχεδόν ταυτόχρονα με την κλήση της προέδρου στα δικαστήρια για μήνυση από φιλοζωικά σωματεία σχετικά με την μη παράδοση της βάσης δεδομένων… Και μάλιστα αυτή κατατέθηκε πριν καν λήξει το χρονικό περιθώριο που το Υπουργείο έδινε στον ΠΚΣ. Την εμπλοκή κάποιων φιλοζωικών σωματείων με ιθύνοντες του ΥΠΑΑΤ δεν την φανταζόμαστε απλώς. Υπήρξε παραδοχή της και από πλευράς Υπουργείου και από πλευράς φιλοζωικών σωματείων όταν οι εκπρόσωποί τους έπαιρναν τηλέφωνα στην γραμματεία του ΠΚΣ βρίζοντας χυδαία τις υπαλλήλους με την άνεση που τους έδινε η ιδιότητάς τους ως προνομιακοί συνομιλητές και συγγραφείς του νόμου, όπως οι ίδιοι δήλωναν. Ποτέ, όμως, δεν καταλάβαμε τι διαφορά κάνει σε κάποιους «φιλόζωους» το πού θα λειτουργεί η βάση. Και πώς μιλούν για νομιμότητα εκείνοι που στο όνομα της υγείας και ευζωίας των ζώων παραβίαζαν και παραβιάζουν κάθε έννοια νομιμότητας στα προγράμματα στειρώσεων με δήθεν εθελοντές κτηνιάτρους, στις εξαγωγές ζώων κλπ. Εδώ θέλουμε να κάνουμε συγκεκριμένο ότι δεν τσουβαλιάζουμε το φιλοζωικό κίνημα. Γιατί όλα αυτά τα χρόνια υπήρξαν είτε οργανωμένες ομάδες είτε μεμονωμένα άτομα με τους οποίους η συνεργασίας μας υπήρξε άψογη και οι οποίοι και τώρα έχουν σταθεί στο ύψος των περιστάσεων.
Θα μπορούσε κανείς να γράφει για πολλές ώρες σημεία και… τέρατα. Όμως, τελικά η ουσία δεν βρίσκεται εκεί.
Από την Πέμπτη, 17/12/15, που παραδόθηκε η βάση δεδομένων φαίνεται πώς δεν λειτουργούν και πολλά. Αναζητήσεις και ευρέσεις δεν γίνονται, οι αλλαγές ιδιοκτησίας είναι στον αέρα, οι απώλειες των ζώων δεν δημοσιεύονται κάπου επίσημα, οι ίδιες οι καταχωρήσεις έχουν παγώσει και φυσικά, το όλο σύστημα δεν καταρρέει τεχνικά, αλλά ηθικά. Καταρρέει αυτή τη στιγμή η προσπάθεια που γινόταν τόσα χρόνια να κατοχυρωθεί στην συνείδηση όλων η αναγκαιότητα ηλεκτρονικής ταυτοποίησης. Και αυτό τελικά είναι και το σημαντικότερο πλήγμα σε αυτήν την υπόθεση.
Κλείνοντας θα θέλαμε πραγματικά να μας απαντήσει το ΥΠΑΑΤ αν τώρα που πήρε την βάση δεδομένων θα αρχίσει τους ελέγχους για το παράνομο εμπόριο ζώων εντός και εκτός της χώρας (σχεδόν δύο χρόνια ζητούσαμε από τις αρμόδιες υπηρεσίες, ΔΑΟΚ, αεροδρόμια, λιμάνια να πάρουν κωδικούς πρόσβασης στην βάση προκειμένου να διενεργούν ελέγχους και με εξαίρεση του αεροδρόμιο «Μακεδονία» δεν ενδιαφέρθηκε κανείς), θα ενεργοποιήσει τις αρμόδιες υπηρεσίες για την τήρηση της νομιμότητας σε σχέση με την ύπαρξη και καταχώρηση Microchip, καθώς και την πλήρη τήρηση των υποχρεώσεων των ιδιοκτητών απέναντι στο ζώο τους και την πολιτεία, θα λειτουργήσει, όπως πρέπει, τα προγράμματα εμβολιασμού και στειρώσεων ανά δήμο, τα καταφύγια, τα τμήματα περισυλλογής, με ποιον τρόπο θα πατάξει την εγκατάλειψη και κακοποίηση των ζώων, την παράνομη διακίνηση φαρμάκων, τους παράνομους εκτροφείς. Δεν αναφερόμαστε καθόλου στον τομέα παραγωγικών ζώων γιατί εκεί δεν μπορούσε κανείς να επικαλεστεί την βάση και τον σύλλογο ως τροχοπέδη.
Σας ευχόμαστε καλή τύχη και καλό κουράγιο, γιατί έχετε δουλειά μπροστά σας. Ξεκινήστε από το να ανοίξετε το αρχείο που σας παραδώσαμε για να μάθετε πόσες είναι οι καταχωρήσεις….
ΥΓ. Ο Πανελλήνιος Κτηνιατρικός Σύλλογος έχει καταθέσει αίτηση ακύρωσης στο Συμβούλιο της Επικρατείας - See more at: //www.hva.gr/el/article.php?id=994#sthash.Yo7i2luy.dpuf
Η βάση δεδομένων των ζώων συντροφιάς
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Συμφωνία Mercosur Συμφωνία Mercosur-ΕΕ: Κίνδυνος αποδυνάμωσης των κανόνων κατά της αποψίλωσης των δασών
23 Δεκεμβρίου 2024, 12:50
Διαμαρτυρία αμυγδαλοπαραγωγών έξω από τα γραφεία του Κέλλα
23 Δεκεμβρίου 2024, 12:31
Στήριξη των κτηνοτρόφων της Μαγνησίας από την ευλογιά ζητά ο Κουρέτας
23 Δεκεμβρίου 2024, 12:12