Μία στις έξι αντλίες (14,5%) παραδίδουν λιγότερο καύσιμο από αυτό που πληρώνουν οι καταναλωτές, με τις αποκλίσεις να φθάνουν έως και σε 9,5 %, σύμφωνα με έρευνα του Πολυτεχνείου που παρουσιάστηκε σήμερα σε εκδήλωση του Συνδέσμου των Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών.
Η κατάσταση έχει επιδεινωθεί σημαντικά σε σχέση με την αντίστοιχη έρευνα που πραγματοποιήθηκε πριν τέσσερα χρόνια, όταν το ποσοστό των προβληματικών αντλιών ήταν 4%.
Η έρευνα έγινε σε 150 πρατήρια στην Αττική με τη χρήση μυστικού αυτοκινήτου, ειδικά διασκευασμένου ώστε να μετράται εκ των υστέρων η πραγματική, ποσότητα που παρελήφθη στο ρεζερβουάρ. Σύμφωνα με τη νομοθεσία, υπενθυμίζεται , είναι ανεκτές οι αποκλίσεις μέχρι 0,5 %. Οι παραβάσεις σύμφωνα με τα αποτελέσματα που ανακοινώθηκαν εντοπίζονται στα πρατήρια με χαμηλές τιμές ενώ τα δυο μεγαλύτερα ποσοστά αποκλίσεων εντοπίστηκαν σε πρατήρια της ίδιας εταιρίας.
Όπως τονίστηκε στην εκδήλωση όλες οι αποκλίσεις καταγράφονται από τα συστήματα ελέγχου εισροών - εκροών όγκου καυσίμων τα όποια έχουν εγκατασταθεί στα περισσότερα σημεία διακίνησης αλλά δεν είναι λειτουργικά παρά τα βήματα που έχουν γίνει το τελευταίο διάστημα, καθώς εκκρεμεί η συμπλήρωση του θεσμικού πλαισίου.
Συγκεκριμένα, όπως ανέφερε ο πρόεδρος του Συνδέσμου κ. Γιάννης Αληγιζάκης ενώ το σύστημα έχει εγκατασταθεί στο 99% των πρατηρίων με κόστος 90 εκατ. Ευρώ, δεν γίνεται επεξεργασία και αξιοποίηση των στοιχείων ενώ δεν έχουν πιστοποιηθεί τα λογισμικά των συστημάτων. Επιπλέον:
-Το σύστημα δεν λειτουργεί στις φορολογικές αποθήκες αν και έχει εγκατασταθεί από το Μάιο του 2016.
-Εκκρεμούν οι αποφάσεις για τους σταθμούς αεροπορικών καυσίμων καθώς η ισχύουσα απόφαση είναι ανεφάρμοστη.
-Εκκρεμεί η έκδοση ΚΥΑ για μαρίνες, εργοτάξια, χώρους στάθμευσης αυτοκινήτων ΚΤΕΛ και ελεύθερες αποθήκες καυσίμων, όπως επίσης για τις προδιαγραφές και τη διαδικασία εγκατάστασης GPS στα βυτιοφόρα.
Συνολικά σύμφωνα με τον κ. Αληγιζάκη οι απώλειες εσόδων από το λαθρεμπόριο καυσίμων εκτιμώνται σε 250-300 εκατ. Ευρώ το χρόνο.
Ο ΣΕΕΠΕ ζήτησε να επανεξεταστεί η φορολογία στα καύσιμα υποστηρίζοντας ότι οποιαδήποτε νέα αύξηση φόρων, όπως αυτές που έχουν εξαγγελθεί, δεν θα φέρουν αποτέλεσμα λόγω της μείωσης της κατανάλωσης και της επιδείνωσης της παραβατικότητας στην αγορά καυσίμων. Επίσης, εντατικοποίηση των ελέγχων και συμπλήρωση του θεσμικού πλαισίου για τα συστήματα εισροών - εκροών.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του ΙΟΒΕ οι αυξήσεις της φορολογίας στα καύσιμα οδηγούν σε άνοδο των τιμών, μείωση της κατανάλωσης και των εσόδων του Δημοσίου με αποτέλεσμα να μην επιτευχθούν οι στόχοι του προϋπολογισμού ενώ οι επιπτώσεις είναι ακόμη δυσμενέστερες αν συνυπολογιστεί η αύξηση της παραβατικότητας και η μείωση της οικονομικής δραστηριότητας , όπως επίσης αν το επόμενο διάστημα υπάρξει άνοδος των διεθνών τιμών των καυσίμων.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Συνδέσμου η κατανάλωση καυσίμων από το 2009 βρίσκεται σε ελευθέρωση πτώση και ξεπερνά σωρευτικά το 40% ενώ πτώση προβλέπεται και για εφέτος.
Αναφορικά με το πετρέλαιο θέρμανσης, η διάθεση του οποίου στην αγορά ξεκινά στις 15 Οκτωβρίου η τιμή έναρξης αναμένεται κοντά στα 93 λεπτά το λίτρο , που είναι αυξημένη κατά 6,5 λεπτά το λίτρο σε σχέση με πέρυσι λόγω της αύξησης του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης και του ΦΠΑ. Αντίστοιχα η επίπτωση από τις αυξήσεις στη φορολογία της βενζίνης και του πετρελαίου κίνησης που αναμένονται από 1ης Ιανουαρίου είναι 4 και 10 λεπτά ανά λίτρο αντίστοιχα.
Παρόντες στην εκδήλωση του ΣΕΕΠΕ ήταν ο βουλευτής, πρώην γενικός γραμματέας του υπουργείου Οικονομικών κ. Χάρης Θεοχάρης και ο πρόεδρος της Ένωσης Κεντρώων κ. Βασίλης Λεβέντης.
Τι λέει για την έρευνα η Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων
Σε ανακοίνωσή της η Ομοσπονδία αναφέρει:|
"Κατά καιρούς έρχονται στο φως της δημοσιότητας ανάλογες έρευνες από τις οποίες διαπιστώνονται φαινόμενα δυσλειτουργίας και έντονης παραβατικότητας στην Αγορά Πετρελαιοειδών, σε βάρος των καταναλωτών, των υγιών επιχειρήσεων διάθεσης και εμπορίας πετρελαιοειδών προϊόντων και του δημοσίου συμφέροντος με την απώλεια δημοσίων εσόδων πολλών εκατομμυρίων ευρώ.
Με αφορμή τις διαπιστώσεις από την πρόσφατη έρευνα του Πολυτεχνείου, παρακαλούμε το ΣΕΕΠΕ, την Κυβέρνηση και όλες τις αρμόδιες υπηρεσίες που ευθύνονται έμμεσα ή άμεσα με την εύρυθμη λειτουργία της Αγοράς Πετρελαιοειδών να απαντήσουν στα παρακάτω ερωτήματα.
1. Ποίο χρονικό διάστημα διεξήχθη η έρευνα του Ε.Μ.Π ;
2. Η έρευνα έγινε με πρωτοβουλία του Ε.Μ.Π, η έγινε κατά παραγγελία με ανάληψη των εξόδων από τον ΣΕΕΠΕ ;
3. Με ποία κριτήρια επιλέχθηκε η γεωγραφική περιοχή και τα πρατήρια ;
4. Τα στοιχεία της έρευνας, μέρος των οποίων έδωσε στην δημοσιότητα ο ΣΕΕΠΕ, να δοθούν αναλυτικά στη δημοσιότητα, στις αρμόδιες προς τούτο ελεγκτικές αρχές.
5. Τα αναλυτικά ευρήματα της διεξαχθείσας έρευνας διαβιβάσθηκαν στην Εισαγγελία Αθηνών για τον καταλογισμό ποινικών ευθυνών όπου υπάρχουν;
6. Στα υποτιθέμενα πρατήρια που διαπιστώθηκαν από την έρευνα, ότι έκλεβαν τους καταναλωτές, τα οποία φέρουν το εμπορικό σήμα κάποιας εκ των Εταιρειών Εμπορίας που ανήκουν στον ΣΕΕΠΕ, να μας γνωρίσουν αν καταγγέλθηκε η σύμβαση εμπορικής συνεργασίας και αν διακόπηκε ο εφοδιασμός τους με καύσιμα ;
7. Οι εκτιμήσεις πρ. Πρωθυπουργού και άλλων κατά καιρούς Κυβερνητικών παραγόντων προσδιορίζουν την απώλεια την δημοσίων εσόδων σε 1 δις ετησίως, οι εκτιμήσεις του ΣΕΕΠΕ βάση ποίων δεδομένων περιορίζονται στα 250-300 εκατ. Ευρώ;
8. Η Γ.Γ.Π.Σ που είναι αποδέκτης όλων των στοιχείων του εγκατεστημένου μόνον στα πρατήρια, συστήματος εισροών-εκροών, έχει σχετικά στοιχεία παραβατικότητας σε ανάλογο ποσοστό με την διεξαχθείσα έρευνα, και πώς τα αντιμετωπίζει ;
Μέχρι να απαντηθούν τα παραπάνω ερωτήματα και κυρίως αν τα ευρήματα της διεξαχθείσας έρευνας με την εμπλοκή του μεγαλύτερου εκπαιδευτικού ιδρύματος όπως του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, έχουν διαβιβασθεί στον Εισαγγελέα, η Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (Π.Ο.Π.Ε.Κ) διατηρεί επιφυλάξεις για τα αποτελέσματα και την σκοπιμότητα της έρευνας".
Πηγή:ΑΠΕ-ΜΠΕ