Με αφορμή την πρόσφατη ψήφιση στη Βουλή των Ελλήνων δύο Σχεδίων Νόμων, τα οποία αφορούν τη θέσπιση ενός νέου πλαισίου για την άσκηση της οικονομικής δραστηριότητας και την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας, το Γεωτεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας (ΓΕΩΤ.Ε.Ε. – Ν.Π.Δ.Δ.) υπογραμμίζει κατ’ αρχάς ότι, παρά την ιδιαίτερη σημασία τους, τα εν λόγω νομοσχέδια κατατέθηκαν και συζητήθηκαν με τη διαδικασία του κατεπείγοντος και χωρίς να έχει προηγηθεί οποιαδήποτε ουσιαστική διαβούλευση της Κυβέρνησης με τους κοινωνικούς εταίρους και τους εμπλεκόμενους φορείς.
Περαιτέρω και σε ό,τι αφορά το Σ/Ν «Νέο θεσμικό πλαίσιο για την άσκηση της οικονομικής δραστηριότητας και άλλες διατάξεις», το ΓΕΩΤ.Ε.Ε. επισημαίνει ότι:
- Οι οικονομικές δραστηριότητες που ενέχουν κινδύνους για τη δημόσια υγεία, την ασφάλεια των τροφίμων, το περιβάλλον και την ευζωία των ζώων, θα πρέπει, προκειμένου να διασφαλιστούν τα παραπάνω, να ασκούνται κατόπιν έγκρισης που θα χορηγούν οι δημόσιες αρχές, ύστερα από τη διενέργεια των απαιτούμενων διοικητικών και επιτόπιων ελέγχων. Η χρήση της διαδικασίας της γνωστοποίησης, όπως αυτή ορίζεται στις σχετικές διατάξεις του ψηφισθέντος νομοσχεδίου, θα πρέπει να γίνεται κατ’ εξαίρεση και μόνο για όσες οικονομικές δραστηριότητες έχουν αποδεδειγμένα, βάσει επιστημονικών και τεχνικών κριτηρίων, μηδαμινές ή ελάχιστες αρνητικές επιπτώσεις.
- Σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να εξασφαλιστεί το σύνολο της εκτιμώμενης δαπάνης που απαιτείται για τη διενέργεια όλων των προβλεπόμενων ελέγχων από τις αρμόδιες αρχές. Η συνθήκη αυτή θεωρούμε ότι δεν διασφαλίζεται με το συγκεκριμένο Σ/Ν, γεγονός που σε συνδυασμό με την υποστελέχωση των δημοσίων υπηρεσιών, καθώς και με τις τεράστιες περικοπές που έχουν γίνει στις δαπάνες που αφορούν τις εκτός έδρας μετακινήσεις των δημοσίων υπαλλήλων, θα δημιουργήσει περαιτέρω δυσχέρειες στον εποπτικό και ελεγκτικό ρόλο του Δημοσίου.
- Όπως ορίζει το Σύνταγμα, η προστασία του δημοσίου συμφέροντος αποτελεί υποχρέωση του Κράτους. Το ΓΕΩΤ.Ε.Ε. εκφράζει την αντίθεσή του με την προβλεπόμενη στο άρθρο 13 δυνατότητα εμπλοκής ιδιωτικών φορέων στη διενέργεια των ελέγχων.
- Με τις διατάξεις των άρθρων 5 και 7 προβλέπεται η έκδοση Προεδρικών Διαταγμάτων και Κοινών Υπουργικών Αποφάσεων, βάσει των οποίων θα καθορίζονται ποιες οικονομικές δραστηριότητες θα εντάσσονται στο καθεστώς της γνωστοποίησης ή της έγκρισης, αντίστοιχα, καθώς και οι όροι και οι προϋποθέσεις υλοποίησης των διαδικασιών αυτών. Το ΓΕΩΤ.Ε.Ε., στο πλαίσιο του θεσμικού του ρόλου ως συμβούλου της Πολιτείας επί γεωτεχνικών θεμάτων, εκφράζει τη βούλησή του για συνεργασία με τα αρμόδια Υπουργεία και αναμένει ότι θα κληθεί να συμμετέχει στη διαδικασία διαμόρφωσης όσων εκ των άνω κανονιστικών ρυθμίσεων αφορούν επιστημονικά και επαγγελματικά αντικείμενα των μελών του ή/και εμπίπτουν στην αρμοδιότητα των γεωτεχνικών δημόσιων υπηρεσιών.
Επιπλέον, σημειώνουμε ότι με το ψηφισθέν Σ/Ν «Απλοποίηση διαδικασιών σύστασης επιχειρήσεων, άρση κανονιστικών εμποδίων στον ανταγωνισμό και λοιπές διατάξεις», επιχειρείται αλλαγή του καθεστώτος απασχόλησης του υπεύθυνου επιστήμονα στις επιχειρήσεις εμπορίας λιπασμάτων, το οποίο ίσχυε μέχρι σήμερα βάσει των διατάξεων του άρθρου 47 του Ν. 4384/2016 (ΦΕΚ 78/Α’/26-4-2016).
Πιο συγκεκριμένα, στο άρθρο 28 του εν λόγω νομοσχεδίου, η πρόβλεψη για πλήρη απασχόληση του υπεύθυνου επιστήμονα αντικαθίσται από την υποχρέωση απασχόλησής του «καθ’ όλη τη διάρκεια λειτουργίας της εγκατάστασης». Επισημαίνοντας ότι η απάλειψη της λέξης «πλήρους» αφήνει περιθώρια αμφίσημης ερμηνείας, δεδομένου μάλιστα του γεγονότος ότι ο Ν. 4384/2016 ψηφίστηκε μόλις προ ολίγων μηνών, εκφράζουμε την έκδηλη απορία μας για τους λόγους που επέβαλλαν αυτήν την εσπευσμένη μεταβολή, αλλά και για το που αυτή πραγματικά αποσκοπεί. Σε κάθε περίπτωση, τονίζουμε ότι η μέχρι σήμερα ακολουθούμενη πρακτική της άνευ όρων υιοθέτησης των επιταγών που προβλέπονται στην εργαλειοθήκη του ΟΟΣΑ, πέραν του ότι δεν έχει αποδώσει τα αναμενόμενα, ενισχύει τους φόβους μας για νέα, δυσμενή, μέτρα το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα.