Σημειώθηκε ένας χρόνος από την έναρξη των κατασκευαστικών εργασιών για τον Διαδριατικό Αγωγό Φυσικού Αερίου (TAP), ένα από τα μεγαλύτερα και πιο στρατηγικά έργα ενεργειακής (φυσικό αέριο) υποδομής στην Ευρώπη. Οι δραστηριότητες σε κάθε μία από τις τρεις χώρες που φιλοξενούν τον αγωγό είναι εντός χρονοδιαγράμματος, εντός στόχων, και εντός προϋπολογισμού.
Πολλά έχουν επιτευχθεί στο διάστημα των δώδεκα τελευταίων μηνών. Έως τις αρχές Μαΐου 2017:
⦁ Το έργο διατηρεί ιστορικό ασφαλείας παγκοσμίου κλάσης, με τα επίπεδα συχνότητας απολεσθέντος χρόνου να βρίσκονται πολύ κάτω από τους διεθνείς μέσους όρους.
⦁ Οι ανάδοχες εταιρίες του TAP έχουν καθαρίσει το 49% της όδευσης του αγωγού σε Ελλάδα και Αλβανία (371 χλμ. από σύνολο 765 χλμ.). Επίσης, το 22,6% των συγκολλημένων χαλύβδινων σωληναγωγών βρίσκονται ήδη στο έδαφος.
⦁ Στην Ιταλία, οι εργασίες συνεχίζονται με τα πρώτα ελαιόδενδρα να έχουν αποθηκευθεί προσωρινά, έτσι ώστε να ξεκινήσει μέσα στο χρόνο η κατασκευή μικρο-τούνελ μήκους 1,5 χλμ.
⦁ Περίπου 68,5% των συνολικά 55.000 σωληναγωγών που θα χρησιμοποιηθούν για τον αγωγό έχουν παραληφθεί σε Ελλάδα, Αλβανία και Ιταλία.
⦁ Περισσότεροι από 5.200 άνθρωποι εργάζονται για το έργο στις φιλοξενούσες χώρες, με ποσοστό άνω του 85% να αφορά σε τοπικό προσωπικό.
⦁ Ο ΤΑΡ υλοποιεί ευρύ φάσμα κοινωνικών και περιβαλλοντικών επενδύσεων στις κοινότητες κατά μήκος της όδευσής του. Επιπλέον 70 προγράμματα, συνολικής αξίας €15 εκατ. περίπου, πρόκειται να τεθούν σε εφαρμογή τους επόμενους μήνες. Συνολικά, ο ΤΑΡ θα επενδύσει περισσότερα από €55 εκατ. σε κοινωνικές και περιβαλλοντικές δράσεις σε Ελλάδα, Αλβανία και Ιταλία.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος του TAP, κ. Ian Bradshaw, δήλωσε σχετικά: «Είμαστε ευχαριστημένοι από την επίδοσή μας. Σε ό,τι αφορά τη συνολική πρόοδο του έργου, έχουμε ολοκληρώσει περί το 41% των εργασιών, ποοστό στο οποίο συμπεριλαμβάνονται τα πεδία μηχανικής, προμηθειών και κατασκευής. Είμαστε εντός στόχου ώστε οι πρώτες παραδόσεις αερίου από το Shah Deniz II να γίνουν το 2020, αποτελώντας ενεργό κομμάτι του ευρωπαϊκού ενεργειακού δικτύου, και διευκολύνοντας πιο ανταγωνιστική και ασφαλή ενέργεια να φτάσει σε νοικοκυριά κι επιχειρήσεις».
«Είμαι ιδιαίτερα ικανοποιημένος από το ότι σήμερα περίπου 173 χλμ. συγκολλημένων χαλύβδινων σωληναγωγών –δηλαδή περί τις 21 φορές η έκταση του έργου στην Ιταλία– έχουν τοποθετηθεί σε ελληνικό κι αλβανικό έδαφος. Ο ΤΑΡ εξάλλου διατηρεί τη δέσμευσή του να αποκαταστήσει τη γη στην αρχική της ή σε καλύτερη κατάσταση. Ένα έργο αυτής της κλίμακας και αυτού του μεγέθους πρόκειται να αντιμετωπίσει καθημερινές προκλήσεις. Είμαστε, ωστόσο, κατάλληλα προετοιμασμένοι να τις αντιμετωπίσουμε συνεργαζόμενοι στενά με τις ομάδες και το δίκτυο διανομής μας, μαζί με τις τοπικές κοινότητες», πρόσθεσε ο κ. Bradshaw.
Ο TAP έχει ένα εξίσου φιλόδοξο πρόγραμμα και για τους επόμενους δώδεκα μήνες. Την ίδια χρονική περίοδο το 2018 σκοπεύει να έχει ολοκληρώσει τον καθαρισμό και τη διαμόρφωση της όδευσης σε Ελλάδα και Αλβανία, να έχει τοποθετήσει στο έδαφος (και καλύψει με χώμα) το 67% των συγκολλημένων αγωγών.