Την κάλυψη όλων των αλκοολούχων ποτών με ετικέτες σήμανσης για την αποφυγή παραπλάνησης των καταναλωτών επιθυμεί η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ύστερα από σχετική πρόταση που κατατέθηκε από την βιομηχανία ποτών.
Στο πλαίσιο του ισχύοντος καθεστώτος και εν αντιθέσει με τα τρόφιμα, στα αλκοολούχα ποτά δεν είναι υποχρεωτική η αναγραφή των συστατικών.
Στις 13 Μαρτίου, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προσέφερε ένα επιπλέον έτος στο συγκεκριμένο κλάδο να αναπτύξει εθελοντικές πρωτοβουλίες και να παράσχει έναν κατάλογο συστατικών.
Εν τούτοις, η αποτελεσματικότητα μιας ενδεχόμενης αυτορρύθμισης σχετικά με τη σήμανση των αλκοολούχων ποτών προκάλεσε έντονες συζητήσεις στις Βρυξέλλες. Από την πλευρά τους, εκπρόσωποι της βιομηχανίας ποτών υποστηρίζουν ότι η αυτορρύθμιση αποτελεί τον μοναδικό τρόπο αντιμετώπισης των διαφορετικών στάσεων των κρατών μελών απέναντι στο αλκοόλ, παρά τις αντιδράσεις που εξέφρασαν ακτιβιστές στον τομέα της δημόσιας υγείας.
Η γενική γραμματέας της Ευρωπαϊκής Συμμαχίας Πολιτικής Αλκοόλ (Eurocare), Mariann Skar, δήλωσε στη EURACTIV ότι η αυτορρύθμιση μπορεί να λειτουργήσει μόνο σε κανονιστικό πλαίσιο.
«Είμαστε εξαιρετικά απογοητευμένοι με τις αντιδράσεις ορισμένων τομέων της βιομηχανίας, όπως των οινοπαραγωγών για παράδειγμα, καθώς ορισμένες από τις τακτικές χρονοτριβής τους μοιάζουν με την προσέγγιση της βιομηχανίας καπνού», πρόσθεσε.
Οι εμπλεκόμενοι τομείς
Απαντώντας σε γραπτή ερώτηση της ευρωβουλευτού, Biljana Borzan, ο αρμόδιος Επίτροπος για την Υγεία και την Ασφάλεια των Τροφίμων, Vytenis Andriukaitis, κατέστησε σαφές ότι ολόκληρος ο τομέας του αλκοόλ θα πρέπει να αναπτύξει εντός ενός έτους πρόταση αυτορρύθμισης για τη σήμανση, την οποία θα αξιολογήσει η Επιτροπή.
«Η Επιτροπή θεωρεί ότι αυτή η προσέγγιση θα πρέπει να καλύπτει όλα τα είδη οινοπνευματωδών ποτών, προκειμένου να αποφευχθεί οποιαδήποτε σύγχυση από τους καταναλωτές και να επιτραπεί η σύγκριση μεταξύ των προϊόντων», ανέφερε ο Επίτροπος.
Πηγές της ΕΕ ανέφεραν στη EURACTIV ότι, σε περίπτωση που ο κλάδος δεν καταφέρει να παρουσιάσει επαρκή πρόταση, η Επιτροπή θα εξετάσει ρυθμιστικές και μη επιλογές.
Ηλεκτρονική σήμανση
Η βιομηχανία αλκοολούχων ποτών συνέστησε την παροχή πληροφοριών αναφορικά με τα συστατικά μέσω διαδικτύου και όχι μέσω της αναγραφής τους στις φιάλες. Το κύριο πλεονέκτημα αυτού είναι ότι οι καταναλωτές θα έχουν πλήρη επίγνωση των συστατικών του προϊόντος.
Ωστόσο, για τη Eurocare, η ηλεκτρονική σήμανση δεν αρκεί.
«Το επιχείρημα περί έλλειψης χώρου στην ετικέτα δεν δικαιολογείται. Ειδικά το μπουκάλι κρασιού εξακολουθεί να έχει χώρο που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την παροχή πληροφοριών στους καταναλωτές», αναφέρει χαρακτηριστικά.
Ο γενικός γραμματέας της Ένωσης Ευρωπαίων Εμπόρων (CEEV), Ignacio Sánchez Recarte, δήλωσε στη EURACTIV ότι ο τομέας του κρασιού υποστηρίζει την «προσαρμοστικότητα» όσον αφορά στη σήμανση των προϊόντων, έχοντας μια προσέγγιση που προσανατολίζεται στην καινοτομία.
«Υποστηρίζουμε την ανάγκη προσαρμογής των Μέσων Επικοινωνίας και των πληροφοριών που πρέπει να παρέχονται στους καταναλωτές, ώστε να λαμβάνουν υπόψη τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του προϊόντος μας», κατέληξε.