Η συμμετοχή σε ένα διαγωνισμό επηρεάζει αναμφισβήτητα την τιμή του κρασιού.
Μια νέα οικονομική μελέτη δείχνει το θετικό αποτέλεσμα των διαγωνισμών στην τιμή των οίνων. Δίνει συμβουλές: το καλύτερο είναι να έχετε κατακτήσει ένα μετάλλιο πριν τη διάθεση του κρασιού του κρασιού στην αγορά.
Οι διαγωνισμοί επηρεάζουν τις τιμές του κρασιού; Αυτή η ερώτηση είναι μια πραγματική αντιφωνία στη βιομηχανία οίνου. Δύο Γάλλοι ερευνητές, ο Emmanuel Paroissien (Πανεπιστήμιο Μπορντό) και ο Michel Visser (Πανεπιστήμιο Paris-Saclay) αποφάσισαν να διερευνήσουν αυτό το ζήτημα που διαπερνά τον κόσμο του κρασιού. Μόλις δημοσίευσαν τα αποτελέσματα ενός εγγράφου εργασίας στο περιοδικό της Αμερικανικής Ένωσης Οικονομολόγων Οίνου. Τίτλος της μελέτης: "Η αιτιώδης επίδραση των μεταλλίων στην τιμή των οίνων και τα κέρδη από την συμμετοχή σε διαγωνισμούς".
Για να απαντήσουν σε αυτές τις δύο ερωτήσεις, οι ερευνητές συγκέντρωσαν μια βάση δεδομένων για τις τιμές κρασιού του Μπορντό. Οι συναλλαγές, οι οποίες αφορούν τις ετήσιες περιόδους από το 2005 έως 2014, ενώ η μέση ηλικία των κρασιών ήταν 19 μήνες και το 83% από αυτά, παράγονται συγκεκριμένα οινοποιεία.
Έντεκα διαγωνισμοί μελετήθηκαν
Οι ερευνητές συγκέντρωσαν επίσης μια βάση δεδομένων με μετάλλια που απονέμονται σε έντεκα διαφορετικές διοργανώσεις μεταξύ του 2006 και του 2016. Προσδιόρισαν αν ο οίνος είχε διατεθεί στην αγορά πριν ή μετά την απόκτηση του μεταλλίου και τον τύπο του ληφθέντος μεταλλίου (χάλκινο, ασήμι ή χρυσό). Συνολικά, 16.399 δεδομένα συλλέχθηκαν: 13.298 αφορούν οίνους που δεν είχαν πάρει κανένα μετάλλιο, τα υπόλοιπα αναφέρονται σε οίνους με λήψη τουλάχιστον ενός μεταλλίου και αφορούσαν 3.101 κρασιά.
Χρησιμοποιώντας αυτές τις δύο βάσεις δεδομένων, οι δύο ερευνητές μπόρεσαν να χρησιμοποιήσουν ένα μαθηματικό μοντέλο για να παρατηρήσουν την επίδραση των μεταλλίων στις τιμές του κρασιού.
Αυτό που οι ερευνητές αποδεικνύουν είναι ότι υπάρχει αναμφισβήτητα ενδιαφέρον συμμετοχής σε διαγωνισμούς: οι παραγωγοί απολαμβάνουν καλύτερη τιμή στα κρασιά τους, όταν λαμβάνουν τουλάχιστον ένα μετάλλιο. Συγκεκριμένα, η μελέτη εκτιμά ότι η απόκτηση τουλάχιστον ενός μετάλλου σε έναν διαγωνισμό έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση της τιμής του κρασιού κατά 13%. "Αυτό είναι το "μέσο "αποτέλεσμα που εκτιμάται κάνοντας την απλουστευτική υπόθεση ότι το αποτέλεσμα είναι το ίδιο για όλους τους διαγωνισμούς και όλους τους τύπους των μεταλλίων. Προφανώς, η επίδραση του ανταγωνισμού ποικίλλει ανάλογα με τον πωλητή, τον αγοραστή και τους όρους της συναλλαγής", αναφέρει ο Emmanuel Paroissien.
Πολλά μετάλλια είναι καλύτερα από ένα
Η κατάκτηση του μεταλλίου έχει επίδραση στην τιμή: τι γίνεται όμως αν ο νικητής έχει κερδίσει πολλά μετάλλια; "Ο αριθμός των μεταλλίων έχει σημαντική επιρροή", λέει ο Emmanuel Paroissien. Η κατάκτηση πολλών μεταλλίων είναι θετική για τις τιμές που καταβάλλονται στον παραγωγό. Ένα άλλο ερώτημα που μπορεί να τεθεί είναι αν υπάρχει ένα διαφορετικό θετικό όφελος μεταξύ ενός χρυσού, ασημένιου ή χάλκινου μεταλλίου. Και οι δύο οικονομολόγοι αποδεικνύουν ότι, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις τους, η απάντηση είναι ναι για το χρυσό. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις τους, αποκτώντας ένα χρυσό μετάλλιο έχει αντίκτυπο 13% επί της τιμής, ένα ασημένιο 4,4% και ένα χάλκινο μετάλλιο 4,2%.
Η μελέτη δείχνει επίσης ότι είναι σοφό να περιμένετε μέχρι να κερδίσετε ένα μετάλλιο για να πουλήσετε το κρασί σας. "Αλλά αυτό εξαρτάται από τις ευκαιρίες πωλήσεων, τις απαιτήσεις σε μετρητά και την ικανότητα αποθήκευσης", λέει ο Emmanuel Paroissien.
Πώς να επιλέξετε έναν διαγωνισμό;
Ένα άλλο ερώτημα που μπορεί να θέσει ο οινοποιός είναι ο διαγωνισμός που επιλέγει. Η μελέτη δείχνει ένα θετικό αποτέλεσμα για τους γενικούς αγροτικούς διαγωνισμούς για τον Concours de Bordeaux, τον Decanter Awards, τον International Wine Challenge, διαγωνισμό των ανεξάρτητων αμπελουργών και Concours de Macon. Για άλλους διαγωνισμούς, ο αριθμός των δεδομένων ήταν ανεπαρκής για να βγει ένα συμπέρασμα (σημείωση: αυτό δεν σημαίνει ότι το αποτέλεσμα είναι ανύπαρκτο). Για να επιλέξετε έναν διαγωνισμό, η μελέτη δείχνει επίσης ότι είναι σημαντικό να εξεταστεί ο διαθέσιμος όγκος. Το κόστος της εγγραφής είναι σταθερό, το κέρδος που επέρχεται με την απόκτηση ενός μετάλλου είναι ανάλογο του όγκου που θα πωληθεί. "Για παράδειγμα, τα Βραβεία Decanter δείχνουν υψηλά τέλη εγγραφής, τα οποία μπορούν να αντισταθμιστούν μόνο με ένα σχετικά μεγάλο όγκο", δήλωσε ο Emmanuel Paroissien.
Μένει ένα τελευταίο συμπέρασμα της μελέτης: τα μετάλλια των διαγωνισμών δίνονται στα πιο ποιοτικά κρασιά; Η μελέτη δίνει μάλλον δίκιο στους αρνητικούς κριτικούς που υποτιμούν την αμεροληψία των διαγωνισμών. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των ερευνητών, μόνο μια μειοψηφία διαγωνισμών απονέμει μετάλλια που σχετίζονται σημαντικά με την ποιότητα του κρασιού.