Μέχρι τα μέσα του 2022, όλα τα νέα αυτοκίνητα που θα διατίθενται στην αγορά της ΕΕ θα πρέπει να είναι εξοπλισμένα με προηγμένα συστήματα ασφάλειας. Κατόπιν συμφωνίας με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο τον περασμένο Μάρτιο, το Συμβούλιο ενέκρινε σήμερα κανονισμό για τη γενική ασφάλεια των μηχανοκίνητων οχημάτων και την προστασία των επιβατών των οχημάτων και των ευάλωτων χρηστών του οδικού δικτύου σε μια προσπάθεια να μειωθεί σημαντικά ο αριθμός των θυμάτων τροχαίων ατυχημάτων.
Οι νέοι αυτοί κανόνες θα μας βοηθήσουν να μειώσουμε σημαντικά τον αριθμό των θανάτων και των σοβαρών τραυματισμών στους δρόμους της ΕΕ. Επίσης, ενισχύουν την ανταγωνιστικότητα των Ευρωπαίων κατασκευαστών αυτοκινήτων στην παγκόσμια αγορά.
Timo Harakka, υπουργός Απασχόλησης της Φινλανδίας
Δέκα χρόνια μετά την έγκριση της προηγούμενης νομοθεσίας, ο νέος κανονισμός γενικής ασφάλειας δίνει νέα ώθηση στη δράση της ΕΕ για θέματα οδικής ασφάλειας. Για πρώτη φορά ασχολείται με συγκεκριμένα προβλήματα που απασχολούν ευάλωτους χρήστες του οδικού δικτύου, όπως οι πεζοί και οι ποδηλάτες.
Σύμφωνα με τους νέους κανόνες, όλα τα μηχανοκίνητα οχήματα (συμπεριλαμβανομένων των φορτηγών, λεωφορείων, ημιφορτηγών και οχημάτων τύπου SUV) θα πρέπει να είναι εξοπλισμένα με τα ακόλουθα χαρακτηριστικά ασφαλείας:
- ευφυής έλεγχος ταχύτητας,
- εγκατάσταση συστήματος για την παρεμπόδιση της οδήγησης υπό την επήρεια οινοπνεύματος,
- συστήματα προειδοποίησης της υπνηλίας και της προσοχής του οδηγού,
- προηγμένα συστήματα προειδοποίησης διάσπασης της προσοχής του οδηγού,
- σήματα επείγουσας στάθμευσης,
- συστήματα ανίχνευσης οπισθοπορείας,
- συστήματα καταγραφής δεδομένων συμβάντος,
- ακριβής παρακολούθηση της πίεσης των ελαστικών,
Θα απαιτηθούν συμπληρωματικά προηγμένα μέτρα ασφάλειας για τα αυτοκίνητα και τα ημιφορτηγά. Σε αυτά περιλαμβάνονται τα εξής:
- προηγμένα συστήματα πέδησης έκτακτης ανάγκης,
- συστήματα παραμονής στη λωρίδα κυκλοφορίας σε έκτακτη ανάγκη,
- διευρυμένες περιοχές προστασίας πρόσκρουσης της κεφαλής ικανές να μετριάζουν τους τραυματισμούς σε συγκρούσεις με ευάλωτους χρήστες του οδικού δικτύου, όπως οι πεζοί και οι ποδηλάτες.
Επιπρόσθετα των γενικών απαιτήσεων και των συστημάτων που ήδη προβλέπονται (όπως είναι η προειδοποίηση απόκλισης από τη λωρίδα κυκλοφορίας και το προηγμένο σύστημα πέδησης έκτακτης ανάγκης), τα φορτηγά και τα λεωφορεία θα πρέπει να σχεδιάζονται και να κατασκευάζονται κατά τέτοιο τρόπο που τα τυφλά σημεία γύρω από το όχημα να μειώνονται σημαντικά. Θα πρέπει επίσης να είναι εξοπλισμένα με προηγμένα συστήματα, ικανά να ανιχνεύουν τους πεζούς και τους ποδηλάτες που βρίσκονται σε πολύ μικρή απόσταση από το όχημα.
Επιπλέον, ο κανονισμός δίνει τη δυνατότητα στην Επιτροπή να θεσπίζει ειδικούς κανόνες για την ασφάλεια των υδρογονοκίνητων οχημάτων και των αυτοματοποιημένων οχημάτων. Γενικότερα, ο κανονισμός δίνει τη δυνατότητα στην Επιτροπή να επικαιροποιεί τις νέες προδιαγραφές ώστε να λαμβάνονται υπόψη μελλοντικές τεχνικές εξελίξεις.
Ο κανονισμός επικαιροποιεί υφιστάμενους κανόνες σχετικά με την ασφάλεια των αυτοκινήτων που περιέχονται στον κανονισμό (ΕΚ) αριθ. 661/2009 για τη γενική ασφάλεια και στον κανονισμό (ΕΚ) αριθ. 78/2009 για την προστασία των πεζών.
Επόμενα βήματα
Ο κανονισμός θα τεθεί σε εφαρμογή 30 μήνες μετά την έναρξη ισχύος του. Προβλέπεται πιο μακρινή ημερομηνία εφαρμογής για περιορισμένο αριθμό χαρακτηριστικών, ώστε να μπορέσουν οι κατασκευαστές να προσαρμόσουν την παραγωγή τους στις νέες απαιτήσεις.
Ιστορικό
Ο κανονισμός αποτελεί μέρος της τρίτης δέσμης μέτρων της Επιτροπής «Η Ευρώπη σε κίνηση», η οποία δρομολογήθηκε τον Μάιο του 2018. Η δέσμη αποσκοπεί να διασφαλίσει μια ομαλή μετάβαση προς ένα ασφαλές, καθαρό και αυτοματοποιημένο σύστημα κινητικότητας.