Τα μεγάλα μεγέθη μπουκαλιών δεν είναι ιδιαίτερα δημοφιλή στην Κίνα, και οι εκδρομές δεν είναι απαραίτητα η ιδανική ευκαιρία για κατανάλωση κρασιού.
Τα μεγάλα μεγέθη μπουκαλιών δεν είναι ιδιαίτερα δημοφιλή στην Κίνα, και οι εκδρομές δεν είναι απαραίτητα η ιδανική ευκαιρία για κατανάλωση κρασιού.
Σε πρόσφατο σεμινάριο που διοργανώθηκε από την WWXplorer και την HKTDC στη Διεθνή Έκθεση Οίνου και Οινοπνευματωδών Ποτών στο Χονγκ Κονγκ, η Alice Tsang, αναπληρωτής επικεφαλής οικονομολόγος της HKTDC, παρουσίασε τα αποτελέσματα μιας έρευνας της κινεζικής αγοράς οίνου. Στο πλαίσιο αυτής της έρευνας, ερωτήθηκαν 2.400 άτομα ηλικίας 20 έως 60 ετών που ζούσαν σε 10 πόλεις της ηπειρωτικής Κίνας.
Οι ερωτώμενοι ανήκαν στη μεσαία τάξη της ηπειρωτικής Κίνας και χωρίστηκαν σε τρεις ομάδες ανάλογα με το μηνιαίο εισόδημα του νοικοκυριού: 8.000+ RMB, 9.000+ RMB και 15.000+ RMB (δηλαδή 1.030 ευρώ και άνω, 1.158 ευρώ + 1.930 ευρώ +).
Το μεγάλο δεν είναι συνώνυμο του καλύτερου
Σύμφωνα με την Alice Tsang, τα μεγάλα μεγέθη μπουκαλιών δεν συγκεντρώνουν απαραιτήτως την υποστήριξη των καταναλωτών στην κινεζική αγορά οίνου. Σύμφωνα με την έρευνα, το 73% των ερωτηθέντων προτιμούν μικρότερες φιάλες, όπως 375 ml, ιδιαίτερα οι γυναίκες (80%). Δεδομένου ότι οι κύριοι διαμορφωτές γνώμης όπως η Lady Penguin, αναμφισβήτητα η πιο σημαντική κοινωνική προσωπικότητα των μέσων ενημέρωσης στην Κίνα με εκατομμύρια οπαδούς, υποστηρίζουν την κατανάλωση κρασιού πριν από τον ύπνο για λόγους "ομορφιάς" οι μικρές φιάλες έχουν αποκτήσει μια καλή θέση στην κινεζική αγορά τα τελευταία χρόνια.
Το κινεζικό κρασί κερδίζει δημοτικότητα
Το γαλλικό κρασί παραμένει το αγαπημένο κρασί των Κινέζων καταναλωτών (75%). Σημειώστε, ωστόσο, ότι σύμφωνα με την έρευνα της HKTDC η Κίνα γίνεται η δεύτερη πιο περιζήτητη οινολοπαραγωγική περιοχή (46%), ακολουθούμενη από την Ιταλία (30%), την Αυστραλία (23%), τη Χιλή (22%) και την Ισπανία (18%).
Επανεξαγωγές
Όλοι οι οίνοι που εξάγονται στο Χονγκ Κονγκ καταναλώνονται τοπικά; Όχι. Στην πραγματικότητα, σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσίευσε η HKTDC, το προηγούμενο έτος το Χονγκ Κονγκ εξήγαγε οίνους αξίας 439 εκατομμυρίων δολαρίων (396,6 εκατομμύρια ευρώ), εκ των οποίων το 84,4% στην ηπειρωτική Κίνα. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, το περασμένο έτος το Χονγκ Κονγκ εισήγαγε κρασιά αξίας 12 δισεκατομμυρίων ΗΚ $ (1,355 δισεκατομμύρια ευρώ), πράγμα που σημαίνει ότι περίπου το ένα τρίτο των οίνων που αποστέλλονται στο Χονγκ Κονγκ επανεξάγονται στην Ηπειρωτική Κίνα κάθε χρόνο.
Ωστόσο, κατά το πρώτο εξάμηνο του 2019, εξαιτίας της επιβράδυνσης της αγοράς οίνου στην ήπειρο, οι επανεξαγωγές των εισαγόμενων οίνων στο Χονγκ Κονγκ επιβραδύνθηκαν επίσης. Από τον Ιανουάριο έως τον Ιούνιο του 2019, οι συνολικές εξαγωγές οίνων μειώθηκαν κατά 64% σε αξία, μετά από αντίστοιχη πτώση 22,5% πέρυσι, σύμφωνα με την HKTDC.
Η ευεργετική επίδραση στην υγεία
Στην Κίνα η κατανάλωση κρασιού κινείται αντίθετα με τα έθιμα στις δυτικές χώρες, όπου το κρασί καταναλώνεται παραδοσιακά στο πλαίσιο ενός μαγειρικού τελετουργικού. Όλοι οι άνθρωποι που ερωτήθηκαν από την HKTDC εξήγησαν ότι καταναλώνουν κρασί κυρίως για λόγους υγείας, λόγω κοινωνικής κατάστασης ή για λόγους ομορφιάς. Οι αναφορές από την Κίνα συσχετίζουν την κατανάλωση κόκκινου κρασιού με τα οφέλη για την υγεία, όπως η πρόληψη των καρδιακών παθήσεων και της γήρανσης.
Κατανάλωση στο σπίτι
Μεταξύ των πιο εκπληκτικών πορισμάτων της έρευνας HKTDC που παρουσίασε η Alice Tsang, αναφέρεται η προτίμηση που εξέφρασε ένα μεγάλο μέρος των καταναλωτών για την κατανάλωση στο σπίτι. Το 74% των ερωτηθέντων επιλέγουν ως τόπο κατανάλωσης το σπίτι ως το αγαπημένο τους μέρος για να πίνουν κρασί, ακολουθούμενο από ένα πάρτι, ένα δείπνο στο εστιατόριο μόνοι ή με την οικογένειά τους, ένα συμπόσιο και ένα επαγγελματικό γεγονός. Μεταξύ των διαφόρων κατηγοριών οίνου, το rosé παραμένει το λιγότερο γνωστό, καθώς το 50% των καταναλωτών το αναγνωρίζει σπάνια. Είναι επίσης ενδιαφέρον ότι οι ερωτηθέντες για την τιμή που είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν για ένα μπουκάλι κρασί, το RMB 200 (€ 25.73) ξεχωρίζει ως η ιδανική τοποθέτηση (!!!).
Όλα σχετίζονται με τη γεύση
Μερικές φορές η τιμή δεν είναι το μοναδικό κριτήριο και αυτή η παρατήρηση ισχύει ιδιαίτερα για την περίπτωση των Κινέζων καταναλωτών οίνου. Σύμφωνα με την έρευνα της HKTDC, η γεύση είναι ο σημαντικότερος παράγοντας στην απόφαση αγοράς (48%), ακολουθούμενη από τη μάρκα (40%). Οι ποικιλίες σταφυλιών, οι ετικέτες ποιότητας, τα προφίλ οίνου και η χώρα προέλευσης θεωρούνται επίσης σημαντικά, ενώ η τιμή είναι το λιγότερο σημαντικό κριτήριο σύμφωνα με τους ερωτηθέντες.
Εξακολουθούν να αγοράζουν το κρασί από τα καταστήματα
Έχουν γίνει πολλές συζητήσεις σχετικά με τις ηλεκτρονικές αγορές στην Κίνα και τον τρόπο με τον οποίο το ηλεκτρονικό εμπόριο φέρνει την επανάσταση στο λιανικό εμπόριο. Ακόμα, όμως για την αγορά κρασιού, τα παραδοσιακά φυσικά καταστήματα εξακολουθούν να προτιμώνται σε σχέση με τα ηλεκτρονικά καταστήματα. Σύμφωνα με την Alice Tsang, η μεγάλη διανομή, οι κάβες και τα σούπερ μάρκετ ευνοούνται από τους καταναλωτές κρασιού. Πρέπει να σημειωθεί ότι τα νοικοκυριά χαμηλού εισοδήματος έχουν λιγότερη εμπιστοσύνη στις ηλεκτρονικές αγορές οίνου, ενώ οι καταναλωτές με υψηλότερο εισόδημα (15.000 + RMB) είναι πιο ανοικτοί στις ηλεκτρονικές αγορές.