Το Δημοτικό Τέλος είναι φόρος και όχι τέλος

Κοινοβουλευτικός έλεγχος

 «Τον πελάτη βαρύνει το Δημοτικό Τέλος 0,5% επί της κατανάλωσης των καταστημάτων εστιάσεως». Αυτό απάντησε ο Υπουργός Εσωτερικών κ. Ευριπίδης Στυλιανίδης μετά από παρέμβαση του Βουλευτή Ηρακλείου κ. Λευτέρη Αυγενάκη για το θέμα του Δημοτικού Τέλους που επιβάλλεται κατά κύριο λόγο σε καταστήματα εστίασης. Στην πραγματικότητα η απάντηση αυτή δικαιώνει τον κ. Αυγενάκη και τον κλάδο εστίασης που υποστηρίζουν ότι πρόκειται για φόρο και όχι για τέλος, τη στιγμή μάλιστα που ο πελάτης πληρώνει ΦΠΑ, δηλαδή πρόκειται για δεύτερο φόρο κάτι που δεν επιτρέπεται από την ΕΕ.

Η παρέμβαση του κ. Λ. Αυγενάκη


Ο Βουλευτής Ηρακλείου κ. Λευτέρης Αυγενάκης ζήτησε από τον Υπουργό Οικονομικών κ. Ιωάννη Στουρνάρα την ριζική επανεξέταση του Δημοτικού Τέλους που επιβάλλεται στους ιδιοκτήτες χώρων εστίασης.

Όπως αναφέρει σε ερώτησή του «Με το Ν.Δ. 3033 της 6/14-10-54 (Α 258), και τη μετεξέλιξη αυτού, είχε θεσπιστεί το Δημοτικό Τέλος 5% επί των ακαθαρίστων εσόδων στα καταστήματα εστίασης. Το εν λόγω τέλος 5% είναι στην πραγματικότητα φόρος και όχι τέλος όπως ψευδεπίγραφα καλείται (ΣτΕ 2626/80) και φθάνει το 20-25% των καθαρών κερδών».

Ωστόσο, σημειώνει «δημιουργούνται μια σειρά από προβλήματα από την εφαρμογή των παραπάνω νόμων και ρυθμίσεων. Σε πρώτη φάση δημιουργείται μια άνιση αντιμετώπιση των καταστημάτων που αναπτύσσουν τραπεζοκαθίσματα με όσα δεν αναπτύσσουν. Επιπλέον, υφίσταται μια διάκριση στα καταστήματα που πωλούν τουριστικά είδη, ενθύμια, δώρα ή είδη λαϊκής τέχνης, από τα αντίστοιχα αργυροχρυσοχοεία που πωλούν παρόμοια προϊόντα χωρίς να υπάγονται στο τέλος.

Επιπροσθέτως, με το άρθρο 26 του Ν. 2819/2000 δόθηκε άλλη μια φορά η ευκαιρία στους παντοειδείς οφειλέτες να κανονίσουν τα χρέη τους. Ατυχώς δεν στάθηκε αρκετό, γιατί οι προθεσμίες ήταν πιεστικές και πολύ δήμοι δεν πρόλαβαν να πάρουν την σχετική απόφαση, πολλές επιχειρήσεις δεν ενημερώθηκαν εγκαίρως, ενώ πολλές δημοτικές υπηρεσίες δεν είχαν ολοκληρώσει τις διαδικασίες βεβαίωσης των οφειλομένων, συνεπώς δεν ήταν δυνατό να προχωρήσει η διαδικασία.

Σήμερα, υπάρχει ένας μεγάλος αριθμός επιχειρηματιών οι οποίοι εντάχθηκαν σε κάποιοι παλαιότερη ρύθμιση αλλά δεν την ολοκλήρωσαν, ένας άλλος αριθμός είτε νέων οφειλετών (του 2%) είτε παλαιών (του 5%) που προσπάθησε να ενταχθεί στην τελευταία ρύθμιση και για τους παραπάνω λόγους δεν τα κατάφερε και τελικά, όλοι επιζητούν να ενταχθούν σε καινούρια».

Ο Ηρακλειώτης Βουλευτής επισημαίνει ότι: «προσθέτοντας στα παραπάνω την διαρκώς επικρεμάμενη απειλή του αυστηρού προστίμου (10% κατά μήνα) οδηγούμαστε στο συμπέρασμα πως το σημερινό «μείγμα» είναι πολύ αρνητικά φορτωμένο και απασχολεί δυσανάλογα πολλούς πόρους (είτε ανθρώπινους, είτε υλικούς) για τη συνέχιση της εξυπηρέτησής του».

Ο κ. Λευτέρης Αυγενάκης ζητά από τον αρμόδιο Υπουργό να προβεί στις απαραίτητες ενέργειες ώστε για να λυθούν οριστικά τα παραπάνω ζητήματα και οι αδικίες σε βάρος ορισμένων επιχειρήσεων καθώς όπως τονίζει: «η αναγκαιότητα της άμεσης όσο και ριζικής επανεξέτασης όλου του συστήματος επιβολής του φόρου αυτού, καθίσταται παραπάνω από φανερή».


 Η απάντηση του κ. Στυλιανίδη

Ο Υπουργός Εσωτερικών κ. Ευριπίδης Στυλιανίδης απαντώντας εκ μέρους της κυβέρνησης ως καθ’ ύλην αρμόδιος για τα θέματα των ΟΤΑ, αναφέρει ότι «σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν.2539/1997, σε όλους τους δήμους της Χώρας, στην περιφέρεια των οποίων εφαρμόζεται το σύστημα του αντικειμενικού προσδιορισμού της αξίας των ακινήτων, επιβάλλεται υποχρεωτικώς από 1-1-1998 τέλος υπέρ αυτών σε ποσοστό 2% (με τη διάταξη του άρθρου 23 του Ν.3756/2009 από 1-1-2009 μειώθηκε σε ποσοστό 0,5%), επί των ακαθαρίστων εσόδων τους. Στους δήμους, στην περιοχή των οποίων δεν ισχύει το σύστημα του αντικειμενικού προσδιορισμού της αξίας των ακινήτων, το συγκεκριμένο τέλος επιβάλλεται προαιρετικά με απόφαση του δημοτικού συμβουλίου».

Ο Υπουργός Εσωτερικών αναφέρει ειδικότερα οτι «το ανωτέρω νομοθετημένο τέλος, που έχει το χαρακτήρα δημοτικού φόρου, καθώς καταβάλλεται στον οικείο Ο.Τ.Α., χωρίς να υπάρχει εκ μέρους του υποχρέωση ειδικής αντιπαροχής προς τους υπόχρεους, βαρύνει τον πελάτη και αποδίδεται από τον επιτηδευματία, ο οποίος το εισπράττει, στο δικαιούχο δήμο».

Αναφορικά δε με το θεσμοθετημένο πλαίσιο περί επιβολής κυρώσεων, ο Υπουργός κ. Ευρ. Στυλιανίδης υπογραμμίζει ότι: «σε περίπτωση μη υποβολής ή υποβολής εκπρόθεσμης ή ανακριβούς δήλωσης ή μη καταβολής ή ελλιπούς ή εκπρόθεσμης καταβολής του εν λόγω τέλους, επιβάλλεται σε βάρος του υπόχρεου πρόστιμο ίσο με το 2% του τέλους για κάθε μήνα καθυστέρησης με ανώτατο όριο το ισόποσο του τέλους».

Στο ερώτημα του κ. Λ. Αυγενάκη για τη μικρό χρόνο υπαγωγής στην ρύθμιση, ο Υπουργός Εσωτερικών απάντησε ότι: «παρασχέθηκε η δυνατότητα ρύθμισης και εξόφλησης οφειλών από πάσης φύσεως δημοτικά τέλη, φόρους, εισφορές, με μείωση ή και απαλλαγή από τυχόν επιβληθείσες προσαυξήσεις, λόγω εκπρόθεσμης καταβολής». Ανέφερε επίσης για το συνολικό ζήτημα της ρύθμισης οφειλών προς τους Ο.Τ.Α., μετά την παρέλευση του χρόνου ισχύος της Κ.Υ.Α. αριθμ. 20124/08.06.2012, «βρίσκεται σε εξέλιξη συνεργασία του Υπουργείου Εσωτερικών με το Υπουργείο Οικονομικών, στο πλαίσιο της οποίας διερευνάται η δυνατότητα αντιμετώπισης του θέματος».