Καμπανάκι κινδύνου για την επιβατηγό ναυτιλία κρούουν οι έλληνες ακτοπλόοι.
Την ανάγκη στήριξης της ελληνικής ακτοπλοΐας σε κυβερνητικό και ευρωπαϊκό επίπεδο με τη λήψη αποτελεσματικών μέτρων -καθώς είναι ορατός ο κίνδυνος να δοκιμαστεί η επιβίωση των ακτοπλοϊκών εταιρειών λόγω των οικονομικών επιπτώσεων από την πανδημία του κορονοϊού αλλά και την εφαρμογή των νέων περιβαλλοντικών κανονισμών-, επισήμανε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), Μιχάλης Σακέλλης στη διάρκεια διαδικτυακής συνέντευξης Τύπου που δόθηκε σήμερα.
«Όταν συζητάμε για την ακτοπλοΐα, πρέπει να γνωρίζουμε ότι προσφέρονται υπηρεσίες δημοσίου συμφέροντος, που είναι απαραίτητες και δεν είναι δυνατόν να διακοπούν. Όπως πρέπει να διασφαλίσουμε την παροχή ρεύματος και νερού, πρέπει να διασφαλίσουμε και τις θαλάσσιες συγκοινωνίες μας, οι οποίες δεν είναι μόνο θέμα εθνικό αλλά και ευρωπαϊκό», τόνισε.
Ο κ. Σακέλης είπε ότι, αν δεν ληφθούν άμεσα μέτρα, οι ακτοπλοϊκές εταιρείες σε πρώτη φάση θα αναγκαστούν να προχωρήσουν σε απόσυρση και πώληση των καλύτερων πλοίων τους που σήμερα διαθέτουν, καθώς με βάση τα στοιχεία το πρώτο πεντάμηνο του 2021 θα είναι χειρότερο από το αντίστοιχο του 2020.
«Αυτό, θα ήταν καταστροφικό και για τις νησιωτικές οικονομίες που στηρίζονται στις ακτοπλοϊκές συνδέσεις», ανέφερε ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ ο οποίος, παρουσιάζοντας στοιχεία, είπε ότι ένα μεγάλο μέρος του ακτοπλοϊκού στόλου θα είναι γερασμένο την προσεχή δεκαετία ενώ επίσης ένα τμήμα του θα τεθεί «εκτός μάχης» λόγω των προβλεπόμενων περιβαλλοντικών κανονισμών του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού ΙΜΟ για τους ρύπους των πλοίων.
Είπε ότι η χώρα μας διαθέτει σήμερα 105 ακτοπλοϊκά πλοία που εξυπηρετούν τις ανάγκες των νησιών και από αυτά στο τέλος της 10ετίας, δηλαδή το 2030 τα 44, δηλαδή το 42%, θα είναι άνω των 40 ετών, ενώ 16 πλοία θα είναι άνω των 50. Σήμερα, τόνισε, κανένα πλοίο δεν είναι άνω των 50 ετών.
Πρόσθεσε ότι ήδη ο ΣΕΕΝ μαζί με το Ναυτικό Επιμελητήριο Ελλάδος εκπονεί ειδική μελέτη για την ανανέωση του στόλου στην οποία θα αποτυπωθεί ευκρινώς προς ποια κατεύθυνση θα κινηθεί ο τομέας καθώς και οι ανάγκες που θα διαμορφωθούν σε χρηματοδοτικό πεδίο. Είπε προς αυτό το πεδίο υπάρχει θετική ανταπόκριση και από την κυβέρνηση, αλλά και από την ΕΕ που κατανοεί πλήρως τη σημασία και το ρόλο της ακτοπλοΐας.
Ο πρόεδρος των ακτοπλόων, αναφερόμενος στις επιπτώσεις που είχε η ακτοπλοΐα από την πανδημία του κορονοϊού, είπε ότι παρά την οικονομική ενίσχυση από το κράτος με 22 εκατομμύρια ευρώ καθαρά -10εκατομμύρια από επιδότηση ασφαλιστικών εισφορών και 12 από τις συμβάσεις για κάλυψη γραμμών δημόσιας υπηρεσίας- οι ζημιές για το 2020 θα ξεπεράσουν τα 100 εκατ. ευρώ και δεν θα καλυφθεί ούτε το 50% των αναγκών.
Επεσήμανε εξάλλου ότι τα τελευταία μέτρα περιορισμού των μεταφορών είναι βέβαιο ότι θα συνεχιστούν και τους επόμενους μήνες σημειώνοντας ότι, παρά τα αισιόδοξα μηνύματα σχετικά για το εμβόλιο, ο τουρισμός το 2021 προβλέπεται μειωμένος κατά 50% σε σχέση με το 2019.
Τι ζητούν οι ακτοπλόοι
Οι ακτοπλόοι για τη στήριξη του κλάδου ζητούν να καθορισθούν τα απαραίτητα δρομολόγια μέχρι 31/5/2021 με βάση τα δρομολόγια του 2020 και να υπογραφούν Συμβάσεις Δημόσιας Υπηρεσίας για την εκτέλεσή τους. Να καθορισθούν τα μισθώματα των πλοίων σύμφωνα με τα πραγματικά έξοδά τους και να υπάρξει παράταση της επιδότησης των εργοδοτικών εισφορών προσωπικού θάλασσας και ξηράς, μέχρι 31/5/2021.
Επίσης ζητούν μείωση 50% των λιμενικών εξόδων εφαρμογή των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ και στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια των οχημάτων, εφαρμογή χειμερινών συνθέσεων πληρωμάτων και παράταση αναστολής συμβάσεων εργασίας των ναυτικών μέχρι 31/5/2021.
Τέλος ζητούν επέκταση του μέτρου πληρωμής των φορολογικών και ασφαλιστικών υποχρεώσεων σε 24 μήνες.
Για τις γραμμές της Αδριατικής ζητούν να μελετηθεί η δυνατότητα επιδότησης των δρομολογίων για την κάλυψη των εξόδων λειτουργίας και παράταση ισχύος της δυνατότητας αναστολής συμβάσεων εργασίας των ναυτικών μέχρι 31/5/2021.
Ο πρόεδρος των ακτοοπλόων στη σημερινή συνέντευξη Τύπου είπε ότι ο ΣΕΕΝ τον Απρίλιο του 2021 συμπληρώνει 100 χρόνια από την ίδρυσή του και κάλεσε το Ένωση Εφοπλιστών και Κρουαζιερόπλοιων Ναυτιλίας να επιστρέψει στο ΣΕΕΝ προκειμένου και οι δύο κλάδοι να λειτουργήσουν από κοινού.
Στοιχεία για τον ΣΕΕΝ
Ο ΣΕΕΝ ξεκίνησε τις δραστηριότητές του στις 30 Απριλίου 1921 ως «Πανελλήνιος Ακτοπλοϊκή Ένωσις», εκπροσωπώντας όλα τα επιβατηγά πλοία. Συνέχισε το 1969 ως «Ένωσις Εφοπλιστών Επιβατηγών Πλοίων» και από το 2004 ως ΣΕΕΝ, εκπροσωπώντας τα επιβατηγά πλοία και τα κρουαζιερόπλοια. Το 2011 στον ΣΕΕΝ εντάχθηκαν και τα υπόλοιπα ακτοπλοϊκά πλοία, τα οποία υπάγονταν στην Ένωση Εφοπλιστών Ακτοπλοΐας (ΕΕΑ), εκπροσωπώντας και πάλι το σύνολο των επιβατηγών πλοίων, ακτοπλοϊκά και διεθνόπλοα, το μεταφορικό έργο των οποίων ξεπερνά τους 20 εκατ. επιβάτες κάθε χρόνο, τα 3 εκατ. οχήματα ΙΧ και τα 750.000 φορτηγά. Επίσης ο ΣΕΕΝ εκπροσωπεί θεσμικά και την κρουαζιέρα.