Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρουσίασε την Παρασκευή (20 Νοεμβρίου) «την πρώτη« πράσινη λίστα» στον κόσμο των βιώσιμων οικονομικών δραστηριοτήτων για ιδιώτες επενδυτές
Οι κατευθυντήριες γραμμές στοχεύουν στην καθοδήγηση ιδιωτικών επενδυτών προς περιβαλλοντικά βιώσιμες εταιρείες, καθορίζοντας λεπτομερή κατώτατα όρια εκπομπών που καθορίζουν ποια οικονομική δραστηριότητα μπορεί να θεωρηθεί «βιώσιμη».
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ελπίζει ότι αυτή η σαφήνεια θα αποτρέψει το πράσινο πλύσιμο παρέχοντας στους επενδυτές σαφή καθοδήγηση σχετικά με το τι είναι πράσινο και τι όχι.
«Ο κανονισμός ταξινόμησης της ΕΕ είναι ένα βασικό κομμάτι της νομοθεσίας που αποτελεί κεντρικό σημείο της ευρωπαϊκής πράσινης συμφωνίας. Θα συμβάλει στη διοχέτευση των επενδύσεων σε πράσινα και βιώσιμα έργα », δήλωσε η Mairead McGuinness, Επίτροπος της ΕΕ για τις χρηματοοικονομικές υπηρεσίες.
Τα δύο κείμενα είναι πλέον διαθέσιμα στον ιστότοπο της Επιτροπής και είναι ανοιχτά για δημόσια διαβούλευση έως την 1η Ιανουαρίου 2020. Ακολουθεί τον κανονισμό της ΕΕ για την ταξινόμηση, ο οποίος τέθηκε σε ισχύ στις 12 Ιουλίου του τρέχοντος έτους.
Τα δύο κείμενα που δημοσιεύθηκαν την Παρασκευή καλύπτουν οικονομικές δραστηριότητες όπως η γεωργία, η δασοκομία, η μεταποίηση, τα πλαστικά, η ενέργεια, η παροχή νερού, η διαχείριση αποβλήτων, οι μεταφορές, οι κατασκευές, η ενεργειακή απόδοση, οι επικοινωνιακές και ερευνητικές δραστηριότητες.
Ένα σχέδιο των ορίων εκπομπών που υιοθετήθηκαν για καθέναν από αυτούς τους τομείς κυκλοφόρησε στις Βρυξέλλες τις τελευταίες εβδομάδες, αντλώντας κριτική ιδιαίτερα από τη βιομηχανία φυσικού αερίου, στην οποία στερείται καθεστώτος «μετάβασης» καυσίμων.
Χωρίς την πράσινη ετικέτα της ΕΕ, οι σταθμοί παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας θα μπορούσαν να χάσουν δισεκατομμύρια ευρώ ιδιωτικής χρηματοδότησης, εκτός εάν μπορούν να παράγουν λιγότερα από 100 γραμμάρια ισοδυνάμου CO2 ανά κιλοβατώρα για να πληρούν τις προϋποθέσεις για την πολύ σημαντική πράσινη ετικέτα.
Αυτό είναι ένα ιδιαίτερο ζήτημα στις χώρες της Ανατολικής Ευρώπης, όπου οι μονάδες αερίου συνδυασμένου κύκλου βοηθούν τη μετάβαση από τον άνθρακα. Αυτά παράγουν περίπου 300-350g άνθρακα, πολύ υψηλότερα από το όριο της ταξινόμησης.
«Περιμένουμε απόλυτα το φυσικό αέριο να χαρακτηριστεί ως« μετάβαση »δραστηριότητα», δήλωσε ο James Watson, γενικός γραμματέας της Eurogas, μια εμπορική ένωση. «Όμως, το όριο των 100g δεν θα το επιτρέψει δυστυχώς», είπε.
Οι μεταφορές θα επηρεαστούν επίσης από την ταξινομία, με τα αυτοκίνητα να πρέπει να έχουν μηδενικές εκπομπές έως το 2025 για να θεωρηθούν «βιώσιμα».
Ωστόσο, η Greenpeace επέκρινε την Επιτροπή για την παροχή πράσινης ετικέτας σε αυτοκίνητα που παράγουν έως και 50 g CO2 / km, έως το 2025, λέγοντας ότι αυτό ανοίγει την πόρτα για υβριδικά αυτοκίνητα, τα οποία εξακολουθούν να χρησιμοποιούν ορυκτά καύσιμα.
Το WWF είπε ότι η απομάκρυνση από τα ορυκτά καύσιμα ήταν αξιέπαινη, αλλά επέκρινε την Επιτροπή ότι θεωρεί την καύση δέντρων για βιοενέργεια ως «βιώσιμη», λέγοντας ότι παράγει περισσότερες εκπομπές αερίων θερμοκηπίου από τον άνθρακα.
«Εξαιρώντας τα ορυκτά καύσιμα, η Επιτροπή απέδειξε ότι άκουσε την επιστήμη του κλίματος. Όμως, τα προτεινόμενα κριτήρια για τη βιοενέργεια υπονομεύουν αυτήν την επιστημονική προσέγγιση και με αυτήν την αξιοπιστία της ταξονομίας », δήλωσε ο Sébastien Godinot, Οικονομολόγος της Ευρωπαϊκής Πολιτικής του WWF.
Περιβαλλοντικές ομάδες επέκριναν επίσης τη συμπερίληψη νέων υδροηλεκτρικών σταθμών λόγω των ζημιών που προκαλούν στη βιοποικιλότητα.
Η Ομάδα Τεχνικών Εμπειρογνωμόνων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία παρείχε καθοδήγηση στο στέλεχος της ΕΕ καθ 'όλη τη διάρκεια της διαδικασίας, είχε συμβουλεύσει να μην συμπεριληφθούν ορυκτά καύσιμα, μικρή υδροηλεκτρική ενέργεια και βιοενέργεια.