Έχει δοθεί κομβική σημασία για την επιμέτρηση και σύγκριση των εσόδων στον κωδικό 312, του εντύπου της δήλωσης ΦΠΑ όσο αφορά τις επιχειρήσεις.
Επιστολή Π.Ο.Φ.Ε.Ε.: Ανθρωπίνως αδύνατη και πρακτικά δύσκολη η προθεσμία υποβολής αιτήσεων ενδιαφέροντος για την Επιστρεπτέα Προκαταβολή 5 (ΓΔΟΥ 1/4-01-2021).Δείτε την επιστολή:
Αξιότιμοι κ. κ. Υπουργοί,
Όπως έχετε αναγνωρίσει και δημοσίως, οι Λογιστές-Φοροτεχνικοί σε όλο το διάστημα της πανδημίας και στις δύσκολες στιγμές που περνάει η Χώρα, έχουν σηκώσει και εξακολουθούν να σηκώνουν το βάρος όλων των διαδικασιών και των δηλωτικών υποχρεώσεων στις πολυάριθμες πλατφόρμες, που η μια διαδέχεται την άλλη και με ασφυκτικές προθεσμίες, για την καλύτερη δυνατή μεταφορά και υλοποίηση των μέτρων κατά της πανδημίας.
Σε προηγούμενες επιστολές μας, σας είχαμε επανειλημμένα τονίσει, ότι ο στόχος των εγγράφων μας δεν είναι άλλος από το να σας δίνουμε προτάσεις οι οποίες βγαίνουν από την πράξη και μόνον. Και αυτό για την καλύτερη δυνατή μεταφορά των μέτρων στις πλατφόρμες, ώστε αυτές να έχουν μεταξύ τους διαδραστική λειτουργικότητα και επιπλέον να είναι όσο το δυνατόν απλοποιημένες και ευέλικτες. Και βεβαίως ο στόχος όλων αυτών, αφορά και την διοίκηση και τις επιχειρήσεις και κατεξοχήν τους Λογιστές – Φοροτεχνικούς, προς αποφυγή κατά το δυνατόν άσκοπης ταλαιπωρίας και αναποτελεσματικότητας για όλες τις πλευρές.
Σχετικά με το προκείμενο ζήτημα της Επιστρεπτέας Προκαταβολής 5 και της ασφυκτικής προθεσμίας:
α. Έχει δοθεί κομβική σημασία για την επιμέτρηση και σύγκριση των εσόδων στον κωδικό 312, του εντύπου της δήλωσης ΦΠΑ όσο αφορά τις επιχειρήσεις που υπάγονται στο κανονικό καθεστώς, ενώ οι μη υποκείμενες σε ΦΠΑ επιχειρήσεις, απαλλασσόμενες και ειδικών καθεστώτων ΦΠΑ, συμπληρώνουν τα ακαθάριστα έσοδα κανονικά βάσει των βιβλίων και των στοιχείων τους.
β. Παράλληλα το επίμαχο «σημείο τριβής» που έχει δημιουργήσει σημαντικά προβλήματα, είναι ο όρος ότι: «τα ως άνω υποβαλλόμενα στοιχεία δεν δύνανται να τροποποιούνται από την επιχείρηση μετά την οριστικοποίησή τους».
Σύμφωνα με τις διατάξεις του ΦΠΑ και τις σχετικές οδηγίες της Διοίκησης (είδατε σχ. Ε.2185/18.11.2020, ΠΟΛ. 1082/6.4.2015 και ΠΟΛ. 1056/11.2.2002), «Στον κωδικό 312 δόθηκε η οδηγία για την αναγραφή του κύκλου εργασιών για σκοπούς ΦΠΑ της φορολογικής περιόδου που χρησιμοποιείται για τις ανάγκες διακανονισμού του Φ.Π.Α. των εισροών, και διευκρινίστηκε ότι στο ποσό του κωδικού αυτού δεν καταχωρούνται οι εξαιρούμενες πράξεις που έχουν καταχωρηθεί στον κωδικό «310» π.χ. αποζημιώσεις, μέρισμα δικηγορικού συλλόγου κλπ, με εξαίρεση τις επιδοτήσεις και τις επιχορηγήσεις σύμφωνα με τα οριζόμενα στην ΠΟΛ 1056/2002, οι οποίες συνεχίζουν να καταχωρούνται στον κωδικό αυτό».
Η σύγχυση που έχει δημιουργηθεί ήταν αναπόφευκτη. Με την παραπάνω εγκύκλιο Ε.2185/18.11.2020 χρειάστηκε να περάσουν σχεδόν 11 μήνες και να έχουν υλοποιηθεί οι Επιστρεπτέες 1, 2, 3 και 4, προκείμενου να δοθούν οδηγίες και διευκρινήσεις, για την καταχώρηση στη δήλωση ΦΠΑ των ενισχύσεων λόγω κορωνοϊού και ειδικότερα των ενισχύσεων: «επιδότηση τόκων δανείων», «αποζημίωση ειδικού σκοπού» και «επιστρεπτέα προκαταβολή».
Συνεπώς με βάση όλα αυτά, απαγορεύεται να κάνουμε οποιαδήποτε αναγκαία διόρθωση στην εφαρμογή myBusinessSupport, είτε από ανθρώπινο λάθος είτε από καθυστερημένη προσκόμιση παραστατικών από τις επιχειρήσεις, περίπτωση η οποία είναι συνηθισμένη, λόγω κλεισμένων επιχειρήσεων αλλά και πληττόμενων εξαιτίας του κορωνοϊού, αλλά και της απαγόρευσης κυκλοφορίας και των προβλημάτων στις εταιρείες ταχυμεταφορών (courier). Έτσι οι αναγκαίες τροποιητικές δηλώσεις του ΦΠΑ, σε σύγκριση με τα δηλούμενα στοιχεία στην εφαρμογή του myBusinessSupport, θα «βγάζουν» παράνομες και ανακριβείς τις δηλώσεις στην εν λόγω εφαρμογή και θα καθιστούν «ποινικά υπεύθυνους» χωρίς υπαιτιότητα τους Λογιστές – Φοροτεχνικούς.
Είναι όμως κανόνας και απαραβίαστη αρχή στο φορολογικό δίκαιο ότι, «αν ο φορολογούμενος διαπιστώσει, ότι η φορολογική δήλωση που υπέβαλε στη Φορολογική Διοίκηση περιέχει λάθος ή παράλειψη, υποχρεούται να υποβάλει τροποποιητική φορολογική δήλωση» (είδατε σχ. ΚΦΔ – Ν.4174/2013 άρθρο 18, όπου σύμφωνα με το άρθρο 2 οι διατάξεις του Κώδικα αυτού ισχύουν: α…, β. στον Φόρο Προστιθέμενης Αξίας (Φ.Π.Α.),γ…).
Ενδεικτικά παραδείγματα της «αδόκιμης» επιλογής του κωδικού 312 για τη σύγκριση εσόδων είναι πολλές περιπτώσεις επιχειρήσεων, όπως οι εταιρείες καζίνο. Σημείωση: οι εταιρείες αυτές είναι στο κανονικό καθεστώς ΦΠΑ αλλά η ιδιαιτερότητα που έχουν είναι ότι τα έσοδα παιχνιδιών εξαιρούνται του ΦΠΑ, ενώ όλα τα άλλα έσοδα από τις λοιπές δραστηριότητες (εστιατόρια, μπαρ, ψυχαγωγικές εκδηλώσεις, ξενοδοχείο κλπ.) έχουν κανονικό καθεστώς ΦΠΑ. Ωστόσο τα έσοδα από τα παιχνίδια στις επιχειρήσεις αυτές είναι το 90-97% του συνολικού κύκλου εργασιών τους. Έτσι, με βάση τον κωδ. 312, εμφανίζεται μόνο το 5-10% του συνολικού κύκλου εργασιών τους.
Έτσι στον αλγόριθμο, της απόφασης όπου υπολογίζεται το ποσό της επιδότησης, αν δεν συμπεριληφθεί ολόκληρος ο κύκλος εργασιών των ετών 2019 και 2020 δεν προκύπτει επιδοτούμενο ποσό.
Υπόψη ότι οι επιχειρήσεις καζίνο έχουν κλείσει με κρατική εντολή.
Παρόμοια απόκλιση, λόγω του κωδικού 312, από τον κεντρικό στόχο της Επιστρεπτέας Προκαταβολής, έχουν πολλές άλλες επιχειρήσεις (ατομικές και εταιρικές), με κύκλο εργασιών εξαιρούμενο και παράλληλα υποκείμενο στο ΦΠΑ, όπως πρακτορεία ΟΠΑΠ, ασφαλιστικές εταιρείες, εταιρείες εκμετάλλευσης ακινήτων, και ιδιωτικές μονάδες υγείας και εκπαίδευσης.
γ) Γιατί είναι ανάγκη να επιτραπεί η διόρθωση αφενός, και αφετέρου, να δοθεί παράταση της προθεσμίας της 15ης Ιανουαρίου:
Στο από 4 Απριλίου 2020 παρόμοιο έγγραφο μας (με αρ. πρωτ. 83) σχετικά με τα παραπάνω, είχαμε υπογραμμίσει και είχαμε επικαλεστεί τις διατάξεις των προθεσμιών που ορίζει ο νόμος 4308/2014 για τα ΕΛΠ, σύμφωνα με τις οποίες η έκδοση των τιμολογίων, αλλά και των πιστωτικών για τις συναλλαγές πωλήσεων και υπηρεσιών έχουν καταληκτικές προθεσμίες.
Ειδικότερα με τη λήξη του φορολογικού έτους 2020, χιλιάδες επιχειρήσεις εκδίδουν τιμολόγια, πιστωτικά και εκκαθαρίσεις, μέσα στον Ιανουάριο, ακόμα και Φεβρουάριο, με περίοδο αναφοράς το 2020 και συγκεκριμένα το μήνα Δεκέμβριο.
Ενδεικτικές τέτοιες περιπτώσεις είναι οι επιχειρήσεις τεχνικών έργων (απαιτείται επιμέτρηση για την έκδοση τιμολογίων), αγροτικοί και λοιποί συνεταιρισμοί που εκδίδουν εκκαθαρίσεις για τις πωλήσεις των αγροτών, οι ασφαλιστικές επιχειρήσεις για τις ασφαλιστικές αμοιβές των ασφαλιστών τους, οι μεγάλες αλυσίδες διανεμητικού εμπορίου (που εκδίδουν πιστωτικά λόγω έκπτωσης τζίρου προς τους χονδρέμπορους και αυτοί με τη σειρά τους στους χιλιάδες άλλους πελάτες τους) και εξαγωγικές επιχειρήσεις, κυρίως αγροτικών προϊόντων, που κάνουν ως επί το πλείστον αυτοτιμολόγηση, για λογαριασμό των αγροτών.
Συνεπώς παρέλκει να απαριθμήσουμε πολλές άλλες παρόμοιες περιπτώσεις που καθιστούν αδύνατο να δοθούν τα παραστατικά αυτά στους Λογιστές – Φοροτεχνικούς για να τα καταχωρήσουν και να δηλώσουν μέχρι τις 15 Ιανουάριου στην πλατφόρμα τα εν λόγω στοιχεία του Δεκεμβρίου.
Κύριοι Υπουργοί,
Βεβαίως κατανοούμε τις πιεστικές ανάγκες της αγοράς, (αφού άλλωστε από τα χέρια των συναδέλφων Λογιστών – Φοροτεχνικών σε όλη τη χώρα εξυπηρετείται το 97% περίπου, των ασφαλιστικών, εργατικών και φορολογικών υποχρεώσεων, ιδίως των μικρομεσαίων επιχειρήσεων) για την χωρίς καθυστέρηση καταβολή των πόρων από την Επιστρεπτέα Προκαταβολή 5, αλλά και όλων των μέτρων που αλληλοδιαδέχονται το ένα το άλλο.
Σημειώστε ακόμη ότι οι Λογιστές-Φοροτεχνικοί, όπως το ζούμε μέσω της καθημερινής συνεργασίας με τις 49 Ενώσεις – Συλλόγους μας, βρίσκονται στα «χαρακώματα» των έκτακτων για τη χώρα περιστάσεων, παρά τις αντίξοες συνθήκες και τις σημαντικές ελλείψεις προσωπικού, λόγω των αναγκαίων προληπτικών μέτρων.
Αναγνωρίζουμε ακόμη ότι έχετε δει ως αναγκαιότητα τον ανοιχτό δίαυλο επικοινωνίας με τους Φορείς των Λογιστών – Φοροτεχνικών, καθώς όπως προαναφέραμε, καταλήγουν σε εμάς όλα τα πρακτικά προβλήματα επικοινωνίας των φορολογούμενων και των επιχειρήσεων με την φορολογική και εργατική διοίκηση. Προβλήματα που προσπαθούμε να αντιμετωπίσουμε τόσο με προτάσεις για βελτιώσεις στις διαδικασίες, όσο και με τεχνικές προτάσεις.
Εν όψει των παραπάνω αντικειμενικών δυσχερειών και της ανάδειξης των πραγματικών συνθηκών που επικρατούν στην αγορά και με δεδομένο ότι οι επιχειρήσεις πρέπει να επιβιώσουν στην «εμπόλεμη» αυτή κατάσταση που ζούμε από την πανδημία του κορωνοϊού, ζητάμε:
- Να ανοίξει η εφαρμογή για τις διορθώσεις που προαναφέραμε, ώστε τα στοιχεία στην εφαρμογή να ευθυγραμμίζονται και να συμφωνούν με τις αρχικές και τροποποιητικές δηλώσεις του ΦΠΑ.
- Να δώσετε παράταση στη καταληκτική ημερομηνία της Επιστρεπτέας Προκαταβολής 5, από τις 15 Ιανουαρίου έως το τέλος Ιανουαρίου, προκειμένου να παραλάβουμε και να καταχωρήσουμε όλα τα παραστατικά του μηνός Δεκεμβρίου, που εκδίδονται νόμιμα μέσα στον Ιανουάριο.
- Να δοθεί η δυνατότητα πέραν των παραπάνω, με τροποποίηση της ΚΥΑ (ΓΔΟΥ 1/2021), να τροποποιούνται τα έσοδα του Νοεμβρίου και του Δεκεμβρίου 2020 μέχρι την λήξη υποβολής της αίτησης ενδιαφέροντος.
Κλείνοντας αναμένουμε την άμεση ανταπόκρισή σας τόσο στις απόψεις και προτάσεις μας, όσο και στην παράταση της προθεσμίας.