Η κυλιόμενη Έρευνα Τάσεων στο Λιανεμπόριο FMCG του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) καταγράφει τις απόψεις των στελεχών επιχειρήσεων του κλάδου για τα κύρια κλαδικά θέματα και προκλήσεις.
Στελέχη λιανεμπορίου και βιομηχανίας FMCG:
- Σταθεροποίηση των πωλήσεων το 2021, η εκτίμηση των στελεχών του κλάδου Λιανεμπορίου Τροφίμων-FMCG
- Παραμένει χαμηλά ο δείκτης οικονομικού κλίματος
- 7 στα 10 στελέχη πιστεύουν ότι ο Covid-19 θα επηρεάζει την αγορά/οικονομία και το 2022
Η κυλιόμενη Έρευνα Τάσεων στο Λιανεμπόριο FMCG του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) καταγράφει τις απόψεις των στελεχών επιχειρήσεων του κλάδου για τα κύρια κλαδικά θέματα και προκλήσεις. Η έρευνα διεξήχθη την περίοδο 12 έως 23 Φεβρουαρίου 2021 με τη χρήση δομημένου ερωτηματολογίου και δείγμα 180 ανώτερα και ανώτατα Στελέχη Επιχειρήσεων (Λιανεμπόριο-Αλυσίδες σουπερμάρκετ και Προμηθευτές FMCG) από τη Γενική Διεύθυνση και τα τμήματα Marketing, Πωλήσεων. Αγορών, Οικονομικών, Πληροφορική κλπ.
Σχήμα 1: Διαχρονικές προσδοκίες για την εξέλιξη των πωλήσεων (2016-2021)
Τα αποτελέσματα καταγράφουν την αξιολόγηση των εξελίξεων από τα στελέχη του κλάδου για το Β’ εξάμηνο 2020 οι οποίες συνοψίζονται σε:
- Σταθερές πωλήσεις το Α’ 6μηνο σε σχέση με το αντίστοιχο του 2021, αλλά και συνολικά το 2020 με μικρές διακυμάνσεις.
- Σταθεροποίηση σε χαμηλό επίπεδο του οικονομικού κλίματος
- Μείωση της επίδρασης της πανδημίας του COVID-19 στην καθημερινότητα των επιχειρήσεων, αλλά αύξηση του χρόνου για τον οποίο θα επηρεάζεται η αγορά.
Σε σχέση με τις προσδοκίες για τις πωλήσεις του κλάδου (βλ. σχήμα 1), καταγράφεται μεγάλο ποσοστό ερωτηθέντων 40% οι οποίοι θεωρούν ότι οι πωλήσεις του κλάδου θα αυξηθούν το τρέχων εξάμηνο, αλλά και μεγάλο ποσοστό οι οποίοι θεωρούν ότι θα παρουσιάσουν μείωση 43%. Μεσοσταθμικά τα στελέχη που συμμετείχαν στην έρευνα εκτιμούν ότι θα καταγραφεί μείωση της τάξης του 0,2% στις πωλήσεις το εξάμηνο Ιανουάριος 2021-Ιούνιος 2021 σε σχέση με το ίδιο εξάμηνο του 2020, ενώ για το σύνολο του έτους 2020 εκτιμούν αύξηση πωλήσεων της τάξης του 0,1% μεσοσταθμικά. Η μείωση στο Α’ έξαμηνο αποδίδεται κυρίως στη σύγκριση με την περίοδο του 2020 με τις αγορές «πανικού» των πρώτων ημερών εμφάνισης της πανδημίας. Σημειώνεται ότι τα στελέχη που προέρχονται από την πλευρά του λιανεμπορίου είναι πιο αισιόδοξα σε σχέση με τις προβλέψεις τους για τις πωλήσεις συγκριτικά με τα στελέχη που προέρχονται από τη βιομηχανία.
Σχήμα 2: Διαχρονική αξιολόγηση οικονομικής κατάστασης της χώρας (2017-2021)
Η αρνητική τάση που καταγράφηκε στην αποτίμηση της εξέλιξης της οικονομικής κατάστασης της χώρας το 2020 σταθεροποιείται σε χαμηλά επίπεδα. Συγκεκριμένα, τον Φεβρουάριο 2020 μόλις το 3% θεωρεί ότι η οικονομική κατάσταση βελτιώθηκε και το 90% ότι χειροτέρεψε (σχήμα 2). Αντίστοιχα ποσοστά είχαν να καταγραφούν από τις αρχές του 2017.
Σχήμα 3: Διαχρονική εξέλιξη δεικτών οικονομικού κλίματος (2017-2019)
Το οικονομικό κλίμα (σχήμα 3) παρουσιάζει αντίστοιχη εικόνα, η οποία οφείλεται κυρίως στις εκτιμήσεις των στελεχών για τις οικονομικές συνθήκες. Ο δείκτης καταγράφεται στο -0,18, αυξημένος λίγο σε σχέση με τον Οκτώβριο, υψηλότερος σε σχέση με τις χαμηλότερες επιδόσεις, αλλά με αρνητικό πρόσημο στον δείκτη, το οποίο είχε να καταγραφεί από ον Ιούλιο του 2017.
Αυτό εξηγείται και από τις εκτιμήσεις των στελεχών του κλάδου για τη διάρκεια της κρίσης, όπως φαίνεται στο σχήμα 4. Το 85% πιστεύει ότι η έκτακτη κατάσταση με τον COVIC-19 θα διαρκέσει τουλάχιστον ως το τέλος του 2021, ενώ το 97% πιστεύει ότι η αγορά και η οικονομία θα επηρεάζονται από την έκτακτη κατάσταση έως το τέλος του 2021 ή και περισσότερο και το 70% τουλάχιστον ως το καλοκαίρι του 2022.
Σχήμα 4: Εκτίμηση διάρκειας κρίσης COVID-19