Η ευρωπαϊκή αγορά τρακτέρ σημειώνει νέα υψηλά παρά τις προκλήσεις της εφοδιαστικής αλυσίδας λόγω του Covid-19 -περαιτέρω συμφόρηση εφοδιασμού λόγω του πολέμου στην Ουκρανία
Οι εγγραφές γεωργικών τρακτέρ αυξήθηκαν κατά 17% το 2020 και στο υψηλότερο επίπεδο για τουλάχιστον μια δεκαετία.
Σχεδόν 230.000 «τρακτέρ» καταγράφηκαν σε ολόκληρη την Ευρώπη για ολόκληρο το έτος 2021, σύμφωνα με αριθμούς που προέρχονται από τις εθνικές αρχές. Από αυτές τις ταξινομήσεις, λίγο λιγότερο από το 30% αφορούσαν οχήματα 37 kW (50 hp) και κάτω και το υπόλοιπο ήταν 38 kW και άνω.
Η CEMA θεωρεί ότι λιγότερο από 180.000 από αυτά τα οχήματα είναι γεωργικοί ελκυστήρες . Τα υπόλοιπα αποτελούνται από μια ποικιλία οχημάτων που μερικές φορές ταξινομούνται ως τρακτέρ, τα οποία περιλαμβάνουν τετράτροχα ποδήλατα, side-by-side, τηλεχειριστές ή άλλο εξοπλισμό. Μια επισκόπηση των συνολικών ταξινομήσεων τρακτέρ μπορεί να βρεθεί στο παράρτημα, συμπεριλαμβανομένης μιας ένδειξης του ποσοστού των ταξινομήσεων σε κάθε χώρα που μπορούν να ταξινομηθούν ως γεωργικοί ελκυστήρες.
Οι ταξινομήσεις γεωργικών τρακτέρ για ολόκληρο το έτος 2021 αυξήθηκαν κατά περίπου 17% σε σύγκριση με το 2020. Ακόμη και αν ληφθεί υπόψη το γεγονός ότι η αγορά το 2020 διαταράχθηκε λόγω της πανδημίας Covid-19, ιδιαίτερα το δεύτερο τρίμηνο, αυτή η ανάπτυξη αντιπροσωπεύει σημαντική βελτίωση σε συνθήκες αγοράς. Πράγματι, ο αριθμός των εγγεγραμμένων τρακτέρ ήταν ο υψηλότερος που καταγράφηκε σε συγκρίσιμα στοιχεία που χρονολογούνται πάνω από μια δεκαετία. Αυτά τα ισχυρά αποτελέσματα επιτεύχθηκαν παρά τις εκτεταμένες διαταραχές στις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού παραγωγής και τις ελλείψεις προσωπικού λόγω των υψηλών ποσοστών μόλυνσης από τον Covid-19.
Γράφημα 1 - Πηγή Systematics International, μορφοποιημένη από την CEMA
Οι κατασκευαστές προειδοποιούν για συνεχιζόμενες καθυστερήσεις στην παραγωγή
Οι κατασκευαστές γεωργικών μηχανημάτων υπογραμμίζουν ότι οι διαταραχές στην ομαλή λειτουργία των παραγωγικών τους δραστηριοτήτων έχουν πολλαπλασιαστεί τους τελευταίους μήνες. Σε γενικές γραμμές, η κατάσταση επιδεινώθηκε από το καλοκαίρι του 2021. Ακόμη και πριν από την κρίση στην Ουκρανία, στο Βαρόμετρο CEMA του Φεβρουαρίου 2022, το 51% των κατασκευαστών που απάντησαν δήλωσαν ότι περίμεναν κάποιες διακοπές παραγωγής λόγω ελλείψεων από πλευράς προμηθευτών στα επόμενα τέσσερα εβδομάδες. Το ζήτημα είναι ακόμη πιο διαδεδομένο μεταξύ των κατασκευαστών τρακτέρ και εξοπλισμού συγκομιδής, με το 64% και το 71% αντίστοιχα των ερωτηθέντων να αναφέρουν ότι περίμεναν διακοπές παραγωγής (Γράφημα 2). Ο πόλεμος στην Ουκρανία έχει προκαλέσει ακόμη περισσότερα σημεία συμφόρησης στον εφοδιασμό, όπως ήταν ήδη εμφανές στις αρχές Μαρτίου στο τελευταίο Βαρόμετρο CEMA.
Γράφημα 2 - Πηγή CEMA Business Barometer (Φεβρουάριος 2022)
Αυτές οι ανησυχίες προστίθενται σε άλλες αναφερόμενες διακοπές: μεταφορά και υλικοτεχνική υποστήριξη, όπου η έλλειψη εμπορευματοκιβωτίων έχει προκαλέσει αποφασιστική αύξηση του κόστους και καθυστερήσεων. Διαθεσιμότητα ανθρώπινου δυναμικού για τη λειτουργία των μονάδων με πλήρη δυναμικότητα λόγω της εξάπλωσης της παραλλαγής Omicron του Covid-19. αύξηση του κόστους των εμπορευμάτων και της ενέργειας.
Καθώς οι διακοπές επιδεινώνονται περαιτέρω και με την αγροτική περίοδο χρήσης να πλησιάζει, οι κατασκευαστές τονίζουν ξανά τις ανησυχίες τους σχετικά με τη δυνατότητα έγκαιρης εκπλήρωσης των παραγγελιών τους παρά όλες τις προσπάθειες που καταβάλλονται σε όλη την αλυσίδα αξίας. Ο πλήρης αντίκτυπος του πολέμου μένει να εκτιμηθεί.
Οι ισχυρές τιμές των γεωργικών προϊόντων υποστηρίζουν την αγορά
Ενώ η αγορά τρακτέρ συγκρατήθηκε από τις καθυστερήσεις παραγωγής, η ζήτηση ήταν σταθερά ισχυρή καθ' όλη τη διάρκεια του 2021. Διάφοροι παράγοντες συνέβαλαν στο επίπεδο της ζήτησης, αλλά οι υψηλές και αυξανόμενες τιμές των γεωργικών βασικών προϊόντων ήταν ίσως οι πιο σημαντικοί. Αυτό αποδεικνύεται από τον παγκόσμιο δείκτη τιμών των τροφίμων που δημοσιεύεται κάθε μήνα από τον Οργανισμό Τροφίμων και Γεωργίας των Ηνωμένων Εθνών (UN FAO). Αυτό έδειξε ότι οι τιμές των τροφίμων το 2021 ήταν κατά μέσο όρο 28% υψηλότερες από το 2020 και ήταν στο υψηλότερο επίπεδό τους από το 2011 (Γράφημα 3). Οι περισσότεροι αγροτικοί κλάδοι συμμετείχαν στις ισχυρές τιμές, με καθέναν από τους δείκτες – που καλύπτουν το κρέας, τα γαλακτοκομικά, τα δημητριακά, τα φυτικά έλαια και τη ζάχαρη – στο υψηλότερο επίπεδο για τουλάχιστον πέντε χρόνια και τον δείκτη φυτικών ελαίων σε υψηλό όλων των εποχών. Οι ευρωπαϊκές τιμές για τα περισσότερα εμπορεύματα ακολούθησαν παρόμοιες τάσεις
Γράφημα 3 - Πηγή UN FAO, μορφοποιημένο από CEMA
Οι εγγραφές αυξάνονται σε όλο το φάσμα ισχύος του τρακτέρ
Όλες οι κατηγορίες ισχύος κατέγραψαν αυξημένες ταξινομήσεις το 2021, αλλά η ανάπτυξη ήταν πιο αργή για τους μεγαλύτερους τρακτέρ (Γράφημα 4). Μεταξύ αυτών των μηχανών που ταξινομήθηκαν ως γεωργικοί τρακτέρ, σημειώθηκε αύξηση 9% στον αριθμό των μηχανών άνω των 132 kW, το ήμισυ του ποσοστού αύξησης που καταγράφηκε για μηχανές με κινητήρες χαμηλότερης ισχύος. Η ισχυρότερη ανάπτυξη όλων ήταν για τρακτέρ 22 kW ή κάτω, οι ταξινομήσεις των οποίων αυξήθηκαν περισσότερο από το μισό, σε σύγκριση με το 2020.
Γράφημα 4 - Πηγή Systematics International, μορφοποιημένη από την CEMA
Σημαντικές διαφορές χωρών για το 2021
Οι δύο μεγαλύτερες αγορές γεωργικών ελκυστήρων στην Ευρώπη παραμένουν η Γαλλία και η Γερμανία (Γράφημα 4), με τις δύο αυτές χώρες να αντιπροσωπεύουν σχεδόν τέσσερις γεωργικούς τρακτέρ σε κάθε δέκα που είναι εγγεγραμμένοι στην Ευρώπη. Ωστόσο, οι εγγραφές σε αυτές τις δύο χώρες αυξήθηκαν πιο αργά από ό,τι στην υπόλοιπη Ευρώπη το 2021, με αυξήσεις 10% και 9%, αντίστοιχα. Αντίθετα, η ανάπτυξη στην Ιταλία και την Πολωνία, την τρίτη και την πέμπτη μεγαλύτερη αγορά, ήταν ιδιαίτερα ισχυρή, με 36% και 42%. Μαζί με το Ηνωμένο Βασίλειο και την Ισπανία, αυτές οι χώρες αντιπροσωπεύουν ένα επιπλέον 35% των ευρωπαϊκών εγγραφών. Μόνο ένας στους τέσσερις νέους γεωργικούς τρακτέρ που είναι εγγεγραμμένοι στην Ευρώπη βρίσκεται εκτός αυτών των έξι κορυφαίων αγορών.
Γράφημα 5 - Πηγή Systematics International, μορφοποιημένη από την CEMA
Κατά την επανεξέταση των αριθμών εγγραφής σε όλη την Ευρώπη, οικονομικοί εμπειρογνώμονες από εθνικές ενώσεις CEMA σχολίασαν περαιτέρω:
Στη Γερμανία , 34.472 γεωργικά τρακτέρ ταξινομήθηκαν πρόσφατα το 2021. Αυτό αντιστοιχεί σε αύξηση 8,6%, σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος. Σχεδόν τα τρία τέταρτα των εγγεγραμμένων οχημάτων ήταν τρακτέρ με ισχύ μεγαλύτερη από 50 ίππους. Η αύξηση σε αυτή την κατηγορία ισχύος είναι μέτρια σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος (+0,2%). Τα τρακτέρ με ισχύ κάτω των 50 ίππων, από την άλλη, παρουσίασαν σημαντική άνοδο (+38,4%). Οι ισχυρότεροι μήνες ήταν ο Μάρτιος, με εποχική ανοιξιάτικη αιχμή που παρατηρήθηκε επίσης τα προηγούμενα χρόνια, και ο Δεκέμβριος, με ένα ράλι στο τέλος του έτους.
Στην Ιταλία , τα στοιχεία για τις ταξινομήσεις κατά τη διάρκεια του έτους δείχνουν μεγάλη άνοδο για τα τρακτέρ (περίπου 24.400 πωλήσεις, +36%) και για άλλους τύπους οχημάτων. Τα θετικά αποτελέσματα προήλθαν από τα κίνητρα για τα μηχανήματα 4.0, τα οποία θα παραμείνουν σε ισχύ και το νέο έτος. Περαιτέρω στήριξη θα προέλθει από κονδύλια της ΕΕ, όπως τα Σχέδια Αγροτικής Ανάπτυξης (ΠΑΑ) και η ΕΕ Επόμενης Γενιάς (PNRR). Στην αρχή της νέας χρονιάς η αγορά ήταν ακόμα πολλά υποσχόμενη. Ωστόσο, οι επιπτώσεις της στρατιωτικής κρίσης στην Ουκρανία και η επιδείνωση της κατάστασης στην αλυσίδα εφοδιασμού θα οδηγήσουν σε μείωση του μεγέθους των καλών προβλέψεων.
Στην Ισπανία , οι ταξινομήσεις τρακτέρ αυξήθηκαν κατά 10,0% το 2021, αλλά οι 10.905 μονάδες που καταχωρήθηκαν ήταν 1,2% κάτω από τον μέσο όρο της προηγούμενης πενταετίας. Ανά τύπο τρακτέρ, 94 είναι ερπυστριοφόροι (+45% και -9%), 5.278 είναι τυπικοί (+10% και -4%) και 5.533 είναι στενής τροχιάς (+9% και +1%). Η συνεχής ανάπτυξη της αγοράς μεταχειρισμένων (+22% και +1%) – αν και χτυπήθηκε σοβαρά κατά τη διάρκεια του lockdown το 2020 – και η αρνητική τάση των δαπανών των αγροκτημάτων έβαλαν φρένο στην αγορά νέων τρακτέρ το 3 και 4ο τρίμηνο του 2021. όταν επηρεάστηκε και από περιορισμούς προσφοράς. Από την άλλη πλευρά, η καλή εξέλιξη των ειδικών καλλιεργειών οδηγεί τις αυξήσεις για τα στενά τρακτέρ και τις εγγραφές ATV (+41% και +88%).
Στο Βέλγιο , ο βιομηχανικός κύκλος εργασιών των γεωργικών μηχανημάτων το 2021 ανέκαμψε και αυξήθηκε κατά περίπου 23% φτάνοντας τα 1.038 εκατ. ευρώ. Το κόστος των εισροών εξακολουθεί να επιβαρύνει τα περιθώρια, ενώ οι δυσκολίες της εφοδιαστικής αλυσίδας και η στενότητα της αγοράς εργασίας εμποδίζουν την παραγωγή. Οι επιχειρήσεις εξακολουθούν να θεωρούν το επιχειρηματικό τους περιβάλλον ευνοϊκό, με το εγγυημένο επίπεδο δραστηριότητας να αυξάνεται περαιτέρω. Η χρησιμοποίηση της παραγωγικής ικανότητας παραμένει υψηλή παρά τη μείωση το τελευταίο τρίμηνο. Όσον αφορά την εγχώρια αγορά, οι ταξινομήσεις τρακτέρ αυξήθηκαν κατά 13%, σε σύγκριση με το 2020. Συνολικά, υπάρχουν ισχυρές προσδοκίες για το 2022 λόγω των υψηλών τιμών των αγροτικών προϊόντων, αλλά ο κτηνοτροφικός τομέας αντιμετωπίζει προβλήματα με τη ρύθμιση των εκπομπών αζώτου και θα πρέπει να λάβει σειρά μέτρων για τη δραστική μείωση των εκπομπών αζώτου.
Στην Αυστρία , η αγορά τρακτέρ αναπτύχθηκε πολύ θετικά τα τρία πρώτα τρίμηνα του 2021. Σε αυτήν την περίοδο, 28% περισσότερα τρακτέρ κατασκευάστηκαν στην Αυστρία σε σχέση με την ίδια περίοδο του προηγούμενου έτους. Η χρονιά ήταν εξίσου επιτυχημένη σε ό,τι αφορά τις εγγραφές για πρώτη φορά, με αύξηση 32,3% που σημειώθηκε, σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του προηγούμενου έτους. Στο πλαίσιο των μέτρων ανάκαμψης στην Αυστρία, δημιουργήθηκε επιδότηση για την αγορά τρακτέρ (investment premium), η οποία είχε πολύ θετική επίδραση στις εξελίξεις της αγοράς.
Στην Τουρκία , οι ταξινομήσεις γεωργικών τρακτέρ για ολόκληρο το έτος 2021 αυξήθηκαν κατά 32,7%, σε σύγκριση με το 2020. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, καταγράφηκαν 64.070 τρακτέρ και ο ρυθμός μεταβολής ήταν 20,7%, σε σύγκριση με τον μέσο όρο της τελευταίας 5ετίας. Οι αγρότες που σχεδίαζαν να επενδύσουν σε αγροτικά μηχανήματα τους επόμενους μήνες έθεσαν τα επενδυτικά τους σχέδια σε γρήγορο δρόμο λόγω της προσδοκίας για πολύ υψηλό πληθωρισμό και της χαμηλής αξίας των χρηματοπιστωτικών μέσων. Εν τω μεταξύ, μόνο μερικά νέα μοντέλα οχημάτων είναι διαθέσιμα στην αγορά μεταχειρισμένων, γεγονός που επηρέασε θετικά τη ζήτηση για νέα τρακτέρ. Ωστόσο, η νέα νομοθεσία για την ασφάλεια, η οποία τέθηκε σε ισχύ τον Ιούλιο, προκάλεσε προβλήματα σχεδιασμού και παραγωγής, ενώ οι στρεβλώσεις της εφοδιαστικής αλυσίδας περιόρισαν επίσης την ανοδική τάση της προσφοράς.
Το Βαρόμετρο της CEMA δείχνει περαιτέρω συμφόρηση εφοδιασμού λόγω του πολέμου στην Ουκρανία
Σύμφωνα με το τελευταίο Βαρόμετρο CEMA, ο γενικός Δείκτης Επιχειρηματικού Κλίματος για τη Βιομηχανία Γεωργικών Μηχανημάτων στην Ευρώπη παραμένει σε υψηλό επίπεδο, αλλά μειώθηκε απότομα με τον πόλεμο στην Ουκρανία. Τον Μάρτιο, ο δείκτης μειώθηκε από τις 53 στις 30 μονάδες (σε κλίμακα από -100 έως +100).
Όσον αφορά το πλήρες έτος του 2022, οι εκπρόσωποι της ευρωπαϊκής βιομηχανίας εξακολουθούν να προβλέπουν αύξηση τζίρου +5% για την εταιρεία τους. Σύμφωνα με την έρευνα, ο αναμενόμενος χαμένος τζίρος από την Ανατολική Ευρώπη θα αντισταθμιστεί περισσότερο από την περαιτέρω ανάπτυξη στον υπόλοιπο κόσμο, ιδίως στη Βόρεια και Νότια Αμερική, τη Δυτική Ευρώπη, την Αυστραλία και τη Νέα Ζηλανδία.
Προς το παρόν, οι συνέπειες του ρωσικού πολέμου κατά της Ουκρανίας φαίνεται πιθανό να βλάψουν τον κλάδο περισσότερο από την πλευρά των ήδη περιορισμένων προμηθευτών παρά από την πλευρά της αγοράς. Η Λευκορωσία, η Ρωσία και η Ουκρανία μαζί δεν αντιπροσώπευαν ούτε το 5% του συνολικού κύκλου εργασιών των εταιρειών που συμμετείχαν στην έρευνα το 2021, σε ένα εναπομένον περιβάλλον αποθεμάτων με παραγγελίες ρεκόρ. Μάλλον, φαίνεται τώρα να γίνεται ακόμη πιο δύσκολο να πραγματοποιηθούν παραγγελίες, καθώς τα σημεία συμφόρησης στην προσφορά και οι αυξήσεις των τιμών τείνουν να εντείνονται ως αποτέλεσμα της κρίσης. Αυτό ισχύει, ειδικότερα, για τους κατασκευαστές θεριζοαλωνιστικών μηχανών και τρακτέρ, όπου το 81% και το 70%, αντίστοιχα, θα αναγκαστούν να σταματήσουν προσωρινά την παραγωγή κατά καιρούς τις επόμενες τέσσερις εβδομάδες.