Οι φουσκωμένοι λογαριασμοί ρεύματος δοκιμάζουν τα ελληνικά νοικοκυριά τους τελευταίους μήνες.
Είναι πολλές οι περιπτώσεις που το κόστος είναι διπλάσιο ή και πολλαπλάσιο σε σχέση με τις αντίστοιχες χρεώσεις, με αποτέλεσμα να έχουμε ήδη χιλιάδες διακοπές ρεύματος σε νοικοκυριά που αδυνατούν να πληρώσουν τον λογαριασμό. Ένα μεγάλο μέρος των αυξήσεων οφείλονται στην περιβόητη ρήτρα αναπροσαρμογής. Τι είναι λοιπόν αυτή και πώς υπολογίζεται;
Τον όρο τον συναντάμε σε όλα τα συμβόλαια των παρόχων ηλεκτρικής ενέργειας (στα ψιλά γράμματα) και ουσιαστικά είναι αυτός που δίνει το δικαίωμα στους παρόχους να αλλάζουν το κόστος πώλησης της κιλοβατώρας ανάλογα με το κόστος παραγωγής της ηλεκτρικής ενέργειας και τις διεθνείς τιμές, οι οποίες και παρουσιάζουν έντονες διακυμάνσεις. Είναι λοιπόν ένας μηχανισμός που αντανακλά τις διακυμάνσεις του κόστους προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας. Οποιαδήποτε πίστωση ή χρέωση θα πρέπει να εμφανίζεται διακριτά στους λογαριασμούς.
Για κάθε ημερολογιακό μήνα υπολογίζεται η αντίστοιχη Πίστωση/Χρέωση Αναπροσαρμογής που προκύπτει από τον τύπο υπολογισμού και πολλαπλασιάζεται με τις κιλοβατώρες κατανάλωσης του ημερολογιακού μήνα. Αν ο λογαριασμός περιλαμβάνει καταναλώσεις περισσοτέρων μηνών, η κατανομή ανά μήνα θα γίνεται αναλογικά προς τις ημέρες. Ο μαθηματικός τύπος στηρίζεται στις τιμές εκκαθάρισης αγοράς (ΤΕΑ), που μπορείτε να δείτε εδώ.
Τρόπος υπολογισμού – παραδείγματα
Οι πάροχοι έχουν αναρτήσει στις επίσημες ιστοσελίδες τους τον τρόπο υπολογισμού (αναλυτικά τον μαθηματικό τύπο) της ρήτρας αναπροσαρμογής και κάποια παραδείγματα:
Μπορείτε να δείτε ενδεικτικά:
ΔΕΗ – Παράδειγμα εφαρμογής της ρήτρας αναπροσαρμογής
Elpedison: Tρόπος υπολογισμού της ρήτρας αναπροσαρμογής
Ήρων: Παραδείγματα υπολογισμού ρήτρας αναπροσαρμογής
NRG: Περιγραφή ρήτρας αναπροσαρμογής
Volterra: Παράδειγμα υπολογισμού ρήτρας αναπροσαρμογής
Protergia: Σχετικά με τις αυξήσεις στους λογαριασμούς
Πώς έχει αντιδράσει το ΙΝΚΑ
Συλλογική αγωγή κατά των παρόχων ηλεκτρικής ενέργειας, αναφορικά με ζήτημα της ρήτρας αναπροσαρμογής ετοιμάζει το ΙΝΚΑ-Γενική Ομοσπονδία Καταναλωτών Ελλάδας. Όπως αναφέρει το ΙΝΚΑ σε ανακοίνωσή του, μέσα σε συνθήκες ανεξέλεγκτης ακρίβειας και αδυναμίας αποτελεσματικής αντιμετώπισης των στρεβλώσεων της αγοράς, αποφάσισε να ασκήσει συλλογικές αγωγές κατά των παρόχων ηλεκτρικής ενέργειας, αναφορικά με ζήτημα της ρήτρας αναπροσαρμογής.
Για το σκοπό αυτό το ΙΝΚΑ δημιούργησε τον ακόλουθο μηχανισμό.
- Λειτουργεί Ειδική Γραμματεία Συλλογικής Αγωγής, για την άμεση ενημέρωση και την εξυπηρέτηση των καταναλωτών, που επιθυμούν να συμμετέχουν στη Συλλογική Αγωγή (διεύθυνση: Ηρώδου Αττικού 6, Χαλάνδρι Αττικής), με δικό της τηλεφωνικό κέντρο στο τηλέφωνο 211-0135 199 (λειτουργία σε εργάσιμες ημέρες και ώρες (από Δευτέρα έως και Παρασκευή, 9πμ-5μμ).
- Παράλληλα λειτουργεί και η ιστοσελίδα του ΙΝΚΑ στη διεύθυνση //www.inka.gr/ Λειτουργεί και ειδική ιστοσελίδα για την ενημέρωση και την διευκόλυνση των καταναλωτών που επιθυμούν να συμμετέχουν στη Συλλογική Αγωγή στην ηλεκτρονική διεύθυνση //syllogiki-inka.gr
- Λειτουργούν 3 θυρίδες ηλεκτρονικής αλληλογραφίας. Οι καταναλωτές μπορούν να απευθύνονται στις διευθύνσεις inka.gr@gmail.com, eggrafi.inka.gr@gmail.com και inka@inka.gr