- Ελληνικός τουρισμός, success story της φετινής χρονιάς. Πήγαμε καλά στις αφίξεις. Από άποψη εσόδων;
Πράγματι, φέτος καταφέραμε να κάνουμε μια χρονιά-ρεκόρ. Ξεπεράσαμε σημαντικά τους στόχους μας σε αφίξεις και έσοδα. Ως το τέλος του 2013 θα έχουμε ξεπεράσει τα 17,5 εκατ. διεθνών αφίξεων και τα 11,5 δισ. ευρώ σε έσοδα, που με αυτά της κρουαζιέρας συνυπολογίζονται σε 12,1-12,2 δισ. ευρώ.
- Κλείσατε τουριστικά πακέτα της νέας σεζόν με μειωμένο ΦΠΑ στην εστίαση, γεγονός με το οποίο διαφωνεί η τρόικα. Τι γίνεται αν επιμείνει;
Ο ΦΠΑ στην εστίαση δεν θ' αλλάξει συντελεστή, παρά τις πιέσεις της τρόικας. Θα ήταν καταστροφικό να επιστρέψουμε στα προηγούμενα επίπεδα, ιδίως τώρα που τα συμβόλαια με τους διεθνείς τουριστικούς πράκτορες έχουν ήδη υπογραφεί με 13%. Δεν είναι σοβαρό για μια χώρα ν' αλλάζει κάθε τέσσερις μήνες φορολογικούς συντελεστές.
- Η ηλεκτρονική βίζα αναφέρατε ότι θα πρέπει να είναι υπ' αριθμόν 1 προτεραιότητα της ελληνικής προεδρίας. Υπάρχει συνεργασία και ταύτιση απόψεων με φορείς;
- Πράγματι, το θέμα της γρήγορης ηλεκτρονικής βίζας θα πρέπει να είναι υπ' αριθμόν 1 προτεραιότητα, κατά την ανάληψη της προεδρίας της Ε.Ε., στον τουρισμό, όπως συμβαίνει στις ΗΠΑ. Ηδη συνεργαζόμαστε μ' όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, ώστε σύντομα να έχουμε το επιθυμητό αποτέλεσμα, το οποίο θ' αυξήσει σημαντικά τις διεθνείς τουριστικές αφίξεις. Αν κρίνουμε από τα θεαματικά αποτελέσματα της συνεργασίας μας, με τις κατά τόπους πρεσβείες της Ελλάδας σε Ρωσία και Ουκρανία και τη γεωμετρική αύξηση της έκδοσης βίζας, θεωρούμε ότι με την ηλεκτρονική βίζα θα ξεπεράσουμε χρόνιες καθυστερήσεις και θ' αυξήσουμε ακόμα περισσότερο τις αφίξεις μας.
- Μιλάμε συχνά για ανταγωνίστριες χώρες, με δέλεαρ τα πακέτα. Υπάρχει σχεδιασμός για boutique τουρισμό;
- Η μελέτη της McKinsey «Τουριστικός Στρατηγικός Σχεδιασμός 2021», που υλοποιήθηκε για λογαριασμό του ΣΕΤΕ, παρουσιάζει έξι βασικές κατηγορίες, μαζί με μια σειρά υποστηρικτικών προϊόντων και συμπληρωματικών υπηρεσιών, που είναι τα ισχυρά, αδιαμφισβήτητα χαρτιά του ελληνικού τουρισμού. Οι έξι κεντρικοί άξονες, στους οποίους επικεντρώνεται η μελέτη, αφορούν ισάριθμες μορφές τουρισμού: Sun and Beach, Συνεδριακός, City Break, Πολιτιστικός, Ναυτικός και Ιατρικός Τουρισμός. Στόχος είναι να βελτιωθεί η ποιότητα των τουριστών και η μέση ταξιδιωτική δαπάνη. Το luxury boutique είναι βασικό υποπροϊόν του Sun & Beach, που παραμένει η ναυαρχίδα του ελληνικού τουρισμού κι εμπλουτίζεται με ποιοτικότερα χαρακτηριστικά.
- Η Τουρκία κεφαλαιοποιεί τον Σουλεϊμάν στην τουριστική βιομηχανία. Τι σχεδιάζετε εσείς;
- Ο ΣΕΤΕ δημιούργησε την εταιρεία Marketing Greece, η οποία θα είναι υπεύθυνη για την προώθηση των ελληνικών τουριστικών προϊόντων. Εντός διμήνου η Marketing Greece θα έχει βγάλει στον αέρα το portal discovergreece.com, που θα είναι διαθέσιμο σε 5 γλώσσες, θα παρουσιάζει περισσότερα από 100 προϊόντα κι όλους τους βασικούς ελληνικούς προορισμούς.
Η Marketing Greece θα υποστηρίζει την περαιτέρω ανάπτυξη του ΣΕΤΕ σ' επίπεδο εμπορικής στρατηγικής και προώθησης. Ταυτόχρονα, βρισκόμαστε στο τελευταίο στάδιο παραγωγής του μηχανισμού, μέσω του οποίου θα γίνονται online κρατήσεις απ' όλον τον κόσμο.
Ηδη σε συνεργασία με ελληνικές περιφέρειες συζητάμε τη στρατηγική για την προώθηση προορισμών. Θεωρούμε ότι η εταιρεία θ' αναγνωριστεί ως το καλύτερο ιδιωτικό-υποστηρικτικό εργαλείο που θα μπορούσε να έχει το υπουργείο Τουρισμού, για την υλοποίηση της ενιαίας εθνικής τουριστικής στρατηγικής.
Ρωτούν πολλοί, μα θα υπάρχουν δύο εργαλεία προβολής της χώρας, ο ΕΟΤ και η Marketing Greece; Η απάντηση είναι απλή: ο ΕΟΤ ασχολείται με την προβολή του brand Ελλάδα, η Marketing Greece με την προβολή και την προώθηση των τουριστικών προϊόντων.
- Έχετε πει ότι χρειάζονται ανακαινίσεις ξενοδοχείων, ίδρυση νέων μονάδων. Πώς αξιολογείτε την πώληση του Αστέρα;
- Λόγω των γνωστών ελληνικών αγκυλώσεων, το ΤΑΙΠΕΔ δεν είχε καταφέρει όλο αυτό το διάστημα να προχωρήσει στην υλοποίηση του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων. Με μεγάλη μας χαρά, όμως, βλέπουμε το τελευταίο διάστημα ότι τα πράγματα μάλλον έχουν πάρει το δρόμο τους. Οι πρώτοι διαγωνισμοί ολοκληρώθηκαν κι άλλοι έχουν ξεκινήσει τις διαδικασίες τους.
Η πώληση του Αστέρα θεωρούμε ότι θα ενισχύσει την εικόνα της χώρας ως ασφαλούς προορισμού για περαιτέρω επενδύσεις, ιδιαίτερα στον τομέα του τουρισμού. Σίγουρα θα συμβάλει δυναμικά στην περαιτέρω ανάπτυξη του παραλιακού μετώπου της Αθήνας, θα δημιουργήσει πόλο έλξης ποιοτικού τουρισμού στην πρωτεύουσα και θα συμβάλει στην απασχόληση.
- Οδικός χάρτης για τον Τουρισμό του 2021. Ποιοι είναι οι στόχοι και πώς θα τους επιτύχουμε;
Σύμφωνα με την πρόσφατη μελέτη της McKinsey, η οποία υλοποιήθηκε για λογαριασμό του ΣΕΤΕ, τα επόμενα 8-10 χρόνια ο τουρισμός θ' αποτελέσει κινητήρια δύναμη της ελληνικής οικονομίας.
Οι διεθνείς επισκέπτες μπορούν να φτάσουν τα 22-24 εκατ., με παράλληλη αύξηση της μέσης δαπάνης ανά ταξίδι. Τότε, η συνολική συνεισφορά στο ακαθάριστο προϊόν θα είναι 45-48 δισ. ευρώ και περίπου 1 εκατ. στην απασχόληση, δηλαδή 300.000 επιπλέον θέσεις εργασίας απ' ό,τι σήμερα.
Για να γίνει αυτό, θα χρειαστεί αύξηση των μέσων ετήσιων επιπέδων επενδύσεων κατά περίπου 3,3 δισ. ευρώ ανά έτος, για τα επόμενα 8 χρόνια. Βασικό μέρος των απαιτούμενων επενδύσεων αφορά αναβάθμιση υπαρχόντων καταλυμάτων, δημιουργία νέων υψηλής ποιότητας κι ενίσχυση των υποδομών για το ναυτικό τουρισμό.
Κρατικοί και κοινοτικοί πόροι (π.χ. ΕΣΠΑ) θα πρέπει να αξιοποιηθούν προσεκτικά, ώστε ν' αποτελέσουν βάση αύξησης της ιδιωτικής επένδυσης και να βελτιστοποιηθεί η αποτελεσματικότητά τους.
- Ειδικό χωροταξικό πλαίσιο για τον τουρισμό. Σχεδιάστηκε σωστά;
Η συνολική ανάλυση και γενική κατεύθυνση του σχεδίου κινείται στη σωστή κατεύθυνση. Πιστεύουμε ότι θ' αποτελέσει χρήσιμο εργαλείο ποιοτικής και βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης, με σεβασμό στο περιβάλλον και τους φυσικούς πόρους και ταυτόχρονη ανάδειξη των συγκριτικών πλεονεκτημάτων που συνθέτουν το ελληνικό τουριστικό προϊόν.
Είναι αναγκαίο άμεσα ο ΣΕΤΕ, ως επίσημα αναγνωρισμένος κοινωνικός εταίρος, να προστεθεί στο Εθνικό Συμβούλιο Χωροταξίας. Μέχρι τότε, έχουμε ήδη καταθέσει στο υπουργείο προτάσεις και παρατηρήσεις, ειδικά προς τη δημιουργία μιας κατεύθυνσης, η οποία θα είναι κατάλληλη για τα γεωγραφικά δεδομένα της Ελλάδας και τις ανάγκες της τουριστικής ζήτησης, τις τωρινές και τις μελλοντικές.
Πηγή: Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία