Τα προβλήματα στη μεταφορά.
Τα πρώτα φορτία σιτηρών της Ουκρανίας μετά την εισβολή της Ρωσίας αποτελούν προάγγελο ανακούφισης για τις συμπιεσμένες παγκόσμιες αγορές, αλλά πολλές προκλήσεις παραμένουν μέχρι να απελευθερωθούν τα εκατομμύρια τόνοι τροφίμων που έχουν κολλήσει στη χώρα.
Ίσως η μεγαλύτερη είναι η απροθυμία των πλοιοκτητών να στείλουν τα πλοία τους σε κίνδυνο, καθώς τα νερά είναι γεμάτα νάρκες και η Ρωσία δεν δίστασε να χτυπήσει το λιμάνι της Οδησσού μετά την υπογραφή της συμφωνίας ασφαλούς διέλευσης, αναφέρει το Bloomberg.
Αξιωματούχοι με γνώση της ασφαλιστικής αγοράς ανέφεραν ένα ευρύ φάσμα αριθμών για την κάλυψη των φορτίων της χώρας, με τους περισσότερους από τους αριθμούς να φαίνονται απαγορευτικοί για το εμπόριο.
"Το κόστος ασφάλισης θα πρέπει να είναι πολύ υψηλό και χωρίς καμία κρατική βοήθεια θα είναι δύσκολο να βρεθεί", δήλωσε ο Benoit Fayaud, αναλυτής της Strategie Grains στη Γαλλία. "Μπορεί να αποτελέσει ζήτημα για την επιτάχυνση των εξαγωγών".
Η δραστηριότητα ξεκίνησε με το πλοίο Razoni, το οποίο κατευθύνθηκε προς το Λίβανο στις αρχές της εβδομάδας με 26.527 τόνους καλαμποκιού. Τρία ακόμη πλοία απέπλευσαν από τα λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας της Ουκρανίας την Παρασκευή και δύο πλοία κατευθύνονται στο λιμάνι του Τσορνομόρσκ από την Τουρκία για να παραλάβουν φορτία.
Μαζί αυτό θα έκανε περίπου 85.000 τόνους εξαγωγών σε μια εβδομάδα - μια συμβολική αρχή, αλλά λιγότερο από το 8% των εξαγωγών που συνήθως στέλνει η Ουκρανία αυτή την εποχή του έτους. Ορισμένες ποσότητες εξάγονται επίσης οδικώς και σιδηροδρομικώς, αλλά σε πολύ μικρότερες ποσότητες από αυτές που μπορούν να διακινηθούν μέσω θαλάσσης. Οι τιμές του σιταριού και του καλαμποκιού εκτοξεύτηκαν στα ύψη μετά την εισβολή, επιδεινώνοντας τις ελλείψεις τροφίμων σε χώρες όπως η Σομαλία που εξαρτώνται από τους Ουκρανούς καλλιεργητές.
Ο Βασίλης Μούγης, συνιδρυτής της Doric Shipbrokers με έδρα την Αθήνα, δήλωσε ότι έχει δεχθεί αυτή την εβδομάδα ερωτήματα σχετικά με τη μεταφορά σιτηρών από την Ουκρανία σε προορισμούς όπως η Αίγυπτος, η Τουρκία, η Κίνα, η Ισπανία και η Ιταλία.
Οι ασφαλιστές προσφέρουν μη δεσμευτικά συμβόλαια στους πλοιοκτήτες με ποσοστά κινδύνου πολέμου που κυμαίνονται μεταξύ 1% και 5% της αξίας του κύτους του πλοίου, σύμφωνα με ανθρώπους που ασχολούνται με την αγορά. Σε λιγότερο επικίνδυνες περιοχές, η κάλυψη αυτή είναι συχνά μόνο ένα μικρό κλάσμα του 1%.
Εκτός από την ασφάλιση, τα πλοία που έχουν κολλήσει για μήνες στα λιμάνια της Οδησσού, του Τσορνομόρσκ και του Πίβντενι, ενδέχεται να χρειαστεί να επιθεωρηθούν και να διορθωθούν τυχόν ελαττώματα.
"Θα υπάρξουν κάποιες εξαγωγές μέσω των λιμανιών της Μαύρης Θάλασσας, αλλά όχι τόσο πολλές, όχι όπως πριν τουλάχιστον", δήλωσε ο Fayaud. "Θα χρειαστεί πολύς χρόνος για να φορτωθούν τα νέα πλοία".
Οι τυποποιημένες διαδικασίες λειτουργίας για τους ναυτιλιακούς διαδρόμους ήταν κοντά στην οριστικοποίησή τους και θα δημοσιοποιηθούν μόλις συμφωνηθούν, δήλωσε εκπρόσωπος του ΟΗΕ τη Δευτέρα.
Ο Μούγης εκτιμά ότι η δραστηριότητα στη Μαύρη Θάλασσα μειώθηκε κατά περισσότερο από τα δύο τρίτα μετά την έναρξη του πολέμου, αν και η Ρωσία συνέχισε να εξάγει μεγάλες ποσότητες σιτηρών από το Νοβοροσίσκ και το Καβκάζ στα βορειοανατολικά. Τα λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας είδαν περίπου 20% περισσότερες αφίξεις από σκάφη τουρκικής και ρωσικής ιδιοκτησίας το δεύτερο τρίμηνο και 20% λιγότερες επισκέψεις από σκάφη ουκρανικής ιδιοκτησίας, σύμφωνα με στοιχεία της Lloyd's List.
Κανένα πλοίο που αναχωρεί από την Ουκρανία δεν έχει ακόμη καλυφθεί στο πλαίσιο του νέου προγράμματος ασφάλισης σιτηρών και τροφίμων της ασφαλιστικής εταιρείας Ascot Group και του μεσίτη ασφαλίσεων Marsh για τη χώρα, δήλωσε την Τετάρτη ο Chris McGill, επικεφαλής του τμήματος εμπορευμάτων της Ascot Group.
Πηγή: capital