Ο απώτερος στόχος του στρατηγικού σχεδίου είναι να «τοποθετήσει την Ισπανία ως μια οινική αναφορά εθνικής και διεθνούς αξίας με βάση τις μοναδικές ιδιότητες που βασίζονται στη διαφοροποίηση.
Όλες οι συνιστώσες εκπροσώπησης του ισπανικού αμπελοοινικού τομέα συναντήθηκαν στη Μαδρίτη για να συμφωνήσουν στην εφαρμογή ενός πενταετούς στρατηγικού σχεδίου που στοχεύει στην «αύξηση της αξίας και της κερδοφορίας» ολόκληρου του κλάδου.
Γύρω από τον Υπουργό Luis Planas, επαγγελματίες εκπρόσωποι δεσμεύτηκαν επίσης για την ενίσχυση της κατάρτισης, της ψηφιοποίησης και της καινοτομίας για τον εκσυγχρονισμό του αμπελοοινικού τομέα.
Το στρατηγικό σχέδιο, το οποίο συντάχθηκε σε συνεργασία με την συμβουλευτική εταιρεία KPMG, έχει πέντε βασικούς άξονες, που αναλύονται σε 22 στρατηγικές πρωτοβουλίες με 101 συναφείς δράσεις. Όλα αυτά είναι βήματα αποσκοπούν στην αποκατάσταση των μεγάλων αδυναμιών του ισπανικού αμπελοοινικού τομέα, και συγκεκριμένα της χαμηλής εξαγωγικής αξίας, της χαμηλότερης εγχώριας κατανάλωσης από αυτή των κύριων ανταγωνιστών της και της ανισορροπίας μεταξύ προσφοράς και ζήτησης, που δεν σημαίνει απαραίτητα μείωση της επιφάνειας του αμπελώνα (950.000 εκτάρια). Σε αυτό προστίθεται η άνιση κατανομή της αξίας και της κερδοφορίας μεταξύ των διαφόρων κρίκων της αλυσίδας.
Ο απώτερος στόχος του στρατηγικού σχεδίου είναι να «τοποθετήσει την Ισπανία ως μια οινική αναφορά εθνικής και διεθνούς αξίας με βάση τις μοναδικές ιδιότητες που βασίζονται στη διαφοροποίηση: ποιότητα, ποικιλομορφία, ιστορία, παράδοση, βιωσιμότητα και νεωτερικότητα».
Φθηνότερα τα ισπανικά κρασιά στην παγκόσμια αγορά
Πρέπει να σημειωθεί ότι αν η Ισπανία κατάφερε να κατακτήσει μερίδιο αγοράς κατ' όγκο διεθνώς τα τελευταία χρόνια (23,6 Mhl εξήχθησαν το 2021), αυτό οφείλεται κυρίως στην ασυναγώνιστη θέση της στις τιμές. Για παράδειγμα, τα χύμα κρασιά της τοποθετούνται στα 0,4 ευρώ ανά λίτρο κατά μέσο όρο, έναντι 0,7 ευρώ για την Ιταλία και 1,1 ευρώ για τη Γαλλία. Στη φιάλη, η διαφορά διευρύνεται: 2,3 € για την Ισπανία έναντι 3,7 € για την Ιταλία και 6 € για τη Γαλλία, με μέση τιμή σε όλες τις κατηγορίες (συμπεριλαμβανομένων των BIB και των αφρωδών οίνων) 1,3 € ανά λίτρο (σε σύγκριση με €3 και € 6,9 για Ιταλία και Γαλλία αντίστοιχα). Ακόμη και χώρες του Νέου Κόσμου όπως η Νότια Αφρική, η Χιλή και η Αργεντινή, δεν μπορούν να ανταγωνιστούν τις ισπανικές τιμές.
Σύμφωνα με την ανάλυση που πραγματοποίησε η KPMG, περισσότερα από 8 δισεκατομμύρια επιπλέον ευρώ κέρδισαν οι παγκόσμιες εξαγωγές κρασιού μεταξύ 2013 και 2021. Από αυτά η Ισπανία κατέλαβε μόνο το 4%. Ταυτόχρονα, η πρόσθετη αξία που παρήγαγε η Γαλλία κατά την περίοδο αυτή (3,24 δισ. ευρώ) ισοδυναμεί με την αξία όλων των ισπανικών εξαγωγών. Η KPMG σημειώνει ότι «αν η Ισπανία είχε διατηρήσει το μερίδιο αγοράς της του 2013 (10,1%) το 2021, θα είχε αυξήσει τις εξαγωγές της κατά 838 εκατομμύρια ευρώ, δηλαδή 585 εκατομμύρια ευρώ περισσότερα από αυτά που απέκτησε».
Αρκεί να σημειώσουμε ότι η προώθηση των ισπανικών κρασιών για εξαγωγή είναι μια μεγάλη πρόκληση για τα επόμενα χρόνια. Δεν είναι όμως μόνο αυτό. Έχουν καθοριστεί πολλά μονοπάτια για να βελτιώσουν την εικόνα των προϊόντων και να ενθαρρύνουν τόσο τους ίδιους τους Ισπανούς όσο και τους διεθνείς καταναλωτές να πίνουν περισσότερο και να πραγματοποιήσουν αγορές ισπανικών κρασιών. Μεταξύ αυτών των οδών, η αειφόρος ανάπτυξη και ο οινοτουρισμός αποτελούν τομείς προτεραιότητας. Στην πρώτη περίπτωση, ο ισπανικός τομέας στοχεύει να αυξήσει το μερίδιο των βιολογικών αμπελώνων από 15% το 2021 σε 26% το 2027.
Σε αυτόν τον στόχο προστίθεται η επίτευξη καθαρών μηδενικών εκπομπών έως το 2035. Η αειφόρος ανάπτυξη συνεπάγεται επίσης την ενθάρρυνση της μέτριας κατανάλωσης, στο πλαίσιο μιας μεσογειακής κουλτούρας, η οποία συνεπάγεται τη «διατήρηση της νομιμότητας του κρασιού ως προϊόντος διατροφής», αλλά και την προώθηση μελετών για κρασί και υγεία. Ο κλάδος έχει επίσης ως στόχο να αυξήσει την παραγωγή κρασιών χωρίς αλκοόλ στα 150 εκατομμύρια λίτρα έως το 2027. Όσον αφορά τον οινοτουρισμό, οι στόχοι είναι ιδιαίτερα φιλόδοξοι: στην πραγματικότητα, στοχεύει να προσελκύσει 5,7 εκατομμύρια οινοτουρίστες το 2027, σε σύγκριση με 1,2 εκατομμύρια το 2021 και να αυξηθεί η μέση δαπάνη κατά 10,6% σε οινοποιεία και μουσεία.
€1,2 δισ. επιπλέον για εξαγωγές
Συνολικά, το στρατηγικό σχέδιο θα επιτρέψει στον ισπανικό τομέα οίνου να ανακτήσει το μερίδιο αγοράς σε αξία για να φτάσει σε διεθνές μερίδιο 10,2% έναντι 8,3% που είναι σήμερα. Αυτό σημαίνει αύξηση επιπλέον 1,2 δισ. ευρώ για την επίτευξη ετήσιου τζίρου 4,3 δισ. ευρώ. Ταυτόχρονα, σε εθνικό επίπεδο, οι δράσεις στοχεύουν να δημιουργήσουν ετήσια αύξηση αξίας 3% για να φτάσουν τα 3,751 δισ. ευρώ το 2027.