Πανάκριβες οι μεταφορές.
Από την 1η Οκτωβρίου αν δεν αλλάξει κάτι, αναστέλλεται η καταβολή επιδότησης 15 λεπτών στην αντλία για το diesel κίνησης, εκτοξεύοντας έτσι την μέση τιμή πάνω από τα 2 ευρώ, έναντι 1,92 ευρώ που είναι σήμερα.
Αν συμβεί αυτό, τότε θα η κατάσταση θα επιδεινωθεί για μία σειρά επαγγελματιών, αφού οι μεταφορές γίνονται κατά βάση με οχήματα που χρησιμοποιούν ως καύσιμο diesel κίνησης. Ετσι δεν αποκλείεται να υπάρξουν νέες ανατιμήσεις εξαιτίας αυτού του λόγου.
Σημαντική όμως επιβάρυνση θα έχουν όλοι εκείνοι που έχουν ντιζελοκίνητα αυτοκίνητα, αφού θα δουν το κόστος μεταφοράς τους να εκτινάσσεται στα ύψη.
Αν δούμε λίγο τις διαφορές που προκύπτουν σε σχέση με πέρυσι θα διαπιστώσουμε ότι τα πράγματα είναι εξαιρετικά δύσκολα.
Αύξηση 50% της τιμής του diesel σε ένα χρόνο
Με βάση τα στοιχεία από το Παρατηρητήριο Τιμών του υπουργείου Ανάπτυξης η μέση τιμή του diesel κίνησης πέρυσι την ίδια περίοδο ήταν στα 1,395 ευρώ το λίτρο, ενώ εφέτος είναι στα επίπεδα του 2,08 ευρώ (περιλαμβάνονται και τα 15 λεπτά της επιδότησης), είναι αυξημένο, δηλαδή, σε ποσοστό 49%.
Την ίδια στιγμή η βενζίνη εμφανίζεται σε μέσα επίπεδα αυξημένη σε ποσοστό 16,8%, με την μέση τιμή εφέτος να είναι στο 1,977 ευρώ το λίτρο (τελευταία εβδομαδιαία στοιχεία), ενώ πέρυσι την ίδια χρονική στιγμή ήταν τα 1,692 ευρώ.
Η μεγάλη αυτή διαφορά προκύπτει από τις τιμές διυλιστηρίου, με την αύξηση εκεί να ανεβαίνει στο 103%. Συγκεκριμένα, πέρυσι η τιμή διυλιστηρίου ήταν στα 0,5353 ευρώ το λίτρο και εφέτος εκτοξεύθηκε στα 1,091 ευρώ (προσθέτοντας και την επιδότηση των 15 λεπτών).
Εισηγήσεις να διατηρηθεί η επιδότηση
Υπάρχουν εισηγήσεις στην κυβέρνηση να συνεχιστεί η επιδότηση για όσο διάστημα παραμένει σε αυτά τα επίπεδα η τιμή του diesel κίνησης. Ωστόσο, το δημοσιονομικό κόστος είναι ιδιαίτερα σημαντικό και υπάρχουν δεύτερες σκέψεις στο οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης.
Οι τελικές αποφάσεις αναμένεται να ληφθούν προς το τέλος του μήνα, με την κυβέρνηση να ελπίζει ότι έως τότε θα έχει αποκατασταθεί η ισορροπία και να μειωθεί η τιμή έναντι της βενζίνης. Υπενθυμίζεται ότι πριν την κρίση η διαφορά ανάμεσα στην βενζίνη και το diesel κίνησης ήταν της τάξεως των 30 λεπτών το λίτρο, ενώ αντίθετα σήμερα η διαφορά είναι περίπου 10 λεπτά υπέρ του diesel κίνησης.
Το φαινόμενο, αυτό βέβαια, δεν είναι ελληνικό, αλλά ευρωπαϊκό και εμφανίστηκε τους τελευταίους μήνες προκαλώντας ασφυξία στην αγορά. Να σημειωθεί ότι η ζήτηση για πετρέλαιο έχει αυξηθεί σε αντίθεση με την βενζίνη που η τάση είναι να μειωθεί.
Μεγάλη πτώση στο Brent
Στις διεθνείς αγορές η τάση συνεχίζει να είναι πτωτική για το Brent και παρά το γεγονός ότι δύο ημέρες τώρα παρουσίαζε, έστω και μικρή άνοδο, χθες σημείωσε μεγάλη πτώση που έφτασε να υπερβαίνει το 4% και να είναι στα 90 δολάρια το βαρέλι.
Λίγο πριν τις 20:00 η τιμή του Brent ήταν στα 91,09 δολάρια το βαρέλι σημειώνοντας πτώση 3,2%. Το ευρώ που επηρεάζει και αυτό την διαμόρφωση των τιμών στην αντλία σημειώνει μικρή άνοδο υπερβαίνοντας οριακά την ισοτιμία ένα προς ένα έναντι δολαρίου.
Πηγή: Ημερησία