Οι ετικέτες των επιπτώσεων του κλίματος θα μπορούσαν να πείσουν τους ανθρώπους να επιλέξουν πιο φιλικά προς το κλίμα τρόφιμα, σύμφωνα με μια μελέτη.
Η παροχή πληροφοριών σχετικά με τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις των τροφίμων είναι μια αποτελεσματική μέθοδος για την αλλαγή των επιλογών των καταναλωτών, κατέληξε η κλινική δοκιμή από ερευνητές από τα πανεπιστήμια Johns Hopkins και Harvard.
Έρχεται μετά από μια έκθεση της Διακυβερνητικής Επιτροπής για την Κλιματική Αλλαγή (IPCC) τον Απρίλιο που προέτρεψε τους ηγέτες των χωρών να ενθαρρύνουν τους ανθρώπους να επιλέξουν δίαιτες με λιγότερες εκπομπές άνθρακα. Έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στην κατανάλωση κρέατος, ιδιαίτερα κόκκινου κρέατος όπως το βοδινό και το χοιρινό.
Πρέπει να τρώμε λιγότερο κόκκινο κρέας;
Το βιομηχανικό κρέας είναι η μοναδική μεγαλύτερη αιτία αποψίλωσης των δασών παγκοσμίως και ευθύνεται για ετήσιες εκπομπές περίπου ισοδύναμες με αυτές από κάθε αυτοκίνητο, φορτηγό και αεροπλάνο στον κόσμο, σύμφωνα με την Greenpeace.
«Η παραγωγή τροφής με βάση τα ζώα, κυρίως με γνώμονα την παραγωγή βοείου κρέατος, είναι υπεύθυνη για το 14,5 τοις εκατό των παγκόσμιων εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου και είναι ένας σημαντικός τροποποιήσιμος παράγοντας στην κλιματική αλλαγή», λένε οι συγγραφείς της κλινικής δοκιμής.
Οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής στο Ηνωμένο Βασίλειο και σε όλο τον κόσμο έχουν συζητήσει πώς να πείσουν τους ανθρώπους να καταναλώνουν λιγότερο από το προϊόν βαρύ σε άνθρακα.
Στην Αγγλία, περίπου το 85 τοις εκατό της γεωργικής γης παραδίδεται σε βοσκότοπους για ζώα όπως οι αγελάδες ή χρησιμοποιείται για την καλλιέργεια ζωοτροφών.
Η Greenpeace λέει ότι μια μείωση κατά 70 τοις εκατό στην παραγωγή κρέατος είναι απαραίτητη για τη βιώσιμη χρήση της γης.
Μπορεί η επισήμανση «επίπτωση του κλίματος» να αλλάξει τις διατροφικές συνήθειες;
Μια δοκιμή εξέτασε εάν οι ετικέτες «περιβαλλοντικών επιπτώσεων» στα τρόφιμα μπορούν να πείσουν τους καταναλωτές να επιλέξουν πιο φιλικά προς το κλίμα προϊόντα.
Η έκθεση, που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Jama Network Open, διαπίστωσε ότι οι άνθρωποι άλλαξαν τις διατροφικές τους επιλογές αφού διάβασαν για τις περιβαλλοντικές τους επιπτώσεις.
Η μελέτη, που διεξήχθη από ερευνητές από τα πανεπιστήμια Johns Hopkins και Harvard, ζήτησε από μια ομάδα 5.049 ενηλίκων στις ΗΠΑ να παραγγείλουν είδη από ένα μενού γρήγορου φαγητού.
Στους συμμετέχοντες εμφανίστηκαν μενού με μία από τις τρεις ετικέτες: μια ετικέτα κώδικα γρήγορης απόκρισης σε όλα τα στοιχεία (ομάδα ελέγχου). μια πράσινη ετικέτα επιπτώσεων χαμηλού κλίματος σε κοτόπουλο, ψάρι ή είδη για χορτοφάγους (θετικό πλαίσιο). ή μια κόκκινη ετικέτα υψηλού κλίματος σε είδη κόκκινου κρέατος (αρνητικό πλαίσιο).
Οι ετικέτες στο μενού επιπτώσεων χαμηλού κλίματος ανέφεραν: «Αυτό το στοιχείο είναι περιβαλλοντικά βιώσιμο. Έχει χαμηλές εκπομπές αερίων θερμοκηπίου και χαμηλή συμβολή στην κλιματική αλλαγή».
Το μενού υψηλών επιπτώσεων του κλίματος έγραφε: «Αυτό το στοιχείο δεν είναι περιβαλλοντικά βιώσιμο. Έχει υψηλές εκπομπές αερίων θερμοκηπίου και μεγάλη συμβολή στην κλιματική αλλαγή».
Όταν εμφανίστηκε το μενού υψηλών επιπτώσεων του κλίματος, 23,5 τοις εκατό περισσότεροι συμμετέχοντες επέλεξαν ένα βιώσιμο στοιχείο σε σύγκριση με την ομάδα ελέγχου.
Στην ομάδα που δόθηκε στο μενού χαμηλών επιπτώσεων του κλίματος, 9,9 τοις εκατό περισσότεροι συμμετέχοντες επέλεξαν μια βιώσιμη επιλογή.
Είναι το λευκό κρέας κακό για το περιβάλλον;
Ενώ η κλινική δοκιμή χαρακτήρισε το κοτόπουλο και το ψάρι ως βιώσιμες επιλογές τροφίμων, μελέτες έχουν δείξει ότι μπορούν επίσης να επηρεάσουν αρνητικά το περιβάλλον.
Το κοτόπουλο εντατικής παραγωγής έχει βρεθεί ότι μολύνει τα ποτάμια, ενώ η παραγωγή σόγιας για τη διατροφή των ζώων καταστρέφει τεράστιες εκτάσεις δάσους.
Τα ψάρια εκτροφής και τράτας δεν είναι επίσης απαραίτητα μια βιώσιμη επιλογή, καθώς μπορεί να βλάψουν τους θαλάσσιους οικοτόπους.