Agtech: Καταρρίπτοντας το δίλημμα της υιοθεσίας αγρότη

Οι τρέχουσες μακροοικονομικές συνθήκες, η εστίαση των καταναλωτών στη βιωσιμότητα, οι κανονισμοί και τα μεταβαλλόμενα επιχειρηματικά μοντέλα θα μπορούσαν να οδηγήσουν περαιτέρω στην υιοθέτηση των προϊόντων agtech από τους αγρότες, εάν αντιμετωπιστούν οι ανησυχίες τους.

Η γεωργική τεχνολογία (agtech) έχει μια πρόκληση υιοθέτησης. Υπάρχουν πολλά εμπόδια στην κλιμάκωση από τη σκοπιά του κλάδου—όπως ο κατακερματισμός, η έλλειψη τυπικής αρχιτεκτονικής δεδομένων και η διαλειτουργικότητα μεταξύ πλατφορμών. Σε αυτό το άρθρο, αξιολογούμε τις προκλήσεις που σχετίζονται με την υιοθεσία των αγροτών, μοιράζοντας τη «φωνή από το χωράφι».

Με τις πρόσφατες αυξήσεις στην κερδοφορία στο αγρόκτημα και τις ισχυρές επενδύσεις την τελευταία δεκαετία, υπάρχει μεγάλο άνοιγμα στην καινοτομία, ωστόσο η υιοθέτηση είναι αργή. Από τη μια πλευρά, οι περισσότεροι αγρότες έχουν ωφεληθεί από τους μακροοικονομικούς ανέμους των παγκόσμιων κύκλων εμπορευμάτων. το 2021, το εισόδημα στο αγρόκτημα σε πολλές περιοχές ήταν στο υψηλότερο επίπεδο της τελευταίας σχεδόν δεκαετίας και προβλέπεται να παραμείνει σχεδόν σε υψηλά επίπεδα ρεκόρ το 2022.1 Από την άλλη πλευρά, οι πληθωριστικές πιέσεις αυξάνονται και οι αγρότες αντιμετωπίζουν μια επίθεση προκλήσεων. Εξετάστε προσεκτικά τις μετεωρολογικές προβλέψεις, έχετε επίγνωση των αλλαγών στο ρυθμιστικό τοπίο ή αντιμετωπίζετε τις εξελισσόμενες προτιμήσεις των καταναλωτών, το αυξανόμενο κόστος από τον πληθωρισμό και τις αναξιόπιστες αλυσίδες εφοδιασμού.

Εν τω μεταξύ, εξωτερικά κεφάλαια εισρέουν στην ανάντη γεωργική βιομηχανία τεχνολογίας τροφίμων ύψους περίπου 18,2 δισεκατομμυρίων δολαρίων το 2021, αύξηση κατά προσέγγιση 38% από έτος σε έτος από το 2013.2 Αυτή η εισροή κεφαλαίων έχει φέρει μαζί της μια πληθώρα τεχνολογικών λύσεων στον αγροτικό χώρο. Την τελευταία δεκαετία, ο αριθμός των νεοφυών επιχειρήσεων agtech που αντιμετωπίζουν αγρότες έχει αυξηθεί. Οι αγρότες μπορούν τώρα να αξιοποιήσουν λύσεις λογισμικού, υλικού και υπηρεσιών που υπόσχονται να αυξήσουν την αποτελεσματικότητα, να απαλύνουν τα σημεία πόνου και να μειώσουν το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα.

Ακόμη και με την ανάγκη να αυξηθεί η διαθεσιμότητα χρηματοδότησης, οι νεοφυείς επιχειρήσεις agtech δυσκολεύονται να επεκταθούν. Στην πρόσφατη δημοσίευσή μας σχετικά με τη χρηματοδότηση agtech την τελευταία δεκαετία, δείξαμε ότι οι περισσότερες συμφωνίες πραγματοποιούνται στους γύρους Seed και Series A. Ωστόσο, πολύ λιγότερες νεοφυείς επιχειρήσεις λαμβάνουν χρηματοδότηση σε μεταγενέστερο στάδιο ή εισέρχονται στο χρηματιστήριο, γεγονός που υποδηλώνει ότι οι νεοφυείς επιχειρήσεις agtech δεν είναι σε θέση να δημιουργήσουν την απαιτούμενη πελατειακή βάση για τη μετάβαση σε αυτούς τους γύρους χρηματοδότησης.

Σε ορισμένους τομείς, οι λύσεις agtech οδηγούν ήδη το επόμενο επίπεδο παραγωγικότητας των γεωργικών εκμεταλλεύσεων μειώνοντας το λειτουργικό κόστος και επιτρέποντας ανάπτυξη με μικρότερη ένταση πόρων. Για να αποκτήσουμε μια βαθύτερη κατανόηση του τρόπου με τον οποίο η χρήση agtech μπορεί να διαφέρει μεταξύ των περιοχών παγκοσμίως και ποια εμπόδια μπορεί να εμποδίζουν την ευρύτερη υιοθέτηση, ερευνήσαμε 5.500 αγρότες σε σειρά και ειδικές καλλιέργειες το 2022 σε όλη την Ασία, την Ευρώπη, τη Βόρεια Αμερική και τη Νότια Αμερική.3 Αγρότες Οι απαντήσεις αποκαλύπτουν ότι η υιοθέτηση της agtech ποικίλλει σημαντικά μεταξύ γεωγραφικών περιοχών και ότι οι διστακτικοί χρήστες είναι ιδιαίτερα επιφυλακτικοί όσον αφορά τη ασαφή απόδοση επένδυσης (ROI) και τις υψηλές τιμές (Σχήμα 1).

Οι ευρωπαίοι και οι βορειοαμερικανοί αγρότες ηγούνται της παγκόσμιας υιοθέτησης agtech, με περίπου το 61% να χρησιμοποιεί ή να σχεδιάζει να υιοθετήσει ένα προϊόν agtech τα επόμενα δύο χρόνια. Οι αγρότες της Βόρειας Αμερικής αναφέρουν το υψηλό κόστος (52 τοις εκατό) και το ασαφές ROI (40 τοις εκατό) ως τις μεγαλύτερες προκλήσεις τους για την υιοθέτηση συστημάτων διαχείρισης αγροκτημάτων. Οι αγρότες στην Ευρώπη, αν και ανησυχούν περισσότερο για το υψηλό κόστος (48%), αναφέρουν την πολυπλοκότητα στη ρύθμιση και τη χρήση ως πρόσθετο σημαντικό εμπόδιο στην υιοθέτηση (32%). Οι αγρότες στη Νότια Αμερική (50 τοις εκατό) ακολουθούν στην υιοθέτηση agtech, με διαφορές στην υιοθέτηση που παρατηρούνται μεταξύ των χωρών σε κάθε περιοχή. Οι αγρότες της Νότιας Αμερικής ανησυχούν περισσότερο για την εμπιστοσύνη στη διαδικασία αγοράς μέσω διαδικτυακών πλατφορμών (33 τοις εκατό). Η υιοθέτηση προϊόντων Agtech είναι η χαμηλότερη στην Ασία, με μόνο το 9% περίπου των αγροτών να χρησιμοποιεί ή να σχεδιάζει να χρησιμοποιήσει τουλάχιστον ένα προϊόν agtech. Η υιοθέτηση ποικίλλει μεταξύ των χωρών σε αυτήν την περιοχή.

Εξετάζοντας τις υποαγορές agtech, το λογισμικό διαχείρισης αγροκτημάτων έχει την υψηλότερη υιοθέτηση μεταξύ των αγροτών με 21 τοις εκατό, ακολουθούμενη από στενή χρήση 15 τοις εκατό του εξοπλισμού τηλεπισκόπησης και γεωργίας ακριβείας. Η τεχνολογία που σχετίζεται με τη βιωσιμότητα (όπως το λογισμικό και το υλικό που μετρούν τις εκπομπές άνθρακα και τη δέσμευση και παρακολουθούν και βελτιστοποιούν τα συστήματα άρδευσης) και η αυτοματοποίηση και η ρομποτική —τεχνολογίες που βρίσκονται ακόμη σε αρχικό στάδιο— υστερούν σε περίπου 5 τοις εκατό υιοθέτηση. Τα επόμενα δύο χρόνια, προβλέπεται περιορισμένη ανάπτυξη σε όλες τις κατηγορίες, με περίπου το 4% των αγροτών να λέει ότι σκοπεύει να υιοθετήσει είτε λογισμικό διαχείρισης αγροκτημάτων, εξοπλισμό γεωργίας ακριβείας, λύσεις τηλεπισκόπησης ή τεχνολογίες που σχετίζονται με τη βιωσιμότητα, ενώ επιπλέον αυτοματισμοί και Η υιοθέτηση της ρομποτικής προβλέπεται να είναι ελαφρώς χαμηλότερη, περίπου στο 2,5%.

Πέντε τάσεις αναδύονται στον χώρο της agtech

Πέντε τάσεις προκύπτουν σε έξι υποαγορές agtech που αντιμετωπίζουν οι αγρότες.

Ορισμένες τάσεις είναι διατομεακές, ενώ ο αντίκτυπος άλλων είναι δυσανάλογος σε ορισμένες υποαγορές agtech:

  1.     Αν και η υιοθέτηση της agtech είναι αργή, οι αγρότες είναι ανοιχτοί στην καινοτομία.
  2.     Υπάρχει μια μετάβαση προς πιο βιώσιμα, λιγότερο εντατικά σε πόρους συστήματα τροφίμων, με τη γεωργία ακριβείας ως βασικό παράγοντα.
  3.     Η ρύθμιση πιθανότατα θα διαδραματίσει ολοένα και πιο σημαντικό ρόλο στην επιτάχυνση της ανάπτυξης σε ορισμένες υποαγορές agtech.
  4.     Τα επιχειρηματικά μοντέλα συνεχίζουν να εξελίσσονται προς ολοκληρωμένες λύσεις.
  5.     Υπάρχει η ευκαιρία να βελτιωθεί η εξατομίκευση του προϊόντος και να επιλυθεί η περιορισμένη εμπιστοσύνη σχετικά με την κοινή χρήση δεδομένων.

Άνοιγμα στην καινοτομία

Οι μεταβαλλόμενες πιέσεις οδηγούν τους αγρότες να είναι πιο ανοιχτοί στις καινοτομίες agtech ως πιθανά εργαλεία για τη βελτιστοποίηση των αποδόσεων τους και την ελαχιστοποίηση του οικονομικού τους κινδύνου. Το 39 τοις εκατό των αγροτών που ερωτήθηκαν παγκοσμίως χρησιμοποιούν ή σχεδιάζουν να χρησιμοποιήσουν τουλάχιστον ένα προϊόν agtech τα επόμενα δύο χρόνια. Για να βελτιώσουν τα αποτελέσματα, το 43 τοις εκατό των αγροτών που ερωτήθηκαν επικεντρώνονται στη δοκιμή νέων προϊόντων για να αυξήσουν την απόδοση, ενώ σχεδόν το ένα τέταρτο (22 τοις εκατό) σχεδιάζει να αλλάξει τις στρατηγικές αγορών και πωλητών.

Η αύξηση των τιμών των εισροών είναι αυτή τη στιγμή η μεγαλύτερη ανησυχία που αντιμετωπίζουν οι αγρότες, με το 67 τοις εκατό να αναφέρει τις αυξημένες τιμές των εισροών ως μία από τις τρεις κύριες ανησυχίες τους για την κερδοφορία τα επόμενα δύο χρόνια. Η ανησυχία τους είναι βάσιμη, καθώς οι αγρότες παγκοσμίως αναφέρουν ότι οι τιμές των εισροών τους έχουν αυξηθεί μεταξύ περίπου 80% και 250% τα τελευταία χρόνια. Οι αγρότες της Νότιας Αμερικής έχουν πληγεί περισσότερο (περίπου 247 τοις εκατό), ενώ το κόστος των εισροών της Ασίας (περίπου 82 τοις εκατό) είναι το λιγότερο επηρεασμένο. Αν και οι αγρότες παράγουν επί του παρόντος τρόφιμα υπό συνθήκες υψηλών τιμών πώλησης, η αστάθεια των αγορών εμπορευμάτων —σε συνδυασμό με την αύξηση των τιμών των εισροών— δημιουργεί μεγάλη αβεβαιότητα για τη μελλοντική κερδοφορία. Όπως έχουν δείξει οι προηγούμενοι οικονομικοί κύκλοι, η χρονική καθυστέρηση μεταξύ της παραγωγής εισροών, της αγοράς και της εφαρμογής σημαίνει ότι μια πτώση στις τιμές των βασικών προϊόντων δεν αντικατοπτρίζει αμέσως πτώση των τιμών των εισροών, προσθέτοντας πίεση στα αποτελέσματα των αγροτών. Έτσι, οι αγρότες παρακινούνται να αντισταθμίσουν αυτή την αβεβαιότητα βελτιστοποιώντας τις αποδόσεις τους - μια ευκαιρία να εισαγάγουν καινοτομίες agtech στις γεωργικές τους στρατηγικές.

Σε όλες τις αγορές, οι μεγάλες εκμεταλλεύσεις -πάνω από 5.000 στρέμματα- είναι οι πιο πρόθυμες να υιοθετήσουν λύσεις agtech (81%), με το 76% των μεσαίων εκμεταλλεύσεων (2.000 έως 5.000 στρέμματα) και το 36% των μικρών αγροκτημάτων (λιγότερα από 2.000 στρέμματα) να χρησιμοποιούν ή σχεδιάζετε να χρησιμοποιήσετε τουλάχιστον μία τεχνολογία τα επόμενα δύο χρόνια.

Η υιοθέτηση της Agtech δεν είναι ομοιόμορφη μεταξύ των περιοχών και, σε ορισμένες περιπτώσεις, υπάρχει ουσιαστική διαφοροποίηση μεταξύ χωρών εντός περιοχών—τόσο όσον αφορά το ποσοστό των αγροτών που χρησιμοποιούν agtech όσο και τις υποαγορές agtech που υιοθετούν. Το λογισμικό διαχείρισης αγροκτημάτων είναι η πιο κοινή υποαγορά μεταξύ των αγροτών της Βόρειας Αμερικής. Στη Νότια Αμερική, η τεχνολογία τηλεπισκόπησης είναι η υψηλότερη περίπτωση χρήσης (23%) και οι Βραζιλιάνοι αγρότες ξεπερνούν τους Αργεντινούς αγρότες σε υιοθέτηση στις περισσότερες υποαγορές agtech. Οι ευρωπαίοι αγρότες παρουσιάζουν σημαντική διαφοροποίηση ανά χώρα, καθώς και εντός των υποαγορών. Για παράδειγμα, η υιοθέτηση της αγοράς αγροτικών προϊόντων είναι η υψηλότερη στη Γερμανία με 13 τοις εκατό, ενώ η χρήση εξοπλισμού γεωργίας ακριβείας είναι η υψηλότερη στην Ολλανδία με 33 τοις εκατό. Στην Ασία, οι αγρότες στην Ινδία χρησιμοποιούν επί του παρόντος περισσότερα προϊόντα agtech από αυτά στην Κίνα σε όλες τις υποαγορές.

Αντί να στοχεύει στην υιοθέτηση μεμονωμένων λύσεων agtech, το τρέχον περιβάλλον είναι πιθανό να ενθαρρύνει τους αγρότες να εστιάσουν την προσοχή τους στο συνδυασμό δύο βασικών υποαγορών: συστήματα λογισμικού διαχείρισης αγροκτημάτων και λύσεις υλικού γεωργίας ακριβείας. Αυτές οι δύο καινοτομίες συνεργάζονται για τη βελτιστοποίηση της χρήσης λιπασμάτων και φυτοφαρμάκων και την προσαρμογή των ποσοστών σποράς. Τα συστήματα λογισμικού διαχείρισης γεωργικών εκμεταλλεύσεων είναι ιδιαίτερα ελπιδοφόρα επειδή μπορούν να εξοπλίσουν τους αγρότες με τις απαραίτητες πληροφορίες για την αξιολόγηση και τη διαχείριση του τρόπου με τον οποίο χρησιμοποιούν μεγάλες δεξαμενές αξίας, συμπεριλαμβανομένων εισροών όπως λιπάσματα, σπόροι και φυτοφάρμακα. Αυτά τα συστήματα ενισχύονται περαιτέρω όταν αναπτύσσονται λύσεις υλικού γεωργίας ακριβείας για τη διεξαγωγή εφαρμογών εισροών στο πεδίο. Για παράδειγμα, η βελτιστοποίηση της εφαρμογής εισροών μέσω εφαρμογών μεταβλητού ρυθμού, ειδικά όταν συνδυάζεται με προηγμένα συστήματα καθοδήγησης και αυτόματη απενεργοποίηση, δίνει στους αγρότες μεγαλύτερο έλεγχο στην αποτροπή της υπερβολικής εφαρμογής σε συγκεκριμένο χώρο.

Μετάβαση σε πιο βιώσιμα συστήματα τροφίμων

Καθώς οι φυσικές και οικονομικές επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής επιδεινώνονται, οι παγκόσμιοι καταναλωτές και επενδυτές στρέφονται σε βιώσιμα συστήματα τροφίμων. Το πρόσφατο άρθρο της McKinsey για τη συνειδητή διατροφή δείχνει ότι σχεδόν το 30 τοις εκατό των ερωτηθέντων έχει αυξήσει την κατανάλωση πιο βιώσιμων προϊόντων διατροφής από την έναρξη της πανδημίας COVID-19. Επιπλέον, η πιο πρόσφατη ανάλυσή μας για τη χρηματοδότηση της agtech το 2022 έδειξε ότι σχεδόν το ένα τρίτο των νεοσύστατων επιχειρήσεων έχουν μια πρόταση αξίας εστιασμένη στη βιωσιμότητα. Αυτό υποδηλώνει ότι τόσο οι νεοφυείς επιχειρήσεις όσο και οι επενδυτές ανταποκρίνονται σε αυτές τις αλλαγές στις προτιμήσεις των καταναλωτών και στις ευρύτερες τάσεις της κοινωνίας.

Ωστόσο, τα αποτελέσματα από την έρευνά μας δείχνουν ότι η άμεση υιοθέτηση της agtech δεν έχει ακόμη ευθυγραμμιστεί με το συναίσθημα των επενδυτών και των καταναλωτών—όπως οι τεχνολογίες που σχετίζονται με τη βιωσιμότητα και αυτές που υποστηρίζουν τη μετάβαση σε πιο βιώσιμες γεωργικές πρακτικές.

Η Ευρώπη και η Βόρεια Αμερική πρωτοστατούν στη χρήση τεχνολογίας που σχετίζεται με τη βιωσιμότητα, αλλά με 9 τοις εκατό υιοθέτηση, υπάρχει η ευκαιρία για την agtech να αναπτυχθεί σε αυτές τις περιοχές. Υπάρχει επίσης ευκαιρία ανάπτυξης σε άλλα μέρη του κόσμου, με ποσοστό υιοθέτησης μόνο 6% παγκοσμίως. Ακόμη και όπου η υιοθέτηση πρακτικών βιώσιμης γεωργίας είναι υψηλότερη, η χρήση τεχνολογιών που σχετίζονται με τη βιωσιμότητα εξακολουθεί να είναι χαμηλή. Για παράδειγμα, όπως φαίνεται στην έρευνά μας «Global Farmer Insights 2022», η Βραζιλία κατέχει ηγετική θέση στη χρήση βιολογικών προϊόντων (55 τοις εκατό) και στις πρακτικές χαμηλής στάθμης (83 τοις εκατό), αν και η υιοθέτηση της τεχνολογίας που σχετίζεται με τη βιωσιμότητα είναι τόσο χαμηλή όσο 10 τοις εκατό.

Ο εξοπλισμός γεωργίας ακριβείας, που αποτελεί βασικό μοχλό για βιώσιμες γεωργικές πρακτικές χαμηλών εκπομπών, χρησιμοποιείται περισσότερο στη Βόρεια Αμερική (28 τοις εκατό), ακολουθούμενη από τη Νότια Αμερική (27 τοις εκατό) και την Ευρώπη με 21 τοις εκατό. Οι λύσεις που δείχνουν την πιο ενθουσιώδη υιοθέτηση είναι το λογισμικό χαρτογράφησης και παρακολούθησης απόδοσης (69 τοις εκατό), η τεχνολογία εφαρμογής λιπασμάτων με μεταβλητό ρυθμό (67 τοις εκατό) και η αυτόματη απενεργοποίηση του τμήματος ψεκασμού (67 τοις εκατό). Η Ασία εξακολουθεί να πλησιάζει, με μόλις 4 τοις εκατό υιοθέτηση των συνολικών κατηγοριών τεχνολογίας που σχετίζονται με τη βιωσιμότητα (Σχήμα 2).

Οι αγρότες μπορούν να αξιοποιήσουν την agtech πιο σκόπιμα για να υποστηρίξουν την ευρύτερη υιοθέτηση πρακτικών βιώσιμης γεωργίας. Για να συμμετάσχουν σε προγράμματα βιωσιμότητας, οι αγρότες δεν αναμένεται μόνο να υιοθετήσουν βιώσιμες πρακτικές, αλλά και να επαληθεύουν τη συμμόρφωση και να μετρούν συνεχώς τον αντίκτυπό τους. Αυτό περιλαμβάνει τη μέτρηση του οργανικού άνθρακα του εδάφους για την επαλήθευση της δέσμευσης άνθρακα - για πολλά προγράμματα άνθρακα, για παράδειγμα, απαιτούνται ιστορικά δεδομένα τριών έως εννέα ετών ανάλογα με την αμειψισπορά. Αυτά καλύπτουν συγκεκριμένα σημεία δεδομένων, όπως το ιστορικό οργώματος, τα δεδομένα απόδοσης, τα αποτελέσματα δειγματοληψίας εδάφους και οι εισροές των καλλιεργειών. Συνολικά, πρέπει να συλλεχθούν και να καταγραφούν έως και 100 διαφορετικά πεδία δεδομένων κατά τη διάρκεια της καλλιεργητικής περιόδου για να πληρούνται οι απαιτήσεις επικύρωσης και επαλήθευσης. Οι αγρότες αναμένεται περαιτέρω να παρέχουν έως και 100 χρόνια απαιτήσεις διαπερατότητας για τη δέσμευση άνθρακα για να αποδείξουν ότι δεν έχει συμβεί αντιστροφή.4 Τεχνολογίες που σχετίζονται με τη βιωσιμότητα που υποστηρίζουν μέτρηση, αναφορά και επαλήθευση (MRV), καθώς και τεχνολογίες συλλογής δεδομένων όπως ως τηλεπισκόπηση, αρχίζουν να αντιμετωπίζουν τις επαχθείς απαιτήσεις δεδομένων και πιθανότατα θα διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο καθώς οι αγρότες μεταβαίνουν σε πιο βιώσιμες πρακτικές.

Ο ρόλος του κανονισμού γίνεται όλο και πιο σημαντικός

Η ρύθμιση παίζει ήδη κρίσιμο ρόλο στη διαμόρφωση του μέλλοντος της agtech—τα δεδομένα της έρευνάς μας δείχνουν ότι τα προγράμματα που χρηματοδοτούνται από την κυβέρνηση είναι οι κύριοι μοχλοί για την υιοθέτηση προγραμμάτων βιωσιμότητας, με περίπου 40 τοις εκατό των αγροτών να δηλώνουν ότι συμμετέχουν σε αυτές τις πρωτοβουλίες.

Οι κανονιστικές αλλαγές που προτάθηκαν τα τελευταία τρία έως πέντε χρόνια σε διάφορες χώρες είναι πιθανό να επηρεάσουν την κατεύθυνση της υιοθέτησης και της καινοτομίας agtech. Για παράδειγμα, η προτεινόμενη Πράσινη Συμφωνία της Ευρώπης (τμήματα της οποίας επικεντρώνονται στη συνολική μείωση και την έκθεση σε γεωργικές εισροές) αναμένεται ευρέως να έχει μετριαστικό αντίκτυπο στη χρήση λιπασμάτων και φυτοφαρμάκων από τους αγρότες.5 Προτείνονται επίσης αλλαγές στο σχέδιο μείωσης των εκπομπών του Καναδά το 2030 στοχεύουν στη μείωση των εκπομπών από την εφαρμογή λιπασμάτων.6 Αυτά είναι πιθανό να οδηγήσουν στην υιοθέτηση καινοτομιών agtech, όπως λύσεις λογισμικού διαχείρισης αγροκτημάτων και τεχνολογίες γεωργίας ακριβείας, παράλληλα με μια στροφή προς τη χρήση εισροών με χαμηλότερες εκπομπές αερίων θερμοκηπίου.

Στην πράξη, οι λύσεις agtech έχουν τη δυνατότητα να υποστηρίξουν τους αγρότες στη βελτιστοποίηση της εφαρμογής των εισροών υψηλών εκπομπών. Για παράδειγμα, η χαρτογράφηση γονιμότητας υψηλής ανάλυσης, όταν συνδυάζεται με εφαρμογές λιπασμάτων μεταβλητού ποσοστού, μπορεί να βελτιστοποιήσει και να αυξήσει την παραγωγικότητα της χρήσης λιπάσματος και να αποτρέψει την υπερβολική εφαρμογή. Ο συνδυασμός μηχανικής όρασης με υποστήριξη AI και αυτόματης απενεργοποίησης ακροφυσίων σε εξοπλισμό ψεκασμού καθοδηγούμενο από GPS μπορεί επίσης να μεγιστοποιήσει σημαντικά την αποτελεσματικότητα της εφαρμογής ζιζανιοκτόνου και να αποτρέψει την δαπανηρή επικάλυψη.

Εκτός από τις ανησυχίες για την απώλεια βιοποικιλότητας και τη ρύπανση των υδάτων μέσω της υπερβολικής χρήσης χημικών λιπασμάτων, ένα σημαντικό ζήτημα που επηρεάζει τη γεωργία παγκοσμίως είναι η σύγκρουση της αυξανόμενης παγκόσμιας θερμοκρασίας και η μείωση των πισινών γλυκού νερού -τόσο ορατές όσο και υπόγειες. Η διαχείριση των υδάτων είναι πιθανό να κερδίσει περισσότερη προσοχή, δεχόμενη αυξανόμενη κοινωνική και ρυθμιστική πίεση. Μπορούν να βρεθούν νέες λύσεις στην agtech για την αντιμετώπιση της χρήσης γλυκού νερού και των απορριμμάτων από γεωργικές πρακτικές. Για παράδειγμα, οι τεχνολογίες τηλεπισκόπησης που ανιχνεύουν την υγεία των φυτών ή το στρες, οι αισθητήρες εδάφους υγρασίας που επικοινωνούν με συστήματα άρδευσης, οι προηγμένες λύσεις πρόγνωσης καιρού και οι διεπαφές λογισμικού που τα συνδέουν όλα, θα μπορούσαν να είναι αποτελεσματικά εργαλεία για την αύξηση της βιωσιμότητας και της κοινωνικής ευθύνης των πρακτικών άρδευσης αγροκτημάτων.

Συνεχής εξέλιξη του επιχειρηματικού μοντέλου

Παρά το ενδιαφέρον εκκίνησης και επένδυσης για λύσεις λογισμικού διαχείρισης αγροκτημάτων, το κόστος αποτελεί σημαντικό εμπόδιο για τους αγρότες, με το 47 τοις εκατό των ερωτηθέντων να το αναφέρουν ως κύρια ανησυχία (Σχήμα 3).

Στην πραγματικότητα, το 50 τοις εκατό των αγροτών παγκοσμίως δεν είναι πρόθυμοι να πληρώσουν καθόλου για αυτές τις λύσεις—αυτό μπορεί να οφείλεται στο ότι οι κατασκευαστές εισροών, οι διανομείς και οι εταιρείες εξοπλισμού προσφέρουν ιστορικά μεγάλες εκπτώσεις ή συνδρομές χωρίς χρέωση σε ολοκληρωμένες ψηφιακές πλατφόρμες, αφήνοντας τους αγρότες να αμφισβητούν την ROI νέων προσφορών.

Αν και υπάρχει υψηλότερη υιοθέτηση agtech σε μεγαλύτερες εκμεταλλεύσεις, ο αριθμός των μικρών και μεσαίων εκμεταλλεύσεων με περιορισμένη υιοθέτηση στον ανεπτυγμένο κόσμο παρουσιάζει μια σημαντική ευκαιρία στην αγορά, αν και οι προσφορές προϊόντων θα πρέπει να προσαρμοστούν για αυτές τις λειτουργίες. Για αγροκτήματα όλων των μεγεθών και επιπέδων εισοδήματος, η ευκολία πρόσβασης θα επέτρεπε στις δυνατότητες της agtech να επηρεάσει θετικά τα μέσα διαβίωσης και το περιβάλλον παγκοσμίως.

Μια σαφέστερη πρόταση αξίας που εστιάζει στην απόδοση επένδυσης θα ενθαρρύνει πιθανότατα περισσότερη υιοθέτηση - το 30 τοις εκατό των αγροτών ανέφεραν μια ασαφή απόδοση επένδυσης ως κορυφαίο εμπόδιο στην υιοθέτηση και, με βάση τις απαντήσεις τους, η ελάχιστη αναμενόμενη απόδοση επένδυσης που πρέπει να εξεταστεί η υιοθέτηση είναι 3:1. Αυτό υποδηλώνει ότι οι επιπτώσεις των τρεχουσών λύσεων δεν είναι εύκολα μετρήσιμες. Οι εταιρείες Agtech προσπαθούν επί του παρόντος να απομακρυνθούν από τις εφάπαξ αγορές και τις κατ' αποκοπήν ετήσιες ανανεώσεις λογισμικού ή λύσεων και να επικεντρωθούν περισσότερο στην προσαρμογή και την εξερεύνηση επιχειρηματικού μοντέλου. Επίσης, στρέφονται προς λύσεις δημιουργίας εσόδων με συνδυασμούς υλικού, λογισμικού, υπηρεσιών και αναλυτικών καινοτομιών για την ενίσχυση της οικονομικής βιωσιμότητας των επιχειρήσεών τους.

Τα μοντέλα που βασίζονται στη χρήση (για παράδειγμα, $/ανά στρέμμα, $/ανά μονάδα/ανά στρέμμα) είναι μακράν τα πιο κοινά μοντέλα τιμολόγησης, με τιμές από 1 $ το στρέμμα έως και 60 $ το στρέμμα. Παρά την ελκυστικότητα αυτών των μοντέλων για τους παίκτες της agtech, ακόμη και προϊόντα στο χαμηλότερο εύρος τιμών ανά στρέμμα έχουν δυσκολευτεί να κλιμακωθούν. Η επίδειξη του ROI των λύσεων agtech στους αγρότες είναι πρόκληση. Τα κέρδη παραγωγικότητας (όπως η αύξηση της απόδοσης και η σταθερότητα της απόδοσης) συγχέονται από μια σειρά από μεταβλητές που επηρεάζουν τη συνολική απόδοση. Για παράδειγμα, εξωτερικοί παράγοντες (συμπεριλαμβανομένων των ακραίων καιρικών φαινομένων) συχνά συγκαλύπτουν τυχόν βελτιώσεις, ειδικά όταν οι αγρότες δοκιμάζουν τις λύσεις μόνο σε επιλεγμένες περιοχές γης.

Τα μοντέλα με λιγότερες προκαταβολικές δαπάνες για υλικό, όπως χρηματοδοτική μίσθωση ή ενοικίαση, και κλιμακούμενες δομές τιμολόγησης (για παράδειγμα, ανά στρέμμα, μονάδα ή αισθητήρα) αναμένεται να είναι τα πιο εύκολα μοντέλα με τα οποία θα αυξηθεί η υιοθέτησή τους. Αυτό μπορεί να είναι ιδιαίτερα σημαντικό για τα επόμενα χρόνια, όπου το 31 τοις εκατό των αγροτών προβλέπουν χαμηλότερα κέρδη σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια.

Τώρα που οι προμηθευτές agtech μπορούν να προσφέρουν περισσότερες από μεμονωμένες λύσεις, υπάρχει αυξημένο ενδιαφέρον για τη δημιουργία ψηφιακών δυνατοτήτων και αγορών. Με τη μόχλευση των δεδομένων των αγροτών, οι ολοκληρωμένοι παίκτες (όπως οι λιανοπωλητές εισροών) παρακινούνται όλο και περισσότερο να αποκτήσουν ουσιαστικές γνώσεις σχετικά με τις συμπεριφορές των πελατών τους, ελπίζοντας να εντοπίσουν συνεργιστικές ευκαιρίες για ανοδικές και πολλαπλές πωλήσεις.

Εξατομίκευση προϊόντων και εμπιστοσύνη

Δεδομένου του αυξανόμενου ενδιαφέροντος των προμηθευτών agtech για την αξία των δεδομένων των αγροτών και των συνοδευτικών τους ψηφιακών καναλιών και των προσφορών λογισμικού που βασίζονται σε σύννεφο, η υποκείμενη υπόθεση ήταν ότι οι ανησυχίες σχετικά με την ιδιοκτησία δεδομένων που τρέφονται από τους αγρότες δεν θα συνεχιστούν – ωστόσο, τα αποτελέσματα της έρευνας δείχνουν ότι δεν είναι τα σπίτια.

Εκτός από το κόστος και την απόδοση επένδυσης, οι αγρότες εξακολουθούν να ανησυχούν για το ποιος έχει πρόσβαση στα δεδομένα τους, με το 20 τοις εκατό των αγροτών παγκοσμίως να το αναφέρουν ως κορυφαίο εμπόδιο για την υιοθέτηση λογισμικού διαχείρισης αγροκτημάτων. Οι αγρότες στη Βόρεια Αμερική ηγούνται όλων των περιοχών στις ανησυχίες τους για την κοινή χρήση δεδομένων (25%), ενώ οι Ασιάτες αγρότες ανησυχούν λιγότερο (18%). Τα προϊόντα που προσφέρουν μεγαλύτερη εξατομίκευση και παρέχουν επιστημονικά υποστηριζόμενες, αξιόπιστες πληροφορίες σχετικά με τη βελτιστοποίηση των εισροών είναι αυτά που είναι πιο πιθανό να ενισχύσουν την εμπιστοσύνη και να κερδίσουν έλξη στο τρέχον πληθωριστικό περιβάλλον.

Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό όταν αναπτύσσονται προϊόντα agtech που προορίζονται να έχουν λειτουργικότητα τόσο για τους αγρότες ειδικών καλλιεργειών όσο και για τους αγρότες σε σειρά, καθώς υπάρχουν διακρίσεις μεταξύ της φυσιολογίας των καλλιεργειών, των πολιτιστικών πρακτικών, των ποιοτήτων και των χρήσεων στην τελική αγορά για το καθένα. Οι πλατφόρμες που έχουν σχεδιαστεί για αγρότες με καλλιέργειες σε σειρά και στη συνέχεια εφαρμόζονται σε αγρότες ειδικών καλλιεργειών είναι απίθανο να επιτύχουν εξαγορά από τους αγρότες και να δημιουργήσουν αντίκτυπο. Αντίθετα, οι εταιρείες που επιθυμούν να υποστηρίξουν τους αγρότες ειδικών καλλιεργειών θα μπορούσαν να επικεντρωθούν σε μια συστημική προσέγγιση για την ανάπτυξη ενεργών γνώσεων που καλύπτουν τις αλληλεξαρτήσεις όλων των πτυχών της παραγωγής.

Τα ψηφιακά κανάλια μέσω των οποίων οι αγρότες μαθαίνουν και αποκτούν προϊόντα απαιτούν επίσης περαιτέρω προσοχή. Παρά το ενδιαφέρον των start-up και του κατεστημένου ενδιαφέροντος για διαδικτυακές πλατφόρμες, τα αποτελέσματα της έρευνας δείχνουν ότι λιγότερο από το 12 τοις εκατό των αγροτών παγκοσμίως προτιμούν έντονα να αγοράζουν προϊόντα μέσω Διαδικτύου. Όταν ρωτήθηκαν για το τι τους κάνει να διστάζουν να ψωνίσουν στο διαδίκτυο, οι αγρότες υποδεικνύουν ότι οι ηλεκτρονικές βιτρίνες δεν παρέχουν ικανοποιητική εμπειρία πελάτη ή δεν προσφέρουν εξατομικευμένες συστάσεις (Σχήμα 4). Αυτό είναι πιο σημαντικό σε ορισμένες κατηγορίες προϊόντων από άλλες—για παράδειγμα, η αξιολόγηση νέων ποικιλιών σπόρων απαιτεί περισσότερο διάλογο με τους ειδικούς πωλήσεων, σε σύγκριση με τη συνήθη αγορά ανταλλακτικών εξοπλισμού.

Οι ερωτηθέντες αγρότες αντιλαμβάνονται τους γεωπόνους ως την πιο αξιόπιστη πηγή πληροφοριών, ακολουθούμενοι από τους γειτονικούς αγρότες, τους αντιπροσώπους πωλήσεων και, τέλος, τις διαδικτυακές πηγές.7 Αυτό μπορεί να οφείλεται στο ότι οι γεωπόνοι έχουν συχνά βαθιά περιφερειακή τεχνογνωσία, τοπικούς δεσμούς και είναι σε θέση να προσαρμόσουν τις συστάσεις στους αγρότες ανάγκες, παρέχοντας ταυτόχρονα σύνδεση ένας προς έναν επισκεπτόμενοι και τηλεφωνώντας στους αγρότες.

Το προηγούμενο άρθρο μας σχετικά με την ψηφιακή δέσμευση για τους αγρότες, δείχνει ότι οι πάροχοι λύσεων agtech έχουν την ευκαιρία να συνδυάσουν την τεχνική καινοτομία με την τοπική γνώση για να παρέχουν εξατομικευμένες συστάσεις στους αγρότες. Τα τρέχοντα σημεία πόνου και η περαιτέρω υιοθέτηση θα μπορούσαν να αντιμετωπιστούν με την ταυτόχρονη ανάλυση παλαιότερων αναπτυσσόμενων συμπεριφορών, αξιοποιώντας τις προόδους στη δορυφορική απεικόνιση και τη μηχανική μάθηση για να παρακάμψει την ανάγκη για εκ των προτέρων κοινή χρήση δεδομένων και αξιοποιώντας υπερτοπικές γεωπονικές γνώσεις από γεωπόνους, αντιπροσώπους πωλήσεων και άλλους ειδικούς .

Ώρα να αρπάξουμε τις ευκαιρίες

Ο χώρος της agtech προσφέρει τεράστιες ευκαιρίες για την τόνωση της εξαγοράς των αγροτών, αλλά περιμένει περισσότερη δουλειά για να προωθηθεί η υιοθεσία. Έχουμε εντοπίσει τέσσερις βασικούς τομείς:

  1.     Εξατομίκευση προϊόντων και επιχειρηματικών μοντέλων: Η τρέχουσα υιοθέτηση της agtech ποικίλλει σε διαφορετικά μεγέθη και περιοχές αγροκτημάτων. Επιπλέον, οι αγρότες με ειδικές καλλιέργειες και καλλιέργειες σε σειρά έχουν ξεχωριστές απαιτήσεις για λύσεις agtech. Οι παίκτες της Agtech έχουν πλέον την ευκαιρία να εξατομικεύσουν περαιτέρω τα προϊόντα και τα επιχειρηματικά μοντέλα, καθώς και να προσφέρουν πιο στοχευμένες λύσεις για μικρομεσαίους αγρότες. Εστιάζοντας στη μοναδικότητα των εργασιών κάθε αγρότη, οι καινοτόμοι agtech μπορούν να αναπτύξουν σαφείς προτάσεις αξίας για τις τεχνολογίες τους, τονίζοντας την απόδοση επένδυσης (ROI) με μετρήσιμους KPI. Για παράδειγμα, μια εταιρεία agtech αναμόρφωσε το εμπορικό της μοντέλο συνδυάζοντας τις πωλήσεις με τεχνικούς αντιπροσώπους, κάτι που επέτρεψε μια πιο εξατομικευμένη προσέγγιση πωλήσεων. Ως αποτέλεσμα, η εταιρεία μπόρεσε να διατυπώσει την πρόταση αξίας της με μεγαλύτερη σαφήνεια στους αγρότες, ενώ υπογράμμισε την απόδοση επένδυσης μέσω μιας ολοκληρωμένης στρατηγικής τιμολόγησης που επέτρεπε ευελιξία για πρόσθετες υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας στους αγρότες.
  2.     Κάνοντας το ταξίδι του πελάτη ευκολότερο: Οι εταιρείες της Agtech θα μπορούσαν να εξερευνήσουν λύσεις για να βελτιώσουν την εμπειρία των πελατών τους. Δεδομένων των διαφορών στις ανάγκες καθώς και του μέσου όρου ηλικίας των αγροτών παγκοσμίως, οι αυξημένες δοκιμές προϊόντων που αξιοποιούν τις αρχές σχεδιασμού της εμπειρίας χρήστη θα μπορούσαν να βοηθήσουν στην επίλυση των σημείων πόνου των αγροτών με πιο εξατομικευμένο τρόπο. Παρόλο που ο εξορθολογισμός των λειτουργιών υποστήριξης πελατών μέσω ψηφιακών διεπαφών γίνεται όλο και πιο συνηθισμένος (με βίντεο υποστήριξης, ανταλλαγή μηνυμάτων Ιστού και ρομπότ συνομιλίας με τη βοήθεια AI), συμπεριλαμβανομένης της πιο παραδοσιακής, αξιόπιστης τεχνικής υποστήριξης από άτομο σε άτομο έχει τη δυνατότητα να συμβάλει στην υιοθέτηση.
  3. Ανανέωση της εμπιστοσύνης στην αποθήκευση και κοινή χρήση δεδομένων: Λαμβάνοντας υπόψη τον δισταγμό που εκφράζουν οι αγρότες σχετικά με την κοινή χρήση δεδομένων, οι νεοφυείς επιχειρήσεις της agtech μπορούν να οικοδομήσουν εμπιστοσύνη βελτιώνοντας τη στρατηγική δεδομένων τους, εκσυγχρονίζοντας τη συλλογή δεδομένων και συλλέγοντας μόνο τις πληροφορίες που είναι απαραίτητες για την παροχή καλύτερων προϊόντων και λύσεων αγρότες.
  4. Ενσωμάτωση λύσεων έναντι της συγκέντρωσης λύσεων που βασίζονται σε σημεία: Οι ηγέτες της Agtech μπορούν να ξεκλειδώσουν περισσότερη αξία αξιοποιώντας δεδομένα από διαφορετικές πηγές—όπως αισθητήρες πεδίου, δορυφόρους, αγροτικό εξοπλισμό και ιδιωτικές πηγές τόσο δημόσιες όσο και ιδιωτικές προς πώληση—και διασφαλίζουν ότι η τεχνολογία τους μπορεί να ενσωματωθεί με το μεγάλο σύνολο λύσεων που χρησιμοποιούνται ήδη από τους αγρότες. Οι προηγούμενοι παίκτες προσπάθησαν να αυξήσουν την υιοθέτηση απομακρύνοντας από τις αυτόνομες μετρήσεις προς την παροχή σειρών μετρήσεων σε ολόκληρες τις δραστηριότητες των αγροτών. Ωστόσο, μια μέση λύση που δίνει μεγαλύτερη έμφαση στις ιδέες μπορεί να είναι πιο κατάλληλη.

    Για παράδειγμα, μια εταιρεία agtech ξεκίνησε προσφέροντας ένα στιγμιότυπο της υγείας των καλλιεργειών ενός αγρότη, βασιζόμενη σε μια λύση που βασίζεται σε σημεία, αλλά δυσκολεύτηκε να κλιμακωθεί στο επιχειρηματικό της μοντέλο. Αξιοποιώντας την ισχυρή πνευματική ιδιοκτησία που είχε ήδη αναπτυχθεί, η εταιρεία κατάφερε να φέρει μεγάλο όγκο δεδομένων από διαφορετικές πηγές. Με τη χρήση προηγμένης μηχανικής μάθησης και ανάλυσης, όλες οι πηγές δεδομένων ενσωματώθηκαν στην πλατφόρμα της για να παρέχουν χρήσιμες πληροφορίες χρησιμοποιώντας μια φιλική προς τον χρήστη διεπαφή. Αυτό επέτρεψε στην εταιρεία να αλλάξει το επιχειρηματικό της μοντέλο από το B2C προς πιο ελκυστικούς μεσάζοντες B2B, όπου οι πληροφορίες αποδείχθηκαν πιο πολύτιμες από τις ίδιες τις μετρήσεις.

Οι αγρότες αντιμετωπίζουν σήμερα τεράστιες προκλήσεις: αυξήσεις τιμών, ακραία καιρικά φαινόμενα, μεταβαλλόμενη συμπεριφορά των καταναλωτών και μεταβαλλόμενο ρυθμιστικό περιβάλλον. Η Agtech έχει την ευκαιρία να διαδραματίσει έναν ακόμη πιο κεντρικό ρόλο—αν υπάρχει συντονισμένη εστίαση στην επίλυση των επίμονων προκλήσεων της τελευταίας δεκαετίας σχετικά με την απόδοση επένδυσης, το κόστος και τη συλλογή δεδομένων. Όταν γίνει καλά, η μεγαλύτερη υιοθέτηση της agtech μπορεί να οδηγήσει σε πιο χωρίς αποκλεισμούς και βιώσιμη ανάπτυξη για τους αγρότες και να ωφελήσει συνειδητούς καταναλωτές και επενδυτές πέρα ​​από την πύλη της φάρμας.

Πηγή: mckinsey.com