«Γιατί τα Σχέδια Βελτίωσης αφήνουν απ’ έξω την αγορά ενός τρακτέρ;»

Ερωτήματα έχουν προκύψει μεταξύ των αγροτών σε όλη την Ελλάδα μετά την προκήρυξη των νέων Σχεδίων Βελτίωσης, όπου οι αιτήσεις θα γίνονται δεκτές έως και τις 16 Μαΐου

Ερωτήματα έχουν προκύψει μεταξύ των αγροτών σε όλη την Ελλάδα μετά την προκήρυξη των νέων Σχεδίων Βελτίωσης, όπου οι αιτήσεις θα γίνονται δεκτές έως και τις 16 Μαΐου.


Εκτός από το μεγάλο ζήτημα με τα μόρια, όπου συγκεκριμένα από αυτά θα πάρουν όλοι όσοι εκδηλώσουν ενδιαφέρον, έχοντας ως αποτέλεσμα να μην δίνεται προτεραιότητα σε κάποιους, το κύριο ερώτημα όλων παραμένει το εξής: Γιατί στοχοποιείται η αγορά των τρακτέρ;

Όπως είπαν στον Agrocapital παραγωγοί από όλη τη χώρα «γύρω από το τρακτέρ χτίζεται όλο το επιχειρηματικό μας σχέδιο. Πώς είναι δυνατόν να «κόβονται» τα τρακτέρ από τα Σχέδια Βελτίωσης, όταν εμείς οι ίδιοι θέλουμε να προσθέσουν στο ΑΕΠ της χώρας και όταν οι υπεύθυνοι του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων μας λένε ότι πρέπει να γίνουν ανταγωνιστικοί; Πώς θα γίνουμε ανταγωνιστικοί, με μηχανήματα 40 ετών;»

Χαρακτηριστικό είναι ότι σε άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης η αγορά των γεωργικών μηχανημάτων επιδοτείται, με τα Σχέδια Βελτίωσης σε κάποια Κράτη-Μέλη, να είναι συνεχώς «ανοικτά». Αυτό σημαίνει ότι ανά πάσα ώρα και στιγμή όταν κάποιος παραγωγός επιθυμεί να προβεί στην αγορά ενός αγροτικού μηχανήματος λαμβάνει την επιδότηση που του αναλογεί.

Οι αγρότες κάνουν λόγο για ένα «μπάχαλο» σε ότι αφορά τα Σχέδια Βελτίωσης φέρνοντας ως παράδειγμα την εγκατάσταση ΑΠΕ, χωρίς ωστόσο να έχει προβλεφθεί η διασύνδεσή τους με τα δίκτυα διανομής! Επίσης τόνισαν ότι το ΥΠΑΑΤ μέσω των Σχεδίων Βελτίωσης του «ζητά» να χρηματοδοτήσουν οι ίδιοι τις εργασίες τους, ενώ τους οφείλονται χρήματα από τον ΟΠΕΚΕΠΕ, μεταξύ άλλων για τις μεταβιβάσεις δικαιωμάτων, για τις ενστάσεις, τις επικαλύψεις, ενώ πολλοί είναι οι παραγωγοί που δεν έχουν πληρωθεί τις ενισχύσεις για το αγροτικό πετρέλαιο και τα λιπάσματα.

«Προτιμότερη η αγορά καινούργιου τρακτέρ»

Παράγοντες της αγοράς μιλώντας στο Agrocapital υπογράμμισαν ότι εφόσον ένας αγρότης θέλει να αλλάξει τον γεωργικό του ελκυστήρα και έχει τη δυνατότητα να λάβει 50% επιδότηση μέσω των Σχεδίων Βελτίωσης, προτιμότερο είναι να προβεί στην αγορά ενός καινούργιου και όχι μεταχειρισμένου τρακτέρ. «Καλύτερα καινούργιο τρακτέρ γιατί τότε ο παραγωγός ξέρει τι θα έχει στα χέρια του, παρά ένα μεταχειρισμένο που δεν ξέρει πως έχει δουλευτεί πριν».
 

Τα προηγούμενα χρόνια και ειδικά μετά την οικονομική κρίση των τελευταίων δέκα ετών, που είχε ως αποτέλεσμα να συρρικνωθεί το διαθέσιμο εισόδημα του αγροτικού κόσμου της χώρας, η αγορά ενός καινούργιου μηχανήματος είχε καταστεί όνειρο θερινής νυκτός. Σε αυτό θα πρέπει να προστεθεί η πανδημία του κορονοϊού αλλά και η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία που εκτόξευσε τις τιμές των καινούργιων τρακτέρ σε δυσθεώρητα επίπεδα, κάνοντας έτσι την απόκτησή τους ακόμη δυσκολότερη.