Ποιες είναι οι νέες απαιτήσεις - Τα επερχόμενα βήματα
Ο κανονισμός για τα μηχανήματα (κανονισμός (ΕΕ) 2023/1230) δημοσιεύθηκε στις 29 Ιουνίου 2023.
Το κείμενο αυτό αντικαθιστά την οδηγία 2006/42/ΕΚ για τα μηχανήματα. Ο κανονισμός για τα μηχανήματα σκοπεύει να καλύψει καλύτερα τις νέες τεχνολογίες, όπως τα αυτόνομα κινητά μηχανήματα (ρομπότ), το διαδίκτυο των πραγμάτων με συνδεδεμένο εξοπλισμό, ή την τεχνητή νοημοσύνη (AI), όπου ειδικές ενότητες AI που χρησιμοποιούν τεχνικές μάθησης εξασφαλίζουν λειτουργίες ασφαλείας.
Εφαρμογή:
Το νέο κείμενο θα τεθεί σε ισχύ 42 μήνες μετά τη δημοσίευσή του, δηλαδή στις 20 Ιανουαρίου 2027. Οι εξαιρέσεις αφορούν ορισμένους κανόνες που ισχύουν για τα κράτη μέλη, όπως η κοινοποίηση των φορέων αξιολόγησης της συμμόρφωσης, οι ορισμοί των κυρώσεων από κάθε ΕΕ κ.λπ. Δεν υπάρχουν μεταβατικές διατάξεις μεταξύ της οδηγίας για τα μηχανήματα και του κανονισμού για τα μηχανήματα. Αυτό σημαίνει ότι οι κατασκευαστές θα πρέπει να συμμορφώνονται με την οδηγία για τα μηχανήματα έως τις 19 Ιανουαρίου 2027 και με τον νέο κανονισμό για τα μηχανήματα από την επόμενη ημέρα.
Κύριες αλλαγές:
Μεταξύ των οποίων:
* Νομικό καθεστώς: ως κανονισμός, ο κανονισμός για τα μηχανήματα παρέχει μεγαλύτερη εναρμόνιση καθώς και άμεση εφαρμογή σε ολόκληρη την ΕΕ. Οι κατασκευαστές δεν θα χρειάζεται να περιμένουν την ενσωμάτωση στο εθνικό δίκαιο κάθε χώρας, η οποία μπορεί να εισάγει αυστηρότερες εθνικές απαιτήσεις.
* Νέο νομοθετικό πλαίσιο: ο κανονισμός για τα μηχανήματα ακολουθεί τις αρχές του νέου νομοθετικού πλαισίου, το οποίο καθορίζει τους κύριους κανόνες για τη διαπίστευση των οργανισμών αξιολόγησης της συμμόρφωσης και για το πλαίσιο εποπτείας της αγοράς.
* Χωρίς χαρτί: οι κατασκευαστές μπορούν να παρέχουν οδηγίες χρήσης των προϊόντων σε ψηφιακή μορφή. Εάν το μηχάνημα προορίζεται για μη επαγγελματίες χρήστες, πρέπει να παρέχεται έντυπο έγγραφο που περιέχει τις κύριες πληροφορίες ασφαλείας.
* Κοινές προδιαγραφές: ο κανονισμός για τα μηχανήματα παρέχει κανόνες για την ανάπτυξη κοινών προδιαγραφών, σε περίπτωση που υπάρχουν ζητήματα για την ανάπτυξη εναρμονισμένου προτύπου για ένα συγκεκριμένο μηχάνημα.
* Ουσιαστική τροποποίηση: εισάγεται η έννοια της "ουσιαστικής τροποποίησης", η οποία στοχεύει στις εξελίξεις/τροποποιήσεις που επιφέρει ο τελικός χρήστης και οι οποίες προκαλούν μεταβολή των σημαντικών κινδύνων που συνδέονται με το τροποποιημένο μηχάνημα.
* Ουσιαστική τροποποίηση: εισάγεται η έννοια της "ουσιαστικής τροποποίησης", η οποία στοχεύει στις εξελίξεις/τροποποιήσεις που επιφέρει ο τελικός χρήστης και οι οποίες προκαλούν αλλαγή των σημαντικών κινδύνων που συνδέονται με το τροποποιημένο μηχάνημα.
* Ουσιαστική τροποποίηση: εισάγεται η έννοια της "ουσιαστικής τροποποίησης", η οποία στοχεύει στις εξελίξεις/τροποποιήσεις που επιφέρει ο τελικός χρήστης και οι οποίες προκαλούν αλλαγή των σημαντικών κινδύνων που συνδέονται με το τροποποιημένο μηχάνημα.
* Αξιολόγηση της συµµόρφωσης: η γενική αρχή για την αξιολόγηση της συµµόρφωσης των µηχανηµάτων είναι η αυτοσυµµόρφωση. Τα μηχανήματα που αναφέρονται σε κατάλογο που περιλαμβάνεται στον κανονισμό πρέπει να υποβάλλονται σε επικύρωση μέσω κοινοποιημένων οργανισμών (εξωτερικά διαπιστευμένα κέντρα).
* Σύμφωνα με την οδηγία για τα μηχανήματα υπήρχε η δυνατότητα υποβολής αίτησης αυτοσυμμόρφωσης όταν ένα υφιστάμενο εναρμονισμένο πρότυπο καλύπτει όλους τους σχετικούς κινδύνους- σύμφωνα με τον κανονισμό για τα μηχανήματα, η δυνατότητα αυτή ανακλήθηκε για ορισμένα συγκεκριμένα μηχανήματα ή κατασκευαστικά στοιχεία.
* Ειδικότερα, οι άξονες μετάδοσης κίνησης με απολαβή ισχύος (PTO) και τα προστατευτικά τους ή απλώς τα προστατευτικά των PTO, όταν διατίθενται μόνα τους στην αγορά, θα πρέπει να επικυρώνονται από κοινοποιημένο οργανισμό.
* Μηχανική μάθηση: τα συστήματα που περιέχουν "πλήρως ή μερικώς αυτοαναπτυσσόμενη συμπεριφορά που περιέχει προσεγγίσεις μηχανικής μάθησης" περιλαμβάνονται πλέον στον κατάλογο των μηχανημάτων που απαιτούν επικύρωση από κοινοποιημένο οργανισμό.
* Ο επερχόμενος κανονισμός για την τεχνητή νοημοσύνη, όταν δημοσιευθεί, θα θεωρήσει τα συστήματα αυτά ως τεχνητή νοημοσύνη υψηλού κινδύνου και θα επιβάλει πρόσθετες απαιτήσεις.
* Τα μερικώς ολοκληρωμένα μηχανήματα θα πρέπει να συμμορφώνονται με τις απαιτήσεις του κανονισμού για τα μηχανήματα πριν ενσωματωθούν στο σύνολο του μηχανήματος.
Τεχνικές απαιτήσεις:
Οι τεχνικές απαιτήσεις συγκεντρώνονται σε ειδικό παράρτημα του κανονισμού για τα μηχανήματα. Σε σύγκριση με την οδηγία για τα μηχανήματα, η αρίθμηση παραμένει αμετάβλητη. Ακολουθεί επισκόπηση των κυριότερων αλλαγών.
Προστασία κατά της διαφθοράς/Ασφάλεια και αξιοπιστία των συστημάτων ελέγχου: Ο κανονισμός για τα μηχανήματα επεκτείνει την προστασία από εξωτερικές επιδράσεις, όταν αυτές θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε επικίνδυνη συμπεριφορά του μηχανήματος. Αυτό επηρεάζει τόσο την προστασία του μηχανήματος όσο και τη συμπεριφορά των συστημάτων ελέγχου (κυβερνοασφάλεια).
Ο κατασκευαστής υποχρεούται να προσδιορίζει τα βασικά δεδομένα ή το βασικό λογισμικό, τις εκδόσεις του εγκατεστημένου λογισμικού, την απόδειξη των επεμβάσεων. Η επικείμενη δημοσίευση του νόμου για την ανθεκτικότητα στον κυβερνοχώρο θα πρέπει να το καλύπτει λεπτομερώς. Στα τηλεχειριστήρια, μια αποτυχία επικοινωνίας ή σύνδεσης δεν πρέπει επίσης να οδηγεί σε επικίνδυνη κατάσταση.
Οι κατασκευαστές κινητών μηχανημάτων θα πρέπει να:
* Να παρέχουν φιλτραρισμένη καμπίνα για τα μηχανήματα με οδηγό, όταν η κύρια χρήση του μηχανήματος είναι η εφαρμογή επικίνδυνων ουσιών. Αυτό ισχύει συνήθως για τα αυτοκινούμενα ψεκαστικά μηχανήματα.
* Να παρέχουν ηχητική και οπτική προειδοποίηση όταν η ζώνη ασφαλείας δεν είναι δεμένη σε μηχανήματα που παρουσιάζουν κίνδυνο ανατροπής. Επιπλέον, όταν υπάρχει σημαντικός κίνδυνος ανατροπής ή ανατροπής και δεν χρησιμοποιείται το σύστημα συγκράτησής του, δεν πρέπει να είναι δυνατή η κίνηση του μηχανήματος.
* Να λαμβάνεται υπόψη η πιθανότητα επαφής με εναέρια ηλεκτροφόρα καλώδια. Οι κατασκευαστές θα πρέπει να το πράξουν αυτό αφενός με μέτρα για την αποφυγή της επαφής ή της δημιουργίας ηλεκτρικού τόξου και αφετέρου με λύσεις για την αποφυγή ηλεκτρικών κινδύνων σε περίπτωση που συμβεί η επαφή.
Για τα αυτόνομα κινητά μηχανήματα θεσπίστηκε μια σειρά νέων απαιτήσεων:
* Η δυνατότητα ύπαρξης επόπτη και σχετικής εποπτικής λειτουργίας. Ο ρόλος αυτός έχει σκοπό να παρακολουθεί τις ενέργειες του ρομπότ όταν αυτό βρίσκεται σε αυτόνομη λειτουργία. Το ρομπότ πρέπει να στέλνει πληροφορίες και ειδοποιήσεις στον επόπτη, ο οποίος έχει τη δυνατότητα να σταματήσει, να επανεκκινήσει το μηχάνημα σε αυτόνομη λειτουργία ή να το φέρει σε ασφαλή θέση.
* Το ρομπότ πρέπει να κινείται με ασφάλεια σε μια καθορισμένη περιοχή εργασίας (επίσης για την αυτόματη φόρτιση των μπαταριών), χρησιμοποιώντας είτε φυσικά όρια είτε ανίχνευση εμποδίων.
* Τέλος, για τα μηχανήματα που διαθέτουν πλήρως ή εν μέρει αυτοαναπτυσσόμενη λογική ή συμπεριφορά, η εκτίμηση κινδύνου θα πρέπει να λαμβάνει υπόψη τη συμπεριφορά του μηχανήματος μετά τη διάθεσή του στην αγορά. Το μέτρο αυτό στοχεύει ιδίως στο χώρο κίνησης και στα καθήκοντα που θα εκτελεί.
* Ο κατασκευαστής θα πρέπει να εξασφαλίσει καλή σύνδεση μεταξύ του χειριστή και του μηχανήματος, όσον αφορά την επικοινωνία και τις δυνάμεις που χρησιμοποιούνται για την εκτέλεση μιας εργασίας. Τέλος, τα δεδομένα που σχετίζονται με ένα λογισμικό μιας λειτουργίας ασφαλείας που λαμβάνει αποφάσεις θα πρέπει να αποθηκεύονται κάθε φορά που λαμβάνεται μια απόφαση.
Ποια είναι τα επόμενα βήματα
Τώρα που δημοσιεύθηκε το κείμενο του κανονισμού για τα μηχανήματα υπάρχουν δύο σημαντικά βήματα που θα ακολουθήσουν:
Ανάπτυξη του οδηγού εφαρμογής του κανονισμού για τα μηχανήματα, προκειμένου να αποφευχθούν αποκλίνουσες ερμηνείες του κειμένου.
Επικαιροποίηση των εναρμονισμένων προτύπων. Σε κάθε πρότυπο θα πρέπει να προστεθεί τουλάχιστον ένα παράρτημα το οποίο θα συνδέει τις απαιτήσεις του κανονισμού με τις απαιτήσεις των προτύπων. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή συνεργάζεται με τους φορείς τυποποίησης για την υποβολή αιτήματος τυποποίησης ώστε να επιτραπεί επίσημα η εργασία αυτή.