Η αποχώρηση της Ρωσίας από τη συμφωνία των σιτηρών δημιούργησε επισιτιστική ανασφάλεια
Η αποχώρηση της Ρωσίας από τη συμφωνία της Μαύρης Θάλασσας που επέτρεπε στα σιτηρά της Ουκρανίας να εξάγονται στο υπόλοιπο κόσμο, έχει ξεσηκώσει ένα κύμα έντονου προβληματισμού για την ασφάλεια του επισιτισμού και την αποφυγή μιας επισιτιστικής κρίσης.
Ωστόσο μπορεί να υπάρχει μια εναλλακτική δίοδος διακίνησης των ουκρανικών σιτηρών, από λιμάνι στη Μαύρη Θάλασσα εκτός όμως Ουκρανίας. Πρόκειται για το λιμάνι της Κωστάντζας στο νοτιοανατολικό άκρο της Ρουμανίας στο μικρό κομμάτι της βαλκανικής χώρας που βρέχεται από θάλασσα.
Ακόμα και πριν ο πρόεδρος Βλαντιμίρ Πούτιν βάλει οριστικό τέλος στη συμφωνία του ΟΗΕ για τη Μαύρη Θάλασσα στις 17 Ιουλίου, από το λιμάνι της Κωστάντζας διακινούταν περίπου το ένα τρίτο των εξαγωγών σιτηρών της Ουκρανίας από όταν ξέσπασε ο πόλεμος.
Το λιμάνι της Κωστάντζας είναι το μεγαλύτερο στη Μαύρη Θάλασσα και επίσης το βαθύτερο, με το βάθος του να φθάνει έως και 18,5 μέτρα. Επιπλέον, η Κωστάντζα μπορεί να μεταφέρει 65 εκατομμύρια τόνους γεωργικών προϊόντων και εμπορευματοκιβώτια TEU (ισοδύναμη μονάδα με είκοσι πόδια) ετησίως, ένας όγκος διπλάσιος σε σχέση με αυτόν που διακινείται από το λιμάνι της Οδησσού.
Ενώ από τον διάδρομο της Μαύρης Θάλασσας εξαγόταν περίπου το ήμισυ των όγκων της Ουκρανίας -16,3 εκατ. τόνους κατά τους τελευταίους έξι μήνες- το λιμάνι της Κωστάντζας διακίνησε επιπλέον 7,5 εκατομμύρια τόνους ουκρανικών σιτηρών.
Η νέα σιδηροδρομική γραμμή μήκους 19,3 χιλιομέτρων που ενώνει τις πόλεις της Ουκρανίας Rakhiv, Berlebash με τα σύνορα της Ρουμανίας θα επιτρέψει στα εμπορικά τρένα να μεταφέρουν φορτία στην Κωστάντζα. Κάθε αμαξοστοιχία 30 βαγονιών μπορεί να μεταφέρει 2.100 τόνους ουκρανικών σιτηρών.
«Η ταχύτητα είναι το παν», σύμφωνα με τον Viorel Panait, διευθυντή της εταιρείας Comvex και πρόεδρος της Ένωσης Επιχειρήσεων του Λιμένα Κωστάντζας.
Από την έναρξη του πολέμου, η Comvex έχει επενδύσει 4 εκατομμύρια ευρώ επισημαίνει ο Panait, κυρίως σε νέους μεταφορείς. Η Convex αναβαθμίζει επίσης τη χωρητικότητα αποθήκευσης των σιτηρών κατά 25% στους 250.000 τόνους.
Πηγή: ΟΤ.gr