Ουσιαστικά ο απλός πελάτης δεν μπορεί να εμπιστευτεί το ελαιόλαδο που βρίσκει στα καταστήματα
Πριν από λίγες ημέρες, υπήρχαν στο διαδίκτυο δημοσιεύματα που ανέφεραν ότι το περισσότερο ελαιόλαδο στα ράφια είναι ψεύτικο και αραιωμένο. Ότι ουσιαστικά ο απλός πελάτης δεν μπορεί να εμπιστευτεί το ελαιόλαδο που βρίσκει στα καταστήματα.
Αυτού του είδους οι αναρτήσεις δημιουργούν στον κόσμο 3 ερωτήματα:
1. Είναι αλήθεια; Και αν ναι, πού είναι οι αριθμοί που υποστηρίζουν αυτούς τους ισχυρισμούς;
2. Όταν δηλώνουμε ότι το ένα ή το άλλο ελαιόλαδο είναι ψεύτικο, τι εννοούμε να πούμε και τι καταλαβαίνει ο απλός πελάτης;
3. Γιατί δίνουμε τόσο μεγάλη βαρύτητα στην προβολή και την ενίσχυση;
Όταν κάποιος κάνει αναζητήσεις στο διαδίκτυο, υπάρχει ένας αριθμός που εμφανίζεται συνεχώς: Το 70% του ελαιολάδου που πωλείται παγκοσμίως είναι ψεύτικο. Αλήθεια; Ποια βάση δεδομένων το υποστηρίζει; Δεν υπάρχει απάντηση. Από πού προέρχεται αυτός ο αριθμός; Απάντηση δε θα βρει κανείς.
Η αραίωση άλλων φυτικών ελαίων με ελαιόλαδο και η πώλησή τους ως 100% γνήσιο ελαιόλαδο είναι το ίδιο με την εσφαλμένη επισήμανση παρθένου ελαιολάδου ως έξτρα παρθένου; Φυσικά και όχι. Αλλά όταν αναζητάμε έρευνες και έγγραφα σχετικά με την απάτη στο ελαιόλαδο, αυτό το είδος της λανθασμένης επισήμανσης υπολογίζεται ως απάτη του ίδιου επιπέδου.
Μιλώντας συνεχώς για παραποίηση ή νοθεία ελαιολάδου, διατηρώντας το θέμα στο επίκεντρο και στα πρωτοσέλιδα, δίνετε στους πελάτες την αίσθηση ότι δεν μπορούν να εμπιστευτούν το ελαιόλαδο στα ράφια.
Η εναλλακτική λύση, στις περισσότερες περιπτώσεις, είναι η αγορά ενός άλλου φυτικού ελαίου. Η εναλλακτική λύση για τον συνηθισμένο πελάτη στο σούπερ μάρκετ δεν είναι "να κάνει ένα ειδικό ταξίδι στην ύπαιθρο για να αγοράσει το ελαιόλαδο απευθείας από τον αγρότη", αλλά να αγοράσει μια "ασφαλέστερη" επιλογή, όπως άλλα φυτικά έλαια. Κανείς δεν μιλάει για τα αραιωμένα λάδια κανόλα ή ηλιέλαιο, άρα είναι πιο ασφαλή από το ελαιόλαδο.
Ψάρια και θαλασσινά, κρέας και γαλακτοκομικά προϊόντα, μπαχαρικά (σαφράν, μαύρο πιπέρι, βανίλια) - είναι τα αστέρια κάθε εγγράφου σχετικά με τις απάτες τροφίμων. Το πρόβλημα της απάτης στον τομέα του καφέ, του κρασιού και των άλλων αλκοολούχων ποτών είναι εξίσου μεγάλο με τον τομέα του ελαιολάδου και πολλές φορές πολύ πιο επικίνδυνο όσον αφορά τις άμεσες επιπτώσεις στην υγεία (!), αλλά δεν το ακούμε ή διαβάζουμε σχεδόν καθόλου.
Κάθε τομέας τροφίμων αντιμετωπίζει την απάτη με ένα σύνολο εργαλείων: πρότυπα, κανονισμοί, δοκιμές, νόμοι - όλα στο παρασκήνιο. Οι απασχολούμενοι στον τομέα του ελαιολάδου, είναι ίσως οι μόνοι που λένε σε όλους να είναι ενήμεροι για την κατανάλωση του προϊόντος που παράγουν.
Μπορείτε να σκεφτείτε κάποιον άλλο τομέα τροφίμων που να το κάνει αυτό; Δεν θα δείτε ποτέ ένα άρθρο για την επιλογή κρασιού, καφέ ή τυριού που να προειδοποιεί τους πελάτες του για απάτη. Ποτέ. Στο ελαιόλαδο, αντίθετα, φαίνεται ότι ένα άρθρο δεν είναι πλήρες χωρίς μια τέτοια δήλωση.
Θα πρέπει να αναρωτηθούμε γιατί ενισχύουμε δηλώσεις που απομακρύνουν τον πιθανό πελάτη μας από το προϊόν μας. Γιατί κάνουμε την αγορά του ελαιολάδου μας τόσο περίπλοκη;
Ναι, η απάτη στα τρόφιμα είναι ένα σοβαρό ζήτημα. Δεν προτείνω να το κρύψουμε κάτω από το χαλί, αλλά το να το κουνάμε ασταμάτητα στα μέσα ενημέρωσης δεν κάνει καλό στην επέκταση και την αύξηση της κατανάλωσης ελαιολάδου.
Οι αντίπαλοι των ελαιολάδων υψηλής ποιότητας δεν είναι τα χαμηλής ποιότητας ελαιόλαδα, αλλά τα άλλα υποβαθμισμένα φυτικά έλαια.
Όταν η επιλογή στο σούπερ μάρκετ είναι μεταξύ ενός φθηνού ελαιολάδου ή ηλιέλαιου/λαδιού/σογιας/καλαμποκέλαιου - θέλω ο πελάτης να επιλέξει το ελαιόλαδο χαμηλής ποιότητας για δύο βασικούς λόγους:
1. Η χαμηλότερη ποιότητα στα σούπερ μάρκετ εξακολουθεί να είναι καλύτερη από τα άλλα φυτικά έλαια.
2. Μόλις επιλέξει το ελαιόλαδο - οι πιθανότητές μας (ως τομέας) να αυξήσουμε τη χρήση του ελαιολάδου και να βελτιώσουμε την εκτίμησή του για τα διαφορετικά αρώματα και γεύσεις μόλις αυξήθηκαν δραματικά!
Θα χρειαστεί χρόνος, αλλά αν κάθε άτομο που διαβάζει αυτό το άρθρο μειώσει τον εκφοβισμό του/της απέναντι στην αγορά ελαιολάδου, αν συνίσταται στο να κάνουμε τους πελάτες να "ερωτευτούν" το ελαιόλαδό, αντί να το φοβούνται, τότε - βήμα προς βήμα - θα αυξηθεί η κατανάλωση ελαιολάδου, επιτρέποντας σε ολόκληρο τον τομέα να ευημερήσει και να αναπτυχθεί.