Το 2021, σχεδόν το 93 % της ενέργειας που χρησιμοποιήθηκε στις οδικές και σιδηροδρομικές μεταφορές στην ΕΕ προερχόταν από ορυκτά καύσιμα
Το 2021, η ΕΕ υιοθέτησε τον Ευρωπαϊκό Νόμο για το Κλίμα για να αυξήσει τη φιλοδοξία της ΕΕ και να μειώσει τις εκπομπές τουλάχιστον κατά 55 % έως το 2030 (από τα επίπεδα του 1990), θέτοντας την Ευρώπη σε τροχιά να γίνει κλιματικά ουδέτερη έως το 2050. Χρησιμοποιώντας τα βιοκαύσιμα ως εναλλακτική λύση.
Τα ορυκτά καύσιμα μπορεί να συμβάλουν στη μείωση των εκπομπών και στην αύξηση της ενεργειακής ασφάλειας. Ως εκ τούτου, τα βιοκαύσιμα έχουν γίνει μέρος της πολιτικής της ΕΕ για το κλίμα και την ενέργεια. Ωστόσο, τα βιοκαύσιμα εξακολουθούν να καταναλώνονται μόνο οριακά στις μεταφορές της ΕΕ, είτε οδικώς, είτε αεροπορικώς, είτε σιδηροδρομικώς είτε θαλάσσια. Υπάρχει περίπτωση να αλλάξει αυτό;
Οι μεταφορές είναι ένας από τους τομείς όπου οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου έχουν αυξηθεί σημαντικά τις τελευταίες τρεις δεκαετίες. Το 2021, σχεδόν το 93 % της ενέργειας που χρησιμοποιήθηκε στις οδικές και σιδηροδρομικές μεταφορές στην ΕΕ προερχόταν από ορυκτά καύσιμα.
Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, οι εκπομπές από τις μεταφορές θα πρέπει να μειωθούν κατά 90% έως το 2050 σε σύγκριση με το 1990, προκειμένου να επιτευχθεί η κλιματική ουδετερότητα. Μια επικείμενη έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου θα καθορίσει εάν η ΕΕ έχει υποστηρίξει αποτελεσματικά την ανάπτυξη βιοκαυσίμων.
Παραδοσιακά, τα βιοκαύσιμα παρασκευάζονται από ζάχαρη-άμυλο (όπως ζαχαροκάλαμο ή δημητριακά) ή πρώτες ύλες βρώσιμων ελαίων (όπως κραμβέλαιο, φοινικέλαιο ή σογιέλαιο). Αυτά ονομάζονται συχνά βιοκαύσιμα πρώτης γενιάς.
Τα βιοκαύσιμα δεύτερης γενιάς – επίσης γνωστά ως προηγμένα βιοκαύσιμα – είναι καύσιμα που μπορούν να κατασκευαστούν από διάφορους τύπους βιομάζας που δεν είναι εδώ για τρόφιμα.
Επιπλέον, υλικά ζωικής προέλευσης, όπως λίπος ή άλλα ζωικά υποπροϊόντα που δεν είναι κατάλληλα για ανθρώπινη κατανάλωση, χρησιμοποιούνται για την παραγωγή βιοντίζελ.
Υπάρχει σημαντικό ενδιαφέρον για τα βιοκαύσιμα ως εναλλακτικό μέσο απαλλαγής από τις ανθρακούχες μεταφορές στην ΕΕ.
Η συζήτηση βρίσκεται σε εξέλιξη σε ένα πλαίσιο μεγαλύτερης φιλοδοξίας της ΕΕ για το κλίμα και της δέσμευσης ότι όλα τα νέα αυτοκίνητα και φορτηγά που πωλούνται στην ΕΕ από το 2035 δεν θα πρέπει να παράγουν εκπομπές CO 2 .
Επιπλέον, ο πόλεμος στην Ουκρανία δίνει ακόμη μεγαλύτερη έμφαση στην ενεργειακή ανεξαρτησία και στο ζήτημα των τροφίμων έναντι των καυσίμων στην ΕΕ.