"Κανείς δεν ξέρει τι προκάλεσε αυτή την απόφαση της Ουκρανίας"
Η Ρωσία και η Ουκρανία διαπραγματεύονταν επί δύο μήνες με την Τουρκία για μια συμφωνία που θα διασφαλίζει την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας στη Μαύρη Θάλασσα και κατέληξαν σε συμφωνία για ένα κείμενο που επρόκειτο να ανακοινωθεί από την Άγκυρα, αλλά το Κίεβο αποσύρθηκε ξαφνικά, δήλωσαν στο Reuters τέσσερις άνθρωποι που γνωρίζουν το θέμα.
"Μια συμφωνία επιτεύχθηκε τον Μάρτιο "για τη διασφάλιση της ασφάλειας της εμπορικής ναυτιλίας στη Μαύρη Θάλασσα" και παρόλο που η Ουκρανία δεν ήθελε να την υπογράψει επίσημα, το Κίεβο έδωσε τη συγκατάθεσή του ώστε ο Τούρκος πρόεδρος Ταγίπ Ερντογάν να την ανακοινώσει στις 30 Μαρτίου, την ημέρα πριν από τις κρίσιμες περιφερειακές εκλογές, ανέφεραν οι πηγές", ανέφερε το Reuters. "Την τελευταία στιγμή, η Ουκρανία αποσύρθηκε ξαφνικά και η συμφωνία ναυάγησε", δήλωσε μία από τις πηγές"
Δεν ήταν σαφές γιατί η Ουκρανία αποσύρθηκε. Οι άνθρωποι που μίλησαν στο Reuters είπαν ότι δεν γνώριζαν τι είχε προκαλέσει την απόφαση του Κιέβου. Ο Ουκρανός πρόεδρος Βολοντίμιρ Ζελένσκι δήλωσε τον Φεβρουάριο ότι χωρίς νέα αμερικανική στρατιωτική βοήθεια, η Ουκρανία δεν θα είναι σε θέση να υπερασπιστεί έναν ναυτιλιακό διάδρομο στη Μαύρη Θάλασσα που αγκαλιάζει τις δυτικές ακτές της στη Μαύρη Θάλασσα κοντά στη Ρουμανία και τη Βουλγαρία".
Τρέχων ναυτιλιακός διάδρομος
Η Εξωτερική Γεωργική Υπηρεσία του Υπουργείου Γεωργίας των Ηνωμένων Πολιτειών ανέφερε τον Ιανουάριο ότι "αφού η Ρωσία τερμάτισε την (Πρωτοβουλία για τα σιτηρά της Μαύρης Θάλασσας) τον Ιούλιο του 2023, η Ουκρανία ξεκίνησε τη διακίνηση πολιτικών πλοίων μέσω ενός νέου ουκρανικού διαδρόμου προς τα λιμάνια Chornomorsk, Odesa και Pivdennyi τον Οκτώβριο του 2023.
Σύμφωνα με δημοσιεύματα του Τύπου, τα πλοία που χρησιμοποιούν τον διάδρομο ακολουθούν τα χωρικά ύδατα γειτονικών χωρών για να φτάσουν στον Βόσπορο. Εισέρχονται στα ουκρανικά χωρικά ύδατα από τα ρουμανικά ύδατα κοντά στις εκβολές του Δούναβη. Στη συνέχεια, ακολουθούν την καθορισμένη διαδρομή κατά μήκος των ακτών προς έναν αντίστοιχο θαλάσσιο λιμένα".
"Η δημιουργία αυτού του νέου διαδρόμου για την επανάληψη των εξαγωγών στη Μαύρη Θάλασσα έχει ενισχύσει τις εξαγωγές σιτηρών και γεωργικών προϊόντων της Ουκρανίας, ιδίως του καλαμποκιού", ανέφερε το USDA FAS. "Ο συνολικός όγκος των εξαγωγών σιτηρών (σιτάρι, καλαμπόκι και κριθάρι) εκτινάχθηκε από περίπου 2 εκατ. τόνους τον Σεπτέμβριο του 2023 σε 5,2 εκατ. τόνους τον Δεκέμβριο του 2023".
Στη συνέχεια, σε μια έκθεση του Απριλίου, το USDA FAS ανέφερε ότι "προβλέπει ότι οι συνολικές εξαγωγές ελαιούχων σπόρων (της Ουκρανίας) θα επεκταθούν την περίοδο εμπορίας 2024/25, λόγω των μεγαλύτερων αποστολών σόγιας και ελαιοκράμβης" που συμβαίνουν τουλάχιστον εν μέρει λόγω του σημερινού ναυτιλιακού διαδρόμου στη Μαύρη Θάλασσα.
Στα τέλη Φεβρουαρίου, ωστόσο, η Michelle Nichols του Reuters ανέφερε ότι "ο πρόεδρος της Ουκρανίας Volodymyr Zelenskiy δήλωσε τη Δευτέρα ότι χωρίς νέα αμερικανική στρατιωτική βοήθεια η χώρα του δεν θα είναι σε θέση να υπερασπιστεί έναν ναυτιλιακό διάδρομο στη Μαύρη Θάλασσα που έχει επιτρέψει στο Κίεβο να εξάγει εκατομμύρια τόνους σιτηρών στις παγκόσμιες αγορές".
Οι λεπτομέριες της ακυρωμένης συμφωνίας
Οι Faulconbridge και Gumrukcu ανέφεραν ότι η συμφωνία που παραλίγο να πραγματοποιηθεί "ανέφερε ότι η Τουρκία "στο πλαίσιο των μεσολαβητικών της προσπαθειών" είχε καταλήξει σε συμφωνίες με την Ουκρανία και τη Ρωσία "για τη διασφάλιση της ελεύθερης και ασφαλούς ναυσιπλοΐας των εμπορικών πλοίων στη Μαύρη Θάλασσα" σύμφωνα με τη Σύμβαση του Μοντρέ για το καθεστώς των Στενών".
"Αυτή η συμφωνία του 1936 δίνει στην Τουρκία τον έλεγχο του Βοσπόρου και των Δαρδανελίων και την εξουσία να ρυθμίζει τη διέλευση των πολεμικών πλοίων του πολεμικού ναυτικού", ανέφεραν οι Faulconbridge και Gumrukcu. "Εγγυάται επίσης την ελεύθερη διέλευση πολιτικών πλοίων σε καιρό ειρήνης και περιορίζει τη διέλευση πλοίων που δεν ανήκουν σε χώρες της Μαύρης Θάλασσας".
"Σύμφωνα με τη συμφωνία που σχεδόν ανακοινώθηκε στις 30 Μαρτίου, τόσο η Μόσχα όσο και το Κίεβο θα προσέφεραν εγγυήσεις ασφαλείας στα εμπορικά πλοία στη Μαύρη Θάλασσα, δεσμευόμενοι να μην χτυπήσουν ή να τα καταλάβουν ή να τα ερευνήσουν εφόσον ήταν είτε άδεια είτε είχαν δηλώσει μη στρατιωτικό φορτίο", ανέφεραν οι Faulconbridge και Gumrukcu. "Οι εγγυήσεις αυτές δεν ισχύουν για πολεμικά πλοία, πολιτικά πλοία που μεταφέρουν στρατιωτικά αγαθά (με εξαίρεση τις θαλάσσιες μεταφορές που συμφωνήθηκαν από τα μέρη στο πλαίσιο διεθνών αποστολών)", ανέφερε το σχέδιο συμφωνίας".