400 δολάρια για έναν ανανά: Η άνοδος των φρούτων πολυτελείας

Θα πληρώνατε 395,99 δολάρια για αυτόν τον ανανά;

Φανταστείτε ότι έχετε 400 δολάρια για να ξοδέψετε σε ένα πολυτελές γεύμα.Θα μπορούσατε να κάνετε δώρο στον εαυτό σας μια κονσέρβα χαβιάρι υψηλής ποιότητας, ένα ή δύο μπουκάλια πολύ καλό κρασί ή ένα γεύμα πολλών πιάτων σε ένα εστιατόριο υψηλών προδιαγραφών.

Ή θα μπορούσατε να τα ξοδέψετε όλα σε έναν απλό ανανά.

Ο ανανάς Rubyglow -που εκτρέφεται για το χαρακτηριστικό κόκκινο εξωτερικό του και τη γλυκύτητά του- κοστίζει 395,99 δολάρια στο Melissa's Produce, έναν πωλητή ειδικών φρούτων και λαχανικών με έδρα την Καλιφόρνια. Η Del Monte, χονδρέμπορος που πουλάει διάφορα προϊόντα αλλά ειδικεύεται στον ανανά, χρειάστηκε μιάμιση δεκαετία για να αναπτύξει το φρούτο με την κόκκινη απόχρωση. Μια περιορισμένη σοδειά ήταν για πρώτη φορά διαθέσιμη στην Κίνα στις αρχές του τρέχοντος έτους. Πρόσφατα, η Del Monte αποφάσισε να δει πώς θα τα πάει το προϊόν στις Ηνωμένες Πολιτείες και η Melissa's άρχισε να το πουλάει στην αστρονομική τιμή.

Μπορεί να μην φαίνεται η καλύτερη στιγμή για να διαθέσει κανείς στην αγορά ένα (πολύ, πολύ) ακριβό φρούτο στην Αμερική. Δεν έχει περάσει πολύς καιρός από τότε που η αλματώδης αύξηση των τιμών των τροφίμων έγινε πρωτοσέλιδο, αγχώνοντας τους καταναλωτές και τεντώνοντας τους προϋπολογισμούς τους. Ακόμα νευρικοί για τον πληθωρισμό και ανήσυχοι για την ανεργία, πολλοί Αμερικανοί ξοδεύουν τώρα λιγότερα.

Και όμως, υπάρχει ενδιαφέρον για τα φρούτα υψηλής ποιότητας - αρκετό για να πείσει την Del Monte να φέρει το Rubyglow, το οποίο καλλιεργείται στην Κόστα Ρίκα, στις ΗΠΑ.

«Οι καταναλωτές είναι πρόθυμοι να πληρώσουν για κάτι που είναι ξεχωριστό», δήλωσε η Cindy van Rijswick, στρατηγικός σύμβουλος για τα φρέσκα προϊόντα της παγκόσμιας ερευνητικής ομάδας της Rabobank. Όσον αφορά τα ειδικά προϊόντα, «υπάρχει πάντα μια μικρή αγορά για εστιατόρια υψηλότερων προδιαγραφών, ή foodies, ή ορισμένα διαδικτυακά κανάλια», είπε.

Οι Αμερικανοί έχουν ενδιαφερθεί ιδιαίτερα για νέες ποικιλίες φρούτων τα τελευταία χρόνια, πληρώνοντας πριμοδότηση για τα μήλα Honeycrisp, τα σταφύλια Cotton Candy, τα εσπεριδοειδή Sumo και τις Ιαπωνικές φράουλες κάθετης καλλιέργειας. Τώρα, διψούν για διαφορετικά είδη φρούτων και είναι έτοιμοι να πληρώσουν για συναρπαστικές νέες επιλογές.

Αλλά ένας ανανάς των 400 δολαρίων; .

Η άνοδος των premium φρούτων

Όταν το Honeycrisp παρουσιάστηκε πριν από 30 χρόνια, δεν υπήρχαν πολλές επιλογές μήλων στο σούπερ μάρκετ.

Τα μήλα Red Delicious, Golden Delicious και, σε ορισμένες περιοχές, τα μήλα McIntosh ήταν η συνήθης επιλογή, θυμάται ο Jim Luby, καθηγητής στο τμήμα επιστήμης της κηπουρικής στο Πανεπιστήμιο της Μινεσότα. Αλλά μέχρι εκεί. «Αν δεν πήγαινες σε έναν τοπικό οπωρώνα, δεν είχες τόσες πολλές επιλογές».

Ο κόσμος διψούσε για περισσότερα, και το Honeycrisp ταίριαζε στο σχέδιο - γλυκό, τραγανό και πρωτότυπο.

«Έγινε δημοφιλής στη Μινεσότα μεταξύ των καλλιεργητών μας», δήλωσε ο Luby, ο οποίος ήταν μέλος της ομάδας που ανέπτυξε την ποικιλία. «Δεν υπήρχε τόσο μεγάλη παραγωγή. Έτσι, η τιμή της ήταν υψηλή. Και παρόλα αυτά συνέχισε να πουλάει».

Η εμπορία νέων προϊόντων είναι μια δαπανηρή υπόθεση. Οι ερευνητές πρέπει να αναπαραγάγουν και να διασταυρώσουν, να περιμένουν τον κύκλο ανάπτυξης και να ξεκινήσουν από την αρχή αν ο καρπός απογοητεύσει. Το να βρεθεί κάτι που να είναι τόσο νόστιμο όσο και αρκετά ανθεκτικό ώστε να είναι εμπορικά επιτυχημένο, απαιτεί χρόνο και πολλή επίπονη δουλειά. Στη συνέχεια, οι επιστήμονες φυτών πρέπει να πείσουν τους καλλιεργητές να επενδύσουν σε ένα μη δοκιμασμένο φρούτο, αφιερώνοντας πόρους που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για τα παλιά αγαπημένα φρούτα.

Αλλά το Honeycrisp βοήθησε να φανεί ότι ο κίνδυνος μπορεί να δικαιολογηθεί.

Μετά την επιτυχία του μήλου, η ποικιλία στο τμήμα προϊόντων έχει αυξηθεί. Κατά την τελευταία δεκαετία περίπου, η κατά κεφαλήν διαθεσιμότητα - ένα καλό υποκατάστατο για την κατανάλωση - φρούτων υψηλότερης τιμής, όπως τα μούρα, το μάνγκο και το αβοκάντο, έχει αυξηθεί, σύμφωνα με τη Rabobank, η οποία βασίστηκε σε στοιχεία του USDA. Στο διάστημα αυτό, η διαθεσιμότητα φθηνότερων φρούτων όπως τα μήλα και οι μπανάνες παρέμεινε ουσιαστικά αμετάβλητη.

Ορισμένα ειδικά φρούτα έχουν αναπτύξει ακόμη και λατρεία: αυτά τα σταφύλια Cotton Candy, που ονομάστηκαν έτσι λόγω της γλυκύτητάς τους, εμφανίστηκαν το 2011 και έγιναν γρήγορα δημοφιλή. Τα εσπεριδοειδή Sumo, ένα υβρίδιο από ομφαλοφόρα πορτοκάλια, pomelos και μανταρίνια, ήταν πιο αργή εξέλιξη, αλλά έχει εκραγεί τα τελευταία χρόνια.

Σε αυτές τις περιπτώσεις, οι καταναλωτές ήταν πρόθυμοι να ξοδέψουν λίγο περισσότερα. Αλλά αυτά τα προϊόντα είναι φτηνά σε σύγκριση με τις ειδικές φράουλες της Oishii, που καλλιεργούνται σε εσωτερικούς χώρους σε μια ελεγχόμενη από το κλίμα κάθετη φάρμα. Όταν τα μούρα της έγιναν για πρώτη φορά διαθέσιμα στο κοινό το 2018, η Oishii χρέωσε 50 δολάρια για ένα πακέτο των οκτώ.

Η Oishii πουλάει περισσότερα από απλά μούρα: Πουλάει ένα είδος πολυτελείας. Τα μούρα είναι συσκευασμένα σε επίπεδα κουτιά που προβάλλουν κάθε μεμονωμένο φρούτο, περισσότερο σαν συσκευασία για χειροποίητα τρουφάκια σοκολάτας παρά σαν τα πλαστικά δοχεία που κρύβουν μούχλα και τα οποία βλέπετε σε ένα σούπερ μάρκετ. Κάθε φρούτο υποτίθεται ότι είναι τέλειο.

«Ακόμη και στα 50 δολάρια, είχαμε συνεχώς χιλιάδες ανθρώπους στη λίστα αναμονής», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Oishii, Hiroki Koga.

Με ή χωρίς ενθουσιασμό, 50 δολάρια για φράουλες δεν είναι βιώσιμη τιμή. Σήμερα, μετά από γύρους χρηματοδότησης και βελτιωμένη τεχνολογία, τα προϊόντα της Oishii είναι πιο εύκολα διαθέσιμα και πολύ φθηνότερα. Μπορείτε να προμηθευτείτε τα μούρα της Oishii στα συνηθισμένα παντοπωλεία για περίπου 10-14 δολάρια ανά πακέτο.

Η Del Monte κάνει την κίνησή της

Οι ερευνητές της Del Monte επινοούν εδώ και χρόνια διαφορετικούς τύπους ανανάδων, σχεδιάζοντας ιδιόκτητους καρπούς και συχνά βελτιστοποιώντας τη γεύση. Το 2020 η εταιρεία λάνσαρε το δικό της όμορφο, δωροποιήσιμο φρούτο - τον ανανά Pinkglow, ο οποίος έχει ροζ σάρκα και έρχεται στο δικό του ειδικό κουτί.

Το Pinkglow δεν υποτίθεται ότι θα ήταν ποτέ ένα βασικό προϊόν της λίστας τροφίμων, δήλωσε η Melissa Mackay, αντιπρόεδρος μάρκετινγκ στη Βόρεια Αμερική της Del Monte. «Είναι ένα δώρο για οικοδέσποινα, είναι ένα δώρο για τη Γιορτή της Μητέρας», είπε. Είναι επίσης τέλειο για το Instagram και το TikTok, όπου οι food influencers με μεγάλο following έκοψαν το φρούτο, θαύμασαν το χρώμα του και μοιράστηκαν τις κριτικές τους (η ετυμηγορία: πολύ γλυκό).

Στην αρχή, το Pinkglow πωλούνταν για περίπου 50 δολάρια. Σήμερα, μπορείτε να αποκτήσετε ένα για πολύ λιγότερο, στο διαδίκτυο μεταξύ περίπου 8 και 29 δολαρίων - τιμές ευκαιρίας, σχετικά, αλλά εξακολουθούν να είναι ακριβά για έναν ανανά.

Αν έχετε την οικονομική δυνατότητα, η σπατάλη σε έναν ροζ ανανά είναι «επιτρεπτή, επειδή επενδύετε σε κάτι που σας κάνει καλό», δήλωσε η Melanie Zanoza Bartelme, αναπληρώτρια διευθύντρια της Mintel Food & Drink. «Είναι σαν τους ανθρώπους που πηγαίνουν στο Erewhon και ξοδεύουν σχεδόν 20 δολάρια για ένα smoothie που δημιούργησε μια διασημότητα», είπε, αναφερόμενη στο high-end παντοπωλείο του Λος Άντζελες που είναι γνωστό για τη συνεργασία του με διασημότητες σε πανάκριβα smoothies (όπως το Strawberry Glaze Skin Smoothie της Hailey Bieber, που κοστίζει 19 δολάρια για ένα φλιτζάνι των 20 ουγκιών).

Παρόλα αυτά, σημείωσε, υπάρχει ένα «κενό διάστημα μεταξύ ενός ανανά αξίας 16 δολαρίων και ενός ανανά αξίας 400 δολαρίων».

Αξίζει τον κόπο;

Η Melissa's Produce, η οποία πουλάει τα πάντα, από τρούφες μέχρι μαγκόστεν και κουμκουάτ, περιγράφει τον Rubyglow στην ιστοσελίδα της ως «σπάνιο διαμάντι» και «την κορυφή των πολυτελών φρούτων», προσθέτοντας ότι «για τον καλοφαγά, είναι ένα αξέχαστο δώρο».

Το διαφημιστικό σποτ είχε περιορισμένη επιτυχία. Η Melissa's ξεκίνησε με 50 ανανάδες, σύμφωνα με τον Robert Schueller, διευθυντή δημοσίων σχέσεων της Melissa's Produce. Μέχρι στιγμής, έχει πουλήσει περίπου το μισό από αυτόν τον αριθμό κατά τη διάρκεια ενός μήνα, μεταξύ άλλων σε εστιατόρια στο Λας Βέγκας και στη Νότια Καλιφόρνια, τα οποία, όπως είπε, χρησιμοποιούν τα φρούτα σε βιτρίνες.

«Υπάρχει αγορά γι' αυτό», δήλωσε ο Schueller. Είναι απλώς μια πολύ μικρή, πολύ εξειδικευμένη αγορά. «Αυτό δεν είναι κάτι για όλους».

Για να προσπαθήσει να δημιουργήσει μεγαλύτερο ενδιαφέρον, η Melissa's απευθύνθηκε σε μια χούφτα από food influencers, συμπεριλαμβανομένου του Bo Corley, ενός σεφ που μοιράζεται συνταγές και άλλα food tidbits στα κοινωνικά του κανάλια.

Ο ανανάς «ήταν απολύτως απολαυστικός», δήλωσε ο Corley. «Υπάρχει σχεδόν σαν μια πικρή επίγευση όταν τρως πολύ ανανά», εξήγησε. «Δεν το έχεις αυτό με το Rubyglow».

Αλλά, είπε, δεν άξιζε 400 δολάρια.

Ο Corley μπορεί να δει τους ανθρώπους να ξοδεύουν για να αποκτήσουν το Rubyglow, αν όχι για τη γεύση του ίδιου του ανανά, τότε για τον παράγοντα wow του λαμπερού εξωτερικού του.

«Νομίζω ότι οι πίνακες αλλαντικών αυτά τα Χριστούγεννα, την Ημέρα των Ευχαριστιών - θα δείτε αυτό το Rubyglow ως κεντρικό κομμάτι, ειδικά σε ένα εύπορο σπίτι», είπε. Με άλλα λόγια, οι άνθρωποι μπορεί να μην ξοδέψουν για τη γεύση του ανανά, αλλά απλώς για να επιδείξουν ότι τον έχουν.