Χατζηδάκης: Νέο μοντέλο διακυβέρνησης για 8 φορείς του Υπερταμείου

Με τις αλλαγές που φέρνουμε, το Υπερταμείο και οι θυγατρικές του εισέρχονται σε μια νέα εποχή με στόχο την περαιτέρω ανάπτυξη της οικονομίας και την καλύτερη εξυπηρέτηση του πολίτη.

Από το Γραφείο Τύπου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών εκδόθηκε η ακόλουθη ανακοίνωση:

«Μοντέλο-ΔΕΗ» με στόχο τον εκσυγχρονισμό και την βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών προς τους πολίτες, εισάγεται στις 8 θυγατρικές εταιρίες της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας (Υπερταμείο). Με σχέδιο νόμου που παρουσιάστηκε στο πρόσφατο Υπουργικό Συμβούλιο από τον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κωστή Χατζηδάκη, προβλέπονται, μεταξύ άλλων, οι παρακάτω αλλαγές:

  • υιοθετείται «μοντέλο ΔΕΗ» στις θυγατρικές του Υπερταμείου με στόχο περισσότερη ευελιξία σε θέματα στελέχωσης, προσλήψεων και προμηθειών. Οι θυγατρικές εταιρίες είναι οι εξής:
    • Όμιλος ΟΑΣΑ Συγκοινωνίες Αθηνών (ΟΑΣΑ και οι 100% θυγατρικές του: Οδικές Συγκοινωνίες – ΟΣΥ και Σταθερές Συγκοινωνίες – ΣΤΑΣΥ
    • Ελληνικά Ταχυδρομεία (και η 100% θυγατρική τους: ΕΛΤΑ Courier)
    • ΔΕΘ-Helexpo
    • Οργανισμός Κεντρικών Αγορών και Αλιείας (ΟΚΑΑ)
    • Κεντρική Αγορά Θεσσαλονίκης (ΚΑΘ)
    • ΓΑΙΑΟΣΕ
    • Ελληνικές Αλυκές
    • Ανώνυμος Εταιρεία Διώρυγας Κορίνθου (ΑΕΔΙΚ)
  • θεσπίζεται ένα νέο, πιο σύγχρονο μοντέλο διακυβέρνησης του Υπερταμείου,
  • το ΤΑΙΠΕΔ και το ΤΧΣ απορροφώνται από το Υπερταμείο και συγχωνεύονται με αυτό,
  • επιπρόσθετα, συστήνεται ένα νέο Επενδυτικό Ταμείο, με σκοπό την χρηματοδότηση ή συγχρηματοδότηση αναπτυξιακών επενδυτικών δραστηριοτήτων, οι οποίες θα έχουν σημαντικό αντίκτυπο στην κοινωνική και οικονομική ανάπτυξη της χώρας.

Ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κωστής Χατζηδάκης, δήλωσε: «Με τις αλλαγές που φέρνουμε, το Υπερταμείο και οι θυγατρικές του εισέρχονται σε μια νέα εποχή με στόχο την περαιτέρω ανάπτυξη της οικονομίας και την καλύτερη εξυπηρέτηση του πολίτη. Οι παρεμβάσεις μας κινούνται στην κατεύθυνση του εκσυγχρονισμού λειτουργίας τόσο του ίδιου του Υπερταμείου όσο και των επιχειρήσεων που λειτουργούν υπό την ομπρέλα του, καθώς η καλή λειτουργία πολλών εξ αυτών επηρεάζουν άμεσα την καθημερινότητα εκατομμυρίων πολιτών (όπως τα ΕΛΤΑ, ΟΑΣΑ κ.ά.). Δεν θα κάνουμε τίποτα περισσότερο και τίποτα λιγότερο από αυτό που κάναμε στην ΔΕΗ. Μια εταιρία όπου από το χείλος του γκρεμού εξελίχθηκε σε ένα πραγματικό success story με πολλαπλά οφέλη για την χώρα μας. Στόχος είναι να μετατρέψουμε τις 8 θυγατρικές του Υπερταμείου σε  «μικρές ΔΕΗ» υιοθετώντας ένα πιο υγιές, σύγχρονο και ευέλικτο μοντέλο λειτουργίας που θα βελτιώσει σημαντικά την καθημερινότητα εκατομμυρίων πολιτών που κάνουν χρήση των υπηρεσιών τους».

Πιο αναλυτικά, οι βασικές παρεμβάσεις που περιλαμβάνονται στο νέο σχέδιο νόμου προβλέπουν:

1. «Μοντέλο-ΔΕΗ» στις δημόσιες επιχειρήσεις του Υπερταμείου για καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών: Υιοθετείται το μοντέλο εξυγίανσης και εκσυγχρονισμού της ΔΕΗ αναφορικά με ζητήματα στελέχωσης και αμοιβών των διοικήσεων, προσλήψεων προσωπικού και προμηθειών των δημόσιων επιχειρήσεων που αποτελούν θυγατρικές επιχειρήσεις του Υπερταμείου. Στο πλαίσιο αυτό:

  • Δίνεται η δυνατότητα πρόσληψης στελεχών από τον ιδιωτικό τομέα με απλή διαδικασία, με βάση αποφάσεις του διευθύνοντος συμβούλου της κάθε εταιρείας. Μέχρι σήμερα η διαδικασία που προβλέπεται είναι πολλών βημάτων που απαιτεί πολύ χρόνο και στην πράξη καθιστά την εν λόγω διαδικασία εξαιρετικά γραφειοκρατική. H θητεία των στελεχών από τον ιδιωτικό τομέα θα είναι 4ετής, από 3ετής που είναι σήμερα, με δυνατότητα ανανέωσης άπαξ.
  • Απόλυτη ευελιξία στις αμοιβές των στελεχών των ΕΛΤΑ και των υπολοίπων φορέων εκτός Γενικής Κυβέρνησης, ενώ στις θυγατρικές εντός Γενικής Κυβέρνησης (π.χ. συγκοινωνίες) οι αμοιβές θα είναι σύμφωνα με το πρότυπο του ΕΦΚΑ.
  • Οι διαδικασίες προσλήψεων του προσωπικού τους γίνονται πιο ευέλικτες, με έλεγχο νομιμότητας της προκήρυξης από το Α.Σ.Ε.Π. εντός 10 ημερών και συνεργασία με το Υπουργείο Εσωτερικών για την πιο αποτελεσματική διεξαγωγή της διαδικασίας.
  • Πιο ευέλικτες προμήθειες. Ο κανονισμός προμηθειών υποβάλλεται στην ΕΑΔΗΣΥ η οποία θα μπορεί να εκφράσει γνώμη εντός 60 ημερών
  • Τα πειθαρχικά συμβούλια θα λειτουργούν χωρίς τη συμμετοχή συνδικαλιστών.

2. Νέο, σύγχρονο μοντέλο διακυβέρνησης του Υπερταμείου: Το Εποπτικό Συμβούλιο μετονομάζεται σε Συμβούλιο Εταιρικής Διακυβέρνησης (ΣΕΔ) και οι αρμοδιότητές του περιορίζονται, ώστε να αντιστοιχούν σε όργανο εποπτείας του Υπερταμείου και όχι καθημερινής διοίκησης. Τέτοιες πράξεις καθημερινής διοίκησης, στις οποίες δεν συμμετέχει πλέον το ΣΕΔ, είναι η αύξηση μετοχικού κεφαλαίου του Υπερταμείου, η ανάκληση των μελών των ΔΣ των άμεσων θυγατρικών του και η δημοσίευση των οικονομικών καταστάσεων της εταιρείας. Έτσι, το ΔΣ του ορίζεται ως όργανο αποκλειστικά αρμόδιο για τη διοίκηση της εταιρείας. Επιπρόσθετα, η εκπροσώπηση του ελληνικού δημοσίου στο ΣΕΔ καθίσταται πλέον θεσμική και θα γίνεται από έναν από τους Γενικούς Γραμματείς του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, έναν από τους Υποδιοικητές της Τράπεζας της Ελλάδος και τον Γενικό Διευθυντή του ΟΔΔΗΧ.

3. Συγχωνεύσεις δι’ απορροφήσεως ΤΑΙΠΕΔ και ΤΧΣ στο Υπερταμείο: Η αποστολή τόσο του ΤΑΙΠΕΔ όσο και του ΤΧΣ έχει σε πολύ μεγάλο βαθμό ολοκληρωθεί. Άλλωστε, με βάση τον συστατικό του νόμο, το ΤΧΣ έχει διάρκεια ως την 31η Δεκεμβρίου 2025. Η συγχώνευση ΤΑΙΠΕΔ και Υπερταμείου θα γίνει κατόπιν αποφάσεων γενικών συνελεύσεων των συγχωνευόμενων εταιρειών που θα ληφθούν μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2024. Έως τότε θα έχει εκδοθεί και Υπουργική Απόφαση για την απορρόφηση του ΤΧΣ από το Υπερταμείο. Σημειώνεται ότι η συγχώνευση του ΤΑΙΠΕΔ και του Υπερταμείου δεν επηρεάζει την αυτόνομη λειτουργία της Μονάδας Ωρίμανσης Έργων, η οποία θα εξακολουθεί να λειτουργεί υπό εντεταλμένο σύμβουλο με καθεστώς αυτονομίας, όπως ισχύει σήμερα. Σύμβουλος του Υπερταμείου θα αναλάβει την εσωτερική αναδιοργάνωση δομών και οργάνων μετά τη συγχώνευση.

4. Δημιουργείται το νέο Εθνικό Επενδυτικό Ταμείο. Για τη δημιουργία του Ταμείου, το Υπερταμείο θα διαθέσει 300 εκατομμύρια ευρώ, δηλαδή το ήμισυ του ποσού που θα εισπράξει από την επαναμεταβίβαση των μετοχών της ΕΥΔΑΠ και της ΕΥΑΘ στο Δημόσιο. Πρόκειται για ένα επενδυτικό εργαλείο, αντίστοιχο με εκείνα που λειτουργούν στις περισσότερες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης το οποίο θα παρέχει κίνητρα για αναπτυξιακές πρωτοβουλίες ιδιαίτερα σε τομείς που δεν καλύπτονται επαρκώς αλλά έχουν προστιθέμενη αξία για την οικονομία.

Τα βασικά χαρακτηριστικά του προσδιορίζονται στο προτεινόμενο σχέδιο νόμου:

  • θα υλοποιεί επενδύσεις στην Ελλάδα, σε δυναμικούς τομείς της οικονομίας, όπου παρατηρείται επενδυτικό κενό, χωρίς να ανταγωνίζεται υφιστάμενα funds
  • θα καταρτίζει τριετές επιχειρησιακό σχέδιο, το οποίο θα εγκρίνεται από τη γενική συνέλευση του Υπερταμείου
  • θα μπορεί να συμμετέχει ως συνεπενδυτής με άλλα ταμεία και φορείς κυρίως με μειοψηφικές συμμετοχές στις επενδύσεις ή με υβριδικά εργαλεία
  • το επενδυτικό του κεφάλαιο θα που θα αποεπενδύεται, θα επανεπενδύεται σύμφωνα με την Επενδυτική Πολιτική, κατά τρόπο που δεν θα επηρεάζει τους εθνικούς λογαριασμούς
  • η επιλογή της διοικητικής του ομάδας θα γίνεται από το Υπερταμείο με κριτήρια την επιστημονική κατάρτιση-αποδεδειγμένη υψηλή τεχνογνωσία και την πολυετή εμπειρία σε θέματα χρηματοοικονομικά, επενδύσεων, χρηματοδοτήσεων μεγάλων έργων κλπ.
  • το Υπερταμείο έχει προσλάβει την Blackrock η οποία θα εισηγηθεί για την πιο κατάλληλη εταιρική δομή και οργάνωση του νέου Επενδυτικού Ταμείου. Η εισήγηση θα τεθεί προς έγκριση από τον Υπουργείο Οικονομικών.

5. Η ΕΤΑΔ ανεβάζει ταχύτητες. Τέλος, παράλληλα με όλα τα παραπάνω, προχωρά με γρήγορους ρυθμούς και το σχέδιο του Υπουργείου για την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας που διαχειρίζεται η ΕΤΑΔ. Συγκεκριμένα:

  • Προχωρούν διαγωνισμοί σε συνεργασία με το Υπερταμείο για την χαρτογράφηση 36.000 ακινήτων που βρίσκονται στο χαρτοφυλάκιο της ΕΤΑΔ.
  • Με βάση αυτόν τον διαγωνισμό, αναμένεται πως 6.000 ακίνητα θα αποτιμηθούν, ενώ στο τέλος 1.000 εξ αυτών θα μπουν στο άμεσο πλάνο ωρίμανσης και αξιοποίησης.
  • Δεν θα γίνουν 1.000 διαφορετικοί διαγωνισμοί. Θα βγουν διαφορετικά «πακέτα» με διαφορετικές ενδεχομένως εταιρείες για κάθε ένα από αυτά προκειμένου η διαδικασία να προχωρήσει πιο γρήγορα.
  • Ενισχύεται η συνεργασία της ΕΤΑΔ με το ΤΑΙΠΕΔ και το Υπερταμείο. Για παράδειγμα, για το ακίνητο του Ταε-Κβο-Ντο στο Φάληρο ο διαγωνισμός κρίθηκε άγονος και πλέον η ΕΤΑΔ σε συνεργασία με το ΤΑΙΠΕΔ θα προχωρήσουν από κοινού σε έρευνα αγοράς για να προκηρυχθεί νέος διαγωνισμός.

Επισυνάπτεται η σχετική παρουσίαση