Μέχρι τον Ιούνιο, 669.000 τόνοι σιτηρών είχαν εξαχθεί μέσω των λιμανιών της Βαλτικής
Η Ρωσία εξήγαγε το πρώτο της φορτίο σιτηρών από το νέο της τερματικό σταθμό στο λιμάνι Ust-Luga της Βαλτικής Θάλασσας, δήλωσε στο Reuters η ρωσική γεωργική υπηρεσία. Αυτό είναι ένα σημαντικό βήμα για τη χώρα, η οποία επιδιώκει να διαφοροποιήσει τις εξαγωγές σιτηρών της.
Η πρώτη αποστολή 12.000 τόνων σιτηρών στην Κούβα έγινε πριν από μέρες από τον τερματικό σταθμό του Lugaport, ιδιοκτησίας της ρωσικής ιδιωτικής εταιρείας μεταφορών Novotrans.
Η Novotrans ενημέρωσε ότι η συνολική επένδυση στο έργο κατασκευής τερματικού σταθμού Lugaport στο θαλάσσιο λιμάνι Ust-Luga της περιοχής του Λένινγκραντ ανήλθε σε περίπου 90 δισεκατομμύρια ρούβλια.
Αυτός ο αριθμός υπερβαίνει τις αρχικές εκτιμήσεις για το κόστος του έργου, το οποίο είχε αξία περίπου 46,5 δισεκατομμυρίων ρούβλια. Η κατασκευή του παγκόσμιου τερματικού σταθμού του λιμένα Ust-Luga ξεκίνησε το 2019 και η πλήρης θέση σε λειτουργία του έχει προγραμματιστεί για το 2025.
Ο τερματικός σταθμός έχει σχεδιαστεί για να χειρίζεται διάφορους τύπους φορτίου, συμπεριλαμβανομένων χύμα, γενικού, σιτηρών και τροφίμων. Η κατασκευή του τερματικού σταθμού περιλαμβάνει έξι θέσεις ελλιμενισμού, δηλαδή μία παραπάνω από ό,τι είχε αρχικά προγραμματιστεί.
Στην αρχή του έτους, λειτουργούσαν μόνο δύο αποβάθρες εξοπλισμένες για τη διαχείριση χύδην και γενικού φορτίου. Τον Ιούνιο τέθηκαν σε λειτουργία δύο ακόμη κουκέτες και φιλοδοξούμε να λειτουργήσουν όλες μέχρι το τέλος του έτους και να επιτευχθεί συνολική ετήσια μεταφόρτωση18 εκατομμύρια τόνοι φορτίου. Η εταιρεία Novotrans χρηματοδότησε την κατασκευή τόσο με ίδια κεφάλαια όσο και με δάνεια.
Οι αναλυτές επισημαίνουν ότι η αύξηση του κόστους του έργου σχετίζεται με τον παγκόσμιο πληθωρισμό που προκαλείται από την πανδημία Covid-19, καθώς και με κυρώσεις και περιορισμούς στις εμπορικές σχέσεις της Ρωσίας στο εξωτερικό . Υπογραμμίζουν επίσης την ανάγκη χρόνου για την επίτευξη της προγραμματισμένης χωρητικότητας του τερματικού σταθμού.
Περίπου το 90% όλων των ρωσικών εξαγωγών σιτηρών διέρχεται από τους τερματικούς σταθμούς της Μαύρης Θάλασσας. Η Ρωσία, ως ο μεγαλύτερος εξαγωγέας σιταριού στον κόσμο, επιδιώκει να αυξήσει τις προμήθειες και μέσω άλλων οδών.
Οι περισσότερες εξαγωγές μέσω της Βαλτικής Θάλασσας, η οποία είναι πιο εύκολα προσβάσιμη στην Κεντρική Ρωσία, γίνονται κυρίως μέσω του τερματικού σταθμού του Vysotsk, ο οποίος έχει ετήσια δυναμικότητα 4 εκατομμυρίων τόνων. Το Vysotsk είναι επίσης ένας νέος τερματικός σταθμός που πραγματοποίησε την πρώτη του αποστολή σιτηρών τον Απρίλιο του 2023.
Οι στατιστικές δείχνουν ότι για το πρώτο εξάμηνο του 2024 συνολικά669.000 τόνοι σιτηρών στάλθηκαν προς εξαγωγή μέσω των λιμανιών της Βαλτικής, εκ των οποίων οι 296.000 τόνοι ήταν σιτάρι, σύμφωνα με στοιχεία του Κέντρου Αξιολόγησης Ποιότητας Σιτηρών, που εκδίδει φυτοϋγειονομικά πιστοποιητικά για όλες τις αποστολές.
Το ρωσικό υπουργείο Γεωργίας προβλέπει ότι τη σεζόν 2024/25, οι εξαγωγές σιτηρών από τη Ρωσία θα φτάσουν περίπου τους 60 εκατομμύρια τόνους.
Η Novotrans περιγράφει τον τερματικό σταθμό του Lugaport ως το ναυαρχίδα της μεγάλης κλίμακας επενδυτικό της έργο με φιλοδοξία ετήσιας χωρητικότητας 7 εκατομμυρίων τόνων σιτηρών.