Στο «στόχαστρο» της Κίνας τυριά και γάλα της Ε.Ε.

Ως αντίποινα μετά τη επιβολή δασμών από την Ε.Ε. στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα

Η Κίνα ξεκίνησε έρευνα κατά των επιδοτήσεων σε γαλακτοκομικά προϊόντα που εισάγονται από την Ευρωπαϊκή Ένωση, θέτοντας για άλλη μια φορά τον αγροδιατροφικό τομέα του μπλοκ στο επίκεντρο των εμπορικών εντάσεων μεταξύ του Πεκίνου και των Βρυξελλών.

Το κινεζικό Υπουργείο Εμπορίου ανακοίνωσε πριν από μερικές ημέρες ότι θα διερευνήσει μια σειρά από εισαγωγές γαλακτοκομικών προϊόντων της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένων διαφόρων τύπων τυριών, γάλακτος και κρέμας γάλακτος. Το 2023, οι εξαγωγές γαλακτοκομικών προϊόντων προς την Κίνα έφτασαν τα 1,76 δισ. ευρώ, αντιπροσωπεύοντας πάνω από το 12% της συνολικής αξίας των εξαγωγών αγροδιατροφικών προϊόντων της ΕΕ προς τη χώρα.

Η κινεζική έρευνα ξεκίνησε μόλις μία ημέρα αφότου η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε την ολοκλήρωση της έρευνάς της σχετικά με τα ηλεκτρικά οχήματα κινεζικής κατασκευής, προτείνοντας ηπιότερα από τα αναμενόμενα μέτρα.

Η έρευνα, η οποία θα διαρκέσει ένα έτος, προήλθε από αίτημα της γαλακτοβιομηχανίας της Κίνας στις 29 Ιουλίου. Οι ενώσεις του κλάδου ισχυρίζονται ότι οι επιδοτήσεις που παρέχονται στο πλαίσιο της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής (ΚΓΠ) της ΕΕ και από μεμονωμένα κράτη μέλη είναι δυνητικά επιζήμιες για τους κινέζους παραγωγούς.

Οι κινεζικές αρχές θα στοχεύσουν όλους τους τύπους τυριών της ΕΕ -συμπεριλαμβανομένων των φρέσκων, των μπλε και των επεξεργασμένων- και την κρέμα γάλακτος και το γάλα με περιεκτικότητα σε λιπαρά άνω του 10%, μη συμπυκνωμένο ή ζαχαρούχο.

Η Κίνα είναι η όγδοη μεγαλύτερη αγορά για τις εξαγωγές τυριών της ΕΕ, σύμφωνα με τη Eurostat.

Το πρώτο τρίμηνο του 2024, οι κορυφαίοι εξαγωγείς τυριών της ΕΕ στην Κίνα ήταν η Ιταλία (3.768 τόνοι), η Δανία (2.627 τόνοι), οι Κάτω Χώρες (2.166 τόνοι) και η Γαλλία (2.041 τόνοι).

«Σε προοπτική, η Κίνα είναι μια κρίσιμη αγορά για εμάς, καθώς οι εξαγωγές μας αυξάνονται με διψήφιο ποσοστό», δήλωσε ο πρόεδρος της ιταλικής βιομηχανικής ένωσης Assolatte Paolo Zanetti στην Euractiv. Ο Zanetti πρόσθεσε ότι τα γεωργικά προϊόντα και τα τρόφιμα της ΕΕ μπαίνουν στο στόχαστρο, «κάθε φορά που υπάρχει εμπορική διαμάχη», ακόμη και όταν «δεν έχει καμία σχέση με αυτά».

Πιθανοί δασμοί στις εξαγωγές γάλακτος και κρέμας γάλακτος της ΕΕ θα μπορούσαν, ωστόσο, να επηρεάσουν σημαντικά τον κλάδο, καθώς οι εν λόγω εξαγωγές αποτιμώνται σε 238,57 εκατ. ευρώ και 323,47 εκατ. ευρώ αντίστοιχα το 2023, σε σύγκριση με 189,87 εκατ. ευρώ για τα τυριά.

Ο Alexander Anton, γενικός γραμματέας της Ευρωπαϊκής Ένωσης Γάλακτος (EDA), δήλωσε στο Euractiv ότι η οργάνωση είναι πεπεισμένη, όπως και σε προηγούμενες περιπτώσεις, ότι η ΕΕ και οι κινεζικές αρχές θα βρουν τρόπο να επιλύσουν τη διαμάχη, «με εποικοδομητικό πνεύμα».

Εκπρόσωπος της Επιτροπής σημείωσε ότι το εκτελεστικό όργανο της ΕΕ είναι ενήμερο για την απόφαση της Κίνας και θα παρακολουθεί στενά την έρευνα, διασφαλίζοντας ότι τηρούνται οι κανόνες του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου (ΠΟΕ).

Ο εκπρόσωπος πρόσθεσε ότι η Επιτροπή θα «υπερασπιστεί σθεναρά τα συμφέροντα της γαλακτοβιομηχανίας της ΕΕ και της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής».

Οι αρχές του Πεκίνου διερευνούν επίσης τις εξαγωγές χοιρινού κρέατος της ΕΕ στην Κίνα από τον περασμένο Ιούνιο, μια εβδομάδα αφότου η ΕΕ ανακοίνωσε δασμούς στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που παράγονται στην ασιατική χώρα.

Έρευνα για τα οινοπνευματώδη ποτά

Η Κίνα ξεκίνησε κινήσεις αντιποίνων ως απάντηση στην έρευνα της ΕΕ για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα τον περασμένο Ιανουάριο, όταν ξεκίνησε έρευνα αντιντάμπινγκ για τα αλκοολούχα αλκοολούχα ποτά, με τους παραγωγούς του Πεκίνου να κατηγορούν τους Ευρωπαίους εξαγωγείς ότι χρεώνουν τεχνητά χαμηλές τιμές.

Στις 18 Ιουλίου, κατόπιν αιτήματός τους, οι ευρωπαϊκές εμπορικές ενώσεις οινοπνευματωδών ποτών έγιναν δεκτές από το κινεζικό Υπουργείο Εμπορίου (MOFCOM), προκειμένου να παράσχουν ενημέρωση σχετικά με την έρευνα αυτή.

«Η ακρόαση αυτή επέτρεψε στα διάφορα ευρωπαϊκά μέρη να απορρίψουν τους αβάσιμους ισχυρισμούς περί ντάμπινγκ, οι οποίοι δεν υποστηρίζονταν ούτε τεχνικά ούτε νομικά», ανέφεραν οι ενώσεις σε δελτίο τύπου.

Οι παραγωγοί του γαλλικού μπράντι, το οποίο προμηθεύει σχεδόν ολόκληρη την κινεζική αγορά, ανησυχούν ιδιαίτερα, ιδίως καθώς αυτή συρρικνώνεται (-15% σε αξία μεταξύ 2022 και 2023).

Τα αποτελέσματα της έρευνας αναμένονται τον Ιανουάριο του 2025.