Λείπουν μισό εκατομμύριο εργαζόμενοι
Άμεσο κάλεσμα για δράση, ώστε να αντιμετωπιστούν οι μεγάλες ελλείψεις επαγγελματιών οδηγών, απευθύνει η Διεθνής Ένωση Οδικών Μεταφορών (IRU) στα νέα μέλη του Ευρωκοινοβουλίου, μέσω του νέου της μανιφέστου.
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της, σήμερα οι επαγγελματίες οδηγοί στην ΕΕ ανέρχονται σε 2,7 εκατ., αλλά καταγράφεται έλλειψη 500.000 οδηγών, η οποία χωρίς δράση αναμένεται να αυξηθει κατά 17% μέσα στην επόμενη 5ετία.
H IRU επισημαίνει ότι οι οδηγοί λεωφορείων και φορτηγών κάτω των 25 ετών αντιπροσωπεύουν μόλις το 2,7% και 5% αντίστοιχα, ενώ το 1/3 των επαγγελματιών είναι άνω των 55 ετών. Την ίδια ώρα το ποσοστό των γυναικών οδηγών λεωφορείων και φορτηγών δεν υπερβαίνει το 16% και 4% αντίστοιχα, ενώ εξίσου μικρά είναι και τα ποσοστά των οδηγών λεωφορείων (5%) και φορτηγών (9%) που κατάγονται από τρίτες χώρες.
«Η Ευρώπη αντιμετωπίζει την πιο σοβαρή έλλειψη οδηγών εδώ και δεκαετίες. Η έλλειψη οδηγών αποτελεί πραγματική απειλή για τα δίκτυα κινητικότητας και τις αλυσίδες εφοδιασμού της ΕΕ. Η έλλειψη θα μπορούσε να υπερδιπλασιαστεί τα επόμενα χρόνια λόγω της γήρανσης του πληθυσμού των οδηγών, με τον ρυθμό εισόδου των νέων στο επάγγελμα να είναι ιδιαίτερα χαμηλός», αναφέρεται χαρακτηριστικά στο μανιφέστο της IRU.
Τι προτείνει η IRU
- Μείωση του ορίου ηλικίας για την είσοδο στο επάγγελμα, μέσω της δυνατότητας απόκτησης διπλώματος φορτηγού από την ηλικία των 17 ετών, και με το να πιάνουν τιμόνι από τη συγκεκριμένη ηλικία υπό το καθεστώς της συνοδευόμενης οδήγησης.
- Δημιουργία ενός μηχανισμού στην Ευρωπαϊκή Ένωση που θα επιτρέπει την εναρμονισμένη αναγνώριση και ανταλλαγή αδειών οδήγησης που έχουν εκδοθεί από χώρες εκτός ΕΕ, καθώς και την εκπαίδευση για την απόκτηση του Πιστοποιητικού Επαγγελματικής Ικανότητας (Π.Ε.Ι.).
-Επικαιροποίηση της νομοθεσίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης σχετικά με την απόκτηση του Πιστοποιητικού Επαγγελματικής Ικανότητας (Π.Ε.Ι.), ώστε να ανταποκρίνεται στις τρέχουσες και μελλοντικές ανάγκες.
-Εφαρμογή μιας πανευρωπαϊκής στρατηγικής για τη δημιουργία ασφαλών χώρων στάθμευσης για φορτηγά ώστε να ολοκληρωθεί ο πυρήνας των Ευρωπαϊκών Σταθμών Ασφαλούς και Φυλασσόμενης Στάθμευσης (Safe and Secure Truck Parking Areas - SSTPAs) μέχρι το τέλος της τρέχουσας νομοθετικής περιόδου.
-Διάθεση ευρωπαϊκών κονδυλίων για την κατασκευή και αναβάθμιση χώρων στάθμευσης, αξιοποιώντας μια απλοποιημένη διαδικασία κριτηρίων επιλεξιμότητας για τις αιτήσεις, και επέκταση του πεδίου εφαρμογής ώστε να καλύπτονται περισσότεροι τύποι δρόμων.
Σημειώνεται ότι το Μανιφέστο της IRU περιλαμβάνει επίσης προτάσεις για την απανθρακοποίηση του κλάδου και την ψηφιοποίηση των εγγράφων μεταφοράς, την ενίσχυση της αποτελεσματικότητας και της συνδυασμένης μεταφοράς και στη διευκρίνιση των in-vehicle data κανόνων.
Πηγή: carandmotor