Από τον Ιανουάριο του 2026, όλα τα αυτοκίνητα που πωλούνται στην Ευρώπη θα πρέπει να εκπέμπουν μηδέν γραμμάρια CO2 ανά χιλιόμετρο, προκειμένου να θεωρηθούν «βιώσιμα» σύμφωνα με την πράσινη ταξινομία της ΕΕ
Τα αυτοκίνητα θα πρέπει επίσης να εκπέμπουν λιγότερα από 50gCO2 / km για να φτάσουν στο όριο «Μην κάνετε σημαντική ζημιά» έως το τέλος του 2025 και να θεωρηθούν πράσινα, σύμφωνα με το σχέδιο κειμένου της ΕΕ, το οποίο αναμένεται να παρουσιάσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή τις επόμενες εβδομάδες.
Τα αυτοκίνητα ευθύνονται για περίπου το 12% των συνολικών εκπομπών CO2 στην ΕΕ, σύμφωνα με τη στατιστική υπηρεσία Eurostat του μπλοκ. Οι μεταφορές ευθύνονται για σχεδόν το 30% των συνολικών εκπομπών CO2 της ΕΕ, το 72% των οποίων προέρχεται από οδικές μεταφορές.
Περιγράφοντας το όριο εκπομπών που θεωρείται πράσινο, η ΕΕ ελπίζει ότι η ιδιωτική χρηματοδότηση θα κατευθυνθεί προς ηλεκτρικά οχήματα και θα επιταχύνει τη μετάβαση προς καθαρή κινητικότητα. Η κίνηση στοχεύει επίσης στην αποτροπή του πράσινου πλυσίματος παρέχοντας στους επενδυτές σαφή καθοδήγηση σχετικά με το τι είναι πράσινο και τι όχι.
«Θα οδηγήσει τα χρήματα, όχι με συγκεκριμένο τρόπο, αλλά θα ταξινομήσει τα βιώσιμα αυτοκίνητα χωρίς αμφιβολία και καθολικά», δήλωσε η Luca Bonaccorsi, από την πράσινη ΜΚΟ Μεταφορές και Περιβάλλον. "Εάν έχετε ένα πράσινο αμοιβαίο κεφάλαιο και θέλετε να επενδύσετε σε αυτοκίνητα, πρέπει να επενδύσετε σε αυτοκίνητα μηδενικών εκπομπών".
«Προς το παρόν, εάν ένας επενδυτής θέλει να επενδύσει σε ηλεκτρικά οχήματα, υπάρχει μόνο ένα μερίδιο που θα αγοράσει - η Tesla», δήλωσε ο Bonaccorsi, επισημαίνοντας ότι αυτό θα δώσει σαφέστερη καθοδήγηση σε ιδιώτες επενδυτές σχετικά με το ποιες άλλες εταιρείες έχουν πράσινα έργα.
«Ο αντίκτυπος της ταξινομίας θα είναι διάχυτος», συνέχισε, λέγοντας ότι ήταν 100% σίγουρος ότι οι σαφείς κανόνες για την πράσινη χρηματοδότηση θα έχουν απτό αντίκτυπο και θα οδηγήσουν την ιδιωτική χρηματοδότηση σε αυτοκίνητα μηδενικών εκπομπών.
Οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων αυξάνονται αργά. Το 2018 οι πωλήσεις υβριδικών ηλεκτρικών οχημάτων και ηλεκτρικών οχημάτων με μπαταρία συνέχισαν να αυξάνονται, αλλά το μερίδιό τους στις συνολικές πωλήσεις αυξήθηκε μόνο κατά μισή ποσοστιαία μονάδα από 1,5% το 2017.
Μεταξύ των Γερμανών κατασκευαστών, η Volkswagen, και σε μικρότερο βαθμό, η BMW και η Daimler, έχουν δεσμευτεί να παρουσιάσουν νέα μοντέλα ηλεκτρικών αυτοκινήτων τα επόμενα χρόνια.
«Η ταχεία αύξηση της ηλεκτρικής κινητικότητας αποτελεί σαφή προτεραιότητα για εμάς έως το 2030, ειδικά για επιβατικά αυτοκίνητα και ελαφρά επαγγελματικά οχήματα», δήλωσε ο Hildegard Müller, Πρόεδρος της γερμανικής ένωσης αυτοκινητοβιομηχανίας VDA, ο οποίος επεσήμανε ότι η βιομηχανία θα επενδύσει πάνω από 50 δισεκατομμύρια ευρώ σε ηλεκτροκινητικότητα τα επόμενα χρόνια.
Ωστόσο, η VDA είπε ότι οι κινητήρες καύσης θα εξακολουθήσουν να διαδραματίζουν βασικό ρόλο στην πορεία προς την κλιματική ουδέτερη κινητικότητα έως το 2050, δήλωσε ο Müller σε δελτίο τύπου.
Αυτή η στάση δεν ευθυγραμμίζεται πλέον με την άποψη της Επιτροπής για τα πράσινα αυτοκίνητα.
Μεταξύ των ευρωπαίων αυτοκινητοβιομηχανιών, υπάρχουν επίσης φόβοι ότι ο οικονομικός αντίκτυπος του COVID-19 θα καταστήσει ακόμη πιο δύσκολο για τους κατασκευαστές να συμμορφωθούν με τα νέα πρότυπα της ΕΕ.
«Οι προτάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με τα όρια τεχνικής βιωσιμότητας θα μπορούσαν ενδεχομένως να έχουν σοβαρό αντίκτυπο στις ευκαιρίες χρηματοδότησης της αυτοκινητοβιομηχανίας στο μέλλον», δήλωσε η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA).
Στην πραγματικότητα, η ACEA πιστεύει ότι η ταξινομία της πράσινης χρηματοδότησης της ΕΕ «θα μπορούσε να δυσκολέψει τους κατασκευαστές να λάβουν την απαραίτητη χρηματοδότηση για τη μετάβαση προς μια πιο πράσινη κινητικότητα στο μέλλον», δήλωσε εκπρόσωπος της ένωσης.
Σύμφωνα με την ACEA, αυτό θα μπορούσε να περιορίσει την ανάπτυξη τεχνολογιών τις οποίες θεωρούν βασικές για την αποκαρμπάνωση του τομέα αυτοκινήτων σε βραχυπρόθεσμο και μεσοπρόθεσμο ορίζοντα.
Με την πρόταση μηδενικών εκπομπών, η Επιτροπή έχει θεσπίσει μια «υπερβολικά απλοποιημένη μεθοδολογία», δήλωσε η ACEA, επισημαίνοντας τις προβλέψεις της βιομηχανίας που δείχνουν ότι τα οχήματα χαμηλών εκπομπών δεν αναμένεται να αντιπροσωπεύουν την πλειονότητα των πωλήσεων έως τουλάχιστον το 2030.
Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων επέκριναν στο παρελθόν την Επιτροπή για τη χρήση εκπομπών σωλήνων εξαγωγής για τη μέτρηση της παραγωγής CO2, λέγοντας ότι τα ηλεκτρικά οχήματα είναι τόσο πράσινα όσο η ηλεκτρική ενέργεια που χρησιμοποιούν.
«Η επιλεξιμότητα των αυτοκινήτων και των φορτηγών χαμηλών εκπομπών έως το 2025 ή η ταξινόμηση μόνο των λεωφορείων και των λεωφορείων εκπομπών μηδενικών ουρών είναι εξέχοντα παραδείγματα για το πώς τα κριτήρια στοχεύουν στην επιβράβευση ορισμένων τεχνολογιών έναντι άλλων», δήλωσε ο εκπρόσωπος της ACEA.